محمود واعظی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما درباره عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 93 و برنامه های سال 94 این وزارتخانه توضیحات مبسوطی ارائه داد که مشروح آن به شرح ذیل است .
سؤال: لطفاً درباره عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 93 و برنامه های سال 94 این وزارتخانه توضیح دهید؟
------
تامین فرکانس مورد نیاز مردم
-------
پاسخ : ما در سال 93 تلاش کردیم که آن چیزی که بیشتر مورد نیاز مردم در زمینه تلفن، اینترنت و آن چیزی که در رابطه اینهاست ساماندهی کنیم . یکی از مشکلات ما همواره این بود که استفاده از فرکانس در دنیا بسیار زیاد شده، ما باید فرکانسی که مردم مورد احتیاجشون ساماندهی می کردیم یا آنهایی که مقطعی مورد نیازشون هست ، تامین می کردیم . به همین دلیل به اپراتور رادیو ترانک پروانه دادیم که تحولی در زمینه ساماندهی فرکانس محسوب می شود .
-------
رومینگ ملی خدمتی دیگر به مردم
--------
کار دیگری که ما در سال 93 انجام دادیم رومینگ ملی است. ما سه اپراتور داریم که هر اپراتور سرمایه گذاری هایی انجام داده است . اما دکل ها ( موبایل ) را نمی توان در هرجایی نصب کرد .محدودیت هایی وجود دارد، بر این اساس، در برخی از مناطق، چه داخل شهر، چه بیرون شهر برخی از اپراتورها به اندازه کافی پوشش ندارند. ما طرح رومینگی که انجام دادیم نتیجه اش این شد که هر جایی که یکی از اپراتورها پوشش ندارند، اپراتوری که پوشش دارد می تواند از آن استفاده کند.
سؤال: تا کنون چند درصد رومینگ ملی اجرایی شده است؟
پاسخ : طبق برنامه ای داریم رومینگ از نظر ما سه اپراتور تلفن همراه نقاط ضعف خودشان را پیدا می کنند و باهم توافق می کنند، به نظر ما تا کنون نزدیک به 60 تا 70 درصد در سراسر کشور این کار اجرایی شده و به صورت تدریجی در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.
----------
نسل سوم و چهارم تلفن همراه برای سراسر کشور
------------
اتفاق دیگری در سال 93 افتاد این بود که ما اجازه راه اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه را به دو اپراتور یعنی همراه اول و ایرانسل دادیم که تحول بزرگی است. البته قبل از این اجازه نسل سوم به رایتل داده شده بود . سرمایه گذاری خیلی زیادی انجام شده و فکر می کنم که دو اپراتور حدود 10 هزار میلیارد تومان برای این کار سرمایه گذاری کرده اند. هم اکنون حدود 200 شهر؛ نسل سه و حدود 40 شهر؛ نسل چهارم تلفن همراه دارند که کار خیلی بزرگی بود که شش ماهه دوم سال انجام شده و این نوید را خدمت مردم می دهم که این امکان به سراسر کشور بر اساس جمعیت شهرها و مناطق مختلف داده خواهد شد.
------
کاهش تعرفه اینترنت
------
کار دیگری که ما انجام دادیم، بازنگری در تعرفه اینترنت بود ما برابر تعرفه اینترنت ADSL خانگی 25 درصد کاهش دادیم و برای اینترنت موبایل نیز به یک دهم کاهش دادیم یعنی از 5 ریال به نیم ریال تبدیل شد که تحول بسیار مهمی بود.
-----
هم کد سازی تلفن های ثابت
-----
کار دیگری که در این سال انجام شد، این بود که در سالهای قبل دو تا سه استان همکدسازی تلفن ثابت عملیاتی شده بود ، اما 9 ماه اول سال 28 استان همکدسازی در آنها صورت گرفت که تحول بسیار بزرگی در وضعیت ارتباطی کشور بود. در استان ها کد داخل استانی برداشته شد و مردم در هر نقطه ای از استان زندگی می کنند بدون کد با قیمت بسیار پایینی می توانند ارتباط برقرار کنند. در سراسر کشور هم تعرفه بر اساس مسافت برداشته شد و هم اکنون هر استان به هر استان و از هر نقطه ای از ایران که ارتباط برقرار می شود، یک قیمت دارد. ما همین کار را برای موبایل کردیم ، الآن موبایل از هر نقطه ای به هر نقطه ای از ایران تماس برقرار شود، به یک قیمت و تعرفه محاسبه خواهد شد.
-----
فیلترینگ هوشمند
-----
آغاز کار فیلترینگ هوشمند از دیگر کارهای ما بود. به هر حال این نگرانی را همه مردم عزیز ما داشتند که یک سری از سایت ها باید کامل باز می شدند و یک سری از سایت ها باید کامل بسته می شدند، ما داریم کاری می کنیم سایت هایی که محتوای قابل قبولشان از یک حدی بیشتر باشد باز باشند و آن صفحات نامناسب آنها بسته شوند.
ما از هجده دانشگاه فراخوان زدیم آمدند، الآن با اینها قرار بستیم با آن تعدادی که می توانستند کار انجام دهند و کار را داریم پیش می بریم.
سوال : قبلاً گفته بودید که این فیلترینگ در یک روند سه مرحله ای یک ، سه و شش ماهه و در مجموع ده ماه اجرایی می شود اکنون این پروژه در چه مرحله ای است ؟
پاسخ : ما اواسط مرحله دوم هستیم با توجه به اینکه این طراحی توسط دانشگاههای خودمون انجام شده و توسط پژوهشگاهی خودمون انجام شده در عمل دوستانی که طراحی کردند مشکلاتی را دارند می بینند و مشکلات را رفع می کنند و لذا ارزیابی که به من دادند از مرحله اول که مرحله کوچکی بود و فقط روی یک سایت انجام شده بود ، خیلی راضی بودند و حدود 83 درصد جواب مثبت داده است . مرحله دوم هنوز ارزیابی نهایی نداریم اما دوستان و همکاران من در حال کار هستند ما بسیار امیدوار هستیم که این فیلترینگ هوشمند بتواند جواب دهد البته شما می دانید که عرصه فناوری اطلاعات پیچیدگی خودش دارد و اینکه مرتب تکنولوژی در حال تغییر است . این عرصه ، عرصه سختی است یعنی هم اینکه ما داریم برای فیلترینگ هوشمند کار می کنیم یک مجموعه ای عظیمی هم در کشورهای مختلف دارند کار می کنند که این کار ما را خنثی کنند ولی به هر حال یک جنگ نرمی است که ما هم در حال کار هستیم .
سئوال : یعنی انتظار دارید که بعد از مرحله ده ماهه این فیلترینگ به سرانجام برسد ؟
بسیار امیدوار هستم که این کار انجام شود. با توجه اینکه ما در این عرصه فارغ التحصیلان خوبی داریم من خیلی امیدوار هستم به این افراد و حتی من اعتقادم بر این است که ما در زمینه برنامه نویسی ما علاوه بر اینکه توسط فارغ التحصیلان خودمان و دانشگاهی های خودمان می توانیم همه نیازمندیهای خودمان را مرتفع کنیم . قطعا ً می توانیم همه نیازمندیهای خودمان را مرتفع کنیم قطعا می توانیم صادرات نرم افزار بسیار خوبی داشته باشیم و الان هم صادرات خوشبختانه آرام آرام شروع شده است .
------
فاز اول شبکه ملی اطلاعات
------
در خصوص فاز اول شبکه ملی اطلاعات ، ما علاوه بر طراحی مفهومی، هماهنگی هایی که با دستگاه های مختلف و بخش های مختلف انجام دادیم و هم اکنون قم به عنوان پایلوت اجرایی شده و در حال بررسی ضعف های شبکه در قم هستیم تا بتوانیم این شبکه را به سراسر کشور تسری دهیم. در همین چارچوب دولت الکترونیک می تواند فعالیت که برای دولت بسیار اهمیت دارد. با این کار ارتباط مردم با دولت آسان، سریع و شفاف می شود و جلوی فساد، تبعیض و جعل گرفته می شود. لذا زیرساخت های این کار تقریباً آماده شده است. با دستگاه های مختلف در حال مذاکره هستیم، خوشبختانه دو جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات به دولت الکترونیک اختصاص داشت و مصوبه بسیار خوبی تنظیم و تصویب شد و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و الآن همه دستگاه های کشور یعنی همان 14 خوشه ای که در مصوبه آماری در حال آماده کردن خودشون هستند که مردم بتوانند به راحتی از این شبکه استفاده کنند .
ما بیش از 5 هزار کیلومتر فیبر نوری در بین شهرها و استانها کشیدیم که تحول بسیار خوبی برای زیر ساخت کشور است و ما برای روستاها تقریبا می توانیم اعلام کنیم که همه روستاهای بالای بیست خانوار تلفن دارند و حدود 511 روستا بود که کمبود تلفن داشتند که امسال کشیده شد .
سؤال: شبکه ملی اطلاعات چه زمانی راه اندازی می شود؟
پاسخ : من قولم به مردم پایان سال 94 بوده و ما ان شاء الله تمام تلاشمان بر این است که در پایان سال 94 این کار انجام شود. البته همه چیز از نظر مسائل بودجه ای آن چیزی که ما فکر می کردیم پیش نرفت. شش ماه اول سال به دلیل اینکه دولت اولویتش را داده بود به استان های کشور، به ما بودجه ای داده نشد. در نیمه دوم هم تا الآن یک سوم بودجه ما را داده اند. من معمولاً اهل گلایه نیستم ، ولی می خواهم بگوئیم که با همه این محدودیت ها، همه تلاشمان را می کنیم تا آنچه قول دادیم بتوانیم انجام دهیم.
-----
اینترنت در روستاها
-----
ما یک کارجدید شروع کردیم ، بردن اینترنت به روستاهاست ، امسال به 8 هزار روستای مختلف اینترنت دادیم . من امیدوار هستم که سال آینده به 25 هزار روستای دیگه بتوانیم اینترنت بدهیم که خود این هم برای این است که امورات روستاها از این طریق انجام شود .
مسئله دیگه ای که با وزارت بهداشت توافق کردیم ، مسئله سلامت روستایی ، آموزش همه اینها از طریق این شبکه می تواند مورد استفاده قرار گیرد . ما در این رابطه 15 هزار ایوان کانال ارتباطی را افزایش دادیم و این اتفاق بسیار خوبی هست با توجه به اینکه امروز ارتباط بین شهر بسیار افزایش پیدا کرده این کاری هست که انجام شده است .
-----
افزایش پهنای باند
-----
موضوع بعدی پهنای باند است ، پنهای باند داخل حدود 1300 گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است که این تحول بسیار خوبی است . طراحی شبکه ما اکنون به گونه ای پیش می رود که ما 80 درصد پنهای باند داخلی و 20 درصد پنهای باند بین الملل باشد .
---
حمایت از شرکت های دانش بنیان
--
ما در راستای حمایت از بخش خصوصی ، حمایت از شرکت های دانش بنیان کار خیلی خوبی انجام دادیم امسال ما کارگروه وام وجوه اداره شده خود را فعال کردیم . به 26 یا 27 شرکت وام های کم بهره با بازپرداخت طولانی پرداخت کردیم . در فراخوان دوم نزدیک 300 شرکت حضور پیدا کردند که هم اکنون کار داوری آن در حال انجام است و امیدوار هستیم که بتوانیم به اینها رسیدگی کنیم .
کار تحقیق و پژوهش یکی از ارکان بسیار مهم ما است که با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و همچنین سیاست های علم و فناوری ما تلاش کردیم که هم در پژوهشگاه فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران ) و همچنین پژوهشگاه فضایی ایران ، این موضوع را به عنوان محور کار خود قرارداده اند که کارهای خیلی خوبی در آنجا شرح شده است .
--
موتور جستجوی یوز
--
امسال ما موفق شدیم که موتور جستجوی یوز را رونمایی کنیم امیدواریم در بهار یک موتور جستوی دیگر را که توسط دانشگاه یزد در حال نهایی شدن هست با کمک فنی و مالی وزارت ارتباطات را رونمایی کنیم .
--
شبکه های اجتماعی داخلی
---
موضوع شبکه اجتماعی یکی دیگر از سیاست های است که هر گروهی که شبکه اجتماعی داخلی ایجاد بکند ما کمک خواهیم کرد . به دلیل اینکه اعتقادمان بر این است که مردم ما هر چقدر از شبکه هایی استفاده کنند که طراحی آن توسط فرزندان خودمان باشد ، کارشناسان و دانشمندان خودمان باشد و میزبانی های آن در داخل باشند امنیت آن بیشتر است . این هم مورد حمایت ما قرار گرفته است .
موضوع دیگری که برای ما بسیار مهم است زبان فارسی و خط فارسی هست که ما باید تلاش کنیم که هر چقدر امکان دارد در فضای مجازی بیشتر حمایت کنیم .
-----
حمایت از محتوای بومی و داخلی
-----
مطلب آخر حمایت از محتوای بومی و محتوای داخلی است . ما فکر می کنیم شبکه ملی اطلاعات به معنای کاملش به وجود نمی آید مگر اینکه ما در داخل کشور محتوا تولید کنیم. این محتوا می تواند محتوای درسی،آموزشی ،فرهنگی ، فیلم و ادب و هنر و داستان باشد یا مسائل مذهبی باشد . ما امیدواریم که به این کار ادامه بدهیم و خوشحال هستیم . در سال گذشته مردم ما از ده درصد محتوای داخلی و میزبانی های داخلی استفاده می کردند و 90 درصد از خارج استفاده می شد ،اما اکنون به 36 درصد محتوای داخلی و 64 درصد محتوای خارجی رسیده است . طبیعی است که این روند باید به همین شکل ادامه پیدا کند .
من امیدوارم تلاش بکنیم که برسیم به مرز پنجاه پنجاه و به آن هدف گذاری که کردیم یعنی هشتاد بیست نائل شویم .
--
اشتغال آفرینی در حوزه ارتباطات و فناوری
--
سوال : در اوایل سال وعده داده بودید که در سال 93 سی هزار شغل و در سال 94 یکصد هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد می کنید با توجه به تاکید ات انجام شده در جشنواره فاوا از سوی رئیس جمهور ،چقدر این وعده عملی شده و چقدر برای سال آینده امیدوارید که وعده شما عملی شود ؟
پاسخ : خوشبختانه ما با این پروانه ها که صادر کردیم (نسل سوم و چهارم تلفن همراه) با حمایتی که از بخش خصوصی کردیم ، الان یک جنب و جوش خیلی زیادی در این عرصه بوجود آمده است یک نمونه ما تاسیس کال سنتر یامرکز تماس را در ایران تشویق کردیم در سفر خود به تبریز فردی که سه ماه پروانه دریافت کرده است هم اکنون یکصد نفر را به کار گرفته است .
به گفته وی شرکت هایی از آذربایجان و عراق نیز کال سنتر خود را به داخل آورده اند و با همکاری شرکت های مختلف داخلی پیش بینی می کرد که تعداد افراد شاغل در این مرکز را به 700 نفر می رسد .
یا اینکه ما این حمایتی که از گروههای که برنامه نویسی انجام می دهند الان در یک مراسمی که من در دانشگاه شهید بهشتی شرکت کردم هشتصد شرکت و گروه که در حال برنامه نویسی بودند در آن جشنواره محصولات خود را عرضه کرده بودند .
یا الان برای نسل سوم وچهارم تلفن همراه شما ببینید که جنب و جوشی در شهرهای مختلف راه افتاده است برای این فعالیت ، یا اپراتورهای جدیدی که هست نظیر اپراتور رادیو ترانک یا فعالیت در حوزه ICT در استان های مختلف فعالیت صورت می گیرد هم اکنون مراکزی در حال فعالیت هستند که خود را به دولت الکترونیک متصل کنند .
لذا نمی خواهم ادعا بکنم همان سی هزار تایی که ما گفتیم ولی فضایی که ما بوجود آوردیم همکاران من ادعایشان این است که این فضای جدید و این امیدواری که بوجود آمدن ، الان یک تعداد خوبی آنهم از نوع فارغ التحصیلان آن در این زمینه مشغول به کار هستند .
سئوال : برای سال آینده هم یکصد هزار شغل محقق می شود ؟
انشاء الله ما دنبال می کنیم که اجرایی شود .
--
زمینه سازی برای حضور بخش خصوصی
--
سئوال : سال گذشته گفته بودید که در قبال هر یک واحد سرمایه گذاری دولتی ، زمینه سرمایه گذاری سه برابری بخش خصوصی را فراهم می کنید ارزیابی خود شما از اجرای این وعده چیست ؟
پاسخ : ارزیابی من برای سال 93 که بیشتر است . البته سال 93 می تواند یک سال استثنایی باشد به دلیل اینکه نسل سوم و چهارم تلفن همراه وارد شد . من فکر می کنم که برای سال 93 این رقم به هم خورد یعنی شد یک به هشت یا یک به نه خیلی رقم فرق کرده ، اگر ما در این عرصه هزار (میلیاردتومان ) سرمایه گذاری کرده باشیم آنها ده هزار (میلیارد تومان ) سرمایه گذاری کرده اند. ولی در شرایط عادی ما به طور جد بنا داریم که تصدی گری را تا آنجایی که امکان دارد ، واردش نشویم همه آنچه که خدمت رسانی به مردم هست واگذار کنیم به شرکت های خصوصی تا انجام دهند
من خبر خوبی که خدمت مردم بدهم این هست که ما در کمسیون تنظیم مقررات دو اصلی را که تصویب کردیم که بر اساس انها، اوایل سال آینده به شرکت هایی که بخواهند در رابطه با خدمت رسانی در حوزه تلفن ثابت ، اینترنت و غیره فعالیت کنند مجوز می دهیم شرکت های خدمات رسان اینترنتی دیگر کارشان محدود نیست . می توانند کار خودشان را بسیار گسترده بکنند . از سوی دیگر ما در ارتباط با کسانی می توانند از امکانات موجود اونهایی که امکانات برای تلفن ثابت دارند یا همراه دارند به عنوان اپراتوری مجازی مصوبه ای در دو هفته قبل داشتیم . امروز صبح (دوشنبه بیست و پنجم اسفند ماه) هم مصوبه ای داشتیم که شرکت هایی که می توانند از امکانات سایر شرکت در جهت خدمت رسانی به مردم استفاده کنند تصویب کردیم (که پروانه بدهیم ) در اوایل سال آینده بلافاصله ابلاغ می شود تا بتوانند شروع به کار کنند که خود این هم می تواند تاثیر گذار باشد .
--
رساندن فیبر نوری به درب منازل
--
کار دیگری که ما مقدماتش را فراهم کردیم و سال آینده این کار رونق می گیرد و گسترش پیدا می کند بردن فیبر به منازل است که ما اپراتور چهارم را به نام ایرانیان نت هست که این اپراتور شرکت های مختلف در آن دخیل هستند و فقط 20 درصد آن را شرکت زیر ساخت (وزارت ارتباطات ) در اختیار دارد . مشکلی که داشتند کمبود سرمایه بود . ما افزایش سرمایه دادیم و امیدوار هستیم که خود این یک اپراتور بسیار بزرگی شود .
سوال : این اپراتور در چه زمینه ای فعالیت خواهد کرد ؟
پاسخ : این اپراتور می تواند هر آنچه که از طریق فیبر نوری مردم می تواند در منازل خود استفاده کنند مثل آی پی مدیا ، آی پی تی وی ، هر آنچه که مسائل آموزشی ، فیلم ، انواع و اقسام امکانات که می تواند یک زیر ساخت پرسرعتی باشد که تحول ایجاد کند در ارتباط بین مردم و دستگاههای مختلف که انشاء الله در سال آینده انجام خواهدشد .
--
تعرفه تلفن در سال آینده
--
سوال : طرح هم کد سازی تلفن ثابت اجرایی شد شرکت مخابرات پس از اجرای این طرح از کاهش درآمدهای خود ابراز نارضایتی کرده و گفته می شود که پیشنهادهایی را هم برای تغییر تعرفه و افزایش قیمت تلفن ثابت ارائه کرده اند فکر می کنید اتفاقی در تعرفه تلفن ثابت در سال آینده روی دهد ؟
پاسخ : هم کد سازی باعث شد که مردم تکلیف خود را با تعرفه روشن بکنند دیگه خیلی روشن شده و عملاً هر کسی بداند که هر یک دقیقه ای که با تلفن همراه صحبت می کند چقدر باید بپردازد و هر یک دقیقه ای که باتلفن ثابت صحبت می کند در داخل استان چقدر می پردازد و بیرون از استان هم چقدر، خیلی تکلیف روشن شده است ولی خوب همینطور که ما پیش بینی کردیم ما علاقمند بودیم که این اتفاق اول از لحاظ فنی روی دهد و دوم ، مردم شیرینی این مطلب را بچشند .
شرکت مخابرات گزارش های متعددی را برای ما فرستاده که رقم قابل توجهی درآمدش پایین آمده است ما هم که بررسی کردیم دیدیم که اینها مطلبشون درست است تا کنون چهار جلسه کمیسیون تخصصی تشکیل شده روی موضوع بحث شده درباره چارچوب هایی هم به جمع بندی رسیده اند دو جلسه هم در کمیسیون تنظیم مقررات ما بحث کردیم که جلسه دوم آن همین امروز صبح بود ما امیدوار هستیم که در اولین جلسه سال آینده بتوانیم در زمینه این موضوع تصمیم گیری نمائیم .
هدف ما این است که طوری تصمیم بگیریم که به همه مردم فشار نیاید به اقشار ضعیف جامعه فشار نیاید به کسانی که در مناطق محروم ، مناطق روستایی هستند فشار نیاید ، ولی شرکت مخابرات هم متضرر نشود .
سوال : یعنی تعرفه ها به نوعی افزایش پیدا می کند ؟
پاسخ : تعدیل پیدا می کند یعنی ممکن است مثلا فردی در یک جایی خیلی احساس نکند ولی ممکن است کسی که کار تجاری می کند یا کسی که بیشتر از تلفن استفاده میکند بیشتر باشد .
--
میزان رضایت جناب وزیر از خدمات اپراتورهای تلفن همراه
--
سئوال : میزان رضایت شما از خدماتی که اپراتورهای تلفن همراه ارائه می دهندچقدر است . شما یا خانواده شما به عنوان کسانی که مصرف کننده تلفن همراه هستید حالا چه در بخش صدا و دیتا چقدر از این خدمات رضایت دارید ؟
پاسخ : اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم خیر ، یعنی فکر می کنم که این تکنولوژی باید تسهیل کننده ارتباطات مردم وزندگی مردم باشد و مردم با اعتمادواطمینان وقتی شماره ای را می گیرند مطمئن باشند که این شماره برقرار می شود قطع نمی شود . یا اگر دارند از اینترنت استفاده می کنند دغدغه قطع شدن آن را ندارند. الان این اتفاق دارد می افتد و ماهم به اپراتورها و شرکت های ذی ربط مرتب تذکر دادیم . بخشی از آن باز می گردد به فرسودگی شبکه کشور و ما با سرعت باید این شبکه را بازسازی که خوب در حال انجام است .
بخشی دیگر بر می گردد به اینکه اونهایی که از نظر فنی دارند خدمت رسانی می کنند ومی خواهند از همه امکانات داخلی و بومی استفاده کنند که ما هم تشویقشان می کنیم ولی هیچ عیبی ندارد که وقتی یک چیزی را نمی دانیم بالاخره از متخصصان خارجی به عنوان مشاور استفاده کنیم که کارمان سرعت بیشتری بگیرد .البته همه اپراتورها شبیه هم نیستند من اسم نمی آورم ما برخی از اپراتورهامون همین کار را بدون مشکل دارند انجام می دهند ، ولی برخی از اپراتورها یا یکی از اپراتورها مشکلاتی هم در تغییر از نسل دوم تلفن همراه به نسل سوم و چهارم برای مردم بوجود آورده و گرفتاریهایی و نارضایتی هایی زیادی بوجود آورده که البته به من قول دادند که تا آخر سال این مشکلات را برطرف کنند .
امیدوارم که روی قول خود بایستند ما حتی از شرکت هایی که به مردم اینترنت می دهند درخواستمون این است که تذکر هم به اینها دادیم که قراردادی که بامردم می بندند به قراردادشون پایبند باشند یعنی اینطور نباشد که اگر قراردادی بستند که 128 کیلو بایت (سرعت) به شما بدهند یک وقتی شما نگاه بکنید ببینید که 32 کیلو بایت (سرعت) بیشتر نیست دلیلش این است که اینها پهنای باندی که از شرکت زیر ساخت می خرند مثلا اگر قرار است یک پهنای باند را بین هشت مشترک تقسیم کنند این را بین 15 تا 20 مشترک تقسیم می کنند که پول بیشتری بگیرند این کار درستی نیست این کم فروشی است لذا ما باید در سال آینده نظارت خود را بیش از نظارتی که امسال داشتیم بکنیم خود شرکت ها هم باید حرفه ای تر عمل کنند البته ما اصل را بر رقابت گذاشتیم ماگفتیم مردم باید قدرت رقابت داشته باشند هم اپراتوری را انتخاب کنند که کیفیت آن بهتر یا روی تعرفه اپراتور خود را انتخاب کنند این قدرت انتخاب را باید داشته باشند.
--
تلفن نظارتی وزارت ارتباطات
--
سوال : در زمینه نظارت ودرخواست هایی که مردم دارند تلفن 195 برقرار است چقدر این سیستم نظارت کارآیی داشته است ؟
پاسخ : ما خیلی راضی هستیم از این کاری که انجام شد ما تقریبا به نوعی ارتباطمون با مردم از طریق اپراتورها بود یعنی اپراتورها به ما گزارش می دادند که مشکلات چی هست یا نقاط کجاهاست ، از وقتی که ما (تلفن ) 195 را دائر کردیم و این (تلفن) 195 به راحتی مردم از سراسر کشور تماس می گیرند و همه این تماس ها ضبط می شود بلافاصله به اپراتورها منتقل می شود به سازمان تنظیم مقررات ، بخش معاونت نظارت آن منتقل می شود و آخر هر ماه هم یک گزارش برای بنده می آید درباره اینکه ضعف ها چی هست و درباره کدام اپراتورها گلایه بیشتر انجام شده ، یک مقدار الان نوع رویکرد ما اینکه بفهمیم ضعف های ما کجاست ، بفهمیم از کدام اپراتورها رضایت بیشتر هست از کدام کمتر ، ما خیلی راضی هستیم من از مردم عزیزمون تشکر می کنم از همکاری که با ما داشتند و بدانند که هر چیزی از طریق (تلفن)195 به ما می فرستند ما اینها رو مورد توجه قرار می دهیم و جزو برنامه های خود قرار می دهیم .
--
علت برخی تغییرات در سازمان ملی فضایی
--
سئوال : تغییری مهمی که در سال 93 روی داد تغییرات در سازمان ملی فضایی کشور بود و با تصمیمی که گرفته شد این سازمان به وزارت ارتباطات واگذار شد که انتقاداتی هم به آن مطرح شد لطفاً بگویید که رویکرد به این مرکز چیست ؟ آیا اتفاقی افتاده ، در این مرکز تغییر رویکردی پیدا شده است ؟
پاسخ : کسانی که مخالف بودند فکر می کردند که این سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران تکه تکه می شود و انها اعتقاد شان بر این بود که بالاخره این سازمان یک مجموعه ای از دستاورد و یافته هایی دارد که بسیار با ارزش است و نباید این سازمان تکه تکه شود .
در صورتی که این برداشت توهم بود از همان اول شخص رئیس جمهور بنا نداشت که این سازمان تکه تکه شود کمیته ای که بررسی می کرد ، تلاش می کرد که بهترین جایی که از لحاظ فنی و هم از نظر مالی می تواند این مجموعه را حمایت کند کجاست که در نهایت وزارت ارتباطات انتخاب شد که می تواند این کار را انجام دهد . در صورتی که شما می دانید که سازمان ملی فضایی در اساسنامه تاسیس وزارت ارتباطات که مجلس تصویب کرده قرار دارد و ما پژوهشکده ماهواره داشتیم الان آن چیزی که برگشته چیزی کاملتر و جامع تری هست و سیاست دولت و وزارت ارتباطات مشخصا این هست که با قوت بیشتری هم از نظر فنی و هم از نظر مالی این مجموعه سازمان فضایی و پژوهشگاه را حمایت بکند که انشاء الله در ارتباط با فناوری فضایی کشور هم زمینه ماهواره و هم در زمینه علم فضا ما بتوانیم به دستاوردهای بیشتری برسیم همانطور که شما می دانید مسئله علم فضا و ماهواره لبه تکنولوژی هست و هر چقدر در این زمینه پیشرفت کنیم باعث می شود ما در بخش های دیگری هم بتوانیم رشد بیشتری بکنیم و بتوانیم به عنوان پیش ران فناوری و توسعه مطرح بکنیم لذا این سیاست جدی هست دستورالعملی که آقای رئیس جمهور به ما دادند این هست که باوجود استقرار این سازمان در وزارت ارتباطات تمام دانشگاهها پژوهشکده ها و سازمان ها و ارگانهایی که در ارتباط با فضا کار می کند اینها را ما تحت حمایت خودمان قرار دهیم تعامل نزدیک با این مجموعه داریم و فکر می کنیم که ما با هم می توانیم کار بزرگ انجام دهیم .
سئوال : پس این قول را می توانید بدهید که با این تغییر کارهای سازمان ملی فضایی نه تنها کم نمی شود بلکه رویکرد جدیدی هم درباره کارهای آنها هست ؟
حتماً حتماً اینکار را خواهیم کرد
---
پست ، فرزند خوانده یا فرزند واقعی وزارت ارتباطات؟
--
سئوال : پست به نوعی مغفول واقع شده یا به نوعی برخی این تعبیر را به کار می برند که پست بچه سر راهی وزارت ارتباطات است با این حال از زمان وزارت شما تغییراتی در رویکرد به پست صورت گرفته واین شرکت دیگر آن شرکت زیان ده سابق نیست می خواستم ببینم برای سال 94 چه برنامه خاصی برای پست دارید ؟ ایا پست به سمت خصوصی سازی می رود ، یا شرایط فعلی می ماند و وضع آن بهتر می شود ؟
پاسخ :پست و همکاران پستی جزو پر تلاش ترین و نجیب ترین همکاران من در این وزارتخانه هستند در این یکسال و نیم گذشته و از زمانی که من آمده ام همواره یک ارتباط عاطفی برقرار کرده ام با همکاران پستی خودم و خیلی ناراحت بودم که چرا در یک وزارتخانه حقوق کارمندان پست اینقدر پایین تر هست از بقیه همکاران . من به اینها قول داده بودم که شما برای ما کار کنید در آمد بسازید ما این درآمد شما را اجازه می گیریم که حقوق شما را افزایش دهیم انصافا همکاران من به این قول خودشون وفا کردند و این شرکتی که شرکت عظیمی هم هست و در سراسر ایران پخش است . من وقتی شرکت پست را تحویل گرفتم بیش از 350 میلیارد تومان زیان انباشته داشت و امسال اولین سالی است که این شرکت زیان نداشته یک مقداری هم سود داشته که ما موفق شدیم در چند مرحله اجازه بگیریم و حدود 40 درصد حقوق همکاران پست را اضافه کنیم انشاء الله این روند ادامه دارد تا وقتی که حقوق همکاران پستی من همانند حقوق بقیه کارکنان وزارت ارتباطات باشد ما در پست یک تغییر ساختار دادیم بسیاری از مدیریت ها را کم کردیم ما IT (فناوری اطلاعات ) را به طوری جدی وارد پست کردیم و 9 خدمت جدید تعریف کردیم و به نوعی تلاش کردیم اعتماد مردم را به پست جلب کنیم سرعت ارسال مرسولات را افزایش دادیم و برای هر شکایتی که از طرف مردم می شد ،ما بررسی لازم را انجام دادیم و همچنین تصویب کردیم که بتوانیم خسارت پرداخت کنیم. اکنون تلاش ما این است که مردم در منزل خودشان ، برای نیازهایشان ، از طریق تلفن 193 با پست در تماس باشند سعی ما بر این است که سال آینده 9 خدمت را به 15 خدمت برسانیم و این خدمات را گسترش دهیم تا ان شاء الله پست بتواند یک شرکت چابک در اختیار مردم باشد ضمن آنکه ما اعتقادمان بر این است که ایجاد شبکه ملی اطلاعات بدون آنکه پست بتواند همه آدرس دهی هایی که در سراسر کشور هست ما داریم کامل می کنیم. در این زمینه هم ما می توانیم کار کنیم.
سؤال: پست از شر این زیان انباشته شده خلاص می شود؟
ان شاء الله خلاص می شود.
--
پست بانک