پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو گفت: مذاکرات هسته ای را رصد می کنیم و این مذاکرات برای کشورهایی که در آن حضور دارند آزمونی خوب برای انتخاب شریکی خوب است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاشم یکه زارع در نشست خبری با بیان اینکه به نتایج مذاکرات توجه می کنیم، افزود: به شرکای خارجی خودروساز که می خواهند با ایران همکاری کنند اعلام می کنم آن دسته از کشورهایی که در گذشته رفتار مناسب با جمهوری اسلامی ایران نداشته و با ایجاد بحران های تصنعی ، جو منفی ایجاد می کردند برای هر نوع همکاری با شرکت های خودروسازی این کشورها فرش قرمز پهن نخواهیم کرد زیرا برای ما مهم منافع ملی است.
رفتار کشورها در مذاکرات هسته ای آزمون انتخاب شرکاست
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو گفت: مذاکرات هسته ای را رصد می کنیم و این مذاکرات برای کشورهایی که در آن حضور دارند آزمونی خوب برای انتخاب شرکاست.
هاشم یکه زارع با بیان اینکه به نتایج مذاکرات توجه می کنیم، افزود: به شرکای خارجی خودروساز که می خواهند با ایران همکاری کنند، اعلام می کنم آن دسته از کشورهایی که در گذشته رفتار مناسب با جمهوری اسلامی ایران نداشته و با ایجاد بحران های تصنعی ،جو منفی ایجاد می کردند برای هر نوع همکاری با شرکت های خودروسازی این کشورها فرش قرمز پهن نخواهیم کرد زیرا برای ما مهم منافع ملی است.
50 تا 60 درصد قطعات تندر 90 ساخت داخل است
وی با بیان اینکه در تامین قطعات تندر 90 مشکل داریم ، گفت: طرف خارجی بهانه جویی می کند و با این وجود از حدود 300 هزار خودرویی که هر یک از دو خودروساز ما برای امسال باید تولید می کردند شاید در مجموع تولید آنها به 30 هزار دستگاه نرسد.
یکه زارع گفت: 50 تا 60 درصد قطعات تندر 90 ساخت داخل است اما اختیارات آن با رنو است.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو افزود: تکلیف قرارداد تندر 90 ازجانب وزارت صنعت ، سازمان گسترش و مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد و یکی از بحث ها در تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز موضوع قرارداد تندر 90 بوده است.
وی افزود: در رفع مشکل پژو 206 سعی کردیم با همکاری قطعه سازان داخلی کل قطعات آن را داخلی سازی کنیم طوری که هیچ یک از قطعات آن در تولیدات جدید با همکاری پژو تولید نشده است.
تولید ۶۰۰ هزار خودرو ، امسال
مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو گفت: امسال برای تولید 600 هزاردستگاه خودرو در این خودروسازی برنامه ریزی شده بود که هم اکنون تولید 596 هزار دستگاه محقق شده است و 2 تا 3 روز آینده به سقف تعیین شده در تولید خودرو دست خواهیم یافت.
هاشم یکه زارع افزود: قبل از تحریم تولید روزانه 2 هزار و 700 دستگاه خودرو، 900 دستگاه به صورت سی کی دی ( ckd ) بود که با برنامه ریزی انجام شده هم اکنون همه تولیدانجام شده بر استفاده از قطعات تولید داخل بوده است.
وی با بیان اینکه نخستین بار خودروهای تولید شده از 16 فروردین امسال بدون نقص و قابل تحویل بوده است گفت: این در حالی است که در مقطعی از سال گذشته حدود 80 هزار خودرو به علت نقص قطعات در کارخانه داشتیم.
متوسط زمان تحویل خودرو ۱۰ روز
یکه زارع افزود: پیش از این متوسط زمان تحویل خودرو 2 ماه و در مواردی 6 ماه بود که هم اکنون به متوسط 10 روز کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: سال گذشته به 97 درصد از مشتریان جریمه تاخیر می دادیم و فقط سه درصد از مشتریان خودروها را به موقع تحویل می گرفتند که در سال 93 توانستیم 70 درصد از مشتریان، خودروها را به موقع تحویل دهیم و فقط در تحویل خودروها به 30 درصد از مشتریان، تاخیر داشتیم که بیشتر مربوط به تندر 90 به علت کمبود قطعات و خودروی دنا بود که در قیمت گذاری معطل شدیم.
یکه زارع گفت : هم اکنون برای شش هزار و پانصد نفر از ده هزار و پانصد نفری که خودروی دنا خریداری کردند دعوت نامه ارسال کردیم که تعداد زیادی از آنان نیز این خودرو را دریافت کردند.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اشاره به اینکه فروش امسال ما 15 هزار میلیارد تومان خواهد رسید گفت : امسال با کارکردن بر روی ساختارهای مالی ، هزینه های مالی را کم کردیم و توانستیم در شش ماه دوم سال 92 و سال 93 ، 900 میلیارد تومان از بدهی های بانکی خود را کاهش دهیم . البته در حالی موفق به این کاهش شدیم که هیچ پولی را از دولت دریافت نکرده ایم.
رسیدن به سود دهی بعد از ۲ سال و نیم ضرر دهی
یکه زارع گفت: برنامه بعدی ما در سال 93 کاهش هزینه های جاری بود که در حوزه های مصرف و اداری که با صرفه جویی های خوبی که انجام دادیم توانستیم بعد از دو سال و نیم زیان دهی ، امسال به سوددهی برسیم یعنی EPS ما هم اکنون 45 است که در سال آینده بیشتر خواهد شد.
وی افزود: با تشکیل ستاد بهبود کیفیت در سال 93 ، 321 پروژه را بر روی محصولات مختلف تعریف کردیم که 70 درصد از آنها یا به اتمام رسیده یا در حال اتمام است و 30 درصد بقیه نیز سال آینده پیگیری خواهد شد.
یکه زارع گفت: امیدواریم بتوانیم گارانتی محصولات خود را از نظر کیلومتر و زمان افزایش دهیم که این کار را با خودروی دنا شروع خواهیم کرد.
وی افزود: در خدمات پس از فروش کارهای خوبی انجام داده ایم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم که بناداریم در برنامه دو ساله به نقطه ای برسیم که با افتخار به مردم بگوییم خودروهایمان را با اطمینان استفاده کنند. البته از نظر کیفی 15 درصد رشد داشتیم و از نظر خدمات پس از فروش به سطح رضایت 30 درصدی رسیدیم .
از وضع صادرات در سال 93 رضایت نداریم
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با بیان اینکه از وضع صادرات در سال 93 رضایت ندارم گفت: در پی این هستیم که ضمن افزایش کیفیت بتوانیم 30 درصد از محصولات خود را صادر کنیم.
یکه زارع افزود: برای دو سال و نیم آینده سه پروژه x409 ، x411 و x502 را تعریف کردیم که همه طراحی این خودروها در داخل کشور انجام می شود و فقط از مشاوران فردی خارجی استفاده خواهد شد.
وی گفت: این خودروها از نظر مصرف سوخت و آلایندگی، درحد استانداردهای روز دنیا هستند و مشخصات فنی آنها طوری است که به آنچه مردم ایران می پسندند پاسخگو خواهد بود .
وی با بیان اینکه بازار ایران بازار خوبی برای خودروسازان خارجی است گفت: هم اکنون شرکت های معتبر بسیاری علاقه مندی خود را برای همکاری با ایران ابراز کرده اند و ما نیز علاوه بر سه شریک معتبر خارجی در همکاری آینده با شریک چهارمی که آن هم از اروپا خواهد بود حتماً شرایط یادشده را لحاظ خواهیم کرد .
یکه زارع افزود: دو تا سه سال قبل شریکی داشتیم که ما را تنها گذاشت و رفت بنابراین قراردادهای ما از این پس به گونه ای نخواهد بود که این اتفاقات رخ دهد .
قرار داد با دو دانشگاه برای تولید خودروهای هیربدی و برقی
وی ادامه داد: در همکاری با دانشگاه ها دو قرارداد خوب با دو دانشگاه معتبر کشور برای تولید خودروهای هیربدی و برقی در حال نهایی شدن داریم که سال آینده در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.
یکه زارع گفت : البته در این قراردادها هزینه های تحقیقات در بعد سخت افزاری ، نرم افزاری و نیروی انسانی را ایران خودرو تقبل می کند و از سودی که با تولید انبوه ناشی می شود می توانیم علاوه بر جبران این هزینه ها ، به سوددهی برسیم.
قرارداد با شرکت خارجی برای طراحی دو پلت فرم جدید
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو در ادامه گفت: در آینده ای نزدیک قراردادی را با شرکتی خارجی به منظور طراحی دو پلت فرم جدید امضا خواهیم کرد.
یکه تاز افزود: این پلت فرم ها از کلاس A تا D را پوشش خواهد داد و خودروهای برقی هم شامل آن خواهد شد.
وی اضافه کرد: در بعد پلت فرم های داخلی نیز ، توسعه دو پلت فرم را در دستور کار داریم که توسعه پلت فرم سمند و توسعه پلت فرم دیگر خودروی داخلی است.
یکه زارع با بیان اینکه باید به مقوله قوای محرکه مانند موتور و گیربکس توجه ویژه ای کرد، گفت: بدون قوای محرکه صحبت از پلت فرم به جایی نخواهد رسید.
وی افزود: تا ده سال آینده زنجیره تولید خودرو را تکمیل خواهیم کرد که تولید داخل TU3 و TU5 از جمله آن است ، همچنین روی خودرویی کار می کنیم که بهمن سال آینده به بازار خواهد آمد که این خودرو تا استاندارد یورو 6 اروپا و تا سال 2019 را پاسخگو خواهد بود.
یکه زارع گفت: سال آینده زودتر از آنچه که دولت مصوب کرده از یورو 4 به سمت یورو 5 حرکت خواهیم کرد و همین خودرویی که بهمن سال آینده به بازار عرضه خواهیم کرد ، در بدو تولید یورو 4 بوده که تا یورو 6 پاسخگو خواهد بود.
آی سان به جای وانت پیکان
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو در ادامه گفت: سه شنبه هفته پیش بعد از مدتها وانت پیکان را از چرخه تولید خارج و به جای آن وانت آی سان را وارد کردیم که خدمتی در جهت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است.
هاشم یکه زارع با بیان اینکه با از رده خارج کردن وانت پیکان در مسیر جایگزینی خودروهای فرسوده حرکت کردیم ، گفت : در بحث جایگزینی تاکسی های فرسوده نیز با ستاد حمل و نقل سوخت همکاری خوبی داریم و 80 تا 90 درصد از جایگزینی تاکسی های فرسوده از محصولات ایران خودرو تامین می شود.
وی اضافه کرد: برای وانت آی سان هنوز ثبت نام نکردیم اما قیمت آن زیر 25 میلیون تومان خواهد بود و اولین فروش یا پیش فروش آن هفته سوم فروردین 94 خواهد بود که فکر می کنم از نظر مشخصات فنی با اقبال خوبی در بازار همراه خواهد شد. البته برای مشتریان خریدهای اول این خودرو ، تسهیلات ویژه ای را در نظر خواهیم گرفت.