پخش زنده
امروز: -
مدیرکل فنآوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: طرح دریافت کارمزد از کارتخوانها در دستور کار شورای پول و اعتبار است و از دستور این شورا خارجه نشده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ناصر حکیمی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: البته زمان رسیدگی و اطلاع رسانی در این باره را دبیرخانه شورای پول و اعتبار انجام خواهد داد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا باوجود اینکه مردم دیگر بسیار کم از اسکناس استفاده می کنند و بانک مرکزی هزینه بسیار کمتری نسبت به قبل برای تبدیل پولهای کهنه به نو می کند از این هزینه ها برای کارمزد کارتخوانها استفاده نمی کند گفت: نسبت اسکناس به نقدینگی در کشور ما نسبت به سایر کشورها در پایین ترین حد خود یعنی حدود 7 درصد قرار دارد.
وی افزود: با وجود آنکه از سال 83 که اصلاً استفاده از کارتخوانها وجود نداشت تا امروز که روزی حدود 5 تا شش هزار میلیارد تومان پول از کارتخوانها جابجا می شود نسبت اسکناس به پول تنها یک درصد کاهش یافته است و از 27 به 26 درصد رسیده است.
وی گفت: با وجود اینکه تعداد تراکنشهای ما زیاد شده است اما نسبت اسکناس به نقدینگی تقریباً ثابت مانده است.
حکیمی افزود: با افزایش تراکنش کارتخوانها در واقع رد و بدل چک در بین مردم کاهش یافته است و بر اساس آمار ما با حدود آنکه نقدینگی رشد یافته تعداد چکها رشد نکرده و بلکه کاهش نیز یافته است.
وی گفت: به این ترتیب اثرات استفاده از کارتخوانها بیشتر بر روی چکها بوده تا بر روی اسکناسها.
کارمزد کارتخوانها برای رسیدگی و خدمات بهتر
حکیمی با اشاره به هزینه بسیار زیاد بانکها برای به روز رسانی سیستمهای عامل کارتخوان و ارتباط آنها با یکدیگر گفت: اگر کارمزد از کارتخوانها گرفته نشود رسیدگی به این سیستم کاهش می یابد و نقصان پیدا خواهد شد.
وی افزود: البته مدل پرداخت کارمزد در مدلی که ما طراحی کرده ایم ثابت نیست و بستگی به مبلغ ، تعداد تراکنش و فاکتورهای دیگر است.
مدیرکل فنآوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: این مدل، مدل پیچیده ای است که نمی توان رقم دقیق و ثابتی را برای آن عنوان کرد اما باید گفت در مقابل مبلغ دریافتی فروشندگان بسیار ناچیز است و اگر اجرایی شود فروشندگان و مردم را نگران نخواهد کرد.
بانکها موظف به جبران خسارت مشتری
مدیرکل فنآوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از دستورالعمل بانک مرکزی به بانکهای عامل برای تعبیه آنتی اسکنر در دستگاههای خودپرداز بانکها خبر داد و گفت: اگر مشتری بخاطر نصب نکردن آنتی اسکنر بانکها از طریق اسکن سارقان خسارت ببیند آن بانک موظف به جبران خسارت مشتری خواهد بود.
حکیمی با بیان اینکه هم اینک 80 درصد خودپردازهای بانکهای کشور به آنتی اسکنر مجهز شده اند گفت: این آنتی اسکنر در واقع قطعه سبزرنگی است که بر روی محل ورود کارت مشتری نصب می شود تا سارقان نتوانند اسکنر را در این منطقه نصب کنند.
توصیه برای استفاده از خودپردازها
وی به مشتریان توصیه کرد در صورتی که هنگام استفاده از خودپرداز با زایده غیرعادی و مشکوک بر روی محل دریافت کارت مواجه شدند و یا افراد مشکوکی را در اطراف خودپرداز مشاهده کردند از خودپرداز استفاده نکرده و به مسئولان بانکها اطلاع رسانی کنند.
هشدار درباره کلاهبرداری الکترونیکی
وی همچنین در باره کلاهبرداری الکترونیکی هشدار داد و گفت: بارها به مردم اعلام کردیم اینکه کسی زنگ بزند و به شما اعلام کند برنده شده اید و باید پولی را به حساب خاصی واریز کنید قطعاً کلاهبرداری است و اصلاً در این مورد شک نداشته باشید.
وی افزود: چالش بزرگ در این زمینه رفتار خود مشتریان است که با دست خودشان حساب خود را خالی می کنند.
مدیرکل فنآوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: خوشبختانه سیستم امنیتی بانکها طوری است که امکان نفوذ و هک در شبکه بانکی وجود ندارد.