پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی: دربسیاری از کشورها مبنای حضور نهادهای اجتماعی درتوسعه،احتساب هزینه کرد آنها به عنوان مبلغ پرداختی مودیان مالیاتی است ودولت باید فضایی را فراهم کند تا اقدامات خیرین به عنوان مالیات تلقی شود.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، عباس آخوندی در نخستین گردهمایی بزرگ انجمن خیرین راه و ترابری در ساختمان شهید دادمان، با بیان اینکه برای انجام این کار باید مبنای نظری محکمی داشت و گرنه این اقدام موقتی است، ضمن تاکید بر بر تعالیم اسلامی که ترویجدهنده حضور مردم و نهادهای اجتماعی در فعالیتهای توسعهای است، اظهار داشت: دو راهکار به ترویج این حضور کمک میکند؛ نخست اینکه مالیاتی که دولت از بنگاههای مختلف با عنوان عوارض یا مالیات دریافت میکند و برای ارائه خدمات در سطح جامعه مانند ساخت مدرسه، بیمارستان، راه، آب آشامیدنی، بهداشت، محیط زیست و غیره استفاده میشود از کسانی که داوطلبانه حاضر به انجام این کارها شده اند و هزینه دولت را کاهش میدهند گرفته نشود و دولت فضایی فراهم کند تا این اقدامات خیریه به عنوان مالیات تلقی شود.
وزیر راه و شهرسازی با پیشنهاد اینکه انجمنهای خیریه عمومی اطلاعات خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشارکت بیشتر ثبت کنند، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا مبنای نظری اصلی حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه کرد آنها به عنوان هزینه مودیان مالیاتی است. پایه این نظریه آن است که چرا دولت باید پولی خرج کند تا یک سازمان مالیاتی درست شود تا آن سازمان از مردم مالیات بگیرد و این پولها در راه خدمات اجتماعی هزینه شود حالا وقتی فردی پیدا شده است خود مدرسه میسازد و سایر خدمات اجتماعی را که وظیفه دولت است ، انجام میدهد چرا باید از او مالیات گرفت؟ البته برخی نگرانی ها از برخی سوءاستفاده ها با عنوان کار خیر وجود دارد اما نباید به خاطر یک نگرانی کوچک راه حضور مردم در توسعه را بست.
آخوندی تصریح کرد: انجمن خیرین راه و ترابری لازم نیست تنها در جمع محدود کسانی باشد که در ساخت و ساز فعالند بلکه میتواند کل ملت ایران و بهرهبرداران از راه را هم با خود همراه کند و این انجمن میتواند در سایر فعالیتهای خیریه که همه مردم در آنها سهیم هستند فعالیت سراسری داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: لازمه این کار در اختیار عموم گذاشتن اطلاعات انجمن خیرین راه و ترابری به صورت شفاف است که به تازگی قانونی در این زمینه در مجلس به تصویب رسیده و در شورای نگهبان در دست بررسی است.
وی توضیح داد : این قانون در صورت تایید اعلام میکند که انجمنهای خیریه عمومی می توانند اطلاعات خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بگذارند تا در دسترس همه مردم باشد نه به این صورت که سهام بفروشند بلکه شهروندان با ورود به سامانه بورس و اوراق بهادار تمام اطلاعات مربوط به انجمن خیرین راه و ترابری و دیگر نهادهای مدنی خیریه اعم از میزان سرمایه این نهادها، اعضای هیئت مدیره، پروژه های مشارکتی و غیره را مشاهده کنند.
آخوندی اضافه کرد: اگر این اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بدهیم، میتوانیم تمام جامعه را درگیر فعالیتهای خیرخواهانه خود کنیم، من نیز به هیئت مدیره انجمن راه و ترابری پیشنهاد میکنم تا این کار را انجام دهند و ما هم به عنوان دولت از آنان حمایت میکنیم.
لزوم مسئولیت اجتماعی در بنگاههای اقتصادی
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: علاوه بر حس تعالیجویی انسانی و تعالیم ادیان ابراهیمی که در زمینه کار خیر مشترک هستند آنچه اهمیت دارد و 20 سال است در دنیا مطرح میشود بحث مسئولیت اجتماعی است.
آخوندی ادامه داد: آیا بنگاههای اقتصادی مختلف مسئولیت اجتماعی هم دارند یا خیر؟ آیا فردی که بنگاه اقتصادی دارد و از امکانات عمومی یک منطقه مانند نیروی کار، خدمات زیربنایی، پلیس و مجموعه امکاناتی که در محاسبات هزینه ایجاد یک بنگاه اقتصادی وجود ندارد، استفاده میکند، مسئولیتی در برابر آن منطقه دارد یا خیر؟ نگاه خودخواهانه آن است که فردی که مالیات میدهد این کارها را پرداخت پول اضافی تلقی کند اما در مقابل این نگاه، یک دیدگاه همافزا نیز وجود دارد که میگوید اگر فردی با عنوان بنگاهدار اقتصادی از امکانات غیرمحسوس یک منطقه استفاده میکند در راه مسئولیت اجتماعی نیز قدم بردارد چون در نهایت سود خود بنگاهدار بیشتر میشود.
وی اضافه کرد: در واقع وقتی به یک محیط خدمات میدهد و کمک میکند آن محیط نیز به او کمک کرده است و در برابر سرمایهگذاری اش مقاومت نمیکند.
عضو کابینه دولت تدبیروامید با اشاره به سخن یک پیمانکار که معتقد بود "پیمانکار علاوه بر داشتن دانش اقتصادی و فنی، باید هنرمند نیز باشد" خاطرنشان کرد: او میگفت چون پیمانکار باید از یک کارگر ساده گرفته تا با مقامات عالی رتبه استان ارتباط برقرار کند، یک هنرمند هست. این نوع ارتباطات همان مسئولیت اجتماعی است که بنگاهدار اقتصادی در برابر سرنوشت جامعه مسئولیت دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر جامعه مهندس و نیروی کار ماهر تربیت و امنیت و پشتوانه مالی ایجاد نکند یک بنگاه چگونه میتواند به حیات اقتصادی خود ادامه دهد، افزود: باید با محیط داد و ستد داشت یعنی یک بنگاه اقتصادی باید به مفهوم مسئولیت اجتماعی نیز نیم نگاهی کند.
وی با بیان اینکه دولت باید راه را برای کسانی که به مسئولیت اجتماعی اهمیت میدهند باز کند نه اینکه راه را در برابر مشارکت مدنی ببندد، تاکید کرد: ماموریت دولت این است که هرکس میخواهد در حوزه راهسازی فعال باشد ،حمایتش کند به این معنا که فعالیت افراد خیر را به عنوان بخشی از بدهیهای مالیاتی مودیان محسوب شود.