پخش زنده
امروز: -
وزیرراه و شهرسازی اعلام کرد: راهگذر شرق دریای خزر با تلاش خوب و همکاری مثبت میان کشورها به ثمر رسید و فردا به طور رسمی با حضور روسای جمهور ایران ، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح میشود.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، عباس آخوندی اظهار داشت: این طرح که در چارچوب توسعه تعاملات بینالمللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها ساخته شده برای توسعه حمل و نقل ریلی با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان آغاز به کار خواهد کرد.
وی ادامه داد: این راه آهن، راهگذر ترانزیتی شرق دریای خزر مسیر ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان است که توافق آن در سال 1390 انجام شد.
وزیرراه و شهرسازی بیان کرد: 80 کیلومتر این خط آهن از گرگان تا مرز اینچه برون در خاک ایران ، هفتصد کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر آن در قزاقستان است.
آخوندی با بیان اینکه سرعت باری این قطار120 و مسافری160 کیلومتر است، یادآور شد: این راهگذر پس از گذر از ایران، ترکمنستان و قزاقستان در انتقال کالاهای ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشورهای آسیایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
آخوندی تاکید کرد: بخش عمده ترانزیت در جهان بین چین و غرب انجام می شود و هم اکنون 350 میلیون تن سالانه در این مسیر ترانزیت می شود، ضمن آنکه این راهگذر در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نقش محوری خواهد داشت.
وی توضیح داد: در کنار راهگذرهای شمال و جنوب راهگذرهای شرقی و غربی دریای خزر نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه محور شرق دریای خزر با تلاش مثبت سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به بار نشسته است.
آخوندی درباره اتصال راهگذر گرگان به اینچه برون به خلیج فارس اظهار داشت : خوشبختانه امکانات زیربنایی در کشور امکان اتصال مناطق مختلف به خلیج فارس را فراهم آورده است و پس از افتتاح رسمی راهگذر گرگان – اینچه برون این خط به شکل مستقیم به راه آهن خلیج فارس متصل خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راهگذر ریلی غرب دریای خزر گفت : این مسیر از تهران، رشت، انزلی و پس از گذر از آستارا به خط آهن جمهوری آذربایجان متصل می شود و این سومین راهگذر ما در غرب دریای خزر است تا نقش ایران را در ترانزیت کالا در منطقه افزایش دهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح راهگذر ریلی غرب به دریای خزر نیز گفت: در کنار طرح مهم گرگان - اینچه برون یک خط ریلی دیگر نیز در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و آن اتصال تهران به قزوین – رشت – انزلی – آستارا و مرز شمال غربی دریای خزر است.
برقی کردن مسیر گرگان ـ گرمسار
مدیر عامل شرکتراه آهن جمهوری سلامی ایران هم با اشاره به اینکه با افزایش حمل و نقل در کریدور شرق دریای خزر به سمت اروپا یا خلیجفارس، ترانزیت از گلوگاه گرمسار ـ گرگان افزایش پیدا میکند، گفت : در حال حاضر این خط، ظرفیت محدودی دارد و باید توسعه پیدا کند که پس از افزایش ترانزیت در راهآهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان، برقی کردن مسیر گرگان ـ گرمسار را هم انجام میدهیم.
محسن پورسید آقایی اعلام کرد : این کریدور در مرکز قزاقستان و در شرق دریای خزر، امکان ترانزیت را به سمت اروپا و خلیجفارس فراهم میکند، همچنین کالاهای چین به ویژه در استانهای غربی این کشور میتواند از این مسیر به سمت اروپا به آبهای خلیجفارس جابجا شود.
کارشناسان معتقدند فراهم شدن زیرساخت های ترانزیت غلات و سایر کالاها (انتقال کالاهای تجاری به سایر کشورها)، سوآپ (معاوضه) غلات کشورهای قزاقستان و جنوب روسیه از طریق پایانه های خلیج فارس و دریای عمان و ایجاد هاب (قطب نگهداری و ذخیره سازی) غلات در سیلوهای منطقه ای در جهت تحقق بورس غلات، بخشی از مزایای منطقه ای این خط ریلی است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این خط ریلی کوتاهترین و کم هزینه ترین مسیر حمل کالاهای ترانزیتی و صادراتی میان کشورهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقاست و همچنین می تواند امکان انتقال سریع و کم هزینه مسافران ( گردشگری ، تجاری، درمانی، زیارتی) به ایران را برای قزاقستان و ترکمنستان فراهم کند.
محور گرگان- اینچه برون در شرق دریای خزر، کریدور جدید ریلی مکمل شمال- جنوب را تشکیل میدهد. این خط آهن 920 کیلومتری که از ایستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راهآهن تهران- گرگان آغاز می شود و تا ایستگاه اینچهبرون در شرق گرگان ادامه دارد، از کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان عبور میکند که 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، حدود 80 کیلومتر آن در ایران و 140 کیلومتر در خاک قزاقستان قرار دارد.