رونمایی از کامیون با رانندهٔ خودکار
خودروسازان آلمانی از نمونه اولیه یک کامیون هدایت خودکار رونمایی کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، «آ.اِر.دِ» با اشاره به برگزاری چندی پیش نمایشگاه جهانی «خودروهای سنگین» در شهر هانوفر آلمان گزارش داد: معرفی یک محصول جدید در این نمایشگاه، همه بازدید کنندگان را شگفت زده کرد.
در این نمایشگاه تلاش شد تا از جمله به این سئوال که رانندگان کامیونها و خودروهای سنگین در آینده چطور می توانند بطور خودکار، وسیله نقلیه خود را هدایت یا حتی آنرا بدرستی پارک کنند، پاسخ داده شود.
به نظر می رسد در بلند مدت، رایانه، اکثر فعالیتهای مربوط به رانندگی را خود برعهده گیرد. خودروسازی «دایملر» آلمان که در تولید وسائل نقلیه سنگین در جهان، پیشتاز است بتازگی از نمونه اولیه یک کامیون هدایت اتوماتیک که در آن راننده دستکم در بزرگراهها نیازی به کنترل فرمان ندارد، رونمایی کرده است.
راننده این کامیون چهل تنی که از فولاد و الیاف کربن ساخته شده است در سرعت شصت کیلومتری نیازی به هدایت فرمان ندارد.
ولفگانگ برنهارد از اعضای هیات مدیره شرکت سهامی «دایملر» آلمان درباره ویژگی های این خودرو گفت: هدایت پذیری این کامیون با رایانه است. با فشردن یک دکمه بر روی فرمان، سامانه هدایت رایانه ای کامیون فعال می شود.
پس از آن، رایانه کنترل فرمان را برعهده می گیرد و راننده می تواند حتی جهت صندلی خود را تغییر، روی صندلی استراحت کند. این در حالی است که کامیون بطور خودکار به حرکت ادامه می دهد و کلیه وظائف راننده را انجام می دهد.
این خودروی هوشمند همچنین عبور از پیچها و سراشیبی ها را خوب می شناسد و می تواند با دقت سانیتمتری ادامه مسیر دهد و به این وسیله در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کند. راننده این کامیون همچنین می تواند به رایانه کامیون، دستورات دیگری را واگذارد.
هر چند این کامیون هوشمند هنوز مراحل آزمایشی خود را می گذراند اما این قابلیت را دارد که از امروز در جاده های واقعی مورد استفاده قرار گیرد.
برنهارد افزود: ما سامانه تردد رایانه ای این کامیون را آزمایش کرده ایم و از آزمایشهای انجام گرفته، نتیجه فوق العاده ای را بدست آوردیم. اکنون بر این باوریم که ظرف سالهای آینده از این سامانه در تولید کامیونهای خود استفاده کنیم.
تیمو هِگله، مهندس آزمایش شرکت خودروسازی «دایملر» آلمان گفت: این کامیون هم اکنون مراحل قرارگیری در مواقع اضطراری در جاده را می گذراند. بعنوان مثال اگر صفحه نمایش این کامیون به ما نشان دهد که یک خودروی آتش نشان از پشت در حال نزدیک شدن به ما است و شما نزدیک شدن این خودرو را تایید کنید، کامیون بطور اتوماتیک به سمت راست جاده تغییر مسیر می دهد تا ماشین آتش نشان امکان عبور از جنب کامیون را داشته باشد. وی افزود: هر زمان که بخواهیم کامیون را به هدایت دستی برگردانیم کافی است تا دکمه تعبیه شده روی فرمان اتومبیل را بفشاریم و در این صورت صندلی راننده و نیز هدایت فرمان بار دیگر بطور دستی در اختیار وی قرار می گیرند.
هر چند رانندگان کامیون به اعتماد کردن به این سامانه گرایش دارند اما باید دانست اکثر تصادفات جاده ای کامیونها بر اثر انحراف مسیر رانندگان رخ داده اند.
برنهارد در واکنش به این ناامنی در رانندگی با وسائل نقلیه سنگین گفت: رایانه این کامیون بی ملاحظه تغییر مسیر نمی دهد بلکه بطور پیوسته آنچه را که در حین رانندگی در حال رخ دادن است، رصد می کند. بر این اساس در مجموع باید بگویم که استفاده از این سامانه، مزایای بسیاری برای رانندگان کامیونها در پی دارد.
خبرنگار این گزارش در پایان گفت: با وجودی که امروز به لحاظ تئوری و همچنین فنی، استفاده از کامیونهای هدایت خودکار امکانپذیر شده است اما تنظیم و تدوین مقررات و ضوابط قانونی در این زمینه هنوز پیشرفتی نداشته است که به نظر می رسد برای تحقق آن، دستکم به صرف ده سال زمان نیاز است.