برخی معاملات نامتعارف در گذشته مانع توسعه سایپا شده است
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد : سایپا بر اساس دستورات تکلیفی در سال های ۸۸ و ۸۹ به برخی معاملات نامتعارف از جمله خرید سهام مجبور شد و دو خودروسازی ورشکسته بخش خصوصی را خریداری کرد که هیچگونه سودی برای سایپا هم نداشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از سایپا نیوز ، سعید مدنی گفت : علاوه بر این در آن سالها سایپا درگیر طرح های غیر ضروری و کارشناسی نشده بود و حدود 2500 میلیارد تومان بدهی به این گروه تحمیل شد.
مدنی در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و تجلیلی از کارکنان فرزند شهید شاغل در گروه خودروسازی سایپا در شرکت پارس خودرو برگزار شد، ضمن قدردانی از حمایت های وزیر صنعت معدن و تجارت، هفته دفاع مقدس را تبریک گفت و افزود: ارزش ها و معیارهای خلق شده در دفاع مقدس باید سرلوحه تمامی کارهای ما باشد و احساس آرامشی که اکنون در کشور به ویژه در حوزه تولید بوجود آمده به دلیل زحمات و از خود گذشتگی رزمندگان دفاع مقدس است.
مدنی افزود: در سال های 90 و 91 با وجود شرایطی خاص و ایجاد 4 شوک افزایش قیمت ارز، افزایش مشکلات شرایط گشایش اعتبار، ، تحریک مردم به نخریدن خودرو و افزایش تحریم های بین المللی، خوشبختانه توانستیم با تلاش و همت همه همکاران، با وجود کمبود نقدینگی، شرکت را به روال عادی برگردانیم.
وی سیاست زدایی از کل گروه سایپا را از جمله کارهای مهم انجام شده دانست و گفت: بدهی های سنگینی را که ایجاد شده بود با فروش دارایی های مازاد موفق به بازپرداخت شدیم که در این مسیر حمایت های دولت تدبیر وامید و به وزیر صنعت معدن و تجارت ستودنی است و این موارد باعث خروج صنعت از بحران ایجاد شده بود.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا افزود: سه اصل اساسی تولید، توسعه محصول و صادرات را در اولویت قرار دادیم و نتایج خوبی را هم به دست آوردیم و امسال 35 درصد افزایش تولید داریم وتولید را بازهم افزایش خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تولید خوب بود اما تحریم ها باعث ایجاد اشکال در روند کاری شد و با توسعه محصول بر اساس برند داخلی سعی در برطرف کردن مشکلات داریم.
وی برنامه تولید محصولات سایپا را بر اساس برند داخلی دانست و گفت: بر اساس برنامه 60 تا 70 درصد محصولات با برند سایپا تولید خواهد شد و بقیه محصولات نیز با همکاری شرکای جدید خارجی و بر اساس فرهنگ همکاری های متقابل تولید و عرضه خواهد شد. البته با وجود کمبود شدید نقدینگی ایجاد تنوع به این اندازه در تاریخ خودروسازی بی سابقه بوده است.
مدنی با اشاره به تولید 13 محصول جدید در سال آینده در گروه سایپا گفت: نقشه راه گروه سایپا، افزایش محصول و ایجاد تنوع است و در حال طراحی پلت فرم جدید SP100 هستیم واین تنها پلتفرمی است که با مشارکت مهندسان ایرانی در حال ساخت است.
علاوه بر این خودرو سراتو به تولید انبوه رسیده است و از هفته آینده پیش فروش خواهد شد.
وی تولید یک محصول جدید از چین را که همکار شرکت فیات ایتالیاست از
محصولات جدید گروه سایپا دانست و گفت: تولید خودرو تیبا 2 نیز آغاز شده و تولید پلتفرم ایکس 100 کاهش وبه جای آن تولید تیبا افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به وضع خوب شرکت سایپا در صادرات محصول گفت: سایپا جز بهترین شرکت های صادراتی است و در شش ماهه اول امسال 88 درصد کل صادرات خودرو کشور متعلق به سایپا بوده است و تا آخر سال 32 هزار خودرو صادر خواهیم کرد که در رفع نیاز ارزی بسیار مناسب است.
وی در باره راهبردهای کیفی محصولات گفت: سند راهبردی کیفت تدوین و به وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارائه شده و شاخص کیفی محصولات در گروه سایپا در حال بهبود و رضایت مشتریان در حال برآورده شدن است و برای افزایش کرامت مشتریان برنامه های فرهنگی را در دستور کار قرار داده ایم.
مدنی درباره منابع انسانی گروه سایپا خاطر نشان کرد: بر خلاف شرکت های خارجی که در بروز مشکلات مالی اولین برنامه تعدیل نیروها را در دستور کار قرار می دهند، تلاش کردیم در وضع بحرانی ایجاد شده، هیچ نیرویی را تعدیل نکنیم و به طور کلی 3 هزار نفر را بازنشسته کرده ایم. همچنین برای اولین بارطرح بازنشستگی سخت و زیان آور را در سایپا اجرا کرده ایم و به همین دلیل فشار نقدینگی به ما وارد شده البته در آینده وضعیت بهتر خواهد شد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا افزود: بعضی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در کسب و کار ما تاثیر گذار بوده و باعث افزایش میزان انصرافی های خرید خودرو و کاهش پیش فروش شده و در نهایت مانع از جذب نقدینگی شده است و متاسفانه هرزمان که خودروسازی خواست نفسی بکشد و حرکتی رو به جلو داشته باشد یک صحبت نابجا یا تصمیم غیر عقلانی به این صنعت ضربه زده است.