پخش زنده
امروز: -
رئیس گروه بررسی سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ گفت : زمانی که ۳ ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از باند ، موتور از کار میافتد، سامانه اعلام اخطار موتورهم عمل نمیکند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد شهبازی امروز در حاشیه نشست خبری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح جزئیات سانحه ایران 140
(19 مرداد) در فرودگاه مهرآباد گفت : به دلیل اشکال در سیستم کنترل موتور، خلبان علایم و اخطارها را با تاخیر دریافت میکند ضمن آنکه ملخ هواپیما نیز با تأخیر 18 ثانیهای وظیفه خود را انجام میدهد.
وی اعلام کرد: پس از وقوع سانحه اطلاعات جعبههای سیاه پیادهسازی شد و کارشناسان خارجی از کشور طراح و سازنده نیز حضور داشتند ، تاکنون 14 جلسه کمیته بررسی سانحه تشکیل شده است که جمعبندی اولی این سانحه در هفته جاری تکمیل میشود.
شهبازی گفت : به دلیل اشکال در سیستم کنترل موتور، خلبان آلارمها و اخطارها را با تاخیر دریافت میکند ضمن آنکه ملخ هواپیما نیز با تأخیر 18 ثانیهای وظیفه خود را انجام میدهد و این موجب تشدید مشکل میشود.
شهبازی افزود: هواپیمای آنتونوف 140 در اوکراین طراحی شده است و قرارداد ساخت آن در سال 1375 در ایران منعقد شد.
وی گفت : سال 1376 ساخت هواپیما در اوکراین به پایان رسید و در سال 1378 عملیات مونتاژ آن در ایران آغاز شد.
شهبازی اظهار داشت: هماکنون 10 فروند از این هواپیما در ایران و 20 فروند آن در کشورهایی مانند اوکراین و روسیه پرواز می کند و از این 10 فروند 4 فروند در بخش غیر نظامی و 6 فروند در بخش نظامی فعال است.
شهبازی افزود: نخستین پرواز آنتونوف 140 به عنوان هواپیمای مسافری از سال 83 آغاز شد و بعدها در سال 1390 شرکت هسا ایر که در ادامه به سپاهان ایر تغییر نام داد با 4 فروند از این هواپیما اقدام به جابهجایی مسافر کرد.
رئیس گروه بررسی سانحه هواپیمای ایران 140 گفت: هواپیمای سانحه دیده اخیر 1400 ساعت پرواز داشته و در سال 2008 ساخته شده و نمونه پنجم تولیدی ایران بوده است.
شهبازی ادامه داد: خلبان اصلی هواپیما (خلبان ایزدپناه) 9500 ساعت پرواز داشته که 2200 ساعت پرواز آن با این هواپیما بوده و کمک خلبان 500 ساعت پرواز با این نوع هواپیما داشته است.