پخش زنده
امروز: -
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان استیضاح، از عملکرد ۹ ماهه خود در وزارت علوم دفاع کرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، دکتر فرجی دانا دفاعیات خود را در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی چنین آغاز کرد: با عرض سلام و ادب و احترام خدمت نمایندگان ملت بزرگ ایران،نمایندگانی که امام بزرگوار، مجلس حاوی نمایندگان را در رأس امور اعلام کرد و بر همه ما واجب است که احترام مجلس را به حد اتم و اکمل داشته باشیم .
فرجی دانا گفت: حقیقت این است که بنده برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت برای اصلاح امور اقدام به استیضاح کردهاند در خدمت عزیزان هستم.
وی افزود: فرصت مغتنمی است که گزارشی از آنچه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این 9 ماه تحت مسئولیت من انجام شده است و بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی در ذهن عزیزان ایجاد کرده باشد، به عزیزان عرضه کنم با این امید که بتوانم این نقاط تاریک را در ذهن ها روشن کنم و از خدای خود خواسته ام آنچه خیر است و آنچه عاقبت به خیری به دنبال می آورد، بر زبان من جاری سازد.
وزیر علوم گفت: در آستانه هفته دولت هستیم یاد شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر را گرامی می داریم، امروز مطلع شدیم دور جدیدی از حملات به غزه مظلوم صورت گرفته است، جای تأسف دارد.
وی افزود: با شهدایی که غزه تقدیم اسلام کرده، خون تازه ای در رگ مقاومت جاری شده است یاد این شهدا را گرامی می داریم و از همه عزیزان می خواهم با ذکر صلوات و قرائت فاتحه روح این عزیزان قرین رحمت گردد.
فرجی دانا گفت: جمعه آینده سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مؤسس مکتب جعفری است امام جعفر صادق (ع)شخصیت بزرگی است که بر تارک علم جهانی می درخشد.
وی افزود: حضرت امام راحل در وصیتنامه الهی و سیاسی خود می فرمایند، ما مفتخریم که مذهب ما جعفری است که فقه ما که دریای بیپایان است از آثار اوست.
وزیر علوم گفت: من ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت سالروز شهادت این امام بزرگ، می خواهم کلام خودم را در موضوع علم و فناوری با آثاری که شاگردان مکتب امام صادق در طول تاریخ از خود به جای گذاشته اند، آغاز کنم .
وی افزود: عزیزان می دانند، حوزه نفوذ مکتب امام جعفر صادق(ع) فقط فقه نبوده است، علوم جدید فیزیک و شیمی از شاگردان مکتب ایشان سرچشمه گرفته است.
فرجی دانا گفت: روش علمی که ایشان پایه گذاری کرده است در سال های بعد در زمان هارون الرشید که مقارن با فرزند امام جعفر صادق، امام موسی کاظم بوده، سبب شکوفایی علم در جهان اسلام شده است.
وی افزود: این را از آن جهت عرض کردم که عزیزان بدانند آنچه برای علم و فناوری در زمانی انجام می شود، حتما در آن زمان به بار نمی نشیند و سال های بعد بار می دهد،که اگر اشتباهی رخ بدهد و اگر خطایی در سیاستگذاری رخ بدهد بعضا چندین سال یا دهها سال بعد آثار آن نمایان می شود.
وزیر علوم گفت: این را از این جهت عرض کردم که توجه دوستان را به یکی از موضوعات محوری استیضاح که کند شدن روند پیشرفت علمی کشور است معطوف کنم .
وی افزود: اسلاید اولی که در این زمینه آماده شده و یکی از عزیزان هم اسلاید را نشان داد با این رویکردی که من خدمت عزیزان می گویم به آن نگاه جدیدی بیندازید.
وزیر علوم گفت: بر اساس آمار سایت های اندیکس کننده مقالات ما به جای اینکه سهممان یک درصد که قاعدتا یک درصد جمعیت جهان را داریم باشد، بحمدالله در سال 2014 به در 8 ماه اول به یک و شش دهم درصد رسیده است.
وی افزود: این را می توان برداشت کرد که آنچه ما در وزارت علوم در 9 ماه گذشته انجام دادیم چنین اثر شگرفی بر جای گذاشته است.
فرجی دانا گفت: قسمت اول عرایضم خدمت نمایندگان عزیز این است که نگذاریم سکه های قلب در این بازار به جای سکه عدل رواج پیدا کند.
وی افزود: در سال 2014 آنچه در اندیکس ها ظاهر شده، شش ماه قبل مقالات آن به چاپ رسیده است و این مقالات قریب یک تا دو سال فرایند داوری را طی کرده اند و بعضا نتیجه کاری است که 2 تا 4سال قبل از آن انجام شده است.
وزیر علوم گفت: درباره فرایندی صحبت می کنیم که 6 سال قبل آغاز شده است و نتیجه آن الان آشکار می شود و تازه این به فرایند تولید علم برمیگردد.
وی افزود: میخواهم نتیجه بگیرم آنچه الان بنده در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می کنم، نتیجه سیاست ها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده است.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در ادامه دفاع از خود گفت: اگر رکودی می بینید که هنوز دیده نمی شود ولی بنده خوف آن را دارم که چنین رکودی در صحنه علم و فناوری ایجاد شود و همه تلاش خود را می کنم تمهیداتی بیندیشیم که چنین رکودی را شاهد نباشیم، به واسطه سیاست ها و کارهایی است که سالها قبل آغاز شده است و من تازه در مورد خود تولید علم صحبت کردم.
رضا فرجی دانا افزود : حالا شما کسانی را در نظر بگیرید که این تولید علم را انجام می دهند ؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی 2 سال تا 2 سال و نیم در دوره فوق لیسانس درس می خوانند ، 4 سال و نیم تقریبا که دوره دکتری است یعنی یک ورودی تحصیلات تکمیلی 7 سال بعد در نقطه ای است که می خواهد استادیار دانشگاه شود ، سه سال باید استادیار باشد تا دانشیار بشود و امکان پیدا کند دانشجوی دکتری بگیرد.
وی گفت : ما در مورد یک فرایند 10 ساله صحبت می کنیم برای آن کسی که تولید علم را انجام می دهد به صحنه بیاید و در صحنه حاضر شود.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ادامه داد : هر آنچه که الان
می بینیم به 10 سال قبل برگردیم به دولت نهم و دهم هم بر نمی گردد ، دولت هشتم و بعضا هفتم آن سرمایه گذاری را کرده است.
فرجی دانا افزود : مثالی بگویم تا عزیزان در کسوت نمایندگی ملت بدانند ؛ ما در سال 65 ، 66 برای ادامه تحصیل اعزام شدیم به عنوان بورس شاگرد اول و بلافاصله بعد از برگشتن 10 سال از زمان اعزام که گذشت، تازه توانستیم در سال 76 -77 در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم.
وی گفت : نگاه کنید به این قضاوت ها چه جهت گیری را داریم تبلیغ می کنیم ؛ جهت گیری علمی برای توسعه علم و فناوری کارساز است و نکند درگیر قضاوت های شتابزده ناشی از برداشت های عامیانه بشویم.
فرجی دانا افزود : قسمت دومی که عرضه می کنم استناداتی است که به مقالات چاپ شده محققان ایرانی در آی اس آی شده است.
وی این روند را رو به رشد اعلام کرد و گفت: ما از سال 2000 که فقط همین مقاله مان زیر 1 استناد بوده یعنی این را استناد نمی کردند رسیدیم به جایی که به هر مقاله 8 استناد می شود و این غرور آفرین است.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افزود : باید ما همه کسانی را که در این کار بزرگ در طول سالیان سال به این آب و خاک ادای دین کرده اند ، قدر بدانیم ، هیچ کدام را تخطئه نکنیم چرا که در حال ثمر دادن است.
فرجی دانا گفت: وقتی می گوییم ارجاعات به مقاله ای که 4 سال پیش منتشر شده است ، 2 سال استناداتش را در این جا می گیرند پس بنده این را به پای خودم بگذارم ؛ من حتما این کار را نمی کنم.
وی افزود :بنده مدافع یک برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم و تازه من فقط در مورد تولید علم به عنوان چاپ مقامات صحبت کردم.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با طرح این سوال که آیا تمام زنجیره تبدیل علم به ساینس فقط چاپ مقاله است ، گفت: مقام معظم رهبری اخیرا در مورد کاربردی شدن نتایج تحقیق فرمودند به این مهم اهتمام کنید و ریاست جمهوری نیز چندین بار به این مهم تذکر داده و گفته است باید نتایج تحقیق به متن جامعه بیاید و در متن جامعه به کار گرفته شود.
فرجی دانا گفت: ایا شاخصی ندارید ؟ حتما شاخص دارید ؛ برای تولید فناوری اولین گام تولید پتنت( اختراع) است.
وزیر علوم افزود : ( در خصوص پتنت ) آمار را من نگذاشتم چون نمی خواهم دلسردی ایجاد کنم ما در سال 86 منحنی پتنتمان به 10 هزار در سال رسید و در سال گذشته به 3هزار افول کرده که نشان دهنده معیوب بودن چرخه است.
فرجی دانا گفت:ما وظیفه داریم به حلقه پتنت اولویت دهیم و بعد از آن نتیجه پتنت باید تجاری سازی شود.
وی افزود : در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که ما بسیار فعالانه با آن برخورد کردیم و کتابچه آن را دکتر هروی نشان داد ، یکی از جامع ترین برنامه های مقاوم سازی اقتصاد در حوزه آموزش عالی را فراهم کردیم.
وزیر علوم با بیان اینکه ما برای اقتصاد دانش بنیان در حال برنامه ریزی هستیم ، گفت : مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در جمع مسئولان فرمودند به شرکت های واقعی بها دهید.
وی افزود : دوستان به آمار نگاهی انداخته اند ؟! قانون مترقی که عزیزان در سال 87 در مجلس به عنوان شرکت های دانش بنیان تصویب کرده بودند ، سالها خاک می خورد ؛5 سال این قانون در اختلاف بین معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم معلق مانده بود.
فرجی دانا گفت:دو شرکت تحت این قانون ثبت شده بودند و در برنامه ماست که تا پایان برنامه پنجم این شرکت ها را به 20 هزار برسانیم.
وزیر علوم افزود : ما اختلاف را برداشتیم و معتقدیم شیطان که از میان رفت ، کار پیش می رود.
وی گفت : اینجا هستم که روابط دولت و مجلس را تحکیم کنیم و اگر خطایی از من فرجی دانا سر زده است ، اصلاح شود.
تاکید وزیر علوم بر توسعه هدفمند آموزش عالی
آقای فرجی دانا در ادامه دفاعیاتش در صحن علنی مجلس افزود: این مسیر، مسیر اصلاح است اگر ما می گوییم اصولگرا، اگر می گوییم اصلاح طلبی، چنین اصلاحی را مد نظر داریم.
وی گفت: عزیزان بدانید باعث افتخار است که بیش از 700 شرکت دانش بنیان که تحت این قانون تاکنون معطل مانده بودند مجوز گرفتند .
فرجی دانا افزود: نقش پارک های علم و فناوری در تولید ثروت از علم در حال تقویت است البته با طرح این موضوع فقط نمی خواهم شعار بدهم بلکه می خواهم دغدغه خود را بیان کنم که در صحنه آموزش عالی ، توسعه غیرهدفمند نباشد همچنان که این موضوع از نگاه مقام معظم رهبری بسیار مذموم اعلام شده و فرموده اند" مواظب باشید توسعه هدفمند باشد" .
وزیر علوم گفت: از سال 84 تا سال 92 تعداد موسسات آموزش عالی در کشور رشد عجیبی داشته است چنانکه در سال 84 حدود 950 موسسه آموزش عالی داشتیم که به بیش از دو هزار و 500 موسسه افزایش یافت.
وی افزود: این به خودی خود شاید جهش رو به جلو باشد اما نگاه دیگری به این موضوع بیندازید از 80 سال آموزش عالی در کشور 72 سالش در یک سمت ، 950 موسسه ایجاد و فقط در هشت سال تقریبا سالی 200 موسسه به آن اضافه شده حال آنکه کاسه آموزش عالی همان کاسه پیشین است.
فرجی دانا گفت: ما همواره بین دو تا دو و نیم درصد از بودجه کشور را به آموزش عالی اختصاص دادیم دغدغه ما این است که این بعدا خود را نشان می دهد و اگر به اصلاح این روند نپردازیم و با برنامه ریزی نتوانیم برای ارتقاء کیفیت مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور گام های محکم و استوار برداریم در آینده دچار مشکل می شویم.
وزیر علوم افزود: در زمان بنده حتی اگر بمانم که حداکثر سه سال فرصت هست چنین هدفی محقق نخواهد شد و این در آینده ایران اسلامی خود را نشان خواهد داد پس ما باید نگران آینده باشیم که چه میراثی برای فرزندانمان و قضاوت تاریخ می گذاریم وقتی که خود نیستیم که از آن دفاع کنیم پس مراقب باشیم چه به تاریخ می سپاریم.
وی گفت: من اینجا ایستاده ام که گام های اصولی خود را تبیین کنم تا ببینیم آنچه دوستان به عنوان نقاط ضعف گفتند ضعف بوده است ؟ یا باید به تفاهم برسیم و در این تفاهم بتوانیم تعامل بیشتری میان دولت و مجلس را شاهد باشیم.
وزیر علوم همچنین گفت: شمار موسسات غیر انتفاعی ما 71 واحد بوده که به 357 واحد افزایش یافته که این رشد عجیبی است آیا این افزایش می تواند کیفیت نیز داشته باشد این عملکردی است که آثارش بعدها ظاهر خواهد شد.
فرجی دانا افزود: شمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی از استادیار به بالا از هفت دانشجو به 17 نفر افزایش یافته است آیا ممکن است که یک استادیار به چنین تعدادی برسد ؟ تعداد دانشجویان دکتری به ازای هر عضو هیئت علمی از چهار نفر به هفت نفر رسیده است ، هفت دانشجوی دکتری با یک عضو هیئت علمی به همراه دانشجویان کارشناسی ارشدش .
وی با طرح این پرسش که آیا همه می توانند این کار را انجام دهند ؟ گفت: البته افراد استثنایی حتما داریم این دغدغه هایی است که ما در مجموعه آموزش عالی که تحویل گرفتیم به آن همت می کنیم تا راه را درست برویم .
وزیر علوم افزود: مجموعه دانشگاههای ما پارسال که کار را تحویل گرفتیم حدود هزار و 300 میلیارد تومان به علت تخصیص نیافتن بودجه جاری در سال های 90 تا 91 بدهی داشتند و دارند این اثری فوری تر بر چرخه تولید علم دارد زیرا همه چیزهایی که در آزمایشگاه مصرف می شده است و محققان از آن استفاده می کردند به این علت از روی میز کارشان حذف می شود.
وی گفت: روسای دانشگاهها اعم از کسانی که مسئولیت را واگذار کرده اند که واقعا در سختی بوده اند و چه کسانی که مسئولیت پذیرفتند بعضا در دفتر کار من اشک در چشمشان حلقه می زد که با این دیون چه کنند؟
فرجی دانا افزود: فقط یک دانشگاه کوچک ما 30 میلیارد تومان بدهی دارد بدهی های عجیب و غریب .آقای دکتر نوبخت که به خوبی در این جا می شنود بداند ما در عرصه اموزش عالی آنچه به وی می گوییم دغدغه هایی است که نمایندگان به ما می گویند .
وی گفت: من در دیدارهای متعددی که با مجامع استانی برای توسعه هدفمند آموزش عالی در استان ها به ویژه استانهای محروم داشتم سعی کردم این صحنه را بهتر کنم و با این هدف به سمت یکی شدن حرکت کنیم اما موانع این چنینی دانشگاههای ما را به شدت می آزارد.
تشکلهای دانشجویی برای کسب مجوز مسیر قانونی را طی کرده اند
رضا فرجی دانا افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اول مرداد امسال با دانشجویان چنین توصیه فرمودند:«در محیط دانشجویی رقابت گفتمانی چیز خوبی است در صورتی که با تحمل مخالف همراه باشد، از وجود مخالف، انسان نباید تعجب کند نباید خشمگین شود نباید بیمناک شود بنابراین محیطهای دانشجویی با همین نشاطی که امروز دارند ادامه کار خواهند داد، یکدیگر را تحمل کنند با همدیگر حرف بزنند و بحث کنند».
وی اضافه کرد: آیا وضع نشاط در دانشگاهها هنگامی که بنده 9 ماه قبل تقبل مسئولیت کردم به همین وضع بوده است؟
فرجی دانا گفت: از این نظر که دوستان بدانند در فضای دانشگاه که بنده به عنوان معلمی کوچک حضور داشتم در چند سال گذشته در بحث توجه به فضای فرهنگی و سیاسی چه مسائلی بوده است دو بیانیه از تشکلی که همه ما به عنوان تشکلی اصولگرا آن را قبول داریم، یعنی بسیج دانشجویی را قرائت می کنم.
وی افزود: بیانیه اول در 31 تیر 88 در دانشگاه علامه طباطبایی داده شده و در آن آمده است: «از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده های دانشگاه تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی تا بازنشستگی غیرقانونی استاد اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه تا تمرد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی همان استاد دانشگاه تا تمرد از دستور صریح ریاست جمهوری وقت تا بهکارگیری متملقان بدنام با سوابق سوء سیاسی و اخلاقی در مسند اجرایی برای از میان به در بردن منتقدان توسط رئیس دانشگاه تا غیربسیجی خواندن برخی بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطراف ظاهرالصلاح ایشان و کارنامه پراشکال دانشگاه در حوزه پژوهش تا کارنامه پراشکالتر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی با از بین بردن اندکی نشاطی که از دوره پیشین در حوزه دانشگاه تن سالم به در برده بود ازجمله تهدید، ارعاب، تطمیع و تهمت برای خاموش کردن هر نوع انتقاد تا انتقامگیری از منتقد ادامه دارد.» این مجموعه فضایی است که سال 88 بسیج دانشجویی این دانشگاه از فضای حاکم بر آن ترسیم کرده است.
وزیر علوم گفت: اجازه دهید بخشی از بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه خودم یعنی دانشگاه تهران را که اردیبهشت 91 منتشر شده است بخوانم:«مشخصاً در دانشگاه تهران نگرش مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفته که به بهانه حفظ آرامش عملاً فضا را برای هرگونه فعالیت سیاسی ناهموار می کند، مسئولان امر به جای برخورد با اقدامات سیاسی فتنه گران تصمیم گرفتند صورت مسئله را پاک کرده و با اعمال محدودیتهای روزافزون دانشگاه را از لحاظ سیاسی به وضعی خرفت و منفعل رهنمود شوند محدودیت های اعمال شده مانند محدود کردن مهمانان برنامه ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، سخت گیری در اعطای مجوز به برنامه های سیاسی، صدور بخشنامه هایی مبنی بر مأموریت در کوی دانشگاه و غیره» از جمله موارد قید شده در این بیانیه است که نمی خواهم همه آن را بخوانم.
فرجی دانا افزود: با اقدامات عادی و طبیعی تشکلهای دانشجویی مخالفت می شود در مقابل آنچه رخ می دهد در بیانیه آمده: «تسهیل برگزاری برنامه های مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم برنامه هایی مانند نمایش مختلط در برنامه آیین ورودیهای سال 90 ، تئاتر مبتذل پابرهنه در پارک در دانشکده ادبیات، برگزاری برنامه شب چله در دانشکده حقوق در ایام عزاداری سالار شهیدان (ع)، برنامه رخدادهای بزرگداشت عید نوروز در دانشگاه علوم، برنامه مچاندازی میان هواداران تیم های استقلال و پرسپولیس تنها بخشی از این برنامه هاست ظاهراً مسئولان دانشگاه، دانشگاه را آرام می خواهند حتی اگر بهای آن رخوت جنبش دانشجویی و غیرسیاسی شدن دانشگاه باشد».
وی اضافه کرد: برادر عزیزم جناب آقای زاکانی به این مطالب خیلی خوب آگاه است دوستان به بنده تذکر می دهند تا پایان استیضاح می آییم برای برگزار شدن یک جلسه در دانشگاه، اما آیا آنچه اینجا در دو بیانیه گفته شده است آیا یک تذکر هم دریافت کرده؟ آیا یک سؤال طرح شده است؟ بنده میهمان جلسات کمیسیون هستم همیشه بهره برده ام و به عزیزان گفته ام اینجا می آیم زیرا این تعامل برای بنده سازنده است تاکنون 9 بار در خدمت عزیزان بودهام تقریباً سه شنبه ها خدمت عزیزان می رسم در موضوعات مختلف بحث می شود سؤالات باید سازنده باشد که هست استفاده و استقبال می کنیم اما در این موضوعات خاص و تجمعاتی که نه شما و نه بنده برمیتابیم آیا وقتی تذکر داده شده اصلاح شده آیا تذکر داده شده است؟
فرجی دانا گفت: اینجانب تلاش کرده ام در 10 ماه از تصدی وزارت علوم به کمک انتخاب شخصیتی رزمنده، جانباز، بهرهمند از تحصیلات همزمان حوزوی و دانشگاهی، آشنا و پرسابقه در امر تشکل های دانشجویی و مهمتر از همه مورد قبول همگان به تدریج در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گام بردارم که ثمره آن نشاطی بود که با لطف خداوند در دیدار دانشجویی اول مرداد امسال مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.
وی افزود: کمک و مشارکت بی سابقه وزارت علوم در طرح راهیان نور که مورد تشکر و ستایش برادر عزیزم سردار علی فضلی قرار گرفت و اقدامات اساسی در فعالیتهای قرآن وزارت علوم که مورد استقبال جدی عزیزان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها قرار گرفت، هماهنگی کامل میان نهاد نمایندگی در شورای نظارت بر تشکلها و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وجود داشته است همچنین تأکید مستمر معاونت فرهنگی بر جدی گرفتن کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی بخش مهمی از این تلاشها بوده که در جابهجا شدن متن و حاشیه مورد غفلت نمایندگان استیضاح کننده واقع شده است.
وزیر علوم گفت: درباره آنچه احیای تشکلهای آشوب طلب خوانده می شود عزیزی آمار داد 40 تشکل مجوز گرفته اند که باید بگویم این آمار 18 تشکل است 9 تا از این تشکلها، بسیج دانشجویی، جامعه و دیگران هستند 9 تای دیگر نیز عنوان دیگری دارند که مسیر قانونی که بنای همه کارهای ما باید باشد طی شده است.
فرجی دانا افزود: در هیئت سه نفره ای که مجوز می دهد فقط 25 درصد اعضای آن در دانشگاههای کشور عوض شده اند، 75 درصد همان اعضای قبلی هستند، فقط 58 درصد از رؤسای دانشگاهها عوض شده اند دانشگاهی داریم که نماینده بنده در هیئت سه نفره عوض شده است اما رئیس همان رئیس قبلی است چگونه ادعا می شود ساختاری داریم که می خواهد به تشکلهای آشوب طلب مجوز بدهد؟ آیا می شود کسی با میزان تعلق خاطر من به انقلاب چنین رویکردی داشته باشد؟
دانشگاه ها نقاط قوت و پشتیبانان نظامند
وزیر علوم در ادامه سخنان خود در جلسه علنی مجلس گفت : مگر می شود کسی با میزان تعلق خاطر من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد، آیا سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟ طبق آمار موجود در دانشگاهها 2500 دفتر بسیج دانشجویی، 231 تشکل دانشجویی، جامعه اسلامی، جنبش عدالتخواه و انجمن اسلامی داریم که در یکسال گذشته تنها 18 تشکل جدید بوده و به آن اضافه شده است.
فرجی دانا افزود: تخلفاتی هم اینها انجام داده اند و حراست دانشگاه برای اینکه مقایسه شود فضای حاکم بر دانشگاهها طی 5 سال گذشته ، اطلاعاتی آماده کرده است.
وی ادامه داد: درباره اعتراض های دانشجویی دانشگاهها از سال 88 تا پایان تیر امسال، اگر کل اینها را 100 بگیریم، سال 88 وضع ویژه ای بوده است، اعتراضهای دانشجویی که اختلالاتی ایجاد کرده در نیمه اول سال 92، 5، نیمه دوم 4 و نیمه اول سال 93 رسیده به 3 درصد، آیا این روند افزایشی دارد؟ آیا این نشان نمی دهد نشاط موجود دانشجویان را به سمت حرکت ساختارشکنانه نمی برد؟
وزیر علوم با طرح این سوال که ما از یک فعالیت دانشجویی چه می خواهیم گفت: دانشجو ممکن است اشتباه کند اما به خاطر ساختارشکنی نیست، او به مبانی نظام اعتقاد دارد، در دوران جوانی است ما برخورد جذبی می کنیم چرا برخورد دفعی کنیم، دانشجویی که در 22 سالگی حکم سنگین انضباطی می گیرد آیا می تواند ادامه حیات بدهد؟
وی نسبت تحرکات تنش زای افراد و تشکل های افراطی را طی 5 سال 88 تا 93 مقایسه کرد و گفت: در سال 88، 43 درصد، 91، 19 درصد، در سال تحصیلی کل دولت فعلی 14 درصد است، تحرکات تنش زای افراد کم شده است، چرا اعلام می کنیم زیاد شده، از این سیاه نمایی برای دولت و ملت چه حاصل می شود؟
فرجی دانا درباره نسبت تحرکات اعتراضی غیر قانونی و بدون مجوز گفت: در سال 88، این تحرکات 34 درصد بوده در کل سال تحصیلی 91، 26 درصد بوده و در سال تحصیلی 92 و 93 به 20 درصد تقلیل پیدا کرده، اینها نشان می دهد ما در یک فضای آرام هستیم.
وی به نقل از رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان مسئول امنیت کشور گفت: ایشان در مصاحبه ای گفتند بنده شهادت می دهم آرام ترین فضاها را در دانشگاهها داریم. چرا می خواهیم القا کنیم که دانشگاهها مقابل نظامند، این چه سودی دارد برای ما؟
وزیر علوم اضافه کرد: عزیزی فرمودند دانشگاهها می توانند خطر باشند، هرچیزی بالقوه می تواند خطر باشد ولی دانشگاهها نقاط قوت و پشتیبانان نظام هستند، چرا القا بکنیم که اینها ضد ما هستند، بعد فضای امنیتی ایجاد کنیم که آنها را کنترل کنیم، به کجا می رسیم؟ در یکسال گذشته سالمترین فضا با بیشترین نشاط حاکم بوده است.
وی گفت: دوستان تجمعی را مثال می زنند، من حقیقتا چنین مقایسه هایی را نمی خواهم انجام دهم، بعد فیلمی را مربوط به سال 88 پخش می کنند، قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری تجمعی بود در حمله به کوی دانشگاه، رئیس دانشگاه اعلام تحصن کرده بود، دکتر توفیقی فرمایشی دارند در آنجا، آن جلسه ای که من هم صحبت کردم، آن صحبتها ادامه دارد ، چرا آن را قطع کردید؟ ما از بی اخلاقی طرفی نمی بندیم.
فرجی دانا با تاکید بر این که اساس دین بر اخلاق است گفت: نمیدانم این افشاگری از کجا در مرام و دین ما آمد، این مسئله را اول انقلاب چپی های کمونیست وارد این مملکت کردند، افشاگری در دین وجود دارد؟ ستارالعیوب بودن از صفات خدا نیست؟ ما امر به معروف و نهی از منکرمان بر اساس افشاگری است؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ چه کسی گفته افشاگری و آبروی کسی را وقتی مجال دفاع ندارد کجای دین ماست، به کجا می رویم، این تذهبون؟
وی درباره تجمعات دانشگاهها گفت: در این دانشگاهها به مسئولان عالیرتبه نظام توهین می شود که متوسط آنها طی 4 سال، سالانه 10 مورد بوده است، این میزان در طول سال تحصیلی گذشته شده 5 مورد یعنی نصف شده است.
وزیر علوم با یادآوری این که می دانیم دانشگاهها مورد هجوم دشمنان می خواهد باشد و در این باره تعجبی نیست و حضرت امام نیز در وصیتنامه شان فرمودند ، گفت: مگر می شود ما غافل شویم، ولی ما با دست دانشجو را در دست خود گرفتن نباید اجازه رسوخ ضدانقلاب به دانشگاه را بدهیم، نه اینکه بگوییم دانشگاه خطر است، نه اینکه بگوییم امنیتی اش بکنید، به خاطر یک بی نماز در مسجد را ببندیم.
وی دغدغه نمایندگان مردم را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما تقلیل داشتیم در تعداد دفعاتی که مسئولان عالیرتبه نظام مورد توهین واقع شده اند، چه کسی می تواند چنین اقداماتی را تحمل کند؟ ولی وقتی رخ داد، همه باید چاره جویی کنیم.
در مدت مسئولیتم بیشترین فضا به تشکلهای اصولگرا داده شده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه دفاع از عملکرد خود در جلسه استیضاح با اشاره به تعداد دفعاتی که مسئولان عالیرتبه نظام در دانشگاهها مورد توهین واقع شدند؛ گفت: چه کسی می تواند این را تحمل کند؟ هیچ کس نمی تواند تحمل کند، ولی وقتی رخ داد باید همه چاره جویی کنیم.
رضا فرجی دانا به میزان فعالیت و حضور تشکل های دانشجویی در اعتراض ها اشاره کرد و افزود: برای اینکه نمایندگان بدانند، در سال تحصیلی گذشته و در مدتی که بنده مسئول بودهام بیشترین فضای داده شده به تشکلهای منتسب به اصولگرا بوده است که 33 مورد بیانیه و اعتراض دانشجویی داشتند.
وی اضافه کرد: تشکل های اصلاح طلب 20 مورد و دانشجویان قومگرا آنهایی که ایده های خاص درباره قومیت ها دارند 7 مورد و بقیه هم صنفی40 مورد بیانیه یا اعتراض داشتند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که فضا برای دانشجویان اصولگرا تحت سیاست های این دولت بازتر است و ما استقبال می کنیم بیایند از ما انتقاد کنند.
فرجی دانا با اشاره به آمار نشریات دانشجویی گفت: کل نشریات فعال3681 نشریه است، عزیزان بسیج می گویند یک سوم این نشریات متعلق به بسیج دانشجویی است.
وی با بیان اینکه 3595 نشریه دانشجویی تخلف نداشتند؛ اضافه کرد: قانون مطبوعات می گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی شوند.
وزیر علوم خاطربنشان کرد: نشریه دانشجویی که 50 تا 100 تیراژ دارد فقط باید در همان دانشکده ای که مجوز دارد توزیع شود حتی نمی تواند در دانشکده مجاور توزیع شود.
وی به انتقاد و اعتراض نمایندگان در این خصوص اشاره و اضافه کرد: بیاییم نشریه ای که 50 تا 100 شمارگان دارد این بیاید در هیئت رسیدگی به وضعش رسیدگی و برخورد شود، بعد این کار را بگذاریم ملاک سیاه نمایی در عرصه دانشگاه ها در انتشار نشریات دانشجویی؟
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه باید به جوانان خودمان اعتماد کنیم؛ گفت:3595 نشریه دانشجویی بدون تخلف داریم؛ خدا را شاکریم 86 نشریه تخلف داشتند که با آنها هم برخورد شده است.
فرجی دانا با اشاره به سابقه فعالیت خود در حوزه آموزش عالی، نمایندگان را مورد خطاب قرار داد و پرسید: بنده این فضاها را نشناسم؟ من در خصوص این موضوعات حساس نباشم، ندانم و دغدغه نداشته باشم؟
وی گفت: برای بنده به عنوان وزیر علوم مایه تأسف و تأثر است که نتوانستم در این مدت آن مقدار فضای تعامل و همکاری را با نمایندگان ایجاد کنم، تا تعلق خاطر من درخصوص مبانی دینی و مسائل کشور مورد شک و تردید آنان قرار نگیرد.
فرجی دانا با بیان اینکه این ضعف بنده است در ادامه افزود: میدان دادن به نشریات ضددینی و گرایش تجزیهطلبانه اتهام بزرگی است و برای این حقیر که عمر خود را برای تقویت عرصه های دینی و منافع ملی سپری کردهام بسیار تلخ است.
وی گفت: نمایندگان عنایت کنند و به این فضای سیاهنما تن در ندهند.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه ما با همدلی جلو می رویم؛ گفت: در صحنه فناوری جهان رقابت شدیدی وجود دارد اگر همه ما با هم جمع شویم بدون مشکل و با سرعت آنان بدویم فقط قادریم فاصله را حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: پس ما باید بیشتر هماهنگ و همدل باشیم باید همدیگر را تقویت کنیم.
وزیر علوم با اشاره به حضورش در کمیسیون های مجلس برای پاسخگویی گفت: چقدر باید وقتم در این راه ها صرف شود؟ در همین فضای ده ماه گذشته آیا فعالیت های ما تعطیل نشده است؟
وی افزود: البته استیضاح حق قانونی نمایندگان است؛ چقدر می توانیم توقف های مکرر این لوکوموتیو را تحمل کنیم و بگوییم از خارجی ها بهتریم اینها شعار است، شعار برای تحقق به فضا احتیاج دارد و مهمترین فضا، فضای همدلی و اتحاد است.
وزیر علوم با اشاره به سخن حضرت امام (ره) که وحدت کلمه رمز پیروزی است، گفت: چقدر در مسیر وحدت کلمه گام برمیداریم؟
فرجی دانا با تأکید بر اینکه باید پای وحدت کلمه بایستیم؛ افزود: من از فرصتی که با درایت رئیس مجلس فراهم شد بسیار استقبال و سعی خودم را کردم.
وی افزود: به نمایندگان مجلس در کمیسیون ها گفتم با وجدان راحت اینجا هستم چه بمانم چه بروم از هیچ کوششی برای پاسخ دادن به دغدغه عزیزان دغدغهدار فروگذار نمی کنم.
وزیر علوم به یکی از بخشنامه های ابلاغی خود اشاره و اضافه کرد: در این بخشنامه تأکید و تصریح شده است دادن مجوز به نشریات دانشجویی باید با دقت صورت گیرد.
دغدغه برخی این است که من با ترکه راه بیافتم و افراد را تنبیه کنم، این امکان پذیر است؟
وزیر علوم در ادامه سخنان خود با قرائت متنی گفت: طبق آن، اعطای مجوز باید با دقت و اهتمام ویژه نسبت به ضوابط قانونی صورت گیرد و از درج مطالب موهن و تحریک آمیز در حوزه مقدسات دینی و مسائل قومی اکیدا پرهیز شود.
آقای فرجی دانا افزود : برخورد قانونی با تخلفات بدون شک زمینه ساز رشد و بالندگی قانون گرایان و نا امیدی سیاست بازان می گردد که در فکر سوء استفاده از ظرفیت فعالیت های دانشجویی هستند و بدیهی است برای آنکه افراد به آن توجه کنند این موضوع را محرمانه کردیم که دوستان بخوانند ولی برخی گفتند محرمانه شدن آن بردش را کم کرده است بنابراین همه را در فضای باز گذاشتیم و تکمله فرستادیم که باعث تاکید بیشتری شده است.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری افزود: دغدغه عزیزان این بوده است که من با ترکه راه بیفتم و افراد را تنبیه کنم ، این امکان پذیر است؟ بنده باید حساسیت سیستم را بالا ببرم که انجام شده است و این اولین دغدغه بود که عزیزان ابراز کرده اند و ما سعی می کنیم که به آن پاسخ دهیم .
فرجی دانا گفت: در زمینه هیاتهای سه نفره اعزامی به دانشگاهها و تغییرات روسای دانشگاهها این جور جلوه گر شده که برای اخلال در روند آموزش و پژوهش، هیاتهای سه نفره اعزام کرده و برای آبرو بردن هیات فرستاده ایم.
وی گفت: وزارت علوم چه طرفی می برد از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر بنده پاسخگو نیستم مگر شما خطاب به من نمی کنید که چرا دانشگاه شلوغ شده است .
وزیر علوم افرود :دولت تغییر کرده بود تمامی دانشگاهها و اعضای هیات علمی مطالبه حداکثری داشتند که رئیس عوض شود، چگونه آرامش بیاوریم به دانشگاه؟ گفتیم حرفها را شنیدیم ، هیات ها را اعزام کردیم با مراتب علمی بالا .
وی گفت: 50 درصد افرادی که در این هیات ها بودند استاد ،32درصد دانشیار ، 18 درصد استادیار ، واز نظر سوابق تجربه ریاست دانشگاه 42 درصد داشته اند و 22 درصد معاون دانشگاه ، 17 و نیم درصد رئیس دانشکده و 18 و نیم درصد مسئولیت ستادی داشته اند .
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: یک ساختار نظارتی که در قانون پیش بینی شده است و دفترچه ای داریم درباره دستور العمل های نظارت بیرونی این هیات های بازرسی هست که در آنها گفته شده است که وقتی در دانشگاه رفتید اول با رئیس دانشگاه بعد با اعضای شورای دانشگاه بعد با روسای دانشکده ها بعد با اعضای هیات علمی بعد کارمندان و رئیس نهاد رهبری دانشگاهها و بعد از تشکل های قانونی دانشگاه دیدار کنید .
وی افزود: پنهان نمی کنم چندین مورد بود که عزیزان به خاطر کثرت مطالبات که در دانشگاهها بود کنترل از دستشان خارج بود و در چند دانشگاه بود که ما هم مطلع هستیم .
فرجی دانا گفت: 54 هیات رفته اند و اگر 10 درصد اینها خطای انسانی داشته باشند می شود 5 هیات و برخی 2 دانشگاه رفته اند آیا این مورد قبول نیست که آرامش را فراهم کنیم .
وی گفت: تازه نمی دانیم اگر این هیات در آن نقطه به آن حالت التهاب نمی رسید آیا دانشگاه ملتهب نمی شد ؟
وزیر علوم گفت : برخی را به خاطر کثرت مطالبات نمی دانیم و باید از طریق این هیات این کار را کرد .
وزیر علوم گفت : عزیزی فرمودند گفته شده که بیا زمینه سازی کن و من این را از آقای باهنر پرسیدم که خبر را که به شما داده هیات داده ، فرد داده ، وزارت علوم داده ، که بعید است ، که این مکالمه را شنیده غیر از این است که حضور یک فرد مخرب در هر جایی می خواهد آرامش را برهم بزند.
فرجی دانا ادامه داد: من برادر دینی خودم را می بینم و می گویم که فلانی یک فرد مخربی دارد می آید که وجهه کار هیات را از بین می برد یا نه می خواهم افشا گری کنم به شیوه چپی ها ، شروع می کنم این را جایی می گذارم که از آن استفاده کنیم .
وی گفت: به نفع کیست این چیزها ،این هیات ها فقط برای تعویض رئیس نیست 54 هیات 58 دانشگاه را بازرسی کردند و ما 36 حکم رئیس دانشگاه زدیم و بعضی جاها هیات گفته اند رئیس بماند.
وزیر علوم افزود :آیا این رویه نبوده در ابتدای دولتها که همه را عوض می کنند و ما تنها دولتی هستیم که رسما اعلام کرده ایم، مگر اقتضای دیگری وجود داشته باشد و گرنه ما به تاریخ حکم افراد پایبند هستیم.
تمام حرکاتمان را ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم می کنیم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما به تاریخ حکم افراد پایبندیم گفت: اگر ده ماه نخست دولت دکتر روحانی را با دولت نهم مقایسه کنید می بینید که در دولت نهم 44 رئیس از 64 رئیس دانشگاه تغییر کرده بودند که حدود 68 درصد می شود، اما در دولت آقای روحانی 58 رئیس از 101 رئیس دانشگاه تغییر کرده و این حدود 58 درصد است. این نشان می دهد که ما به فکر تغییر نیستیم.
وی گفت: یکی از افراد اینجا بیان کرد که از سه رئیس دانشگاه هنوز دو نفر همان افراد اصولگرا هستند، چرا می گویید اصولگرایان در دانشگاهها نیستند؟
فرجی دانا افزود: هرکدام از عزیزان که به بنده میرسد میگوید حوزه ما بحمدالله خوب است ولی میگویند جاهای دیگر؛ این جاهای دیگر اطلاع از کیست؟
وی گفت: بنده مشهد رفتم و در آنجا به بنده گفتند که آقای کافی انسان خوبی است و از او راضی هستند و باعث اتحاد شده است.
فرجی دانا افزود: یکی از افرادی که استیضاح را امضا کرده است، هنگامی که در حوزه انتخابیه اش که نمی خواهم نام ببرم فرد غیربومی را آورده بودند و در آنجا درگیر بود به بنده گفت: شما آرامش را به شهر ما بازگرداندید.
وی گفت: ما چه شیوه ای بر خلاف آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما گفته است، در پیش گرفتیم؟
فرجی دانا افزود: ما با افرادی که در آنجا (دانشگاهها) حضور دارند، مشورت می کنیم مگر مشورت را باید از بیخبران گرفت؟ مگر از اقلیت می پرسید که چه چیزی به نفع اینجاست؟
وی گفت: این مشورت مخفی است و هیچ کس از نتیجه آن باخبر نیست.
فرجی دانا با بیان اینکه در اینجا از انتخابات برای ریاست دانشگاه سخن گفته شد افزود: بر اساس آیین نامه، وزیر رئیس دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی و شورا تأیید می کند که می تواند شش ماه حکم سرپرستی دانشگاه نیز باشد.
وی گفت: ما تمام حرکتهایمان را ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم می کنیم و از اعضای هیئت علمی مشورت می گیریم.
فرجی دانا افزود: اگر کسی می گوید انتخابات است، خواهش می کنم از او بپرسید که اگر در دانشگاهی برای انتخاب رئیس دانشگاه انتخابات بوده است در آنجا چه کسانی کاندیدا بوده اند و نتیجه آراء چه بود، انتخابات که بدون کاندیدا و بدون اعلام نتیجه نمی شود.
وی گفت: اعضای هیئت علمی در این باره برای بنده ایمیل (پست الترونیک) می فرستند و به آنها می گوییم که خودتان چه کسی را به ما معرفی می کنید، مشورت دهید.
فرجی دانا افزود: بعضی ها نیز در کاغذ برای بنده می فرستند و هیچ کس نمی داند، بنده خودم می خوانم و می بینم فردی مقبولیت بیشتری دارد و استعلامات را می گیریم.
وی گفت: بعد از مشکلی که درباره یکی از دانشگاهها در شورای عالی انقلاب فرهنگی رخ داد دانشگاهی که به خاطر اطلاعاتی که داده شده بود و بنده نمی خواهم در اینجا قضاوتی کنم، رأی و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است.
فرجی دانا افزود: در شورا گفتند که فرد باید عوض شود و به وی رأی ندادند و ما اخیراً فرد جایگزینی را پیشنهاد کردیم.
وی گفت: رویه ای گذاشتیم و اینگونه است که یک شورای سه نفره شامل بنده، مسئول نهاد نمایندگی و مسئول بازرسی شورای عالی در جلسه ای افراد را بررسی میکنیم و افرادی که مورد تأیید واقع می شوند به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می شوند.
فرجی دانا افزود: در برخی از دانشگاههای مشهور، فرد را مستقیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی مع