پخش زنده
امروز: -
در جلسه علنی امروز مجلس که با دستور کار استیضاح وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری آغاز شد ؛ نمایندگان موافق و مخالف استیضاح سخنان خود را بیان کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر؛ مخالفان استیضاح
نماینده قائنات : وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی شده
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین مخالف استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محسوسترین و مطلوبترین تعامل را در رفتار و پندار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجربه کرده ام.
جواد هروی افزود: امروز که قصد ارائه گزارشی از وضع کنونی و 9 ماهه وزارت علوم دارم در جایگاهی قرار گرفته ام و به دلایلی مستند دست یافته ام که در روز رأی اعتماد به آقای فرجی دانا به عنوان مخالف از آن نگران و دلواپس بودم.
وی اضافه کرد: نگرانی ام آن بود که کشتی توسعه علمی و دانشگاهی کشور در ساحل بدنامی بر زمین به گل نشیند و ناخداهای وامانده از کار خویش به هر خس و خاشاکی تمسک نورزند.
هروی گفت: دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه به وسوسه های جناحی آلوده نشود و ام الخبائث سیاستزدگی بر اریکه آن جولان ندهد به این علت نه ماه پیش از سر درد، نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی در انتخاب وزیر علوم فراخواندم تا کام جوانان دانشجو به عنوان قشر عظیم این مملکت که این لحظات را پیگیری می کنند به تلخ کامی های دریادلان بی تجربه گرفتار نیاید.
نماینده مردم قائنات افزود: اما اکنون شایسته است که بدون هیچ تعلق جناحی، شغلی یا عضویت در کمیسیون به دفاع از کارنامه کوتاه اما روشن وزیر علوم در دولت تدبیر و امید بپردازم.
وی گفت: کلامم را با ذکر سخن مولا علی (ع) آغاز می کنم که فرمودند نه زندگی آنقدر شیرین است و نه مرگ آنقدر ترسناک که شرافت را زیر پا گذاریم، اکنون بر حسب وظیفه به نکاتی در اثنای کار رسیدم که جای تحسین و سپاس از وزارت علوم و عملکرد کوتاه 9 ماهه آن دارد.
هروی افزود: در تمام ایام حضورم در مجلس از نزدیک با موضوعات آموزش عالی محشور بودم و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کرده ام و از نزدیک با وزیر و معاونانش در این وزارتخانه بارها و بارها جلسات هماندیشی داشته ام.
این نماینده مخالف استیضاح گفت: بر خلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانهها که می گویند وزارت علوم در این مدت تعامل ضعیفی با مجلس به ویژه کمیسیون داشته است باید اذعان کنم که محسوسترین و مطلوبترین تعامل را در رفتار و پندار این وزارتخانه سنجیده و تجربه کرده ام.
وی افزود: راهکارها، همفکری ها، ساماندهی ها و نحوه صحیح توزیع اعتبارات آموزش عالی دولتی از جمله مواردی است که امروز می خواهم به طور مستند به نمایندگان ارائه کنم.
هروی گفت: ما جلسات عدیده ای درباره توزیع اعتبارات بر اساس سرانه دانشجویی با معاونان محترم این وزارتخانه داشته ایم که این حاکی از عزم این دولت در تحقق عدالت آموزشی است.
نماینده مردم قائنات افزود: من در لابهلای سخن عزیزان استیضاح کننده دیدم که از بی عدالتی سخن گفتند اگر می خواهیم عدالت را ببینیم باید آن را در محک عملکرد این دولت ببینیم.
وی گفت: بنده به عنوان کارشناس اعلام میکنم که این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی و توزیع صحیح سرانه دانشجویی کارهای بسیار خوبی انجام داده است.
این نماینده مخالف استیضاح افزود: برخی نمایندگان در اثنای دوره کمیسیون تلفیق و پیش از آن شاهد بودند که کمیسیون آموزش تلاش گسترده ای برای توزیع عادلانه بودجه آموزشی با وزارت علوم انجام داده است.
وی گفت: نمی دانم تا چه حد نمایندگان بهویژه استیضاحکنندگان به این قضیه واقفند که رشد منفی و مثبت افسارگسیخته اعتبارات دانشگاههای کشور نشان دهنده مطالعه نشدن صحیح و توزیع ناعادلانه بودجه در دانشگاه هاست.
نماینده مردم قائنات افزود: احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق این فهرست را در دست من دیده اند که حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاه ها در سال های پیش دارد.
وی گفت: این بودجه و توزیع اعتبارات دانشگاهی براساس رشد مثبت و منفی گاه بیش از 100درصدی است؛ برخی دانشگاه های ما متأسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخص ها و ضرایب دریافت می کنند.
نماینده مردم قائنات در ادامه گفت: بسیاری از عزیزان در کمیسیون تلفیق آمدند، به آنان دلایل و مستندات را نشان دادم، اینها دلایل مستندی است که امروز برای کارشناسان کاملا قابل اعتناست.
جواد هروی افزود: یکی از کارهای خوبی که وزارت علوم در همین ماه های اخیر انجام داد این بود که با رشد منفی و مثبت افسارگسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و با برخی از دانشگاه ها که با رشد منفی نسبت به دانشگاه های همسطح و گاه دانشجوی کمتر روبهرو بودند، به شکل عادلانه برخورد کرد.
وی اضافه کرد: عدالتی که شما می گویید و می خواهید این است.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور نمایندگان مناطق محروم در مجلس گفت: آیا آمدند در بحث توزیع عادلانه، از سرانه دانشجویی و اعتبارات و بودجه های وزارت علوم بپرسند؟
هروی افزود: آیا ما بودجه وزارت علوم و آموزش عالی را در میان دولت ها و سال های گذشته با این دقت بررسی می کردیم؟
وی اضافه کرد: این دولت با همین مدت کوتاه فعالیت با دقت دارد این کار را انجام می دهد.
نماینده مردم قائنات گفت: بر اساس وضع موجود، دانشگاه های همتراز در یک منطقه که گاه تعداد دانشجویانشان اندازه هم است، بودجه های دریافتی آنها بر خلاف شرایط و شاخص هایی که در نظر گرفته می شود کاملا متفاوت است.
هروی افزود: ما در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم که بیاییم برای اولین بار وضع اعتبارات دانشگاه ها را ساماندهی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این حرکت عملی و گامی جدی بود که در وزارت علوم انجام گرفت و تعامل جدی و جلسات عدیده ای را در وزارت علوم داشتیم تا بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هر چند در کمیسیون تلفیق همه تلاش ها انجام شد اما نتوانست به دلیل اینکه دولت و وزارت علوم تازه کارش را آغاز کرده بود، این وضع اعتبارات و سرانه را اجرا کنیم اما با همین چند ماه اندک وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را پیگیری کند.
هروی اضافه کرد: از کمیسیون تلفیق انتظار داریم در سال 94 این قضیه کاملا عملیاتی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از کارهایی که در ماه های گذشته انجام شده است، توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه ها و آموزش عالی بود که در همین 9 ماه گذشته قابل قدردانی و ستایش است.
هروی افزود: این کار شعار نیست دوستانی که می گویند شعار است و از عدالت خبری نیست این نمونه عینی کاری است که دارد انجام می شود؛ کاری که در دولت های گذشته با اغماض روبهرو شد و خلاف های آشکاری بود.
وی اضافه کرد: در واقع برنامه ها در حال تدوین است تا رویه مناسبی به خود بگیرد.
نماینده مردم قائنات گفت: یکی دیگر از کارهایی که در همین 9 ماه اندک انجام شد تلاش های کمیته آموزش عالی برای ساماندهی آموزش عالی بود.
هروی با بیان اینکه توسعه کمی آموزش عالی چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولی انجام نشده است؛ افزود: از وزیر و معاونان آن درخواست کردیم جلساتی با عنوان ساماندهی وضع آموزش عالی کشور برگزار کنیم که با استقبال روبهرو شد.
وی اضافه کرد: وزیر و معاونانش نیامدند بگویند مسائل جناحی است؛ برخی استیضاح کنندگان می گویند کارهای سیاسی و جناحی شده است پس اینها و گام های کارهای عملی چیست؟
هروی گفت: جدیت وزارت علوم برای استمرار این جلسات قابل قدردانی است، معاونان وزیر در جلسات که 10تا 15 جلسه داشتیم حتی یک جلسه غیبت نکردند.
وی تصریح کرد: دقت و جدیت معاونان وزیر علوم در پیگیری موضوع عدالت آموزشی قابل تقدیر است.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج مثبت این کمیته از برنامهریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامههای آغازین وزیر علوم نشان دارد.
نماینده مردم قائنات در ادامه گفت: مأموریت آموزش عالی آنگونه که برخی از استیضاح کنندگان هم اشاره کردند ممکن است در مقولات مذکور در سخن عزیزان باشد اما مأموریت اساسی که ما برای این وزارتخانه اشاره می کنیم توسعه حوزه های علمی به جای حوزه های نفتی است.
هروی افزود: مگر ما قرارمان این نبود که بیاییم به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم انقلاب ما حوزه های علمی است؟ پس بنابراین آموزش عالی کار لوکس و تجملی نیست باید آستین ها را بالا زد.
وی گفت: قابل تقدیر است در همین مدت اندک این وزارتخانه و آقای وزیر آستین ها را مردانه بالا زدند و سه عامل تسریع در روند توسعه و تولید علم از منظر صاحبنظران را عملی کرده اند.
هروی افزود: برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و در مرتبه سوم افزایش استانداردهای آموزشی در محیطهای دانشگاهی عینا دستور کار وزارت علوم در ماه های گذشته بوده و به صورت جداگانه از جانب مدیران جدید این وزارتخانه در حال پیگیری است.
نماینده قائنات گفت: باید انصاف داشته باشیم که این کارها در وزارتخانهای که مأموریتش پیگیری اینگونه امور است بهجد صورت گرفته است.
هروی افزود: از نخستین روزهای دولت یازدهم وزارت علوم معرکه پایان ناپذیر مهاجرت نخبگان را به صورت جد دنبال کرده است.
وی گفت: عدالت آموزشی در قالب طرح جامع آمایش سرزمین امروز در حال پیگیری است.
هروی افزود: توزیع اعتبارات براساس سرانه دانشجویی انجام می شود و استانداردهای آموزشی به شدت این ساماندهی را به سمت یکپارچگی پیش می برد.
وی گفت: من از عزیزان می خواهم به این نکته دقت کنند، وزارت علوم در طی چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه ها در بحث اقتصاد مقاومتی با شعار برخورد کردند به صورت عملیاتی ورود کرده، گام عملی برداشته و از شعار به عمل رسیده است.
این نماینده مجلس افزود: یکی از مهمترین مباحثی که معطل مانده بود در نظام آموزش عالی کشور بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است.
هروی ادامه داد: نخستین بار به شکل عملی شاهد عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه با محیط های صنعتی به صورت جدی در 9 ماه گذشته هستیم.
وی افزود: تفاهم نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری میان وزارت علوم و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و قرارداد میان وزارت علوم و وزارت صنعت، اینها سندهای رسمی است که در تاریخ این مملکت می ماند.
هروی گفت: کارهای عملی و گام های جدی در وزارت علوم انجام و برداشته شده است مانند بحث تفاهم نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت نفت، تفاهم نامه جدی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت و معاونت علمی فناوری پدافند غیرعامل که اینها همه مستنداتی است حاکی از حرکت جدی وزارت علوم در مسیر ایجاد توافقنامه های عملیاتی با دیگر سازمان ها و وزارتخانه های کشور.
وی افزود: آنهایی که می گویند در این 9 ماه گذشته کار عملیاتی انجام نشده است این استنادات را چطور می توانند رد کنند؟
هروی گفت: اینها در نوع خودش در شاخصه های آموزش عالی کشور در سالهای اخیر بی نظیر است و بنابراین ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی گونه و غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای کوچه های آموزش عالی مالیده شده بود امروز شکل عملی یافته و تفاهم نامه های رسمی حکایتگر این تلاش مظلومانه و معصومانه است.
وی افزود: حالا آیا باید وزارت علوم فریاد می زد این تفاهم نامه ها را انجام داده است و ما شاهد این باشیم که عده ای بیایند و غیرمنصفانه بگویند در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است؟
نماینده قائنات در ادامه گفت: یکی از نخستین وزارتخانه هایی در ماه های گذشته کمتر از چند ماه به تبیین و تدوین برنامه های خودش در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم است.
نماینده قائنات در ادامه گفت: در واقع وزارت علوم در همین چند ماه اندک ، با انتشار کتابی نشان داده که به منویات مقام معظم رهبری معتقد است و تلاش عملی برای تحقق بخشیدن به موضوع اقتصاد مقاومتی داشته است .
هروی افزود : اینها نگاه عملی است و کاری است که صورت گرفته ، چرا عزیزان استیضاح کننده این اقدامات را نمی بینند؟ عیبش را جمله چو گفتی هنرش نیز بگو .
وی در ادامه با بیان اینکه بحث جدی در روزهای اخیر مطرح شده و رسانه های داخلی و خارجی به آن پرداخته اند گفت : در سخنان برخی استیضاح کنندگان عزیز وجود دارد که اشاره کرده اند به بحث بورسیه ها و ما نیز معتقدیم که هر کس تخلف کرده است باید با او برخورد صورت گیرد .
نماینده قائنات افزود : اساس قضیه در بحث بورسیه های غیر قانونی این است . بنده جزو کمیته بررسی پرونده بورسیه های 3 هزار نفری بوده ام و آنچه مطرح می کنم مستند است به اسنادی که به دست آمده است .
هروی گفت: روال بورسیه ها این بوده که از حدود سال 80 به بعد پدیده بورس که از سالهای گذشته بود برداشته شد برای اینکه داوطلبان بورس عملا دو گروه بودند یکی نخبگان و شاگرد اولی های دانشگاه و دوم مربیان تمام وقت دانشگاهها .
وی افزود : یعنی امکان ورود افراد ضعیف از نظر بنیه علمی وجود نداشته بر این اساس یک فیلتر اساسی بوده است و امروز هم در دوره دکتری وجود دارد به نام بحث آزمون دوره دکتری اما باید دقت کنیم از سال 85 دستور العمل شورای بورس است که جایگزین آزمون اعزام می شود .
نماینده قائنات ادامه داد: در تمام پرونده هایی که در کمیته بررسی 3 هزار بورسیه بررسی کردیم فقط 2 امضا از وزرای وقت وجود دارد آن هم تحشیه است و نامه نیست .
وی افزود : دو تحشیه وجود دارد که اشاره کرده است اگر این کار انجام بشود خوب است بنابراین در تمام سال های گذشته آنچه تحت عنوان بورسیه ها انجام گرفته عملا از نگاه وزیر بیرون بوده است و خود وزرا از آن خبر نداشته اند .
هروی افزود : در یک کشور وزرا از اینکه چند هزار نفر بورس بشوند خبر ندارند و ما اظهار نظرهایی را می بینیم.
وی گفت: از سال 87 در دستور العمل شورای بورس نکته ای افزوده می شود و آن این است که افرادی که خدمات شایسته فرهنگی دارند هم می توانند بورس شوند .
نماینده قائنات افزود : یک نکته ای که جای سوال دارد این است که بیش از 50 درصد بورسیه ها رشته های انسانی هستند و یک نفر سوال نکرد که چرا چنین پدیده ای شومی در حال شکل گیری است .
هروی گفت: یعنی اگر از همان سال 87 در نظر بگیریم یک رویه دیگری نیز در شورای بورس به وجود آمد و آن این است که برای کارشناسی معدل 14 و ارشد 16 را در نظر گرفتند ، یک فرمول من درآوردی که بر اساس مجموع نمره 75 ، افراد را پذیرش می کردند . خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است .
این نماینده مجلس ادامه داد : اساسا ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور یک رانت غیر علمی و یک پدیده غیر علمی بی ضابطه را قرار دادیم که بر اساس آن کسانی بدون قانون و ضابطه می آمدند و بورس می شدند .
هروی گفت: چگونه می شود 3 هزار نفر بدون آنکه آزمون دهند رفتند سر کلاس دکتری نشستند و هر عنوانی که می خواهد داشته باشد برخی از عزیزان توجیه می کنند در صورتیکه وزیر خبر نداشته است .
وی افزود : اگر تا این زمان فقط نخبگان و شاگرد اولی ها از بورس استفاده می کردند بعد از آن قضیه بورس موجب شده تا هر کسی که نور چشمی بوده یا می توانسته از این فرصت استفاده کند ورود پیدا می کرده و بورس می شده است.
هروی گفت: از این بدتر آن است که بعد از بورس شدن بلافاصله چنین افرادی استخدام می شدند و این هم یک بی قانونی دیگر . در بحث بورسیه ها بحث هایی فراوانی صورت گرفته اما یک نفر نخواسته نگاه کارشناسی به این قضیه داشته باشد .
نماینده قائنات اضافه کرد : این آغاز یک حرکت و رانت ناعادلانه بوده است. رانتی که برای ورود به دوره دکتری دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست و افراد بر اساس نامه ای که به برخی از مدیران می دادند و حتی وزیر نیز از آن باخبر نبوده بورس می شدند .
وی افزود : جالب اینجاست که از میان دو وزیر وقت دولت های گذشته فقط دو حاشیه و امضا برای بورس شدن افراد وجود دارد و هیچ نامه ای و مکتوبی برای بورس شدن فردی وجود ندارد.
نماینده قائنات ادامه داد : در کنار بحث بورس شدن این چنینی، پدیده نامبارک دیگری به نام جایابی و یا استخدام غیر قانونی صورت می گرفته است . در پرونده هایی که مورد بررسی قرار گرفته دریافتیم که افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی شان زیر 12 است چگونه می تواند معدل کسی زیر 12 باشد و بتواند مدرک کارشناسی بگیرد همچنین افرادی معدلشان زیر 14 باشد و مدرک کارشناسی ارشد بگیرد . چرا تا این حد رسانه ها سر و صدا می کنند این در واقع پدیده بی قانونی است .
این نماینده افزود : در دو جا قانون در موضوع بورس زیر سوال رفته است . نخست بحث آزمون دوره دکتری که برگزار نشده و دیگری استخدام بدون ضابطه این افراد آیا ما باید چشمان خود را ببندیم وبگوییم تخلفی صورت نگرفته است.
وی افزود : بنده در تمام مصاحبه هایی که داشته ام اسمی از کسی نبرده ام و برای ما اسم افراد مطرح نیست آنچه مطرح است اساس قضیه است که کاملا بی قانونی است .
هروی گفت: بنابر این آنجا که امیر المومنین می فرمایند اگر از بیت المال در کابین زنان شما باشد آن را باز می گردانیم این سیره علوی باید عملیاتی شود . بر این اساس اگر وزارت علوم این موضوع را مطرح کرده باید قدردانش باشیم و نباید به آن خرده گرفت .
نماینده قائنات افزود : در بحث بورسیه ها کسانی داشته ایم که مدارک معادل دارند و رفته اند مدرک دکتری گرفته اند ، کسانی داریم که معدل پایینی دارند.
وی افزود : موضوع پژوهش نیز در عملکرد این وزارتخانه مطرح و در آمار ها اشاره شد که شاهد نوسان بودیم . آنچه به شکل رسمی برای موضوع رشد علمی کشور وجود دارد آمار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است که مسئولان آن اذعان می کنند توسعه علمی کشور از روند مطلوبی در سال گذشته برخوردار بوده است .
وی افزود : متاسفانه افرادی که در حوزه علوم اطلاعات اندکی دارند درباره نرخ رشد تولید علم در کشور اظهار نظرهای نا صوابی داشته اند .
هروی گفت : اکنون که 8 ماه از سال میلادی سپری شده آمار تولید علم در ایران یک و شصت و پنج ا ست و مسئولان این پایگاه اشاره می کنند که در ماههای گذشته این آمار از یک و سی و نه به یک و شصت و پنج افزایش داشته است .
نماینده قائنات ادامه داد :تعجب می کنیم از افرادی که آمارهای نزول رشد علمی را منتشر می کنند .
هروی افزود : بر خلاف گفته بسیاری از رسانه ها و برخی از حرکت های تندرو که اشاره کرده اند که پیشرفت علمی صورت نگرفته و وزارت علوم فقط جناحی عمل کرده و کارهای سیاسی داشته این وزارتخانه در بحث حمایت از طرح های ملی در سال 91 دو میلیارد تومان اعتبار در اختیار داشته اما در سال بعد به 30 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده . در بحث حمایت از شبکه های آزمایشگاهی نیز 500 میلیون به 28 میلیارد و پانصد افزایش پیدا کرده است .
نماینده قائنات افزود : امار حمایت از مراکز رشد و پارک های علم و فناوری از 3 و نیم میلیارد به 17 میلیارد افزایش پیدا کرده است.چگونه می توان چنین آماری را کتمان کرد ما باید فردای قیامت جواب بدهیم .
وی افزود :در بحث حمایت از مراکز تحقیقاتی اعتبار 2 و نیم میلیاردی به 11 میلیارد افزایش یافته و این آمار بر اساس جداول رسمی موجود است و بر اساس مستندات تمام مراجع رسمی کشور آنچه که در ماههای گذشته صورت گرفته چیزی جز رشد علمی نبوده است پس نمی توان آن را انکار کرد اینکه ما بر اساس ادله چند روزنامه بخواهیم آماری منتشر کنیم نا صواب است .
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود : همه آمار حکایت از رشد علمی در 9 ماه گذشته دارد .
وی از نمایندگان خواست تا تصمیمات پر هزینه نگیرند تصمیماتی که سکان کشور را دچار تلاطم می کند بلکه باید مقداری با تامل حرکت کرد تا کشور به چالش بیهود کشیده نشود .
هروی گفت : برخی گروههای تندرو در اصولگرایان و اصلاح طلبان از این قضیه بهره می برند باید با حرکتی آرام و با طمانیئه کاری کرد که مقام معظم رهبری و مردم بپسندند.
نماینده مردم رشت : فرجی دانا از مجلس اصولگرا رأی اعتماد می گیرد
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز آقای فرجی دانا از مجلس اصولگرا رأی اعتماد می گیرد.
غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه همه برای کشور دغدغه دارند و در پی رفع مشکلات هستند، افزود: مشکلاتی در شیوه عمل هر کسی وجود دارد و همه دارای مشکل هستند و حل مشکلات وزارت علوم هم در استیضاح نیست.
وی گفت: چرا برای برطرف کردن دغدغه نمایندگان بدترین گزینه یعنی استیضاح انتخاب شد در صورتی که راههای مختلف بود که می شد انجام شود؟
نماینده مردم رشت با بیان اینکه همان کسانی که امروز وزیر علوم را استیضاح میکنند وی را فردی ولایتمدار، مؤمن و انقلابی می دانستند، افزود: چه کسانی از استیضاح وی خوشحال می شوند؟
جعفرزاده از فیلمی از فتنه که در مجلس نشان داده شد انتقاد کرد و گفت: این فیلم برای چه زمانی است؟ چرا یکطرفه با احساسات همه بازی می کنید؟ در آن زمان به آقای توفیقی گفتند برو این غائله را تمام کن.
وی خطاب به وزیر علوم افزود: اگر امروز ابقا شدید بدانید که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته اید.
نماینده مردم رشت با بیان اینکه آقای فرجی دانا از مؤسسان سپاه فارس و در جبهه ها بوده است، گفت: انتظار داریم او استیضاح نشود و در صورتی که رأی آورد، وی نیز قول بدهد که به برطرف کردن مشکلات اقدام کند.
وی به بحث بورسیه ها اشاره کرد و افزود: 3000 نفر در این کشور به هر دلیل بورسیه شدند و آقای فرجی دانا می گوید حسب وظیفه قانونی گفتم بورسیه ها قبول است اما آن را کنترل و با ضوابط تطبیق کنید.
جعفرزاده گفت: 700 نفر با هیچ قاعده و قانونی بورسیه شدند و در پرونده 270 نفر از بورسیه ها حتی یک ورق وجود ندارد.
این نماینده مجلس در ادامه درخصوص انتصابات در این وزارتخانه افزود: در روند انتصابات ایراداتی به آقای فرجی دانا گرفتیم، اما آیا وی باید روند همه انتصابات را پاسخ بدهد؟ وزیر علوم نمی تواند در 100 درصد انتصابات دخالت کند.
وی گفت:جرم فرجی دانا این است که از جامعه ای که می خواهد مدیر منصوب کند از آن جامعه مشاوره گرفته است و میبایست برای چنین وزیری جلسه تشویق برگزار می شد.
جعفرزاده افزود: کسی که آمده است با متخلفان دکترا برخورد کرده است، باید از وی ممنون بود.
این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر در انتصابات ورود کرده و از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده است.
وی با تأکید بر اینکه نباید درباره انتصابات بحث شود، افزود: 64 درصد کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاه خارج شدهاند در پایان دوره ریاست بودهاند و 8 درصد استعفا کردهاند و مابقی هم برکنار شدهاند و هر دولتی حق دارد که تیم خودش را بگذارد.
جعفرزاده گفت: افرادی که تغییر کردند به طول متوسط 67 ماه در پرونده هایشان ریاست دانشگاه بوده است .
وی تصریح کرد: در دولت نهم در دو ماه آغاز فعالیتش 20 نفر از رؤسا تغییر کرد این در حالی است که در این دولت در مدت مشابه 4 نفر تغییر کردند.
نماینده مردم رشت در ادامه گفت: در بحث نشریات دانشجویی و تشکل ها فقط آقای فرجی دانا مجوز نمی دهد و وی مظلوم واقع شده است.
جعفرزاده با بیان اینکه شخصی که سابقه انقلابی دارد و فرمانده سپاه بوده است، چطور امروز استیضاح می شود، افزود: یک عده می خواهند بین دولت یازدهم و مجلس شکاف بیندازند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز مجلس نشان می دهد که دلسوز انقلاب و نظام و ولایت است و از وزیر دفاع می کند و این جلسه برای برطرف شدن مشکلات بوده است.
وی گفت: فرجی دانا امروز با کمک نمایندگان ابقا می شود و این شخصیت فرهیخته، علمی و مذهبی و دینی شروع به کار می کند.
جفرزاده افزود: هشت سال به دولت قبل کمک کردیم و امروز وظیفه داریم که به این دولت هم کمک کنیم.
موافقان استیضاح
زاکانی : قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن باند بازی از علل اصلی این استیضاح است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین موافق استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دلایل موافقت خود را مطرح کرد.
علیرضا زاکانی گفت: یکی از سنت های الهی آزمون انسانهاست که امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دولت و همه مخاطبان این جلسه است.
وی با ابراز تأسف از اینکه در آستانه هفته دولت استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام میشود افزود : امروز اولویت کشور حوزه فرهنگی است که آموزش عالی نیز یکی از مهمترین بخشهای این حوزه است.
زاکانی گفت: امروز برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید کمر همت بست و از آسیب ها و رخنههای موجود کاست و از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالاست.
وی افزود: امروز روز امتحان ماست تا معلوم شود تربیت ما از نظر اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت جناحی داریم.
نماینده تهران گفت : استیضاح کنندگان عمدتا حامیان جدی دکتر فرجی دانا برای گرفتن رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح امور راهی جز استیضاح نیافتند.
زاکانی افزود: به راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری داشتند و چه روندی را در پیش گرفتند و آقای فرجی دانا در برابر آنها چه رفتاری داشت و چگونه عمل کرد؟
وی درباره علل اصلی استیضاح وزیر علوم از طرف موافقان استیضاح گفت: قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن باند بازی در دانشگاه ها به جای توجه به علم و اهتمام به آرامش در محیط های علمی، از علل اصلی این استیضاح است.
زاکانی افزود: نکته اول بهکارگیری مسئولان وزارتخانه و دانشگاهها بدون رعایت ماده 7 آیین نامه قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای منصوب کردن افراد در جایگاههای مدیریتی بود.
وی گفت: ممکن است وزیر خود را تابع قانون معرفی کند، اما این در شرایطی است که پس از گذشت یک سال از استعلام از وزارت اطلاعات این امر تحقق یافته و سؤال ما این است که چرا پس از یک سال.
این نماینده مجلس افزود: بازگشت عناصر بی صلاح به دانشگاه ها و افراد مرتبط با گروه های معاند و آشوبگر از دیگر دلایل پافشاری ما بر استیضاح است.
زاکانی با اشاره به جلسه ای که وزیر علوم می گوید دانشگاه آزاد پاسخگوی این وزارتخانه نیست گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد وزارت اطلاعات کاری نداشتیم و گفتیم چرا وزارت علوم بی توجه به نظر وزارت اطلاعات اقدام به جذب افراد بی صلاح کرده است.
وی افزود:منطق ما حکومتداری درست و با قاعده است نه سلیقه ای عمل کردن که در این باره وزیر به نامه 126 نفری نمایندگان به وزیر اطلاعات توجهی نکرد.
زاکانی گفت: چرا در انتخاب رؤسای دانشگاه ها همین رفتار سلیقه ای بهرغم دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رئیس جمهور محترم تکرار شد.
وی افزود: وزیر محترم علوم به بهانه نظرخواهی از استادان اقدام به اعزام هیئت های سه نفره گرفت که این امر خود منشأ التهاب آفرینی شد و هم آرامش دانشگاه ها را به هم زد و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار داد.
نماینده تهران گفت : ایشان (وزیر علوم) با تغییر صورت نظرخواهی به اسم استادان و به کام گروه های خاص تغییرات خودخواسته ای را دنبال کرد.
زاکانی افزود: یا درخصوص هیئتهای جذب، وزیر علوم رویه ای مخالف شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کرد.
وی گفت: ما میگوییم اولا نظرخواهی از استادان مهم است اما شیوه وزیر منجر به سرمایه سوزی میشود، ثانیا چه کسی بر کار وزیر علوم نظارت میکند تا به دام افراد بی صلاح نیفتیم.
زاکانی افزود: چرا وزیر علوم بر رویه های غیرقانونی و سلیقه ای خود این گونه تأکید می ورزد و منجر به التهاب آفرینی در دانشگاه ها می شود.
وی گفت: مجوز دادن به نشریات الحادی و فتنه گر از یک سو و فعال کردن تشکل هایی که در اواخر دهههای 70 و 80 اقدام به آشوب آفرینی کردند از جمله اقدامات التهاب آفرین وزیر در دانشگاه هاست.
نماینده تهران به دادن مجوز به نشریات غیرقانونی در دانشگاه ها نیز اشاره کرد و افزود: نشریاتی که با پول و هدایت خارج از دانشگاه از طریق مجوز دادن زیر مجموعه آقای فرجی دانا اداره می شوند و خواستار تجزیه کشور هستند و بی اخلاقی را رواج می دهند.
زاکانی گفت: آیا این نشریات دانشجویی وحدت و تمامیت ارضی را زیر سؤال نبردهاند که البته مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اشکال ما به رویه حاکم بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که دغدغه اصلاح دانشگاهها را ندارد.
علیرضا زاکانی افزود: البته پس از اعتراضات نمایندگان مجلس، آقای وزیر دستورالعمل محرمانه ای برای جلوگیری از این مجوزها داد که محرمانه بودن این دستورالعمل با اعتراض نمایندگان مواجه شد و آن را علنی و تکمله اش را ارسال کردند.
وی گفت: اما نبودن اراده اصلاح در رویه غلط حاکم بر وزارت علوم در این بخش هم به بهانه نبودن آزادی در دانشگاهها موجب این رفتارهای ناصواب و مغایر با اصل اسلام و تمامیت ایران عزیز شده است.
زاکانی افزود: اینجا به صراحت می گوییم پرچم آزادی خواهی، آزادی اندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاهها به روایت تاریخ در دست رهبر معظم انقلاب است تا اینکه در گذشته عده ای می خواستند با تحدید آزادی و تحکم در زمان دانشجویی ما دانشگاهها را غیرسیاسی کنند.
وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «خدا لعنت کند کسانی را که می خواهند دانشگاهها را غیرسیاسی کنند» ما با عنوان فرزندان انقلاب پیگیر آزادی و توسعه آنیم حتی در سخت ترین شرایط در فتنه 88 به لطف الهی دانشگاه به دانشگاه می گشتیم تا بر پایی تریبونهای آزاد از مدعیان دروغین تقلب در انتخابات، مطالبه مناظره کنیم اما هیچ یک از آنان حاضر به مناظره در مقابل دانشجویان عزیز نبودند و بحث منطقی و مستدل نداشتند.
این نماینده موافق استیضاح افزود: ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسیکاری، اغواگری و افراطیگری میدانیم.
نماینده مردم تهران، بازگشت عناصر مشکلدار بهویژه افرادی دارای مشکلات اخلاقی را از دیگر علل اعتراض استیضاح کنندگان به وزیر علوم دانست و گفت: یادم هست دانشجویان و استادان یکی از دانشگاهها به بنده مراجعه کردند و با ارائه طومارهای متعدد به بیان تلخ خودکشی سه نفر از دانشجویان به علت جنایات یکی از بهاصطلاح استادان پرداختند.
وی افزود: این استاد بی اخلاق از دانشگاه اخراج شده بود اما در دوره فرجی دانا به دانشگاه دعوت و دستور داده شده بود برای وی کلاس درس گذاشته شود که با اعتراض و سؤال بنده، آقای فرجی دانا دستور داد تا دستور او را لغو کنند اما او با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته را ادامه داده بود.
زاکانی گفت: بنده دوباره اعتراض کردم که این اعتراض موجب شد از ورود این دو استاد اخراجی به دانشگاه جلوگیری کنند اما همچنان اتاق او پابرجاست و از بیت المال ارتزاق می کند. این اعتراض ما بود اما دغدغه وزارتخانه علوم برای اصلاح چه بود؟
وی افزود: از این قبیل تعدادی از به اصطلاح استادان اخراجی برگشته بودند تا بلای جان فرزندان معصوم دانشجو در دانشگاهها شوند اما چون مثلاً ما متوجه نشدیم و اعتراض نکردیم اکنون این افراد در دانشگاهها حضور دارند که اسناد آن در اختیار بنده است این اسنادی است که همین افراد که به واسطه مسائل اخلاقی و دیگر مسائل اخراج شده اند مجدد به دانشگاهها بازگشتند در حالی که آن یک نفر را چون ما متوجه شدیم اخراجش کردند.
زاکانی با بیان اینکه وزارت علوم دغدغه اصلاح دانشگاه ها را ندارد گفت: دلایل وزارت علوم آراء دیوان عدالت اداری است اما با توجه به اشکالات شکلی دیوان عدالت اداری و اصرار برای ارجاع پرونده به هیئت های رسیدگی به تخلفات و یا بررسی پرونده در هیئت جذب، متأسفانه این افراد مجدد با ابلاغ وزارت علوم بدون توجه به نکات بیان شده دیوان عدالت اداری به دانشگاه ها بازگشته اند.
وی افزود: اعتراض دیگر ما به رویه وزارت علوم در بهکارگیری عناصر آشوبگر و فتنه گر بود آقای وزیر در جلسات مکرر تأکید می کرد هیچ فتنه گری در دانشگاهها به کار نگرفته است و از ما می خواست نام این افراد را ببریم اما صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاستها را که در جلسات می گویید اعلام کنید.
زاکانی گفت: فتنه گر هم از نظر نمایندگان مجلس کسی بود که پس از سخنرانی مقام معظم رهبری در 29 خرداد 88 در آشوبگری شرکت و یا دعوت به آشوب کرده باشد اما وزیر محترم از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که اکنون در این وزارتخانه و در برخی از دانشگاه ها کسانی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم گرفتند که از عناصر آشوبگر و یا فتنه گرند.
این نماینده موافق استیضاح افزود: دغدغه دیگر ما انسداد در تولید علم و کند شدن روند رو به رشد آموزش، پژوهش و توسعه دانشگاه در کشور بود که مستقیم در آینده درخشان ایران عزیز و حرکت در مسیر تمدن اسلامی تأثیرگذار خواهد بود که اکنون نیز پایه های اقتصاد مقاومتی را لرزان کرده است که ایجاد زمینه التهاب، رکود و قهقرای علمی را سبب خواهد شد.
زاکانی گفت: مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی، سبک، مجرمانه و سیاسی کاریهایی مانند بورس بود و بحمدالله بنده و دوستان هیچ بهره ای از رویه قانونی بورس نداشتیم و نداریم به نظر من بخش زیادی از وزرا و معاونانشان و رئیس جمهور محترم از این موهبت قانونی بهره برده اند که مطلوب است.
وی افزود: بورسیه شدن شیوه ای قانونی است اما اشکال ما این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده ای را بورس کرده است اینها بورسیه هستند و وزارت علوم حق معلق کردن قریب 3500 نفر از نخبگان کشور را ندارد و ایجاد تشویش برای آنان جایز نیست.
زاکانی گفت: بلکه، احتمال خلاف است لذا باید کمیته ای تشکیل شود و با رسیدگی به تخلفات برخورد کند که مجلس نیز از آن حمایت خواهد کرد اما معاونان و مسئولان وزارت علوم با بی تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه ای وابسته با تبانی با برخی از مسئولان این وزارتخانه اسامی این عزیزان را رسانه ای کردند.
وی افزود: در منطق آقایان آبروی نخبگان اقتصادی و قاچاقچیان محفوظ باید باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد؟ ما با این رفتارهای خلاف قانون مخالفت داریم.
نماینده مردم تهران گفت: آنچه برای ما دردآور است مواجهه منطقی و قانونی با وزیر علوم از جانب نمایندگان است اما لجاجت وزیر محترم مشکلات را تشدید کرده است.
زاکانی افزود: آیا تعیین فردی به عنوان معاون آموزشی که به عنوان وزیر پیشنهادی دولت با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شده و رأی اعتماد نگرفته است و یا تعیین فرد دیگری به عنوان مشاور عالی که مجلس مخالفتش را با معرفی او به عنوان وزیر علوم اعلام کرده است نشان از تدبیر برای امیدافزایی است؟ یا حکایت از لجبازی و بی تدبیری؟
وی گفت: مردم عزیز ایران؛ اما رفتارهای مجلس کاملاً قانونی و خیرخواهانه بود. ما چگونه رفتار کردیم؟ از یک هفته پس از رأی اعتماد با آغاز انتصابات آقای فرجی دانا، آقایان حدادعادل و ابوترابی با او جلسه گذاشتند و اصلاح مسیر را درخواست کردند.
نماینده تهران در مجلس در ادامه گفت : نکات فوق الذکر و سایر نکات را در جلسات متعدد کمیسیون آموزش به وی تذکر دادم .
زاکانی افزود : نمایندگان مجلس قبل از سال به واسطه نامه وزارت اطلاعات از رویه قانونی جذب عناصر بی صلاحیت در دانشگاهها ، جلسه ای در دفتر ریاست مجلس تشکیل دادند و درخواست اصلاح رویه طی دو هفته توسط ریاست مجلس شد که باز ایشان اصلاحات را انجام ندادند .
وی گفت : از وزیر محترم سوال شد و مجلس کارت زرد به ایشان داد ولی راه ناصواب اصلاح نشد .
زاکانی افزود : جلسات متعددی با حضور مشاور آقای روحانی ،وزیر علوم ،معاون پارلمانی دولت و نمایندگان معترض به رویه غلط وزارت علوم در حضور ریاست مجلس ، نواب مجلس ، روسای فراکسیون های مجلس و ریاست کمیسیون آموزش مجلس تشکیل شد ؛ اما راه نا صواب در کمال تعجب ادامه یافت .
زاکانی افزود : یک ماه فرصت داده شد اما کاری معلوم و امیدوارکننده انجام نشد لذا ما نمایندگان مجبور به استیضاح شدیم .
وی گفت: رفتار دوستان ما در دولت و رسانه های همسو در این رابطه چه بود؟ با عمل نکردن به وعده ها ، لجبازی نمودند ، بر رویه های غلط خود تاکید کردند ، تهمت سیاسی بودن را به مجلس و نمایندگان زدند ، تهدید به استمرار مسیر طی شده تاکنون برای آینده نمودند و به اصطلاح با افشاگری غیراخلاقی و مجرمانه خودشان درمورد بورس ها خواستند مجلس و نمایندگان را تحت فشار قرار دهند دنبال تطمیع نمایندگان بودند .
زاکانی