پخش زنده
امروز: -
در مراسمی از ۴ سرویس و ۸۰ خدمت و سامانه های یکپارچه قبول و مبادله پستی در شرکت پست با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، این سرویس ها و خدمت شامل پست مالی (خدمات مالی در باجه های پستی)، پست نت (خدمات الکترونیکی مبتنی بر اینترنت)، سرویس تحویل در زمان مشخص(تعیین زمان توزیع)، فعال سازی سرویس پس کرایه (کرایه در مقصد)، سامانه یکپارچه قبول و سامانه یکپارچه مبادله پستی است.
در سرویس پست مالی در باجه های پستی به منظور استفاده بهینه از توانمندیهای شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و شرکت پست بانک ایران و هم افزایی هرچه بیشتر جهت ارائه خدمات به هموطنان در اقصی نقاط کشور تفاهم نامه ای به منظور ارائه خدمات بانکی در مرحله اول در 10 استان با 53 خدمت در تمامی واحدهای پستی منعقد شده است.
نمونه خدمات قابل ارائه در باجه های مالی ادارات پست عبارت است از: حساب قرض الحسنه پس انداز مانده حساب، پرداخت وجه از حساب قرض الحسنه به حسابهای متمرکز در غیر شعب و دفاتر افتتاح کننده حساب، حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی (مانده حساب کوتاه مدت و اندوخته)، حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی (افتتاح حساب و صدور دفترچه)، پرداخت وجه از حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی به حساب های متمرکز درغیر شعب و دفاتر افتتاح کننده حساب، حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی (صدور دفترچه المثنی)، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه حقیقی و حقوقی (اعم از ویژه طلایی، منظومه شمسی، کودک و نوجوان و تمامی حسابهای کوتاه مدت،مدت دار با هر نام و طرحی) سه ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه و سپرده سرمایه گذاری بلند مدت ویژه حقیقی و حقوقی (اعم از ویژه، طلایی، منظومه شمسی، کودک و نوجوان و تمامی حسابهای کوتاه مدت،مدت دار با هر نام و طرحی) 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه است.
در سرویس پست نت، باجه ارائه سرویس الکترونیکی در مفهوم عام به منزله یک کافی نت تلقی گردیده و تمامی خدمات اینترنتی و الکترونیک (درچارچوب مقررات تعیین شده) توسط پست در 100 نقطه و در قالب 23 خدمت و در دفاتر منتخب به مشتریان ارائه می گردد.
در این واحدها خدمات متنوعی در راستای تأمین نیاز مشتریان و تحقق دولت الکترونیک از جمله ایمیل پستی، دسترسی به اینترنت، استعلام کدت پستی، رهگیری مرسولات پستی، خرید بلیط (ورزشگاهها و ...)، ثبت نام اینترنتی، رزرو هتل، پرداخت قبوض، ثبت نام اظهار نامه مالیاتی و املاک، ثبت نام دانشگاه، ثبت نام و تغییر ثبت شرکت ها، ثبت نام وام ازدواج، پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت نام ادواری تمامی صنوف، ثبت نام تأییدیه تحصیلی، سامانه فروش آنلاین نمایشگاه کتاب، ثبت نام اینترنتی برای خدمات پس از فروش تعمیرگاه های مجاز، ثبت نام دریافت کارت خدمات شهری «کارت مترو»، پرداخت جرائم راهنمایی و رانندگی، پرداخت عوارض نوسازی و پرداخت عوارض خودرو عرصه می گردد.
در سرویس تحویل در زمان مشخص (تعیین زمان توزیع)، با توجه به نیاز مخاطبین خدمات پستی و لزوم حضور گیرندگان در آدرس مقصد و مشخص نبودن ساعت مراجعه مأمورین پست برای توزیع مرسولات در آدرس گیرندگان، مشغله اجتماعی هموطنان و علی الخصوص امکان عدم حضور گیرندگان در ساعات اداری و آدرس اعلام شده، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران این مهم را در دستور کار خود قرار داده و با طراحی و اجرای سرویس توزیع در ساعات مشخص تسهیلات جدید را در اختیار مخاطبین خود قرار داده است.
از مزایای این سرویس می توان به در دسترس بودن گیرنده در زمان مشخص و جلوگیری از برگشت داده شدن مرسوله اشاره کرد.
در فعال سازی سرویس پس کرایه (کرایه در مقصد)، سرویس کرایه در مقصد در محیط های کسب و کار، اماکن تجاری و اقتصادی و خصوصا در بین بنکداران و توزیع کنندگان عمده کالا در مجتمع تجاری و بازار محبوبیت خاصی دارد.
در این سرویس فرستنده با مراجعه به باجه های پستی و با استفاده از سرویس مقر فرستنده (193)و یا انعقاد قرارداد، مرسولات خود را در اختیار پست قرار داده و درخواست دریافت هزینه پستی از گیرنده را در مقصد اعلام می نماید.
این سرویس توسط شرکت پست در تجارت الکترونیک و بخش خرید و فروش اینترنتی و فروشگاه های مجازی فعال در اختیار خریداران قرار گرفته و با استفاده از آن، مشتریان خرید از فروشگاه های مجازی از طریق اینترنت درخواست خودرا برای پرداخت کرایه و هزینه پستی در زمان دریافت کالا و در مقصد اعلام می نمایند.
شایان ذکر است از دیگر سامانه های رونمایی شده، سامانه یکپارچه قبول بود که براساس آن، نرم افزار جامع دفاتر پستی تحت وب یکی از گسترده ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای شرکت پست درحوزه سیستم های فناوری اطلاعات این شرکت است.
لزوم انطباق با پیشرفت های تکنولوژی در عرصه بین الملل، ضرورت استفاده از فناوری های نوین در انجام خدمات پستی و همچنین راه اندازی سرویس های جدید در شبکه پستی در راستای خدمت رسانی بیشتر به مشتریان، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا نسبت به تولید و ارائه نرم افزار جدید دفاتر پستی به صورت بر خط اقدام نماید.
سامانه یکپارچه مبادله پستی نیز دیگر سامانه بود که هدف از تولید این نرم افزار تجمیع و یکپارچه سازی نرم افزارها و سیستم های جزیره ای موجود در نقاط مبادله (از قبیل نرم افرار تجزیه مبادلات، نرم افزار توزیع، نرم افزار تولید و چاپ سرکیسه، نرم افزار اسکن امضاء، نرم افزار Replicator و ...( و اصلاح فرایندهای پستی و پوشش نقاط ضعف اطلاعاتی در سیستم های فعلی جهت رسیدن به مبادله و رهگیری بدون نقص بوده است.
واعظی: خدمات جدیدی به مردم ارائه می شود
حسین مهری در مراسم رونمایی از 4 سرویس و 80 خدمت و سامانه های یکپارچه قبول و مبادله پستی با اشاره به اینکه سرنوشت پست کشور یکی از دغدغه های وزارت ارتباط است، افزود: همگام با برنامه های توسعه در داخل و دنیا، شرکت پست برنامه های خود را طرح ریزی کرده و در حال پیاده کردن است.
وی گفت: پست یک نهاد ارتباطی است و اختراع پست و ظهور آن یک نیاز فکری نوع بشر بوده است.
مهری افزود: در سال های اخیر هر روز دریچه ای جدید از این حوزه بر نوع بشر گشوده می شود.
وی گفت: پست، کالا و ابزار نوظهور نیست، بلکه ثمره فرهنگی و برآیند خاص جوامع است.
مهری افزود: تمبر، پستچی و امانت مفاهیم و واژه هایی هستند که جایگاه آنها در افکار عمومی و کسب و کار جایگاه ویژه ای دارد.
وی با اشاره به اینکه هدف پست در طول تاریخ خدمت رسانی به مردم بوده است، گفت: این موضوع در جایگاه پست کشور مشهود است .
مهری افزود: توسعه در بخش پست با توسعه کشورها در تمامی زمینه ها ارتباط مستقیم دارد.
مدیرعامل شرکت پست گفت: افتخار پست این است که جایگاه و خاستگاه خود را در جامعه و رسالتش را در تاریخ ارج نهاده و در این مسیر گام بر می دارد.
مهری افزود: تلاش بر این است که جایگاه پست را بر اساس قواعد کسب و کار و فضای رقابتی و نیاز جامعه ارتقا دهیم اما در این مسیر استدعا از مجلس و دولت این است که حمایت های بالادستی خود را برای اینکه بتوانیم بهترین خدمات را با کیفیت بالا به جامعه ارائه دهیم دریغ نورزند.
وی گفت: توسعه بخش های مالی الکترونیکی و فیزیکی مبتنی بر کنگره دوحه در طراحی و راه اندازی سرویس های پستی با توجه به نیازهای عمومی از رویکردهای اصلی پست و برنامه های آن است.