پخش زنده
امروز: -
اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه در اعتراض به خصوصی سازی شدن خدمات ریلی این کشور ادامه دارد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه ادامه دارد و اتحادیه کارکنان ریلی نیز از فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور خواسته اند به طور جدی با آنها وارد مذاکره شود.
اعتصاب ها ، زندگی مسافران درون شهری فرانسه را مختل کرده است، اما آنها نگران هستند که طرح خصوصی سازی دولت به افزایش نرخ بلیط و افت کیفیت خدمات راه آهن منجر شود.
رامین مظاهری، خبرنگار شبکه از پاریس گزارش داد، اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه را می توان بزرگترین اعتصاب عمومی از سال 2010 میلادی و زمان افزایش سن بازنشستگی در این کشور دانست. اعتصابها اکنون وارد پنجمین روز خود شده است و احتمالاً ادامه خواهد داشت.
اتحادیه ها از پارلمان فرانسه می خواهند بررسی طرحِ تفکیک شرکت راه آهن دولتی فرانسه را عقب بیندازد.
پارلمان فرانسه قصد دارد هفته آینده طرح پیشنهادی را بررسی کند، اما این در شرایطی است که میزان رضایت عمومی از راه آهن دولتی فرانسه بالا است و بسیاری آن را نشانه اعتماد به نفس ملی می دانند.
بسیاری از آن بیم دارند که فرانسه بعد از خصوصی سازی راه آهن به سرنوشت انگلیس دچار شود. خصوصی سازی راه آهن در انگلیس، زمینه ثروت اندوزی نود شرکت خصوصی این کشور را فراهم کرد، اما مسافران با افزایش نرخ بلیط، تأخیر در حرکت قطارها و افزایش سوانح روبرو شده اند.
دولت فرانسه می گوید: شرکت راه آهن دولتی این کشور، چهل میلیارد یورو بدهی دارد و چاره ای به جزء خصوصی سازی باقی نمانده است. با وجود این، در طرح فرانسوا اولاند به جزئیات درباره نحوه کاهش این بدهی اشاره نشده است.
بسیاری معتقدند اولاند با تأکید بر بدهی راه آهن، قصد دارد بر پیروی خود از مطالبات اتحادیه اروپا، سرپوش بگذارد. بروکسل خواستار آن شده است که تا سال 2019 میلادی، همه شرکتهای راه آهن اروپا درهای خود را به روی بخش خصوصی باز کنند.
اگر اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه راه به جایی نبرد، آنگاه راه آهن فرانسه نیز مانند خدمات پستی در پرتغال، شبکه آبرسانی ایتالیا، بنادر یونان و بسیاری از دیگر اموال دولتی در جنوب اروپا، چوب حراج خواهد خورد.