تشریح مصوبه دولت برای کاهش آلودگی هوا
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مصوبه دیروز دولت با عنوان «برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا» را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ سعید متصدی در نشست خبری گفت: راهکارها و برنامه اجرایی مدون برای کاهش آلودگی هوا در هشت محور سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی آلودگی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری به تصویب دولت رسیده است.
وی با بیان اینکه برای هرکدام از این محورها فعالیت هایی در نظر گرفت شده است گفت: از جمله فعالیت های محور «سوخت»، حذف افزودن حلال های صنعتی که از پتروشیمی تولید می شوند و به عنوان بنزین، اکتابنزین یا اکتان افزا به چرخه سوخت کشور وارد میشوند است.
متصدی گفت: دستگاه مسئول اجرای این بند وزارت نفت و دستگاه ناظر آن سازمان حفاظت محیط زیست است و وزارت نفت سه ماه برای اجرای این کار فرصت دارد.
وی توزیع سوخت با استانداردهای یورو 4 و دیزل با گوگرد کمتر از 40 قسمت در میلیون در کلان شهرها، استانداردسازی سوخت مصرفی مطابق با یورو 4 و 5 و همچنین استانداردسازی سوخت مصرفی نیروگاه ها را از دیگر فعالیت های مربوط به محور«سوخت» ذکر کرد و گفت: وزارت نفت باید در فرصت 36 ماهه این بندهای مصوب را اجرایی کند.
متصدی با اشاره به اینکه اطمینان مردم از استاندارد بودن سوخت از دیگر فعالیت های در نظر گرفته شده است گفت: آنالیز مستمر سوخت مصرفی کشور در بازه های زمانی سهماهه وظیفه سازمان محیط زیست است.
معاون محیط زیست انسانی اختصاص 10 درصد از ظرفیت جدید تولید برق کشور به برق تجدید پذیر شامل انرژی های خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و زیست توده را از دیگر بندهای لازم الاجرا برشمرد و افزود: بر اساس این بند در مدت 60 ماه باید سالانه 10 درصد به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور افزوده شود.
متصدی با بیان این که محور دوم مصوبه درباره «خودروهای در حال حرکت» است گفت: یکی از مهمترین معضلات امروز کاتالیست هاست که وزارت کشور مکلف است از طریق شهرداری ها، کاتالیست خودروهای عمومی درون شهری را در فاصله زمانی شش ماه تعویض کند.
وی افزود: وزارت صنایع نیز موظف است موتورسیکلت های بنزینی را از چرخه تولید و مصرف حذف کند و با ارائه برنامه مربوط به تولید و واردات موتورسیکلت های برقی آنها را جایگزین موتورسیکلت های بنزینی کند.
متصدی با تاکید بر لزوم استفاده از فیلتر ذرات برای خودروهای دیزلی گفت: خودروهای دیزلی ذراتی تولید می کنند که موسسه بین المللی سرطان شناسی آن را سرطان زا اعلام کرده است.
وی گفت: بر این اساس وزارت کشور موظف است برای خودروهای عمومی دیزلی درون شهری و وزارت راه و شهرسازی برای خودروهای عمومی برون شهری در فاصله زمانی 24 ماهه این فیلترها را نصب کنند.
متصدی افزود: همچنین وزارت کشور موظف شد برای ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی و هماهنگی با راهور و جلوگیری از تخلفات اقدام کند.
وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید در فاصله زمانی سه ماهه حدود مجاز معاینه فنی را اصلاح کند.
معاون محیط زیست انسانی با بیان اینکه اصلاح ساختار و نرخ بیمه از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود گفت: در ایران برخلاف کشورهای دیگر دنیا عمل می شود یعنی در کشورهای دیگر هرچه سن خودرو بالاتر می رود به علت بالارفتن میزان آلودگی و کم شدن ایمنی نرخ بیمه افزایش می یابد در حالی که در کشور ما نرخ بیمه خودروی نو بیشتر از خوردوی کار کرده است.
متصدی افزود: قرار شد وزارت اقتصاد و دارایی و بیمه مرکزی در بازه زمانی شش ماهه اصلاح ساختار و نرخ بیمه را انجام دهند.
معاون محیط زیست انسانی در ادامه محور«منابع ساکن» شامل صنعتی و تجاری و خانگی را از دیگر محورهای مصوبه دولت برشمرد و گفت: در این محور تصمیماتی گرفته شده است که شامل تکمیل اجرای طرح کهاب یعنی تجهیز پمپ بنزین ها و خودروهای حمل سوخت به سامانه کنترل بخار است.
متصدی افزود: وزارت نفت موظف شده است در مدت 36 ماه این طرح را به طور کامل اجرا کند.
وی به ارائه برنامه بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری صنایع و نیروگاهها اشاره کرد و گفت: براین اساس مقرر شد وزارت صنایع برنامه بازسازی و نوسازی و در برخی موارد توقیف صنایعی که انرژی زیاد مصرف یا آلودگی زیاد تولید میکنند اقدام کند.
متصدی با اشاره به لزوم تبدیل نیروگاههای تک سوخت به نیروگاههای سیکل ترکیبی را از دیگر بندهای مصوب محور«منابع ساکن» دانست و گفت: وزارت صنایع و وزارت نیرو موظفند در 12 ماه آینده این مصوبه را اجرا کنند.
وی با بیان این که وزارت نفت و وزارت کشور موظفند در 60 ماه آینده موتورخانه های بخش خانگی و تجاری را هوشمندسازی و سامانه گرمایشی و سرمایشی آنها را کنترل کنند افزود: شمارهگذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده نیز از ابتدای سال 94 متوقف خواهد شد.
معاون محیط زیست انسانی همچنین با اشاره به برنامه تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی که وزارت صنایع عهدهدار آن است گفت: مصرف سوخت خودروهای هیبریدی در هر 100 کیلومتر برابر 1.5 لیتر است در حالی که مصرف با کیفیت ترین خودروهای داخلی 6 تا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
متصدی افزود: ضروری است صنعت و فناوری ساخت خودرو در کشور همگام با دنیا باشد.
وی در ادامه«مدیریت حمل و نقل عمومی و تقاضای سفر درون شهری» را از دیگر محورهای مصوب هیئت وزیران عنوان کرد و گفت: وزارت کشور موظف است سهم ناوگان حمل و نقل عمومی را در مدیریت و مصرف سوخت مشخص و وزارت ارتباطات زیرساختهای الکترونیکی لازم برای کاهش تقاضای سفرهای درون شهری را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه محور «پایش و پیش بینی آلودگی هوا» از دیگر مصوبات است گفت: اکنون آلایندههای سمی و خطرناک در برخی از شهرها و در سطح های مختلف از جمله آلایندههای بنزن، آزبست، فلزات سنگین مانند سرب و جیوه وجود دارد که باید آنها را شناسایی و پایش کرد.
متصدی با اشاره به سهم بندی انتشار آلایندهها گفت:سهم بندی در بازه زمانی چندماهه مشخص می شود و کمک شایانی به پیشبرد برنامههای کاهش آلودگی هوا و تعیین اولویتها میکند.
معاون محیط زیست انسانی گفت: در مصوبه اخیر هیئت وزیران مقرر شد تا وزارت بهداشت نخستین آمارهای مربوط به پایش بیماریها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را در ابتدای سال آینده ارائه کند.
متصدی در ادامه تکمیل شبکه ملی پایش هوا، صدا و امواج با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی را از دیگر برنامه های مصوب ذکر کرد و گفت: مقرر شده است آلودگی هوا قیمت گذاری و اثرات منفی آلودگی هوا و هزینه های تحمیل شده مشخص شود.
وی با اشاره به تصویب محور «آموزش و اطلاع رسانی» گفت: درج مطالب آموزشی در کتب درسی، حمایت عمومی از گسترش سازمان های غیر دولتی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، افزایش میزان مشارکت مردمی و پخش رایگان مطالب آموزشی محیط زیست در صدا و سیما از بندهای مصوب این محور است.
متصدی تصویب محور «زیرساخت های شهری» را از دیگر مصوبات ذکر کرد و گفت: در 30 ماه آینده زیرساختهای الکترونیکی به منظور مدیریت سبز در شهرها ایجاد خواهد شد.
معاون محیط زیست انسانی با تاکید بر این که مصوبات دولت لازم الاجرا است افزود: دستگاههای دولتی باید هزینههای مربوط به اجرای بندهای مصوب را در بودجه سنواتی خود لحاظ کنند.
متصدی درباره مهلت تعیین شده برای خودروسازان برای افزایش استاندارد خودروها گفت: پیش از این توافقی با خودروسازان صورت گرفته بود تا آنها بتوانند استاندارد خودروهای تولید خود را تا ابتدای خرداد به یورو 4 ارتقا دهند، اما با تصمیم هیئت وزیران این موضوع دو ماه به تعویق افتاد.