نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در مرحله دوم هدفمندی
وزیر راه و شهرسازی گفت : نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از اولویت های مهم در مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست.
به گزارش خبرنگارواحد مرکزی خبر؛ عباس آخوندی پس از کمیسیون ایمنی راه ها در جمع خبرنگاران گفت : عمده بحث این است که چگونه بتوانیم مصرف گازوئیل را کاهش بدهیم و مهمترین راهکار نیز نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی با اشاره به اینکه کاهش مصرف گازوئیل از دو طریق افزایش سهم ریل و نوسازی ناوگان امکان پذیر است ، گفت: با انتقال ترافیک بار و مسافر از جاده به ریل تا یک هفتم و از طریق نوسازی نیز تا 4 پنجم امکان کاهش مصرف گازوئیل وجود دارد.
آخوندی گفت: در سال 93 برنامه ای که داریم این است که بخش عمده افزایش حمل و نقل بار و مسافر در ریل جذب شود و باید 15 درصد خدمات ناوگان مسافری و 15 درصد هم خدمات ناوگان باری ریلی افزایش یابد.
وی افزود : تمام سرمایه گذاری ها را بخش خصوصی انجام می دهد و دولت فقط زیرساخت ها را فراهم می کند.
اخوندی همچنین به توافق های صورت گرفته در مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت : تا این لحظه مذاکرات خوب پیش رفته و اجازه تعمیر موتورهای هواپیما به صورت اساسی داده شده است.
آخوندی افزود : تعمیر موتور هواپیما دستاورد اصلی این مذاکرات است که برنامه های آن در حال انجام بوده و بانک مرکزی هم قول داده است مشکلات ارزی را حل کند.
وی همچنین در باره کمیسیون ایمنی راه ها گفت: قرار شد کارگروه فرهنگ و امور اجتماعی تشکیل شود که همه در روند و اجرای برنامه های آن نقش اساسی دارند.
آخوندی همچنین به از سر گیری مطالعات برای افزایش ایمنی راه ها با استفاده از وام بانک جهانی اشاره کرد و گفت: این مطالعات متوقف شده بود که فعال شدن آن در دستور کار کمیسیون ایمنی راه ها قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی در باره آزاد راه تهران -شمال نیز گفت: این طرح بحث های مالی ، حقوقی و فنی دارد که هنوز تصمیم روشنی در باره آن گرفته نشده است و هیچ وعده ای نمی دهم.
آخوندی افزود : توسعه محور هراز اولویت ماست که می تواند تا دو سال به نتیجه برسد و محور فیروز کوه نیز در سال 93 ساماندهی می شود.