پخش زنده
امروز: -
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کاری که نماینده اروپا کرد بسیار زشت بود و اگر می خواست ملاقاتی با این افراد انجام دهد باید بر اساس پروتکل دیپلماتیک عمل می کرد نه اینکه دزدانه ملاقات کند.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای لاریجانی در جلسه امروز مجلس افزود: ملاقات دزدانه دون شأن اروپاییهاست و نمی دانند چه خدشه ای به آنان وارد می شود.
وی مقایسه این دیدار با قضیه کاپیتولاسیون را رد کرد و گفت: این کاری غلط بود اما ربطی به قانون کاپیتولاسیون ندارد و نباید با مقایسه بی جهت ذهنها را آشفته کرد.
رئیس مجلس افزود: وزارت اطلاعات باید حتماً در این زمینه دقت نظر کند و توجه لازم را داشته باشد.
همچنین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری دیدار نماینده پارلمان اروپا را با برخی افراد محکوم در فتنه 88 به قضیه کاپیتولاسیون و معافیت اتباع امریکایی از قوانین ایران تشبیه کرد.
کوچک زاده در تذکری شفاهی گفت: رفتار نماینده اروپا بدتر از قضیه کاپیتولاسیون است چرا که با محکومشدگان دستگاه قضایی دیدار کرده و می خواسته ببیند که حقوق آنان رعایت شده است یا خیر.
وی افزود: این عملکرد خدشه به استقلال کشور است و این کوتاهی از وزرای اطلاعات و امور خارجه پذیرفته نیست.
کوچک زاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امریکا و اروپا حق اظهار نظر در باره حقوق بشر ندارند گفت: این بار دوم است که اشتون در امور داخلی کشورمان دخالت و استقلال کشور را لگدمال و خون به دل مردم میکند.
وی با بیان اینکه استقلال کشور حاصل خون شهداست افزود: اگر اجازه دهید نماینده پارلمان اروپا با محکومان قضایی دیدار کند این مسئله بدتر از کاپیتولاسیون است و باید جلو این کارها را بگیرید.
این سخنان با تأیید تعدادی از نمایندگان و احسنت گفتن آنان مواجه شد.
تصویب کلیات طرح مربوط به تغییر ساختار کمیسیون تلفیق
نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح ماده 45 آییننامه داخلی مجلس را به رأی گذاشتند که پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، کلیات آن با 156 رأی موافق تصویب شد.
در این طرح نمایندگان خواستار این شدند که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به این ترتیب تعیین شوند:
- 15 نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس شورای اسلامی؛
- 15 نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نیز یک نفر از اعضای سایر کمیسیونهای مجلس بهجز کمیسیون تحقیق.
مأموریت کمیسیون تلفیق تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه یا لایحه بودجه سالیانه کل کشور ادامه خواهد داشت.
این گزارش حاکی است نمایندگان باید در خصوص ماده واحده این طرح تصمیمگیری نهایی کنند تا ساختار اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تغییر یابد.
در حال حاضر همه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نیز دو نفر از هر یک از کمیسیون های تخصصی مجلس اعضای کمیسیون تلفیق مجلس را تشکیل می دهند.
تغییر زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی ، از تیر به خرداد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی را از تیر ماه هر سال به خرداد ماه تغییر دادند.
نمایندگان در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم بند 25 آن را تصویب کردند که بر این اساس مؤدیان مکلف شدند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیتهای شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه طبق نمونه ای که سازمان امور مالیاتی تهیه می کند، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات تعلق گرفته را پرداخت کنند.
همچنین در تبصرهای، سازمان امور مالیاتی اجازه یافت برخی از مشاغل یا گروههایی از آنها را که میزان فروش کالا و خدمات سالیانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون باشد از انجام دادن بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید و در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات تعلق گرفته به نسبت مدت اشتغال محاسبه و وصول می شود.
معافیت مالیاتی درآمد سالانه کمتر از ۱۲ میلیون ریال
مجلس شورای اسلامی درآمد سالیانه ۱۲ میلیون ریال را از پرداخت مالیات از یک یا چند منبع معاف کرد.
سازمان امور مالیاتی موظف است سقف معافیت بیان شده را برای هر سال مطابق شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری سال قبل که بانک مرکزی آن را اعلام کرده است ، تعیین و پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کند.
همچنین نمایندگان مصوب کردند، نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر120 میلیون ریال تا 7 برابر مشمول مالیات سالیانه 10 درصد و مازاد بر آن 20 درصد در نظر گرفته شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواد دیگری از رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم را تصویب کردند.
بر این اساس، مبالغی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نیستند با عنوان حق مشاوره، حق حضور در جلسات، حق تدریس، حق تحقیق و حق پژوهش پرداخت می کنند، بدون در نظر گرفتن معافیت مالیاتی درآمدهای سالیانه کمتر از 12 میلیون ریال، مشمول مالیات مقطوع به نرخ 10 درصد هستند.
کارفرمایان موظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات تعلق گرفته را کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جرایم در نظر گرفته شده خواهند بود.
همچنین نمایندگان چند اصلاح عبارتی نیز در بند (21) لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم انجام دادند.
بدین ترتیب، در ماده 90 این بند از قانون به جای عبارت «محل اشتغال حقوق بگیر، یا در مورد مشمولان تبصره ماده (82) این قانون، اداره امور مالیاتی محل پرداختکننده حقوق» کلمه «ذیصلاح» قرار میگیرد و همچنین در بند (5) ماده (91) عبارت «که در موقع بازنشستگی یا از کار افتادگی به حقوق بگیر پرداخت می شود» حذف می شود.
مجلس شورای اسلامی همچنین مصوب کرد: صاحبان مشاغل موضوع ماده (95) بند (23) قانون مالیات های مستقیم موظفند دفاتر یا اسناد و مدارکی را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط، ازجمله دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت درخصوص تجار تنظیم می شود، برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را براساس آن تنظیم کنند.
آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها اعم از ماشینی و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع و حجم فعالیت برای مؤدیان و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات به مراجع ذیربط حداکثر ظرف مدت 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون در سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود و باید به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی برسد.
تعیین نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی را به استثنای مواردی که طبق قانون مالیاتهای مستقیم دارای نرخ جداگانهای هستند مشخص کردند.
با تصویب نمایندگان نرخ مالیات بر درآمد این اشخاص به این شرح تعیین شد:
1ـ تا میزان 500 میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 15 درصد؛
2ـ نسبت مازاد 500 میلیون ریال تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 20 درصد؛
3ـ نسبت مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 25 درصد.
همچنین بر اساس یک تبصره مقرر شد به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد اشخاص موضوع ماده 131 نسبت به درآمد سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا 5 واحد درصد از نرخ های مذکور کاسته شود و شرط برخورداری از این تخصیص تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط در مهلت اعلام شده از جانب سازمان امور مالیاتی است.
در جلسه امروز همچنین طرح اصلاح ماده 45 تدوین آیین نامه داخلی مجلس درباره اعضای کمیسیون تلفیق، گزارش دیوان محاسبات کل کشور در خصوص تفریغ بودجه 92، گزارش کمیسیون حمایت از تولید ملی درباره بخش تعاونی اقتصاد و گزارش کمیسیون اصل 90 درباره وضع خودروهای وارداتی دستورکار مجلس است.
اصلاح ماده 97 از بند (24) قانون مالیاتهای مستقیم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده (97) از بند (24) قانون مالیاتهای مستقیم را اصلاح کردند.
براساس این اصلاحیه، درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند، به استناد اظهارنامه مالیاتی مؤدی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرار گرفته باشد خواهد بود.
سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اظهارنامه های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را براساس معیارها و شاخص های تعیین شده خود یا به طور نمونه انتخاب و به آن رسیدگی کند.
در صورتی که مؤدی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور به تنظیم برگ ارزیابی مالیاتی براساس اطلاعات اقتصادی کسب شده مؤدیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات تعلق گرفته اقدام می کند.
چنانچه مؤدی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ مطالبه مالیات به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند اظهارنامه مالیاتی مؤدی براساس فرایند این ماده بررسی میشود و در غیر این صورت مالیات مطالبه شده مطابق برگ ارزیابی مالیاتی تنظیم شده در سازمان امور مالیاتی، قطعی و لازم الاجراست.
این حکم مانع از تعلق جرایم و اعمال مجازات های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نخواهد بود.
آیین نامه اجرایی مربوط به این ماده و نحوه رسیدگی به اظهارنامههای مالیاتی و نحوه انتخاب برخی از اظهارنامهها برای رسیدگی و شاخصهای قبول یا رد اظهارنامههای انتخاب شده، در وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه میشود و ظرف 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، به تصویب هیئت وزیران میرسد.
سازمان امور مالیاتی کشور هم موظف شد حداکثر ظرف 3 سال از تاریخ ابلاغ این قانون، بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال کند و در طی این مدت در دفاتر مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به صورت کامل اجرا نشده است، مواد 97 ، 98 ، 152 ، 154 و 271 قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1380 اجرا خواهد شد.
تصویب بندهای دیگری از اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ن
مایندگان مجلس شورای اسلامی بندهای 26 ، 27 و 28 لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم را تصویب کردند.
بر اساس بند 26 در صورتی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد، مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت موضوع ماده 101 مشمول مالیات به نرخ های مذکور در ماده 131 این قانون خواهد شد.
در بند 27 نیز مقرر شد به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد اشخاص موضوع ماده 105 نسبت به درآمد سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا 5 واحد درصد از نرخهای مذکور کاسته شود، اما شرط برخورداری از این تخصیص تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری در مهلت اعلام شده ازجانب سازمان امور مالیاتی است.
همچنین در بند 28 درآمد مشمول مالیات در مورد اشخاص حقوقی به استثنای درآمدهایی که طبق مقررات این قانون نحوه دیگری برای تشخیص آن مقرر شده است، بر اساس احکام مواد 95 و 97 و تبصره های آن مشخص می شود.
مجلس شنبه آینده جلسه علنی دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از شنبه هفته آینده هر روز جلسه علنی خواهد داشت.
آقای لاریجانی افزود: به علت تمام نشدن رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در هفت جلسه علنی، طبق آیین نامه داخلی مجلس باید هر روز جلسه علنی برگزار شود.
وی اضافه کرد: در صورت توافق اکثریت نمایندگان، جلسات مجلس به صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد.
تصویب بندی درباره مالیات خارجیهای مقیم خارج از ایران
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند 29 لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم را که مربوط به درآمد مشمول مالیات خارجیهای مقیم خارج از ایران است تصویب کردند.
بر این اساس مقرر شد: درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم خارج از ایران بابت درآمدهایی که در ایران و یا بابت تهیه طرح ساختمانها و تأسیسات، نقشهبرداری، نقشهکشی، نظارت و محاسبات فنی، دادن تعلیمات و کمکهای فنی، انتقال دانش فنی، اعطای تسهیلات و تأمین مالی، سایر خدمات و واگذاری امتیازات و سایر حقوق و همچنین واگذاری فیلمهای سینمایی که به عنوان بها یا حق نمایش یا تحت هر عنوان دیگر از ایران تحصیل میکنند، به استثنای درآمدهایی که طبق مقررات این قانون نحوه دیگری برای تعیین درآمد مشمول مالیات یا مالیات آنها مقرر شده است، به موجب آییننامهای که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و با تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی در مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می رسد خواهد بود.
نمایندگان همچنین پرداخت کنندگان وجوه مذکور در این بند را مکلف کردند در هر پرداخت، مالیات تعلق گرفته را با توجه به مبالغی که از اول سال تا آن تاریخ پرداخت کرده اند کسر و تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی خود پرداخت کنند، در غیر این صورت با دریافت کنندگان متضامناً مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمههای تعلق گرفته آن خواهند بود.
در عین حال وکلای ملت سه تبصره به این بند اضافه کردند که در تبصره 1 مقرر شد: در مورد عملیات پیمانکاری، آن قسمت از مبلغ قرارداد که به مصرف خرید لوازم و تجهیزات می رسد مشروط بر آنکه در قرارداد یا اصلاحات و الحاقات بعدی آن مبالغ لوازم و تجهیزات به طور جدا از سایر اقلام قرارداد درج شده باشد، در مورد خرید داخلی حداکثر تا مبلغ صورت حساب خرید و در مورد خرید خارجی تا مجموع ارزش گمرکی کالا و حقوق ورودی و سایر پرداختهای قانونی مندرج در پروانه سبز گمرکی از پرداخت مالیات معاف است.
بر اساس تبصره 2 در مواردی که پیمانکاران خارجی تمام یا قسمتی از معافیت پیمانکاری را به اشخاص حقوقی ایرانی به عنوان پیمانکاران دسته دوم واگذار کنند معادل مبالغی که برای تهیه لوازم و تجهیزات مذکور در قرارداد دسته اول که پیمانکار دسته دوم آن را خریداری می کند و با رعایت قسمت اخیر تبصره 1 این بند از پیمانکار دسته اول دریافت می شود از پرداخت مالیات بر درآمد معاف است.
نمایندگان در تبصره 3 نیز درآمد حاصل از بهره برداری سرمایه و سایر فعالیتهایی که اشخاص حقوقی مزبور به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آنها در ایران انجام می دهند مشمول مقررات ماده 106 این قانون خواهند بود.
با پایان یافتن جلسه امروز مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، جلسه آینده مجلس را ساعت 8 صبح شنبه آینده اعلام کرد.