پخش زنده
امروز: -
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: طرح اتصال ریلی ایران و آذربایجان به طول ۳۷۲ کیلومتر در دو محور دردست اجراست که محور اول شامل قزوین - رشت به طول ۲۰۵ کیلومتر بزودی افتتاح می شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین آشوری در آغاز نشست های چهارگانه اکو گفت : مطالعات محور رشت - آستارا نیز به طول 167 کیلومتر نیز پایان یافته است.
این پروژه در چارچوب راهگذر شمال - جنوب و اتصال شمال اروپا به کشورهای جنوب شرق آسیا از طریق جمهوری اسلامی ایران است.
آشوری گفت: اتصال ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به طول 926 کیلومتر پیگیری می شود که 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، حدود 82 کیلومتر آن در جمهوری اسلامی ایران و 144 کیلومتر در خاک قزاقستان است.
ساخت این مسیر در چارچوب کریدور شمال - جنوب در شرق دریای خزر است و مسیر گرگان - اینچه برون در ایران در خردادماه 1392 (ژانویه 2013) تکمیل شده است.
معاون شرکت راه آهن کشورمان افزود : قزاقستان ساخت مسیر ریلی داخل خود را به پایان رسانده و محور ریلی اترک - برکت دردست ساخت است و طبق اعلام راه آهن ترکمنستان در سپتامبر سال 2014 تکمیل می شود.
آسوری گفت: البته در حال حاضر از طریق مرز سرخس ارتباط ریلی با ترکمنستان برقرار است و در دو سال گذشته ظرفیت این ایستگاه با تجهیز امکانات تعویض بوژی و خطوط ریلی جدید از 3و نیم میلیون تن به 7 میلیون تن رسیده است.
آشوری در باره اتصال ریلی بین ایران و افغانستان به طول 191 کیلومتر نیز خاطرنشان کرد : دو قطعه از مسیر در خاک ایران و دو قطعه در خاک افغانستان است و زیرسازی خط آهن در خاک ایران تکمیل شده و روسازی آن نیز رو به اتمام است .
در خاک افغانستان نیز زیرسازی قطعه سوم با همکاری جمهوری اسلامی ایران پایان یافته است و قطعه چهارم نیز پس از تامین مالی پروژه ازسوی دولت افغانستان با همکاری جمهوری اسلامی ایران احداث خواهد شد.
آشوری اعلام کرد: در افغانستان گسستگی مسیر مزارشریف به هرات نیز به طول حدود 800 کیلومتر وجود دارد که مطالعات 220 کیلومتر(مزارشریف تا اندخوی) به مناقصه گذاشته شده است.
این مسیر در تکمیل کریدور جدید ریلی چین - قرقیزستان - تاجیکستان - افغانستان - ایران مهم است و سازمان اکو نیز دنبال می کند که سبب دسترسی کشورهای چین - آسیای میانه - افغانستان - ایران و اروپا به بازارهای یکدیگر می شود.
آشوری گفت : اتصال ریلی ایران - عراق در قالب دو طرح کوتاه مدت خرمشهر - بصره به طول 51 کیلومتر و بلندمدت اراک - کرمانشاه - خسروی به طول 536 کیلومتر دنبال می شود.
در طرح اول ساخت مسیر ریلی خرمشهر - شلمچه به طول 16 کیلومتر در قسمت ایران به پایان رسیده و در دست بهره برداری است و مطالعات مسیر در قسمت عراق به طول 35 کیلومتر نهایی شده است.
معاون شرکت راه آهن ایران گفت : در طرح دوم نیز قطعه اراک - ملایر به طول 90 کیلومتر در سال 1390 (سال 2011) افتتاح شد و مطالعات مسیر کرمانشاه خسروی نیز به اتمام رسیده است و در آینده کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی گفت : این مسیر در راهگذر شرق- غرب قرار دارد که از یک سو چین و کشورهای CIS را از طریق ایران، به عراق و سوریه و دریای مدیترانه متصل خواهد کرد و از سوی دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را از طریق ایران و عراق به سوریه و دریای مدیترانه متصل می کند.
آشوری درباره اتصال ریلی ایران و پاکستان و راه اندازی قطار ITI گفت : پس از افتتاح مسیر کرمان- زاهدان در سال 1388 ( سال 2009) قطار کانتینری ITI عملیاتی و راه اندازی شد و 24 قطار اکو در این مسیر تردد داشته است. قطارهای بشردوستانه به سوی پاکستان نیز پس از عبور از خطوط ریلی ایران از مرز میرجاوه برای کمک به سیل زدگان به پاکستان وارد شد.
آشوری گفت: محور دو خطه میانه- بستان آباد- تبریز بطول 205 کیلومتر، محور دو خطه میانه - بستان آباد - تبریز از جمله محورهای در دست ساخت شبکه ریلی کشور محسوب می شود و هدف عمده از احداث این محور کاهش حدود 100 کیلومتری مسیر موجود میانه- تبریز بوده است که به بهبود و ارتقای جذابیت سیستم ریلی موجود در برابر مسیر جاده ای می شود.
آشوری گفت : با توجه به اینکه این مسیر یکی از مسیرهای ترانزیت بین المللی (کریدور ترانزیت شرق- غربی) عبوری از کشور است این کاهش طول و زمان سیر تاثیر بسزایی در بهبود جذابیت سیر قطارهای ترانزیت بین المللی خواهد داشت.
وی در باره برقی کردن محور ریلی تهران- مشهد به طول 926 کیلومتر گفت: با همکاری کنسرسیومی از شرکت های داخلی مراحل اجرایی را می گذراند و زمان سیر قطار 6 ساعت خواهد بود و پیش بینی ظرفیت حمل بار پس از اجرای طرح 10 میلیون تن در سال و حمل مسافر 40 میلیون نفر است.
آشوری اظهار داشت : برقی کردن محور تبریز- آذرشهر به طول 46 کیلومتر اولین پروژه مشترک همکاری بین راه آهن های دو کشور ایران و جمهوری فدراتیو روسیه بود که در اکتبر 2012 با حضور روسای دو راه آهن ایران و روسیه افتتاح شد.
در حال حاضر تعداد لکوموتیوهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران بالغ بر 600 لکوموتیو در گردش است و 74 دستگاه نیز دربخش خصوصی در دست بهره برداری است.
آشوری گفت: در سال 2013 راه آهن جمهوری اسلامی ایران حدود 27 میلیون مسافر جابه جا کرده و حدود 34 میلیون تن نیز جابه جایی بار در این سال صورت گرفته است.
وی گفت: تعداد واگن های مسافری 2070 است که 100 درصد به بخش غیردولتی واگذار شد و از تعداد 22000 واگن باری موجود نیز 100 درصد به بخش غیردولتی واگذار شده است و بنابراین راهبری 100 درصد واگن های باری و مسافری با بخش غیردولتی است.
معاون شرکت راه آهن تاکید کرد :خوشبختانه دولت ایران توجه جدی به توسعه حمل و نقل ریلی دارد و در سال 2014 بودجه راه آهن ایران را 300 درصد افزایش داده است که امیدواریم با ادامه این رویکرد در چند سال آینده شاهد تحول و جهش در گسترش شبکه حمل و نقل ریلی ایران باشیم.