پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر کاهش عمر ناوگان ریلی گفت : ظرفیت ناوگان ریلی باری و مسافری تا چهار سال آینده ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ پورسیدآقایی در جمع خبرنگاران گفت: تا 4 سال آینده، در بخش خطوط و توسعه خطوط، ناوگان باری و مسافری تحول اساسی ایجاد می کنیم و با افزایش تقریبا دو برابری ظرفیت، جابجایی مسافر را از 27 میلیون نفر در سال جاری به حدود 40 میلیون نفر در سال 96 می رسانیم.
وی افزود: لازمه رسیدن به چنین رشدی، غیر از بخش های زیربنایی، توسعه ناوگان است و ناوگان ریلی بسیار فرسوده هم باید نوسازی شود.
پورسید آقایی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین عمر ناوگان مسافری 30 سال است ، تصریح کرد: در سال آینده واگن های فرسوده از جمله دلیجان از سیر خارج خواهد شد و واگن های دست دوم خارجی به شرطی اجازه ورود به شبکه ریلی خواهد داشت که جایگزین واگن های فرسوده فعلی شود.
وی ادامه داد : سیاست راه آهن نوسازی ناوگان مسافری است و برنامه ریزی ما رساندن عمر متوسط ناوگان مسافری به 16 سال در 8 سال آینده است.
پورسید آقایی با اشاره به ورود لکوموتیوهای زیمنس به شبکه ریلی خاطرنشان کرد: در دو سال آینده نیز هر سال 40 لکوموتیو به ناوگان ریلی اضافه می شود و کمبود جدی نخواهیم داشت.
وی از برقی کردن قطار تهران- مشهد تا پایان دولت فعلی و راه اندازی قطار سریع السیر تهران- اصفهان به عنوان دیگر برنامه های راه آهن یاد کرد و گفت: با محقق شدن این موارد، حوزه مسافری راه آهن در 4 سال آینده، یک شبکه نو و نسبتا مدرن با قطارهایی با سرعت حدود 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
پورسیدآقایی همچنین از ورود حدود 700 واگن مسافری به شبکه ریلی کشور به عنوان یکی از برنامه های راه آهن یاد کرد و افزود: برای این کار تمهیداتی مانند اعطای وام با سود بسیار پایین و حمایت از شرکتهایی که اقدام به خرید واگن مسافری کنند ، در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه با اشاره به وظایف خطیر روسای قطار خاطرنشان کرد: روسای قطار ویترین و نوک پیکان تماس مردم با راه آهن هستند و انتظار داریم حداکثر برخورد مناسب با مردم صورت گیرد.
پورسیدآقایی تصریح کرد: رعایت حقوق مسافران، آراستگی ماموران و روسای قطار، نظافت قطارها و اطلاع رسانی بموقع درباره زمان حرکت یا تاخیر قطار زمینه رضایت مندی مسافران و پیشرفت راه آهن را فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل راه آهن در ادامه از روسای قطار خواست با ابتکار در ارائه خدمات به مسافران، بیش از وظیفه قانونی خود به مردم خدمت کنند تا با تامین حداکثر رضایت مندی مسافران ، تحول جدی هم در سازمان ایجاد شود.
مدیرعامل راه آهن در آستانه سفرهای نوروزی خطاب به روسای قطارها تاکید کرد : رسیدن راه آهن به یک سازمان تراز اول و برخورداری از سرعت بالا و کیفیت مطلوب به منظور تامین حداکثر رضایت مردم از اولویت های جدی ماست.
پورسیدآقایی گفت: با در نظر گرفتن فرسودگی ناوگان ریلی و تقاضای مردم برای ارایه امکانات مطلوب ،نقش و مسئولیت روسای قطار با وجود این مشکلات اساسی و سخت است.
وی با اشاره به اینکه روسا و کارکنان قطار نقش محوری دارند، افزود : روسای قطار محور اتصال همه خواسته های مردم در کنار امکانات موجود هستند.
مدیر عامل راه آهن با ارایه توصیه های به روسای قطار در جهت تکریم مسافران تصریح کرد: روسای قطار باید صبور باشند و همواره بکوشند تا آگاهی و دانش خود در مورد قطار اعم از دانش فنی و دانش سیر و حرکت را افزایش دهند.
پورسید آقایی گفت : خدمت به مردم ارزشمند است و کسب رضایت مسافرین اجر دنیوی و اخروی به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای راه آهن به سازمان تراز اول و برخورداری از سرعت بالا و کیفیت مطلوب به منظور تامین حداکثر رضایت مردم از اولویت های پیش روی راه آهن است. پورسیدآقایی از برنامه ریزی برای افزایش آمار مسافران از 27 میلیون نفر به 40 میلیون نفر در پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: در کنار این رشد کمی باید به گونه ای عمل شود تا رضایت مردم را تامین کنیم.
فروش بیش از یک میلیون بلیت نوروزی قطار
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از مجموع یک میلیون و ۸۸۰ هزار بلیت در نظر گرفته شده برای سفرهای نوروزی تاکنون بیش از یک میلیون بلیت آن فروخته شده است.
سیدمحسن پورسیدآقایی گفت : ظرفیت های ایجاد شده به میزان 3 درصد برای کل مسیرها و 7 درصد برای مسیر تهران - مشهد افزایش یافته است.
وی افزود: 40 درصد بلیت ها به صورت اینترنتی فروخته شده است و پیش بینی می شود همه بلیت ها خریداری شود.
پورسیدآقایی همچنین از اختصاص ردیف بودجه ای 15 هزار میلیارد ریالی برای توسعه و بهبود شبکه های ریلی کشور خبر داد و گفت: تا سال 1396 حدود یکهزار و 160 کیلومتر از راه آهن های کشور دوخطه خواهد شد.
وی افزود: مسیر بافق - اصفهان از محورهای اصلی است که دوخطه می شود.
پورسیدآقایی از اجرایی شدن طرح خط اهن سریع السیر تهران - اصفهان خبر داد و گفت: مذاکرات آن با پیمانکار انجام شده است و در نیمه اول سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی افزود: مدت زمان این طرح سه سال است و این مسیر با سرعت 250 کیلومتر (حداکثر) در دو ساعت طی می شود.
پورسیدآقایی همچنین از نیاز 446 لوکوموتیو راه آهن برقی کردن مسیر تهران - مشهد با سرعت 200 کیلومتر خبر داد.