عزم جدی ایران و ترکمنستان بر افزایش تسهیلات ترانزیتی
وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر خارجه ترکمنستان بر لزوم افزایش میزان بار عبوری از طریق خاک کشورمان به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس تاکید کردند و خواستار برنامه ریزی دقیق و هدفمند برای افزایش تسهیلات ترانزیتی شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با "رشید مردوف" وزیر امور خارجه ترکمنستان که با هیئتی عالی رتبه به کشورمان سفر کرده است، گفت: بر اساس خبر خوشایند پایان ساخت راه آهن ترکمنستان و اتصال آن به راه آهن ایران در مرز اینچه برون در دو ماه آینده می توانیم نشستهای مشترک سه جانبه و حتی با حضور ازبکستان به صورت چهارجانبه با حضور رؤسای راهآهنهای این کشورها برای امضای تفاهمنامه مشترک و برنامه ریزی هدفمند میزان باری که از این مرز جابهجا خواهد شد به توافق برسیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: راهآهن سرخس در حال حاضر ظرفیت ترانزیت 10 میلیون تن بار را در سال دارد که در حال حاضر یک میلیون تن بار از آن عبور می کند.
وی افزود: انتظار می رود برای خطوط ریلی در مرز سرخس و اینچه برون به سهم مشترک ترانزیت بار، دست یابیم و هر دو طرف اقدامات لازم را برای اجرایی کردن این برنامه انجام دهند.
آخوندی اظهار داشت : باید تا آماده شدن راهآهن مرز اینچه برون حداکثر استفاده را از مرز سرخس کرد. وی در پاسخ به طرف ترکمنی درباره بندر چابهار اعلام کرد: ظرفیت این بندر در حال حاضر سه و نیم میلیون تن است که با تکمیل طرح های در دست اجرا در 18 ماه آینده به شش و نیم میلیون تن و در سالهای بعد با تکمیل شدن دیگر پروژه ها به 20 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری خواهد رسید و در حال حاضر بندرعباس می تواند ظرفیت مناسبی را در اختیار قرار دهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سخنان "رشید مردوف" وزیر امور خارجه ترکمنستان در باره تغییر روند سیاسی کشورمان و اراده برای گسترش روابط سیاسی با دیگر کشورها یادآور شد:
باید از فرصت ها استفاده مطلوب تری کرد و در بنادر شمالی ایران از جمله بندر امیرآباد و انزلی برای عبور کامیونها از طریق کشتیهای رو- رو به بندر ترکمن باشی آمادگی وجود دارد. آخوندی درخواست کرد مدت زمان ویزای رانندگان کامیونهای ایرانی از 5 روز به دو هفته افزایش یابد و برای جلوگیری از توقف طولانی مدت کامیونها در مرز، ساعت کار این حوزه افزایش یابد زیرا که در حال حاضر 498 کامیون در مرز سرخس و 957 کامیون در مرز لطف آباد در صف عبور از مرز قرار دارد.
همچنین برای برطرف کردن مشکل معطلی، لازم است توافقنامههای پیشین در زمینه بازرسی مشترک کامیونها و جلوگیری از بازرسی دوباره هر طرف عملیاتی شود.
"رشید مردوف" وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت : در مرز لطف آباد ، ترکمنستان تعریض و افزایش حجم تردد در جادهها را انجام می دهد تا تردد افزایش یابد و هم اکنون از ساعت 8 تا 18 مرز باز است در حالی که قبلا این زمان کمتر بود.
وی اعلام کرد: دو کشتی رو-رو به زودی در مسیر بندر ترکمن باشی به بندر انزلی فعالیت خواهد کرد که هر کدام قادر به جابهجایی 53 کامیون در هر بار خواهد بود و با فعالیت در مسیر دریایی طول زمان جابهجایی یک هفته کاهش مییابد.
وزیر امور خارجه ترکمنستان در این دیدار درخواست کرد که در مرز سرخس میزان تردد واگنهای باری روزانه به 240 دستگاه افزایش یابد و ساعات کاری این مرز ریلی 24 ساعته شود. در این نشست مقرر شد علاوه بر جلسات مشترک مسئولان دو کشور در حوزه ریلی در دو روز آینده در تهران، در پنجم اسفند با حضور مسئولان سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و شرکت راه آهن در مرز سرخس موضوع های مورد نظر دو طرف در محل بررسی و راهکارهای اجرایی در توافق دو طرف بررسی شود.
طول خط راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان، حدود 910 کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بینالمللی معتقدند که با راهاندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حملونقل بینالمللی کشورهای مشترکالمنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته میشود. حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است. با راهاندازی خط راه آهن مذکور که راهگذر ریلی “شمال جنوب ” نیز نامیده میشود، زمان حمل ونقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، 2 شبانه روز و طول آن از خط ریلی موجود "بینااو- ترکمنآباد – سرخس" (خط آهن تجن – سرخس –مشهد) 600 کیلومتر کاسته می شود و هزینههای بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت و در مجموع، سالانه 10 تا 12 میلیون تن کالا از مسیر ریلی مذکور جا به جا خواهد شد. احداث قسمتی از خط راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان در خاک ترکمنستان از مسیر ایستگاه برکت تا اترک، در امتداد مرزهای ایران، به طول 256 کیلومتر به شرکت ایرانی واگذار شده بود.