پخش زنده
امروز: -
با وجود مصوبه شورای عالی استاندارد و تکلیف قانونی سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو، اما همچنان برخی خودروها بدون رعایت استانداردهای اجباری تولید و شماره گذاری میشوند.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ این روزها که در آستانه عید نوروز، پویش نه به تصادف در کشور راه اندازی شده و مسئولان مختلف حتی رئیس جمهور نیز به این پویش پیوسته است، موضوع ایمنی خودروها و رعایت استاندادرهای اجباری خودرو بعنوان عاملی اثر گذار در حوادث رانندگی مطرح میشود.
براساس مصوبه شورای عالی استاندارد، خودروهایی که استاندادرهای ۸۵ گانه را اخذ نکنند نباید شماره گذاری شوند. در حال حاضر خودروهای قدیمی نظیر نیسان آبی بدون رعایت استانداردهای ۸۵ گانه همچنان تولید و به مشتریان تحویل داده میشود.
سعید تاجیک رئیس هیئت مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران میگوید: در بن سازههای قدیمی امکان نصب تجهیزات ایمنی فعال وجود ندارد، تجهیزات ایمنی فعال به پیشگیری از تصادف کمک میکنند. تجهیزاتی نظیر ترمز اضطراری، هشدارهای حرکت بین خطوط، سیستم هشدار کاهش هوشیاری راننده و ... را نمیتوان در خودروهای قدیمی نصب کرد.
وی افزود: صنعت خودروسازی کشور ما ۷۰ سال قدمت دارد، اما هنوز آزمون تصادف جادهای در کشور نداریم و استانداردهای مربوط به واژگونی خودرو در کشور ما اجباری نیست و خودروساز به آن توجه نمیکند، ۲۶ درصد از تصادفات سال گذشته که منجر به فوت یا جرح شدند، به علت واژگونی خودرو بودند.
از اواخر سال ۱۴۰۱ سازمان ملی استاندارد تلاش کرد تا برخی خودروهای قدیمی را از خط تولید خارج کند، تولید خودروهایی نظیر پژو پارس، پژو ۲۰۶ و تیبا بطور کلی متوقف شد، نیسان آبی نیز در مرداد ۱۴۰۲ برای مدت کوتاهی شماره گذاری نشد، اما مجدد عرضه شد.
مهدی اسلامپناه رئیس سابق سازمان ملی استاندارد در اسفند ۱۴۰۲ گفته بود: خودروی وانت زامیاد بدلیل اینکه امکان نصب تجهیزات ایمنی جدید را ندارد و مصرف سوخت بالایی دارد از سال آینده (۱۴۰۳) تولید نخواهد شد.
خودروی وانت زامیاد از ۵۰ سال پیش تاکنون بدون هیچ تغییری در حال تولید است، تیر ماه امسال سازمان ملی استاندارد مجدد اعلام کرد که این خودرو، دیگر تولید نخواهد شد.
مهدی انگورج مدیر سابق صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد علت توقف شماره گذاری را اینگونه بیان کرد: نقاط جوش بدنه خودرو غیر استاندارد است، مخازن CNG در جای نامناسبی تعبیه شده و نیسانهای دوگانه سوز دچار انفجار مخزن میشوند، شاسی خودرو غیر استاندارد است و هنگام تصادف ضربه شدید به سرنشین و خودروی مقابل وارد میکند.
با این حال، اما نیسان آبی بدون استانداردهای ۸۵ گانه تولید و عرضه شد، در پیگیریهای ما از سازمان ملی استاندارد، رئیس وقت این سازمان اعلام کرد که فقط برای تولید ۳۵ هزار دستگاه تا پایان ۱۴۰۳ به شرط صادرات مجوز داده شده است.
اخیرا شرکت زامیاد با اعلام رکوردشکنی نیسان آبی، از تولید و تحویل ۵۴ هزار دستگاه به مشتریان خبر داد، موضوع را مجدد از سازمان ملی استاندارد پیگیری کردیم، اما مسئولان این سازمان، حاضر به پاسخگویی نشدند و این یعنی تولید بدون مجوز و بدون استاندارد در عمل ادامه دارد و پویش نه به تصادف را باید در فضای مجازی پسند کرد.
گزارش از امیر نوایی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما