لزوم ایجاد زیر ساختها برای هدایت ۵۰ درصد دانش آموزان به رشتههای فنی
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: مدارس فنی کهگیلویه و بویراحمد مشکل فضای آموزشی دارند و تعداد دانش آموزان هر کلاس به ۶۵ نفر هم میرسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، ابراهیم دباغ با بیان اینکه یکی از چالشهای اساسی که با آن روبهرو هستیم، مسأله فضا و تجهیزات است، گفت: در مدارس متوسطه مرکز استان، بهویژه در یاسوج، با کلاسهای ۴۳ نفره مواجهیم که دو برابر بیشتر از استاندارد تعریفشده است. وی با اشاره به مشکل فضا در هنرستانهای فنی و کاردانش افزود: در برخی از مدارس، ظرفیت کلاسها به ۱۰۰ درصد رسیده و حتی تعداد دانشآموزان در هر کلاس به ۶۵ نفر افزایش یافته است. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با تاکید بر اینکه به چهار هنرستان جدید در مناطق مختلف یاسوج، بهویژه در مناطقی مانند شرفآباد، اکبرآباد و مرکز شهر نیاز داریم، تاکید کرد: از لحاظ عدالت منطقهای، باید به توسعه فضاهای آموزشی در مناطق مختلف توجه ویژهای داشته باشیم. دباغ با بیان اینکه درشهرستانها نیاز به ایجاد هنرستانها و مدارس فنی و حرفهای وجود دارد، ادامه داد: با وجود اینکه امسال بیش از ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری و توزیع شده است، هنوز این تجهیزات پاسخگوی نیازهای آموزشی و تجهیزاتی هنرستانها نیست. وی یکی از مشکلات مدارس متوسطه را کمبود کمکآموزشیها دانست و افزود: در مرکز شهر ممکن است تجهیزات موجود باشد، اما به محض اینکه از مرکز فاصله میگیریم، کمبودهایی مانند نقشههای جغرافیا، کرههای جغرافیایی و نمودارهای تاریخ به شدت احساس میشود. دباغ یکی از دغدغههای دولت چهاردهم را توجه به آموزش در مناطق محروم عنوان کرد و گفت: این مشکلات و چالشها اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و فضاهای آموزشی و تجهیزات بهطور جدی در حال بررسی و پیگیری هستند. وی افزود: در پنج سال آینده، با توجه به تحولات جهانی و نیاز به نیروی انسانی ماهر، باید آموزشها به سمت شایستگیهای کاربردی سوق یابد. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان گفت: دولت در تلاش است تا با سرمایهگذاری بیشتر در بخش آموزش، نیروی کار ماهر و توانمندی را برای آینده کشور آماده کند. وی هدایت تحصیلی مقطع متوسطه اول، توسعه رشتههای مهارتی، توانمندسازی معلمان، ساخت و تجهیز پژوهشسراهای دانشآموزی و هدایت آنها به سمت درآمدزایی، جلوگیری از تعطیلی زودهنگام مدارس در ماههای پایانی سال، نظارت بر اجرای دقیق شاخصهای آموزشی، از جمله گذر از پایه ششم و جلوگیری از افت تحصیلی را از جمله اولویتهای کاری خود در مقطع متوسطه عنوان کرد. دباغ با تاکید بر اینکه باید ۵۰ درصد از دانشآموزان به رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش وارد شوند، تصریح کرد: تقویت زیرساختها در این زمینه ضروری است.