پخش زنده
امروز: -
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: با فرصتها و ظرفیتهای کشور، می توانیم برای هر متقاضی متناسب با ذوق و سلیقه ای که دارد مقصد پیدا کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای انوشیروان محسنیبندپی؛ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در برنامه صف اول درباره ظرفیت ها و اقدامات این وزارتخانه به پرسش ها در این باره پاسخ داد.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: مسئولین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گزارش دادند سال گذشته حدود ۶ میلیون گردشگر به کشور وارد شدند و ارز آوری که این گردشگران برای ما داشتند حدود ۵ میلیارد دلار است که رقمی قابل توجه است ولی کفایت نمیکند برای این که ما ظرفیتهای بسیار زیادی دراین حوزه داریم و دربخشهای مختلف کشور کمک شایانی میکند.نمایشگاه ظرفیت گردشگری کشور را نشان دهد و از آن بتوانیم بعدا استفاده اقتصادی کنیم؟
بندپی: صنعت گردشگری در بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و حوزه سلامت و فراگیرست در همه لایههای اقشار جامعه اشتغال و هویت زا باشد با معرفی آثار ملموس و ناملموس کشورمان به گردشگران خارجی و همین این که در مقابله با توطئههایی که همه عزیزانی که در تلویزیون نگاه کردید در تبلیغات دروغینی که بر علیه ما تبلیغ میکنند و ایران هراسی را راه انداختند. در مصاحبهای که همکاران شما در پایون حوزه ریاست وزارت مصاحبه گرفتند اذعان داشتند که امنترین کشوری که سفر کردیم کشور جمهوری اسلامی ایران است و این که حضور پیدا کردیم که نشان میدهد که این خودش تبلیغ سوئی بر علیه ماست و این که حضور پیدا کردیم این کشور، کشوری امن است. تقویت فرهنگ ملی را ما سبب میشود و توانمندی جامعه محلی راباعث میشود و در ارتقای سلامت روان هم نقش موثری دارد.امسال با درک و باور این اهمیتی که این حوزه دارد ما نمایشگاه هجدهم را به صورت اختصاصی در حوزه گردشگری یعنی ۵۵ هزار متر مربع سالن نمایشگاه دائمی بین المللی تهران را برای حوزه گردشگری اختصاص دادیم.ازهمه قطبهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در حوزه سلامت حرف برای گفتن دارند، دعوت کردیم، سالن اختصاصی دارند، باکمک نظام پزشکی و اتاق بازرگانی و توانمندیهای حوزه گردشگری سلامت را به نمایش گذاشتند، در گردشگری خوراک دو سالن داریم.کلاسهای آموزشی و کارگاههای آموزشی که ارتقای دانش و تخصص است و ذی نفعانی که در حوزه گردشگری مشغول هستند ارتقای دانش این افراد را داشته باشیم.در کنار اینها اشاره شده است از ساعت ۹ تا ۴ بعدازظهر، چون استقبال زیاد شد تمدید شده است از ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر، متقاضیان زیادی که شاهد بودیم از دیروز با مجری نمایشگاهها صحبت کردیم و آنها موافقت کردند که از هشت صبح تا شش بعدازظهر باشد.
سوال: چقدر توانمندیهای مارا واقعی نشان میدهد؟
محسنیبندپی: کشور غنی داریم به لحاظ فرصتها و ظرفیتها و توانمندیها در همه ابعاد، گردشگری زیارتی داریم با محوریت اماکن متبرکه کشور امام رضا (ع) هم درشیراز و در قم و جاهای دیگر، ما ارزش و آن عظمت تمدنی کهن و غنی داریم به عنوان بسیار مهم در گردشگری تاریخی و فرهنگی، همین که گفتیم یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که در تربیت نیروی انسانی متبحر در همه رشته به ویژه رشته پزشکی حرف برای گفتن در دنیا داشته باشیم.پیوند قلب، پیوند کلیه، زیبایی که صورت میگیرد ایمپلنتهای دندانپزشکی حرف برای گفتن داریم.
سوال: کشورهایی که مقصد گردشگری سلامت هستند در منطقه کدام رقیب ما هستند؟
محسنیبندپی: رقیب ما ترکیه، هند و تا اندازهای امارات.
سوال: ترکیه در حوزه گردشگری سلامت در حوزه زیبایی موثر باشد؟
محسنیبندپی: در حوزه سلامت فقط به جنبه مدیکال نگاه نمیکنیم، آب درمانی و ارتقای سلامت روان را داریم و این را میتوانیم و طبیعت گردی برای ارتقای سلامت روان و آرامش و اینها. ورزشها و گردشگری آبی را داریم که آن هم برای ارتقای سلامت جسم و روح است که میتواند مطرح باشد، طبیعت گردی داریم با طبیعت بسیار، جنگل هیرکانی که با بیابانهای طبیعت لوت با عنوان بحثی که در طبیعت گردی میتواند، ۳۵ روستا بکر و جذاب داریم.خوراک استان گیلان به عنوان رفرنس و مقصد گردشگری خوراک مطرح است و همه استانها هستند ولی استان گیلان در این زمینه است، ما فرصتها و ظرفیتهایی که درکشور داریم، خلق محصولات گردشگری متنوع را شاهد هستیم.این باعث میشود که برای هر سلیقهای و برای هر ذوقی و به اصطلاح متقاضی مقصدی پیدا کنیم که آن مقصد به فراخور ذوق وسلیقهای که دارد مطرح باشد.
سوال: گردشگری سلامت خیلی مردم راجع به گردشگری سلامت میدانند که ما تقریبا به قطب منطقه تبدیل شدیم، چقدر از ظرفیتهای اقتصادی این گردشگری استفاده کردیم و توانستیم این گردشگری سلامت را ببریم به سمت سایر انواع گردشگری، کسی که میآید گردشگری سلامت را به عنوان گردشگر سلامت است میتواند در بخشهای مختلف برای ما مطرح باشد، از لحاظ تجاری، دیدن زیبایی طبیعی ایران، اماکن مذهبی و اینها، چقدر توانستیم در این موضوع فعال باشیم؟
محسنیبندپی: با توجه به ظرفیت خوبی که داریم باید اذعان کنیم که به آن هدف نرسیدیم که ظرفیت بسیار بالایی داریم که زمانی بود که برای حداقل دریافت خدمات سلامت از نیروهای متخصص و حتی پزشکی عمومی از خارج از کشور هند و بنگلادش استفاده میکردیم و امروزه نه تنها بی نیازیم در این محوریت قرار گرفتن گردشگری سلامت حرف برای گفتن داریم ولی در تبلیغات ضعیف هستیم.
سوال: چشم اندازتان چطور است؟
محسنیبندپی: جلساتی بود برای این که نظم ایجاد کنیم و کیفیت خدمات را استاندارد کنیم و یک بار مصرف نباشد خدمات ما و بیماری که میآید علاوه بر خدمات سلامت را دریافت میکند بتواند مقاصد دیگر گردشگری و طبیعت گردی و زیارتی و بحثهای دیگر را اماکن فرهنگی و تاریخی و عظمت تمدنی را هم بتواند بازدید داشته باشد، ما باید بستههای مختلفی را برای اینها فراهم کنیم و الان شورای راهبردی در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شکل گرفته و هفته گذشته اولین جلسه داشتیم و از بخش خصوص که چهار وزارت خانه عضو هستند، وزارت خارجه، اطلاعات، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و خود وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی، از بخش خصوصی هدف این است که یکی از ویژگیهای نمایشگاه این است که دولت تصدی هاش را کم کند و بیشتر بخش خصوصی و نهاد عمومی غیر دولتی ورود پیدا کنند.
سوال: چقدر بها داده شده است و برنامه ریزی واقعی انجام شده است که از تصدی گری بیرون بیاییم و این فضا رابدهیم به بخش خصوصی و تقویت کنیم و اجازه دهیم که آنها جذب گردشگر کنند؟
محسنیبندپی: در جلسه شورای راهبردی گردشگری سلامت از نظام پزشکی ریاست محترم نظام پزشکی دعوت کردیم و از مسئول گردشگری سلامت اتاق بازرگانی کشور که هر دو صاحب نظرو مطلع بودند و کمک کردند که ما صورت جلسهای تدوین کنیم و سامانهای راه اندازی کنیم که هر کسی برای دریافت خدمات سلامت وارد کشور میشود تا قبل از رسیدن به بیمارستان جنبه پذیرش و راهنمایی اش و آژانسش که برمی گردد به گردشگری و وارد بیمارستان بحث تخصصی و مدیکال به وزارت درمان و بهداشت که تقسیم وظایف انجام شده است و سامانه ردیابی میشود و قبل هم قابل پایش باشد هم برای ما و بیماری که خدمت را دریافت کرده است و بعد از بیمارستان به کجا برود و این که خدمات را دریافت کرده است خدای نکرده گلهای داشته باشد و نارضایتی داشته باشد و یا برای چکاب مجدد ورود پیدا کند این قابل پایش و این قابل رصد باشد.این شکل گرفته جلسه سه چهارساعته بوده که به جمع بندی خوبی رسیدیم که از این ظرفیت غنی نیروی انسانی که ما داریم و برخورداریم یک فرصتی بی نظیری است در این زمینه بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
سوال: در کشورهای مختلف رایزن فرهنگی داریم که قرار است که فرهنگ ایران را، فرهنگ کهن ایران را قدیمیترین کشور جهان است به دنیا بشناسانند و این که ایران را ببینند و سرمایه گذاری کنند در ایران، چقدر از این ظرفیت استفاده شده است و چقدر فعالیت وزارت خارجه در کار شما موثر است، چقدر توانستید این ارتباط را برقرار کنید؟
محسنیبندپی: وزارت امور خارجه میتواند یک نقش بسیار بسیار قوی در این زمینه ایفا کند که این نقش تا جایی که نیروی انسانی که در سفارت خانههای ما در خارج از کشور است استفاده میکند بحثی که الان دنبال میکنیم شخص آقای دکتر صالحی امیری دنبال میکند به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در اختصاص رایزن گردشگری در کشورهایی که مقصد ما هستند و هدف گذاری ما هستند که چند کشور به عنوان اولویت پذیرش گردشگر برای وزارت خانه اصل است. یکی کشورهای حوزه تمدنی نوروز، که فرهنگهای مشترکی داریم، علاقه مندی خاصی دراین کشورها وجود دارد و امروز سند همکاری روابط همه جانبه و به خصوص در بخش گردشگری با وزیر گردشگری تاجیکستان با حضور آقای صالحی امیری امضا شده است، آنها خیلی علاقهمند هستند، تقریبا ما یک ملت هستیم در دو دولت، گردشگران این کشور را به کشور خودمان جذب کنیم این اقدام اول ماست، این که از فرصتها و ظرفیتها و توانمندیهای کشورمان بازدید کنند.اولویت بعدی ما کشورهای همسایه و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
سوال: تقاضا چقدر است؟ چقدر به آن نزدیک شدیم؟
محسنیبندپی: تقاضا هنوز آن چیزی که ما ظرفیت داریم نرسیدیم، هدف گذاری ما در برنامه هفتم پیشرفت ۱۵ میلیون است، در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۴۰۱ تقریبا بیش از ۴۵ درصد رشد گردشگر داشتیم. در ۱۰ ماه به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سال ۴۰۲ رسیدیم که این نشان میدهد سال ۴۰۳ نسبت به ۴۰۲ رشد داریم.
سوال: پایش شده است که این شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در چه دستهای گردشگران قرار میگیرند؟ این جور تعریف گردشگر در تعریف جهانی است باید یک شب اقامت در کشور مقصد داشته باشد تا گردشگر محسوب بیاید؟
محسنیبندپی: این تعداد را رصد و پایش و به ریز عدد داریم و همان تعریفی که شما کردید تعریف جهانی استاندارد است و خارج از آن سفر محسوب نمیشود، یکی میآید برای یک کاری شش ماه اقامت میکند، تقریبا به ریز کشورها بیشترین مسافر را درگردشگری زیارتی داریم و کشوری که بیشترین گردشگر را هم برای کشور ما اعزام میکند و بیشتر مقصد مشهد و قم و شیراز است، مقصد اول شان از کشور عراق است که هم دوست و هم همسایه ماست و کشورهای نظیر پاکستان، امارات، ترکیه، کشورهایی هستند که در این زمینه ارقامش هم به ریز داریم بیشتر بحث مان این است که از ظرفیتهای دیگر گردشگری ما، الان پرواز تقریبا آقای الوتیری دبیرکلای سی دی که از کویت است، دیروز دیداری که با آقای صالحی امیری داشت اعلام کرد که من ۵۰ سال قبل پدرم در شیراز خدمات سلامت را دریافت کرد و خودش گفت که من مشهد رفتم، همه ظرفیتهای هواپیما را خیلی از کویتیها را دیدم که هم رفت و هم برگشت هواپیما پر بوده است و تکمیل بوده است، اگر زیرساختها یک ناوگان هواپیمایی مان را افزایش دهیم، مسافران بیشتری را میتوانیم جذب کنیم.اگر پروازهای مستقیم داشته باشیم الان از اندونزی متقاضی داریم که به کشور مان سفرمی کنند.
سوال: چرا این سفرها محقق نشده است؟
محسنیبندپی: ما به خاطر تحریم کمبود هواپیما داریم و ۵۵۰ فروند هواپیما کم داریم، هشت هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی مان کم داریم، اینها زیرساختهایی است که حتما باید، یک ظرفیت قانون پنجم استفاده میکنیم و آن این است که با کمیسیون اصل ۹۰ دکتر صالحی امیری وارد مذاکره شده است که ایرلاینهای خارجی، که با همان قیمت با همان کیفیت و استاندارد بتوانند در داخل کشور، بیایند قرارداد ببندند و مسافرین جابه جا کنند، وارد این حوزه شدیم که از این ظرفیت هم استفاده کنیم و باتوجه به ظرفیتهایی که داریم پذیرش کنیم.
سوال: حمل و نقل خیلی تاثیرگذار است، کشوری ۸۰ میلیونی هستیم و با نگاه به داخل اگر مسئولین کشور بیشتر نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که مردم از لحاظ اقتصادی به آن مبتلا هستیم و همه با هم در یک فضا، چه تمهیداتی باوزارت خانه مشروع شما اندیشیده است که مردم خودمان راحتتر به سفر رفته از اماکن متعدد زیارتی، سیاحتی، فرهنگی و طبیعی خودمان استفاده کنند؟
محسنیبندپی: هم مردم ما خوش ذوق هستند و سفر را جزو سبد خانوار زندگی خودشان قرار دادند و علاوه بر این که به عنوان تفریح و تجدید قوا مطرح میکنند به لحاظ کنجکاو بودن و جستجوگر بودن میل به سفر در هموطنان بسیار زیاد است، ما مردمانی هوشمندی داریم، مردمان علاقهمند به سفر داریم، باید برای اینها تمهیدات لازم را فراهم کنیم، ویژگیها کشور را گفتیم، باتوجه به ویژگیهای خاص کشور از یک استان به یک استان دیگر که بروید فکر کردید از یک کشور به کشوری دیگر میروید.به اندوختههای علمی و تحقیقاتی و جستجوگری شما اضافه شده است در این سفر، اما چکار کنیم که برای همه اقشار جامعه، این فرصت فراهم شود.
سوال: این فرصت ارزانتر فراهم شود؟
محسنیبندپی: اقدامات وزارتخانه یکی این که اقامت گاههای خودمان را تنوع ببخشیم، ما ۴ هزار و ۳۰۰ واحد بومگردی داریم که نسبت به هتلها قیمت شان پایینتر است، مسافرخانه داریم، که مسافرخانه نسبت به هتل، هتل یک تا سه ستاره مالیات شان حذف شده است، فقط مالیاتهای هتلهای ۴ و ۵ ستاره مالیات را دولت، که از هزار و چهارصد این شکل گرفته است.ما قبلا سفر کارت را داشتیم و تجربه موفقی نبوده است، ما الان یک پلتفرمهایی را طراحی کنیم، تور توسط صندوقهای بازنشستگی و تامین اجتماعی خریداری شود که این سفر صورت بگیرد.
سوال: آنها این امکان را در اختیار کارمندان خودشان قراردهند؟
محسنیبندپی: این نباشد یک سفرکارت بدهم که قابل مبادله باشد، حتما سفرصورت بگیرد، با توجه به ویژگیهای سفر، موبایلها باعث مشکل شده است که زمان گفتوگو بین خانوادهها کمتر شده است که در سفر بیشتر شده و کانون گرم خانوادگی فراهم شده و در راستای اهداف مدنظر سفر که صورت بگیرد این کار انجام میشود.
سوال: این کاری که شما میخواهید انجام دهید چقدر تاثیربگذارد خانوارهای ایرانی که سفر تقریبا یک مدت از آن سبد خانوار حذف شده است برگردد؟ در نوروز هم خیلی از خانوادهها دوست دارند به سفر بروند، حتی در اقامتگاههایی مثل مدارس و اینها اسکان پیدا میکنند، چون میل به سفر و استراحت است که مردم دوست دارند این اتفاق بیافتد، به خاطر حجم فشاری که در برخی از خانواده هاست از لحاظ اقتصادی که این کار حذف شده است؟
محسنیبندپی: چند کار انجام میدهیم همزمان، یکی حمل و نقل عمومی و تنوع در اقامتگاهها بیشتر شود که قدرت به تناسب قدرت خرید افراد ما فرصت و آن شرایط را برای این خرید آنها فراهم کنیم و یکی از بحثهایی که داریم این است که دنبال کنیم در بحث حمل و نقل هوایی یک سری خدمات در دنیا و اروپا هم این است؛ ایزیگتی که وجود دارد مثلاً بعضی از این خوراکها و اسنکهایی که میدهند، این حذف شده یک کمی قیمت پایین آمده، ما میتوانیم این شرایط را فراهم کنیم یا این که کاری که راهآهن جمهوری اسلامی انجام میدهد و آن افزایش واگنهای حمل و نقل ریلی، آن هم میتواند به این زمینه یک نقش مکمل و تقویت کنندهای داشته باشد، ولی واقعیت این است که هنوز خیلی کار داریم تا برای همه اقشار جامعه، همه افرادی که حقوقبگیر دولتی هستند و واقعاً با این وضعیت تورم و افزایش نرخ ارز، شرایطی فراهم کنیم که سفر با آن ویژگیهایی که ما برای سفر تعریف میکنیم بتوانیم آن شرایط و تمهیدات را فراهم کنیم.
سؤال: یکی از موضوعات خیلی مهمی که ممکن است در راستای همین فرمایشات شما باشد، این است که ما در زمان پیک سفر مثل نوروز و زمانهایی مثل عید فطر و مواردی به این شکل خیلی حجم زیاد سفر داریم، اما در روزهای دیگر سال، حجم سفر و مسافرتها کاهش پیدا میکند، حالا ما بخش خارجی آن کاری نداریم؛ گردشگر خارجی که جای خود، برای آن زمانها چه برنامهریزی کردید؟
محسنیبندپی: در دنیا هم این وجود دارد، لوسیزن و هایسیزن، یعنی اگر ما مدیریت زمان را داشته باشیم، به خصوص کسانی که مثلاً علاقهمندند به زیارت بارگاههای ملکوتی که در کشور وجود دارد؛ در یک زمانهای پیکی است که مسافر زیاد است، در یک زمانهایی است که مسافر کم است، ما این فرصتها و این مدیریت زمان را بتوانیم احصاء کنیم که یکی از برنامههای ما و کارهایی است که دنبال میکنیم، این را بیاییم برای سازمانها و اقشار جامعه، این الان در نمایشگاه یک قسمت کار مربوط به همین است. هم آژانسهای مسافرتی ما، هم تورگردانان ما، همه جامعه هتلداران ما و هم راهنماها و بومگردیهای ما در غرفههایشان این را تبلیغ میکنند که چه فصل و مقطعی از سال ما میتوانیم قیمت را طوری عرضه کنیم و قیمتگذاری کنیم که آن افرادی که میخواهند از این فرصت استفاده کنند، قدرت خرید آنها سازگاری داشته باشد با درآمد آنها.
سؤال: چون دو طرفه است؛ هم هتلداران و هم فعالان عرصه گردشگری هم در آن پیک سال نمیتوانند خوب خدماترسانی کنند؛ خدمات گرانتر میشود و هم در طی روزهای دیگر سال به دلیل این که هتلها خیلی گران هستند، به قول شما به اقشار برخی کارمند و ... نمیرسد این فرصت و این که در آن قسمت سال اینها از لحاظ دریافت، پول درآوردن یا اقتصادشان خوب نمیچرخد، آنها این فضا را از دولت انتظار دارند بخش خصوصی که بتواند یک مجموعهای از برنامهریزیها را ایجاد کند که هم گردشگر داخلی به آن مقصد گردشگریاش برسد و هم صاحب کسب و کار گردشگری بتواند هزینههای آن مکان و جایی که دارد را بتواند فراهم کند.
محسنی بندپی: سیاستی که الان وزارتخانه در پیش گرفته و احکام بسیار بسیار مترقی که ما در قانون برنامه هفتم پیشرفت داریم که میخواهیم قیمت تمام شده این اقامتگاهها برای ساخت یک هتل، اقامتگاه یا مهمانپذیر، یک هتل یک ستاره، دو ستاره یا پنج ستاره، طوری باشد که قیمت تمام شده آن بالا نرود، همین امروز تفاهمنامهای بین صندوق توسعه ملی تقریباً به درخواست وزیر و مدیرعامل صندوق توسعه ملی چهارهزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژههایی که تقریباً بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد. ما الان تقریباً دوهزار و ۷۰۰ پروژه در حوزه گردشگری داریم که ۵۷۰ همت اعتبار نیاز دارد. ما اینها را یک تقسیمبندی کردیم؛ چه پروژههای بالای ۹۰ درصد پیشرفت، چه پروژههای بالای ۷۰ درصد، هدف ما در وهله اول این است که پروژههایی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارند زودتر به اتمام برسد.
سؤال: اینها پروژههای دولتی هستند یا بخش خصوصی؟
محسنی بندپی: پروژههای بخش خصوصی هستند. اصلاً نه کارفرمای خوبی است نه در بخش اقتصادی تا الان تجربه نشان داده هیچ موفقیتی نداشته است.
سؤال:ای کاش دولت این را باور کند؟
محسنی بندپی: وزارتخانه ما این را باور کرده و اجرا میکند. ما ۱۷۱ پروژه بالای ۹۰ درصد داریم و ۳۵ هتل چهار و پنج ستاره در اینها هستند. روی هم ۶۵۵ پروژه داریم که بالای ۷۰ درصد. این چهارهزار میلیارد تومان میتواند قوه محرکهای باشد. اگر هتلی است در نوشهر که بزرگترین هتل پنج ستاره کشور است؛ ۱۰۰ هزار مترمربع زیربنای این هتل است. ۵۱۵ اتاق دارد، ۱۰ سالن غذاخوری دارد. سالنهای کنفرانس دارد برای برگزاری همایشها و یک ویژگیهای خاصی دارد. این پروژه تقریباً در همین قبل از پایان سال به افتتاح بهرهبرداری خواهد رسید.
سؤال: به آن پروژه هم این رقم پول را تزریق میکنید؟
محسنی بندپی: نه این تا حالا هیچ وامی دریافت نکرده و بیشتر در رابطه با پروژههایی است که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد.
سؤال: برای پایین آوردن میزان هزینههایی که مردم باید پرداخت کنند به این هتلها چه کار کردید؟
محسنی بندپی: گفتم یکی این که تغییر کاربریها را توانستیم مجوزش را بگیریم، ما الان در همین نمایشگاه تقریباً ۷۰۰ بسته سرمایهگذاری تعریف کردیم؛ یعنی چه؟ یعنی مثلاً در استان اردبیل ۹۰ بسته آمده تعریف شده، مجوزش اخذ شده، استعلامات آن اخذ شده، یا هتل است یا اقامتگاه یا مثلاً پیست اسکی یا پل معلق است. یا در کنار یک دریاچه شورابیلی که آن جا وجود دارد بتوانند بحث تفریحات، رستوران یا چیزهای دیگر....
سؤال: اینها را سرمایهگذار داخلی بر عهده میگیرد این بستهها را یا سرمایهگذار خارجی؟
محسنی بندپی: نه اینها برای سرمایهگذاران داخلی است و ۷۰۰ بسته و ۱۶۰۰ فرصت برای توسعه و تقویت زیرساختهای گردشگری در این نمایشگاه تعریف شده و این کارها دارد صورت میگیرد. این بستهها همه کارش آماده شده است؛ یعنی یک سرمایهگذار میتواند سرمایهگذاری خارجیاش هم میتواند شریک کند.
سؤال: چقدر جذابیت دارد این بستر برای سرمایهگذارها که بیایند سرمایهگذاری کنند؟
محسنی بندپی: خیلی، بیشترین مانع برای سرمایهگذاری اخذ استعلامات بود، یعنی سرمایهگذار میآمد، ما باید سرمایهگذاری را با توجه به شرایطی که کشورمان را هم مقدس بدانیم و هم سرمایهگذار قابل احترام ما باشد؛ یعنی دیگر بخشینگری و آن جزئینگریها را بگذاریم کنار.
سؤال: به خاطر تصدیگریهای دولت بوده، اگر واقعاً وزارت گردشگری این تصدیگری را کنار گذشته، از این به بعد سرمایهگذارهای حوزه گردشگری یک نفس راحتی میکشند؟
محسنی بندپی: نفس راحتی میکشند. این جا تنها وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی نیست، استعلامات را جاها و دستگاههای دیگری باید بدهند. این است که در این بستهها استعلامات؛ اخذ شده است، یعنی کار آماده است. بسته آماده است که شما چقدر میتوانی؟ چه کار کنی، این مکانی که در اختیار شماست؛ منابع طبیعی، محیط زیست، آب، برق، گاز؛ همه این تمهیدات، فراهم شده و شما میخواهید بنایی که برای آن تعریف شده یا هتل است یا رستوران یا بحث این که در بعضی استانهای ساحلی؛ بحث اقتصاد دریامحور در قانون برنامه هفتم پیشرفت هفت استان ما؛ شورای ساحلی تشکیل شده که در همان استان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، واگذاری عرصه و پهنه و مجوز همان جا صادر میشود و دیگر به مرکز و وزارتخانه ما و وزارتخانه سازمانهای مرکزی دیگر و وزارتخانههای دیگر در مرکز کشور یا در پایتخت هیچ ارتباطی....
سؤال: یعنی تمرکز و تصمیم گیریها را دادید به استانها؟
محسنی بندپی: در این هفت استان ساحلی کار شروع شده و هیچ آییننامهای هم ندارد. یا این که تأسیسات ترکیبی است. شاید بعضی جاها هتل اصلاً مقرون به صرفه نباشد. میخواهیم بعضی جاها را حالت آپارتمان یعنی ۳۰ تا ۴۰ درصد آن واحد را آپارتمانی بدهیم که یک انگیزهای باشد و یک قسمتی باشد که با پیش فروش این آپارتمانها بتوانیم بخشهای دیگری که هتل است تکمیل کنیم.
سؤال: برای بازگشت سرمایه سرمایهگذارها چه فکری انجام شده؟ چون این بازگشت سرمایه برای آنهایی که سرمایهگذاری میکنند در عرصه گردشگری یک کم مهمتر است، برای این که در یک بخشها و پیکهایی از سال ما خیلی گردشگر داریم از داخل و حتی از خارج از ایران ولی در یک مقاطعی از سال اصلاً گردشگر نداریم و آنها از لحاظ اقتصادی زیان میبینند. برای حمایت سرمایهگذارها در این عرصه چه کاری انجام شده؟
محسنی بندپی: تمام توان و ظرفیت وزارتخانه در این راستا قرار میگیرد که ما این بحثی که گفتم اولویت پذیرش گردشگر را داشته باشیم؛ تبلیغات ما باید وسیعتر باشد، بعضی از کشورها را آقای وزیر با وزارت خارجه مذاکره میکند که ما رایزن گردشگری را استقرار دهیم و بتوانیم در این زمینه تبلیغات خوبی داشته باشیم. تبلیغات ما ضعیف است یعنی واقعاً با کشور عظیمی از لحاظ برخوردار بودن از فرصتها، ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری؛ برخودار هستیم، اما به تناسب این ظرفیت نتوانستیم پذیرش...، آنها وقتی سرمایهگذاری بررسی میکند، خودشان الان این تورگردانان دیروز معاون گردشگری برزیل اینجا بود، بخش خصوصی ما؛ تورگردانانی که اینجا حضور داشتند، رئیس جامعه تورگردانان حضور پیدا کردند و مذاکره کردند.
سؤال: قضیه روادید آنها چه شد؟
محسنی بندپی: در برزیل ما تقریباً آمادگی را اعلام کردیم. ما الان با ۳۹ کشور یکطرفه لغو کردیم و تقریباً با ۱۰ کشور هم دوطرفه لغو است، تاجیکستان هم هوایی لغو بود، همین سفر آقای پزشکیان؛ هم زمینی، هم دریایی، هم هوایی؛ همه اینها لغو شده، اینها میتواند تقویت صنعت گردشگری را باعث و سبب شود و کارمان این باشد ک در این زمینه به لحاظ آن سه مؤلفهای که اشاره کردیم دولت باید عهدهدار آن باشد و کلاً حوزه گردشگری این سه مؤلفه را برخوردار است که جذابیت یک بحث خدادادی است.
سؤال: وظیفه کجاست؟
محسنی بندپی: عمده آن وظیفه دولتی است.
سؤال: وزارتخانه شما وظیفه و متولی آن است یا وزارت خارجه؟
محسنی بندپی: وظیفه وزارتخانه ما، وزارت امورخارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. خود بخش خصوصی هم در این زمینه میتواند نقشآفرین باشد و در همین راستا یک سری اعتباراتی لازم است. در دنیا برای هر گردشگر پنج دلار برای بحث تبلیغات آن در نظر گرفتند. ترکیه کشور همسایه ماست، هدفگذاری آن در ۲۰۲۴، پنجاه و دو میلیون گردشگر را جذب کرده، ما در کشورمان این رقم خیلی فاصله زیاد است.
سؤال: وقتی آدم این آمارها را میشنود یک ذره احساس نگرانی میکند؟
محسنی بندپی: ما شیب بود و در ریل قرار گرفتیم. اولویت سفر ریاست جمهوری در هر کشوری که رفته؛ گردشگری بوده، روسیه را هم ببینید، ما گروهی لغو روادید گروهی دو کشور داشتیم، در تک نفره نداشتیم، یعنی بالای پنج نفر را داشتیم، ولی اگر کسی تک نفره بخواهد برود یا شخصی بخواهد برود، این را نداشتیم. این هم در مذاکرات در دستور کار قرار گرفته که انجام بگیرد، در تاجیکستان هم همین بوده، در سفرهای بعدی رئیس جمهور هم بحث گردشگری به درخواست وزیر محترم، یکی از اولویتهای دولت چهاردهم است در این زمینه، چون چارهای جز این نداریم، ما نفت را چند سال است تجربه کردیم و نتوانستیم و آسیب پذیری ما در بحث گردشگری، چون انسانمحور است و بحث فرهنگی مطرح است و تقویت فرهنگ کشورها باهم، تلاقی این فرهنگها باعث تقویت آن تبادل ویژگیهای فرهنگی دو کشور را باعث میشود، این پایدار است و آسیبپذیری آن کم است و با هر تنش و چالشی دچار مشکل نمیشود. این را باید در اولویت کار خود قرار دهیم و دولت هم در اولویتهای خود قرار داده و وزارتخانه ما هم تمام تلاش خود را دارد. ولی باید بودجه بیشتری در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار بگیرد که ما هم بتوانیم در بحث استقرار رایزن گردشگری و بحث مقابله با بحث ایرانهراسی و افزایش تبلیغات در زمینهای که ویژگیها و ظرفیتها و توانمندیهای عظیم که ایران میگویند بهشت گردشگران خارجی میتواند لقب داده شود و هر استان ما از یک گنجینه نهفتهای در این زمینه برخوردار است، بتوانیم این تبلیغات را هم خنثی کنیم و پذیرش گردشگر را بیشتر داشته باشیم.
سؤال: در مورد این لغو روادید، خیلی باعث میشود که راحت و سهلالوصولتر شود سفر به ایران. حالا ما لغو روادید داشتیم با یک سری از کشورها، متقابلاً آن کشورها هم باید داشته باشند، نکته آنها برای این که هنوز این تصمیم را نگرفتند، چیست؟
محسنی بندپی: بعضی از کشورها هنوز تحت تأثیر تبلیغات سوء استکبار هستند. ما الان با کشورهایی مثل تاجیکستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه، سوریه، عمان و عراق لغو راودید دوطرفه داریم. با بقیه کشورها مثل مصر، چین، امارات، بحرین، عربستان، قطر، کویت، ازبکستان، تونس، ژاپن، سنگاپور، اندونزی، برزیل، مکزیک، هند، بوسنی، صربستان، بلاروس و کرواسی هنوز یک طرفه است. ما حسن نیت خود را نشان دادیم، همان طور که دیروز آقای پزشکیان در آیین افتتاح هجدهمین نمایشگاه اعلام کرده بود که مردم کشور ما مهماننواز هستند، پیامآور صلح و دوستی هستند و به دنبال عدالت هستند. مهماننوازی ما شهره است و در این زمینه این اقدامات ما نشان دهنده این است که ما آمدیم پیشقدم شدیم و این ظرفیتها هم در کشور ما وجود دارد. من در نمایشگاه بینالمللی فیتو اسپانیا شرکت کردم، وزیر گردشگری اندونزی که آن جا بود میگفت ما هم متقاضی هستیم، هم علاقهمندیم، چون من خود یک زمانی در مجلس بودم، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی بودم، این هم اشاره کردم که اتفاقاً روابط بین دو کشور بسیار صمیمانه و دوستانه است، چرا ما لغو روادید کردیم، شما؟ گفت ما میتوانیم تبادل گفتوگو داشته باشیم و کمیتههای فنی را برای این تشکیل دهیم.
سؤال: دقیقاً همکاران شما که در مجلس الان حضور دارند و شما هم خودتان از نمایندگان ادوار مجلس هستید، واقعاً گروههای پارلمانی خیلی میتوانند تأثیرگذار باشند در باز شدن چنین گرههایی بین دو کشور؟
محسنی بندپی: بله، من یادم هست در همان زمان در سال ۸۵ لاکسونر رئیس مجلس اندونزی بود، آمد در ایران از یوسیاف اصفهان بازدید کرد و همانجا مصاحبه کرد؛ آن چیزی که در کشور ایران من در بحث هستهای میبینم؛ انرژی صلحآمیز هستهای است، نه آن چیزی که آمریکا دارد....
سؤال: خیلی تأثیر دارد؟
محسنی بندپی: بله، میتواند نقشآفرین باشد. ما از ظرفیت مجلس به خوبی استفاده میکنیم و عزیزان هم به ما کمک میکنند، یک فراکسیون بسیار قوی در مجلس شکل گرفته؛ فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم به ما کمک میکنند در ابعاد مختلف؛ هم به لحاظ بودجهای، هم به لحاظ ساختاری، هم این قانون آزادی پنجم که اشاره کردم که مجوز مجلس را میخواهد برای اجاره ایرلاینهای خارجی؛ در این زمینه به ما کمک میکنند. مجلس پای کار است برای تقویت صنعت گردشگری با همان ابعادی که برای آن تعریف کردیم.