پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: پرداخت عوارض برای خودروهای پلاک شهرستان به محدوده مرکزی شهر مربوط است و اینطور نیست که هر کسی به تهران میآید باید عوارض بپردازد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز یکشنبه پیش از آغاز سیصدوسومین شورای شهر تهران با اشاره به دستورات جلسه شورای شهر اظهار داشت: نخستین دستور جلسه امروز به بررسی نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیات تطبیق به "مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۴" اختصاص پیدا کرده که مجددا اشاره میکنم این عوارض تنها برای بازدارندگی است.
وی با بیان اینکه ما مغایرت قانونی در این مصوبه ندیدیم و فقط برای محدوده مرکزی شهر تهران است، تصریح کرد: اینطور نیست که هر کسی به تهران میآید باید عوارض بپردازد؛ برخیها برداشت غلطی داشتند و فکر میکردند تردد پلاکهای شهرستانها مشمول عوارض میشود؛ اما چنین چیزی مطرح نیست.
رئیس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به ارسال نامه توسط وی به شورای نگهبان در خصوص تمدید شش ماهه شوراها، گفت: اینکه میخواستند شوراها را یک سال اضافه کنند منطق داشت؛ اما روی تمدید شش ماه کار نشده بود و منطقی ندارد.
چمران تصریح کرد: بنده هم به صورت تلفنی با چند تن از اعضای شورای نگهبان صحبت کردم و هم با ارسال نامه اعلام کردم که مخلوط شدن انتخابات مجلس و شورا درست نیست. قاعدتاً شورای نگهبان میتواند در این زمینه تصمیم بگیرد. بنده فکر میکنم مگر اینکه ضرورت و مصلحت عمدهای برای کشور وجود داشته باشد که مدت زمان فعالیت شوراها تمدید شود. تمدید یکساله منطق داشت، اما تمدید ۶ ماه منطقی ندارد.
رئیس شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه امروز شاهد بارندگی برف در تهران بودیم، اظهار کرد: درست است مشکلاتی برای حمل و نقل ایجاد میشود، اما این برف برای تهران ضروری است.درخواست عضو شورای شهر از شهروندان تهران برای برفروبی و رفع یخ زدگی مقابل منازلشان
سوده نجفی نیز در تذکر پیش از دستور خود در سیصدوسومین شورای شهر تهران از شهروندان تهرانی درخواست کرد که برای رفع یخ زدگی مقابل در خانشان اقدام کنند.
وی همچنین با بیان اینکه استفاده از نیروهای خارج از شهرداری تهران برای مسئولیت های مدیریتی معمول بوده است، گفت: در این دوره مدیریت شهری میزان استفاده از مدیران خارج از شهرداری بیشتر شده و موجب بیانگیزگی نیروهای جوان شده است.
وی با بیان اینکه ما بارها تأکید کردیم که از نیروهای شهرداری تهران برای پستهای مدیریتی استفاده شود چرا که اشرافیت بیشتری بر موضوعات شهری دارند، تصریح کرد: در راستای جایگاه نظارتی و دفاع از پرسنل شهرداری تهران از شهردار تهران میخواهم در مدت زمان باقیمانده به نیروی انسانی داخل شهرداری تهران بیشتر اعتماد کند نه اینکه هر روز خبرهایی از فضای مجازی میشنویم که تعدادی افراد از خارج از شهرداری تهران منصوب میشوند.تقدیر رییس کمیسیون خدمات شهری شورا از شهرداری برای برفروبی بهموقع معابر پایتخت
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن تقدیر از نیروهای خدمات شهری شهرداری پایتخت گفت: نیروهای شهرداری در روزهای گذشته در آماده باش بودند تا به خاطر بارش امروز، شهروندان دچار مشکل نشوند.
مهدی پیرهادی با بیان اینکه در گزارشی که از مناطق دریافت کردیم، خوشبختانه مشکل خاصی وجود نداشته است، گفت: احتمال یخ زدگی معابر به دلیل برودت هوا وجود دارد و از شهرداری تقاضا داریم که تمهیدات لازم را در این زمینه در نظر بگیرد و شهروندان نیز همکاری لازم را برای برف روبی درب منازل خود داشته باشند.
افزایش ۳۸ درصدی نرخ بهای خدمات پسماند عادی و ساختمانی در پایتخت
در ادامه نشست شورای شهر، اعضا لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی در سال ۱۴۰۴ را بررسی کردند و مهدی پیرهادی در این خصوص نیز گفت: شهرداری افزایش ۶۰ درصدی را پیشنهاد داده اما ما در کمسیون بررسی و افزایش ۳۸ درصدی را تصویب کردیم .
وی تصریح کرد: در خصوص پردازش و دفع یک کیلوگرم پسماند در حوزه جمع آوری و حمل، این عدد در سال گذشته ۴۴۴ تومان بود و قرار شد ۳۸ درصد به آن اضافه شود و ۶۱۲ تومان شود. اگر این افزایش را ۶۰ درصد محسوب کنیم، دیگر نباید سوبسید دهیم. پسماند ساختمانی را هم روی ۳۸ درصد تصویب کردیم، اما میتوانیم بهای خدمات پسماند ساختمانی را تا ۴۵ بالا بیاوریم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر هم در خصوص پسماند ساختمانی گفت: پسماند ساختمانی هنوز اجرایی نشده و اجازه دهید ابتدا عملیاتی شود. اگر عدد بالایی بگیرید ممکن است پسماند را کنار جادههای شهر تخلیه کنند و مشکل ایجاد شود.
پیرهادی ادامه داد: در سال ۱۵ هزار متر مکعب پسماند ساختمانی داریم و کل درآمد شهرداری ۸۰ میلیارد تومان است. البته هزینهاش برای شهرداری بیشتر است، اما اگر عدد بیشتر شود، میروند و در کنار جادهها پیاده کند.
در نهایت با رای اکثریت آرا اعضای شورای شهر، هزینه نرخ بهای خدمات پسماند در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۳۸ درصدی به تصویب رسید.کاهش نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک تهران در ۱۴۰۴
اعضای شورای شهر تهران در نشست امروز خود همچنین نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیات تطبیق به «مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۴» را بررسی کردند.
در ادامه، جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با قرائت بندهای اصلاحی با اشاره به بهای طرح ترافیک، گفت: شورای شهر تهران میزان واقعی عارضهای که تردد وسایل نقلیه شخصی در این محدودهها ایجاد میکند، ضرورت بازدارندگی عوارض وضع شده و نیز لزوم کاهش هرچه بیشتر ورود خودروهای شخصی به این محدودهها را مورد توجه قرار داد و نرخ رشد عوارض را بیش از نرخ تورم اعلامی در نظر گرفت تا سیاست خود مبنی بر لزوم بهرهگیری از همه ظرفیتهای حملونقل عمومی اعلام کند.
وی با بیان اینکه به رغم این توضیحات و با توجه به ایراد قانونی اعلام شده نرخ رشد عوارض اصلاح و عدد پایه عوارض برای سال ۱۴۰۴ مبلغ ١٠٢٦٠٠ تومان با رشد معادل ۳۶.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته میشود، در خصوص محدودیتهای ورود پلاکهای غیر تهرانی به محدوده طرح ترافیک گفت: درحال حاضر تنها ۲ درصد از خودروهای تهرانی حق ورود به محدوده طرح ترافیک دارند و ۹۸ مردم تهران به دلیل مشکلات محدودیت طرح ترافیک نمیتوانند وارد محدوده شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: البته در مقابل، محدودیتها را با شبکه گستره مترو و اتوبوس با دهها ایستگاه مترو و صدها ایستگاه اتوبوس جبران کردهایم و در خیلی از شهرهای جهان محدودیتهایی برای تردد خودروها ایجاد کردهاند ازجمله در پکن که قیمت پلاک یک خودرو از قیمت خود خودرو بیشتر است و سالانه فقط به تعداد محدودی خودرو اجازه اضافه شدن به خودروهای این شهر میدهند.
وی تأکید کرد: طبق مصوبه برنامه چهار ساله چهارم نیز گفته شده طرح ترافیک باید بازنگری شود و ساختار سنتی قدیمی دیگر پاسخگوی بحران هسته مرکزی شهر نیست و شورای ترافیک به استناد قانون محدودیتهای زمانی، مکانی، تعداد خودرو و نوع خودرو را اعمال کرده و بر همین اساس گفتهایم که باید عوارض مطابق با این محدودیتها دریافت شود.
اینکه بگوییم عدالت میگوید که نباید برای پلاک شهرستان محدودیت ایجاد شود، منطقی نیست
تشکری هاشمی تاکید کرد: اینکه بگوییم عدالت میگوید که نباید برای پلاک شهرستان محدودیت ایجاد شود، منطقی نیست، عوارض یکی از ابزارهای در اختیار برای مدیریت ترافیک است و اگر عوارض هر شهر در همان شهر وصول نشود در شهرهای دیگر نیز دریافت نخواهد شد و منجر به سوء استفاده قانونشکنان میشود و باید دولت این مسئله را حل کند تا بخشی از این نابسامانیها اصلاح شود.
وی تأکید کرد: به دلیل عدم امکان وصول عوارض طرح ترافیک تهران در سایر شهرهای کشور، منجر به سوء استفاده و تخلفات گسترده در تهران شده است.
در ادامه ناصر امانی نماینده شورای شهر تهران به ایجاد محدودیت برای خودروهای شهرستانی انتقاد کرد و گفت که باید اصلاح شود و مهدی چمران نیز در واکنش به این سخنان، گفت: باید مغایرت قانونی اعلام شود، دقت داشته باشید که برای مردم تهران سالهاست که طرح محدودیت طرح اجرایی میشود و طبیعی است که برای سایر مردم هم این قانون اجرایی شود و اینجا محدودیتهای قانونی ایجاد میشود نه غیرقانونی و شورای ترافیک تهران و شهردار تهران باید تصویب کند.باید بر روی نظر خودمان پافشاری کنیم
محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه نگاه ما به خودروهای پلاک شهرستان است که در سطح محدوده طرح فعالیت میکنند، اما جریمه نمیشوند، افزود: این در حالیست که یک فرد ساکن تهران که خانهاش در داخل محدوده طرح است هر روز جریمه میشود و به نظر میرسد باید بر روی نظر خودمان پافشاری کنیم.وزیر کشور برای ساماندهی و مدیریت خودروها ایده ارائه دهد
همچنین مهدی اقراریان با بیان اینکه ساماندهی مسافربرهای پلاکهای شهرستان درخواست و مطالبه مردم تهران و رانندگان تاکسی است، گفت: اگر وزیر کشور که روزگاری رئیس پلیس راهور بود ایدهای برای ساماندهی و مدیریت این خودروها دارد، بیان کنند.
سرانجام اعضای شورای شهر تهران پاسخ کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیات تطبیق به «مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۴» را تصویب کردند.