پخش زنده
امروز: -
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل ۱۶۸ هزار نفر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اشاره به اینکه ۴.۷۵ درصد دانشآموزان دوره ابتدایی اتباع هستند، گفت: در مجموع دوره ابتدایی یعنی ۶ پایه تحصیلی ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر بازمانده از تحصیل هستند و ۲۴ هزار و ۸۴۹ نفر از آنها با آغاز سال تحصیلی به مدارس جذب شدهاند.
به گفته وی, ۴۳۸ هزار نفر از این دانشآموزان اتباع هستند که ۴.۷۵ درصد دانشآموزان دوره ابتدایی را تشکیل میدهند.
معاون وزارت آموزش و پرورش افزود: ۶ هزار و ۴۷ کلاس داریم که تعداد جمعیت دانش آموزان آنها بیش از ۴۰ نفر است.
وی افزود: بازماندگان از تحصیل پایه اول ۷۱ هزار ۶۱ نفر هستند.
حکیم زاده با بیان اینکه در دوره ابتدایی، تعداد کل دانشآموزان بازمانده از تحصیل شناساییشده به ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر میرسد و ۲۴ هزار و ۸۴۹ نفر از آنها با آغاز سال تحصیلی به مدارس جذب شدهاند، گفت: برای شش سال تمام، حدود ۱۵ هزار و ۶۸۰ دانشآموز شناسایی و جذب کلاسهای درس شدهاند.
به گفته وی از مجموع دانشآموزان بازمانده در پایه اول، آمارها نشان میدهد که حدود ۱۰۰ هزار دانشآموز وضعیتشان پیگیری شده است.
معاون وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این اطلاعات در سامانهای مشخص ثبت شده و اقدامات اولیه برای شناسایی و جذب آنها انجام شده است، گفت: برخی از این دانشآموزان به مدارس بازگشتهاند و پیگیری وضعیت سایرین نیز ادامه دارد.
وی افزود: در معاونت آموزش ابتدایی، برنامههای ما بر اساس سه محور اصلی توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی، ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی، و تقویت هویت و احساس تعلق و ارزشمندی در دانشآموزان. برای هر یک از این اهداف برنامههای دقیقی تعریف شده است که جزئیات آنها در آینده ارائه خواهد شد.
حکیم زاده گفت: در ارتباط با اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش، نقشه راه سند تهیه شده و دستورالعملهای مربوط به مدارس نیز تدوین شده است.
وی با بیان اینکه هدف ما این است که با اجرای سند تحول، مدرسهای پویا و خلاق ایجاد کنیم که در آن دانشآموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت کنند، گفت: این مدرسه باید با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی و فناوریهای روز به پرورش تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله بپردازد.
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: از نظر تربیتی نیز مدرسه باید محیطی صمیمی باشد که ارزشهای اسلامی و تعلق به هویت ملی را در دانشآموزان نهادینه کند. توجه به تربیت تمامساعتی دانشآموزان نیز یکی دیگر از اهداف ماست تا آنان بتوانند علاوه بر رشد علمی، در ابعاد اجتماعی و عاطفی نیز پیشرفت کنند.
وی افزود: ویژگیهای آموزشی و تربیتی مورد نظر ما بر اساس گزارههایی استخراج شده است که رویکردهای اصلی ما را بیان میکند. تمامی ادارات مناطق آموزشوپرورش نسخهای از این برنامهها را دارند تا همگان بدانند مقصد نهایی چیست.
حکیم زاده با بیان اینکه ا رویکردهای مهم ما توجه به خانوادهها به عنوان شرکای یادگیری است، گفت: نقش تربیتی معلمین به عنوان الگوهای تأثیرگذار بر سلامت روانی آنان، ارتقاء شایستگی سواد پایه دانشآموزان، تقویت حس تعلق به مدرسه و ایجاد محیط مثبت یادگیری برای تمامی دانشآموزان است.
به گفته وی ترویج وفاق ملیت از طریق فعالیتهای کنونی و یادگیری مشارکتی نیز مدنظر قرار دارد تا صدای ذینفعان خصوصاً خود دانشآموزان شنیده شود؛ چراکه نسل امروز ویژگیها و نیازهای خاص خود را دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در راستای بهبود برنامههای آموزشی و ارتقاء کیفیت یادگیری کودکان، بر اهمیت مشارکت در فعالیتهای گروهی و رقابتی تأکید میکنیم، گفت: در دوره گذشته نیز بر این موضوع تأکید شد و در این دوره نیز به توسعه مدارس کارآمد و متناسب با نیازهای صنعتی توجه ویژهای داریم.
وی افزود: از جمله نکات حائز اهمیت، توجه به اقتضائات دوره کودکی و بهرهگیری از بسترهای مناسب مانند داستان، هنر، ادبیات، نمایش و بازی است.
به گفته حکیم زاده ایجاد شبکهسازی نظاممند در اجتماعات یادگیری از دیگر اولویتهاست.
وی افزود: این دوره برای نخستین بار شناسنامه جامع عملکردی برای دوره ابتدایی تدوین شده است که شامل تمامی شاخصهای کلیدی این دوره است.