پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران گفت: تراموا به مدت ۶ شب بدون مسافر تست میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت تراموا گفت: تراموای چرخ لاستیکی برقی با طول ٣١ متری برای تست وارد تهران شده و با هر بار شارژ ٨٠ کیلومتر حرکت میکند و البته تمام اینها باید تست شود.
احمد قیومی با بیان اینکه بعد از تست در مورد ادامه کار تصمیمگیری خواهد شد، افزود: این تراموا امانتی است و قرار است به مدت ۶ شب تست بدون مسافر انجام شود.
وی با بیان اینکه مشکل آلودگی و ترافیک از سالی به سال دیگر منتقل شده است، خاطرنشان کرد: در این حوزه گامهای بلندی برداشته شده است. اما درباره تراموا باید گفت که این دو رام تراموا که وارد کشور شده بیشتر برای یک تست است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل با دو رویکرد بازسازی و نوسازی ناوگان در دستور کار شرکت واحد قرار دارد. در این مدت ۲ الی ۳ سال تغییراتی در جهت تحقق احکام توسعه انجام گرفت و امروز شاهد بازسازی ۵۷۵ دستگاه اتوبوس بودیم که فعال نبودهاند.
وی با اشاره به اینکه ناوگان جدیدی هم از مجموعه سازندگان داخلی برای اتوبوسرانی تهران تهیه شد که کم نظیر بوده است، گفت: تقریبا از تمام ظرفیت داخلی استفاده شده است. اتوبوسهای سطح شهر که تازه و جدید به ناوگان اضافه شدند تولید داخل هستند تا به امروز ۵۲۰ دستگاه عقاب تحویل اتوبوسرانی تهران شده است. ۲۰۰ دستگاه هم از سمت اسنا به ما تحویل داده شده است. تا پایان خرداد سال آینده ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس عقاب و تا پایان امسال هم ظرفیتی نزدیک ۱۰۰ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی تهران از محل تولیدات داخلی اضافه خواهد شد.
قیومی ادامه داد: امروز شاهد ناوگان ۳۲۰۰ دستگاهی فعال هستیم. آنچه در احکام توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده، ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است. تهران بیش از اینها نیاز به حمل و نقل عمومی دارد. از ۷۵۰۰ دستگاه تا ۱۱ هزار دستگاه را نسبت به جمعیت پایتخت برای رفع نیاز مردم مطرح میکنند. با اینکه از تمام ظرفیت داخلی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استفاده شده، اما نیاز شد تا از ظرفیتهای اورهال هم استفاده کنیم. در این ۳ سال، ۱۲۶۶ دستگاه بازسازی شدند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه ضرورت برقی سازی اتوبوسهای تهران نیز از دیگر موارد مهم از جهت کمک به رفع آلودگی هوای پایتخت است، گفت: در این دوره شهرداری تهران ظرفیت داخلی را مورد توجه قرار داده است. اتوبوسهای برقی شرکت شتاب ساخته شده و ایرادات اولیه گرفته شده و ما ۲۰۰ دستگاه را با این شرکت قرارداد داریم. ۲۵۰۰ دستگاه هم اتوبوسهای هایگری است که در پارکینگ قابل مشاهده است. استفاده از اتوبوسهای برقی میتواند به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی کمک کند. از این ۲۵۰۰ دستگاه چینی نزدیک به ۲۰۰ دستگاه وارد کشور شده است. تا پایان سال از ظرفیت این اتوبوسها در خطوط استفاده خواهیم کرد. باتوجه به این تعداد اتوبوسی که قرار است وارد کشور شود و تعداد اتوبوسهایی که امروز در دست ما هست، تقریبا به تحقق برنامه چهارم یعنی ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس نزدیک میشویم.
وی در پاسخ به این سوال که برای پرداخت سهم دولت به طرف چینی تضمین و اعتمادی هست یا خیر، گفت: در موضوع تامین منابع مالی تمام قراردادهای داخلی و خارجی هیچ موضوع بازدارندهای از سمت دولت وجود نداشت و این جای تشکر از دولت و معاونت مالی شهرداری و شورای شهر دارد؛ بنابراین اتوبوسهای جدید مانند متن قرارداد وارد شهر میشوند و هیچ خلف وعدهای وجود نداشته است.