مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی متوقف میشود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای مصوبه از سال آینده متوقف میشود، زیرا هر چه ظرفیت را بدون زیرساخت بالا ببریم کیفیت کاهش پیدا میکند؛ سال آینده مابقی ظرفیت مانده را جذب میکنیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدرضا ظفرقندی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با اشاره به موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی گفت: این اتفاق بدون برنامه منسجم افزایش یافت طی این سه سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت بالا رفت. در صورتی که زیرساختهای لازم متناسب با آن بیشتر نشد. این در حالی است که هر اندازه بدون تامین زیرساخت طرفیت را افزایش دهیم کیفیت آموزش کاهش مییابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی مصوب شد این بود که امسال سال آخر اجرای برنامه باشد. در واقع، چون ما وقتی وارد این تصمیم شدیم که نیمی از سال تحصیلی گذشته است نگران این بودیم که کسانی که با این تصور وارد این رشته شدند آنها را ناامید نکنیم و فقط ظرفیت باقی مانده از مصوبه را پذیرش کنیم.
وی به بودجه مورد نیاز برای افزایش ظرفیت پزشکی اشاره کرد و گفت: هزینه تامین افزایش صد درصدی آموزش پزشکی ۳۰ همت است. هر تختی که برای آموزش اضافه کنیم باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود. متأسفانه تا کنون این هزینهها پرداخت نشده است.
وی با اشاره به خالی ماندن ظرفیت برخی رشتههای فوق تخصصی پزشکی گفت: دو هفته پیش بازدیدی از جلسه برگزاری آزمون فوق تخصصی داشتم متاسفانه در تمام رشتهها به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک در سایر رشتهها ظرفیت پر نشده است و باید برنامهای برای این مشکل داشته باشیم و معاونان آموزشی ایدههای خود را در این زمینه ارائه کنند.
ظفرقندی افزود: آموزش ما باید منعطف و مطابق نیازهای کشور باشد و مطابق آن نیازها را برطرف کنیم، به طور مثال من روزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم و دیدیم که ما رشته جراحی عروق در در کشور نداریم و باید آن را راهاندازی کنیم و روزی دیدیم که کشور ما به جراح پیوند کبد نیاز دارد این جراحی هم در کشور انجام نمیشد، قراردادی با یکی از دانشگاههای آمریکا منعقد شد و تیمی از ایران اعزام شد، بنابراین آموزشها باید منعطف بر نیازها باشد.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که نمیتوانیم برای همه دانشگاهها یک نسخه بپیچیم هر دانشگاهی باید مسئله محور عمل کند.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه حرفه پزشکی با اخلاق عجین شده است، گفت: اگر این اخلاق نباشد محصول باکیفیت به بیمار نخواهیم داشت، اخلاق حرفهای با آموزش یک یا دو واحد نظری به دست نمیآید بلکه اخلاق حرفهای در طول مسیر آموزش به دانشجویان منتقل میشود و نقش استادان و دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه باید بسیار کلیدی و موثر عمل کنند.
وی گفت: آموزش زمانی موثر است که به مردم منتقل شود این امر موجب ایجاد ارزش افزوده در سرمایه میشود، اگر قرار است رابطه خوبی با بیمار داشته باشیم باید به این آموزش توجه کنیم. باید گروههایی تشکیل شوند تا بتوانند برای حل مشکل مردم به آنها آموزش دهند تا سواد سلامت مردم ارتقا پیدا کند. در واقع هر ایدهای در این زمینه به ما ارائه داده شود ما حمایت میکنیم چرا که در این شرایط است که راههای طولانی را در مسیر کوتاه طی میکنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه علت بروز بسیاری از بیماری به دلیل نبود سواد سلامت مردم است، گفت: سه چهارم زنان در سطوح سه و چهار سرطان سینه به مرکز درمانی مراجعه میکنند اگر آنها سواد سلامت لازم را داشتند در سطوح پایین به پزشک مراجعه میکردند و زودتر درمان میشدند. در بسیاری از بیماریها اعم از دیابت، فشار خون و تروما هم همینطور است من از الان دلم شور تعطیلات نوروز را میزند به این جهت گروههای را برای کاهش این اتفاقات آماده کردیم.
وی تاکید کرد: پرداخت دستیاران و استادان در اولویت قرار بگیرد، هر راهکاری که در این زمینه عنوان شود، مورد حمایت قرار میگیرد. ردیف بودجه رزیدنتها برای سال آینده دیده شده است.