استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد؛
برنامههای آموزشی دانشگاهها مبتنی بر نیاز صنایع باشد
استاندار آذربایجان شرقی گفت:برای پیوند دانشگاه و صنعت طراحی برنامههای آموزشی مبتنی بر نیاز صنایع ضروری است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی،سرمست در ششمین کنسرسیوم تخصصی مهارتآموزی و اشتغال دانشگاه ملی مهارت گفت: همچنان که امروزه ناترازی کلیدواژه مهمی در حوزههای مختلف است در عرصه علم و دانش، صنعت و کارآفرینی نیز شاهد یک شکاف عظیمی هستیم آنچه دانشگاه میآموزد با آنچه صنعت نیاز دارد و آنچه کارآفرین میطلبد با هم در یک راستا نیستند.
وی با بیان اینکه شناسایی نیازهای صنعتی و اقتصادی منطقه در برقراری پیوند و وفاق بسیار مهم و کلیدی است تشریح کرد: هراستانی یک اطلس صنعتی و فناوری دارد و آذربایجان شرقی نیز به عنوان استان صنعتی و پیشرو در این زمینه نیاز دارد تا دانشگاهش نیازهای صنعت را شناسایی کند امری که تاکنون مغفول مانده است.
وی افزود: برای این کار لازم است چند اقدام و عملیات انجام دهیم که یکی از آنها انجام تحقیقات جامع بازار کار جهت تعیین نیاز مشاغل، کار و شغل و دیگری تشکیل کمیته مشترک با همفکری نمایندگان صنایع توسط دانشگاهها جهت شناسایی نیازهای کوتاهمدت، میانمدت و طولانیمدت است.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در دنیای امروز مشاغل بهشدت در حال تحول هستند و بخشی از مشاغل سنتی در قبال جهانیشدن اقتصاد اهمیت خود را از دست میدهند لذا باید دانشجویی تربیت کرد که آینده شغلی و بازار کار وی رو به زوال نباشد و با تشکیل کمیتههای مشترک اولویت پژوهش و تحقیقاتی را بهدرستی شناسایی کرد.
وی افزود: گام دیگر برای پیوند دانشگاه و صنعت طراحی برنامههای آموزشی مبتنی بر نیاز صنعت است که خوشبختانه دانشگاه ملی مهارت از دیگر دانشگاهها در این زمینه پیشگامتر است لذا آموزشی که متناسب با نیاز واحدهای صنعتی در راستای تربیت دانشجو جهت ورود به بازار کار متناسب با اقتضائات و مطالبات جامعه باشد ضروری است.
سرمست خاطرنشان کرد: از قدیم مرسوم بوده برخی پایاننامهها در ارتباط با صنعت نوشته شود چون در پایاننامههای دانشگاه هیچ هدفگذاری خاصی جهت ارتباط دانشگاه و صنعت انجام نشده است و دانشجویان نیز سوگیری برای آینده شغلی خود مطابق با بازار کار نداشتهاند لذا حمایت از پروژههای تحقیقاتی مشترک الزام گام مهمی در راستای رفع این نقیصه است.
وی تاکید کرد: بر این اساس انتظار میرود که پایاننامهها بر اساس نیاز صنایع باشند و در مقابل صندوق حمایتی جهت تامین منابع مالی از پژوهشهای دانشگاهی با حمایت صاحبان صنایع و کارآفرینان تشکیل شود.
وی ادامه داد: گام مهم دیگر ایجاد زیرساختهای مشترک در ارتباط با علوم و فناوری و توسعه پایدار آن است که بهصورت جسته و گریخته در ادوار گذشته طراحی شده اما کارآیی نداشته است ضرورت دارد برنامهریزی جهت تحول و تجاریسازی پژوهشها و انعقاد قراردادهای فناوری داشته باشیم تا رسالت دانشگاه مشخص و ملموس باشد.
سرمست با اشاره به این که امروزه انباشت اطلاعات و ساختار انقلابهای علمی لحظهای است افزود: در عرصه علموفناوری اساتید باید مجهز به آخرین یافته علمی دنیا باشند.
وی افزود: هرچند تحریمهای ظالمانه برخی موانع و تنگناهایی برای دانشپژوهان کشورمان به وجود آورده اما باز هم امکان دسترسی به آخرین اطلاعات و یافتهها وجود دارد.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: برنامه دیگر برای توانمندسازی و مهارتآموزی ایجاد انگیزه برای صاحبان صنایع و کارآفرینان است که در این راستا دولت میتواند برای صنایعی که با دانشگاهها ارتباط دارند، کسبوکار راه انداختهاند و صرفاً بنگاه اقتصادی نیستند مشوقهایی مانند تخفیف مالیاتی در نظر بگیرد.
وی ضرورت پیادهسازی نظام ارزیابی و نظارتی را در ارتباط صنعت و دانشگاه مهم قلمداد کرد و گفت: دانشگاههای ما از مرحله آموزش به مرحله پژوهش کامل نرسیدهاند لذا ضروری است جهت ارزیابی دانشگاههای پژوهشمحور نکات ضعف و قوت بر اساس مجموعهای از شاخصهای عملکردی مطابق با استانداردهای جهانی شناسایی شوند.