تغییرات جدید در کتابهای درسی برای ارتقای جایگاه زبان فارسی
عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با اشاره به اجرای تغییرات جدید در محتوای کتابهای درسی فارسی پایههای ششم تا دوازدهم گفت: هدف اصلی این تغییرات ارتقای جایگاه زبان فارسی در نظام آموزشی و تقویت علاقهمندی دانشآموزان به این زبان ارزشمند است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، علی شیوا گفت: این تغییرات با هدف افزایش جذابیت محتوای آموزشی صورت گرفته و تلاشی جدی برای شناساندن ظرفیتهای گستردهی زبان فارسی به نسل جدید است.
عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: زبان فارسی که بخشی از هویت ملی و فرهنگی ایران است، جایگاهی ویژه در آموزشوپرورش دارد و هرگونه ارتقا و توسعه در آموزش این زبان، میتواند تأثیر عمیقی در تقویت خودآگاهی و هویت فرهنگی دانشآموزان داشته باشد.
وی افزود: طرح جدید، دربردارنده محتوایی است که از یک سو به افزایش دانش و مهارتهای زبانی دانشآموزان کمک میکند و از سوی دیگر، باعث میشود که ارتباط عاطفی و فرهنگی آنها با زبان فارسی عمیقتر شود و چنین اقداماتی برای آینده زبان و ادب فارسی اهمیت راهبردی دارند.
عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه، به جزئیات تغییرات در محتوای کتابهای درسی پرداخت و گفت: این تغییرات به صورت مرحلهای و در مقاطع مختلف تحصیلی اعمال شدهاند؛ برای مثال تمرینهایی با موضوع زبانهای محلی افزوده شده است تا دانشآموزان را با واژهها، اصطلاحات و ساختار زبانهای محلی آشنا کند و هدف اصلی از این اقدام، تقویت پیوند دانشآموزان با زبان مادری و ایجاد تنوع و جذابیت در یادگیری زبان فارسی است.
وی در ادامه افزود: در پایه هشتم، درس جدیدی با عنوان «نامها و جایها» گنجانده شده است که به دانشآموزان کمک میکند ریشه واژهها را بشناسند و ارتباط این واژهها با نام مکانها، اشیا و تاریخچه زبان فارسی را درک کنند. این درس به گونهای طراحی شده است که دانشآموزان را به تفکر درباره تاریخ و هویت زبانی خود ترغیب کند.
شیوا گفت: در پایه نهم، متن جدیدی با عنوان «بیت برک» افزوده شده است که شامل روایتی از مشاعره تاجیکی است؛ این متن به شیوهای نوآورانه طراحی شده و به کمک رمزینه پاسخ سریع (QR Code)، این امکان را فراهم میکند که دانشآموزان بتوانند گویش تاجیکی را، شنیداری تجربه کنند؛ این درس تلاش دارد تا دانشآموزان را با تنوع گویشهای فارسی و گسترش فرهنگی آن در مناطق مختلف آشنا کند.
به گفته این عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پایههای دهم تا دوازدهم، مجموعهای از درسها با عنوان «فارسی واژهها» اضافه شده است.
علی شیوا گفت: این درسها به بررسی موضوعات مهمی نظیر فارسیشدگی واژههای عربی، تأثیر متقابل زبانهای فارسی و عربی، و همچنین واژههایی که از زبان فارسی به زبانهای دیگر جهان راه یافتهاند، میپردازد و به دانشآموزان کمک میکند تا درک عمیقتری از تاریخ تحول زبان فارسی و نقش آن در فرهنگ جهانی پیدا کنند.
شیوا افزود: همه این تغییرات براساس اهداف کلان فرهنگستان زبان و ادب فارسی طراحی شدهاند؛ فرهنگستان از طریق همکاری با نهادهای آموزشی، در تلاش است تا جایگاه زبان فارسی را در برنامه درسی مدارس ارتقا دهد و از این طریق، دلبستگی دانشآموزان به زبان و ادبیات فارسی را تقویت کند.
وی گفت: این رویکرد، علاوه بر افزایش دانش زبانی دانشآموزان، به تقویت هویت ملی و فرهنگی آنان نیز کمک میکند.
علی شیوا با بیان اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حال تدوین متون جدیدی برای بازنگری و بهروزرسانی محتوای کتابهای درسی است، گفت: این متون با هدف تکمیل طرحهای فعلی و ارتقای آموزش زبان فارسی تدوین میشوند و گامی مهم برای حفظ و تقویت هویت فرهنگی ایرانیاناند و آیندهای روشنتر برای این زبان کهن و ارزشمند رقم خواهند زد.