پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات مهدی چمران رئیس شورا درباره ناز کردن طرف چینی در فروش واگن مترو به ایران گفت: ظاهرا موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمیکند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، تشکری هاشمی در نشست خبری با بیان اینکه از شهرداری و دولت پیگیر هستند و بعید است که دو رام قطاری که گفتند در بهمن ماه رونمایی و در زمان مقرر وارد کشور شود، تصریح کرد: شهرداری تهران تنها ۹.۵ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت را پرداخت کرده و هنوز ۵ درصد داده نشده است و دولت هم سهم خود از این قرارداد را پرداخت نکرده و وعدههایی بوده که هنوز عملیاتی نشده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباره زمانبندی جدید رونمایی از قطارهای چینی در بهارسال آینده نیز گفت: زمان تحویل نباید براساس تمایلات ذهنی باشد؛ بلکه زمانبندی براساس تفاهم و جداول قرارداد است و طرف چینی گویا به تعهدات خود عمل نمیکند.
تشکری هاشمی در مورد دلایل ایجاد ایراد در قرارداد چین برای تامین واگنهای مترو افزود : دقیقا نمیدانیم که بر چه اساس و دلایلی قرارداد چین به مشکل برخورده اما میدانیم که طرف چینی از انجام تعهدات خود استنکاف کرده است.
وی افزود: البته اخیرا مدیران شهرداری سفر به چین داشتند که مصادف شده بود با حضور تیم وزارت خارجه و قرار شد که آنها نیز این موضوع راپیگیری کنند و باید صبر کنیم تا پیگیریها انجام شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه قرارداد مشمول گذشت زمان شده و از سال ۹۶ تاکنون این قرارداد باز مانده و پیش پرداخت هم در روزهای آخر تفاهم نامه به صورت ناقص پرداخت شده است، گفت: طبیعی است که این موضوع با چالش مواجه شود و به نظر میرسد نه در بهمن ماه و نه در بهارسال آینده قطارها وارد تهران نمیشود و باید موضوع پیگیری شود.
تشکری هاشمی همچنین درباره قرارداد چین گفت: تاکنون قرارداد ۱۲۰ اتوبوس به نتیجه رسیده و احتمالا تا ۵۰۰ عدد هم محقق شود و اگر ۲۰ درصد پیش پرداخت داده شود بیشتر میشود درخصوص تاکسی هم حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خریداری و به گمرک رسیده و بخشی از آن ترخیص شده بحث ماده ۱۲ و کمک بلاعوض دولت هم تفاهامهایی منعقد شده و وامهایی به رانندگان از طریق تسهیلات بدون بهره داده میشود درخصوص ونها و تجهیزات هوشمند تاکنون شهرداری تهران گزارشی به شورای شهر نداده است.
مردم از ناوگان فرسوده و قراردادهای ناکارآمد گلایه مند هستند
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت به گلایهمند بودن شهروندان تهرانی در این خصوص اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا و ترافیک به شدت بر حمل و نقل عمومی تأثیر گذاشته و زندگی روزمره شهروندان را مختل کرده است.
عضو شورا با اشاره به قراردادهای منعقد شده با شرکتهای داخلی و خارجی برای تأمین اتوبوسها و ونهای برقی، از تحقق نیافتن کامل این قراردادها و ناکافی بودن تعداد اتوبوسهای برقی وارد شده به ناوگان خبر داد و افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه تا زمانی که حمل و نقل عمومی را تقویت نکنیم؛ صحبت از کاهش آلودگی هوا بیمعنا است، گفت: از دولت درخواست می کنیم تا در تأمین ناوگان اتوبوسرانی و اسقاط خودروهای فرسوده به شهرداری تهران کمک کند.
از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی فقط ۱۰ عدد به تهران رسیده است
سید جعفر تشکری هاشمی در نشست خبری امروز ادامه داد: ذرات معلق آلاینده غالب است و منابع تولید این ذرات صنعتی هستند و منشا طبیعی ندارند طرق آنالیزها حدود ۶۳ درصد از این ذرات منشا خودرویی دارند و این یعنی باید روی خودروها متمرکز شویم.
وی با بیان اینکه سهم هریک از منابع مشخص شده است گفت: کارخانهها و نیروگاهها در رتبه دوم هستند طبق مطالعات سال ۸۶ و تهران باید در سال ۱۴۰۴ فقط ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد، اما اکنون ۲ هزار اتوبوس فعال در تهران وجود دارد و تفاوت ۹ هزار عددی را خودروهای شخصی باید پر کنند و این یعنی مردم به اجبار باید از خودروی شخصی استفاده کنند
تشکری هاشمی گفت: تا ناوگان تامین نشود صبحت از رفع آلودگی هوا عبث است شهرداری برای تامین اتوبوس قرارداد هزار دستگاهی با عقاب افشان، ۵۰۰ دستگاه با اسنا تامین کردا و برای خرید اتوبوس از خارج ۲۰۰ دستگاه قرارداد اتوبوس ۱۸ متری بسته شده و بهار سال آینده وارد میشود و ۲ هزارو ۵۰۰ قرارداد اتوبوس برقی بسته شده که تعداد محدودی به شهرداری تحویل شده است و ۱۰ دستگاه وارد تهران شده و صد دستگاه هم در گمرک است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: نزدیک به سالگرد قرارداد شهرداری تهران هستیم، اما از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد فقط ۱۰ عدد به تهران رسیده ۱۰۰ دستگاه در گمرک است و مابقی نیز هنور به ایران نیامده است تاکنون از قرارداد ۵۰۰ دستگاهی چیزی به شهرداری تهران داده نشده و یک قرارداد ۵۰۰ تاییام معلق شده و یک قرارداد دیگر هم به ۱۸۰ دستگاه تقلیل یافته و قراداد اتوبوس برقی تاکنون ناکام بوده است.
وی با بیان اینکه طبق شواهد پولها داده شده، اما نتیجه تاکنون دلچسب نبوده است گفت: باید تلاش کنیم ابتدا قراردادها به سرانجام برسد.
در بحث اسقاط خودرو تاکنون تحول چشمگیری در اقدامات دولت ندیدهایم
تشکری هاشمی تصریح کرد: نامهای در سال گذشته به سران قوا ارسال شد و درآنجا پیشنهاد داده شد برای خرید ناوگان اتوبوسرانی دولت به شهرداری کمک کند و در بحث اسقاط خودرو تاکنون تحول چشمگیری در اقدامات دولت ندیدهایم و طبق ادعاها روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین در تهران صرف میشود و این به معنای آن است که ۷۰ درصد سوخت به گازها تبدیل میشوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: مدیران باید کار خود را انجام دهند، اما تاکنون در این حوزه کم کاری شده است.
وی با بیان اینکه آقای زاکانی ادعا کرده است که تحریمها اثرگذاری ۱۵ درصدی دارد و مابقی بی عرضگی است و امیدواریم انتخابات آمریکا موجب تحریمهای بیشتر نشود، افزود : گفته شده که شهرداری تهران ۱۵ درصد پیش پرداخت را داده است، اما متوجه شدهایم که تنها ۹ درصد پیش پرداخت داده شده و هنوز تکمیل نشده است.
توضیحات شهردار قانع کننده نبوده است
تشکری هاشمی همچنین با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران اظهار کرد: شهردار تهران توضیحاتی داد که به هیچ عنوان کافی نبود و ما را قانع نکرد و اشکالات و ایرادات به عملکرد شهرداری وارد است و بازهم این فرصت را برای شهرداری قائل هستیم که از خود دفاع کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه دستگاهای نظارتی هم بر این موضوع ورود پیدا کردهاند، گفت: البته بحث استیضاح هنوز مطرح نیست.
وی درباره انتصابات نیز گفت: شرط احراز رعایت نشده و افرادی بصورت بداهه وارد سیستم میشوند و تا میخواهند بدانند که دفترشان کجاست سمتشان تغییر میکند امیدارم این دوره درس عبرتی شود تا دوران تاریک انتصابات ازبین برود.
اصل تراموا نادیده گرفتن مصوبات قانونی است
تشکری هاشمی درخصوص واردات تراموا بیان کرد: طبق مصوبه شورای شهر شهرداری موظف یود اگر طرحی دارد مطالعات و ارزیابیهای خود را ارائه دهد، اما در یک تمرد مشکلاتی وجود دارد دلیلی ندارد یک شرکت چینی تصمیم بگیرد تراموا را در تهران بیاورد و تمرد از مصوبات شورا نه منطقی، نه قانونی و نه پذیرفته شده به لحاظ علمی است مگر میشود بگوییم، چون یک کشور به ما تراموا هدیه داده است از مصوبات شورا باید چشم پوشی کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: مطابق با اخبار دو دستگاه تراموا به گمرک رسیده است تراموا نیازمند زیرساختهای عمرانی، برق، تعمیرگاه، آموزش، قطعات یدکی و دهها مسئله دیگر دارد اصل تراموا نادیده گرفتن مصوبات قانونی است
روزانه نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی غیر مجاز وارد محدوده های ترافیکی تهران میشوند
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری با اشاره به خودروهای پلاک شهرستان در تهران گفت: متاسفانه عمده دوربینهای محدوده حمل و نقل خراب هستند و تعداد زیادی خودروی ممنوعه وارد محدودههای ترافیکی تهران میشوند و این درحالی است که نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی غیر مجاز وارد محدوده میشوند .
وی افزود: ما نمیتوانیم عوارض پلاک شهرستان را در تهران بگیریم، زیرا تا این لحظه پلیس هیچ جریمهای نمیکند و تعدادی از این آشفتگی استفاده میکنند و تاکسیهای برخط تبدیل به بلایی شدهاند.
تشکری هاشمی درخصوص تاکسیهای برقی خریداری شده از چین نیز گفت: فناوریهای برقی با سرعت زیادی درحال تغییر است و امیدواریم آنچه خریداری شده حداقل تا سالهای آینده مشکلاتی ایجاد نکند.
خط HOV همت بعید است در ماههای پایانی سال به نتیجه برسد
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درباره خطوط. HOV گفت: فعلا خط زرد رنگی در بزرگراه همت کشیده است و نیازمند توسعه است این کار هیچ اولویتی ندارد ما باید برای اتوبوسهای خود خطوط ویژه ترسیم کنیم اولویت ما خودروهای شخصی نیستند تاکسیها و اتوبوسها در اولویت هستند و بعید میدانم این طرح در ماههای پایانی سال به نتیجه برسد.
وی درخصوص تجهیزات چراغهای راهنمایی و رانندگی به پنلهای خورشیدی گفت: در طی تمام سالهای گذشته چراغها دارای ups بودند که بتوانند در زمان قطعی برق انرژی را تامین کنند، اما طی ۷ سال اخیر و در این دوره علی رغم ردیف بودجه ups خریداری نشده است و گفته شد درحال انعقاد قرارداد برای خرید باطریهای جدید هستند ترافیکهای سنگینی در تقاطعها به دلیل قطعی برق ایجاد میشود و برای رفع این ترافیکها باید قرارداد همین upsها منعقد شود، اما شهرداری نه این کار کرده و نه سولارها را خریداری کرده و شهرداری قول داده که این مشکل را حل کند.
منتقدان از سر دلسوزی انتقاد کنند
تشکری هاشمی در ادامه بااشاره به برنامه چهارم گفت: بخشهای زیادی از این برنامه ازجمله حمل و نقل پاک، انسان محوری، دوچرخه سواری از برنامه به شدت عقب هستیم و البته در بخشهایی ازجمله تکمیل خطوط مترو کارهایی شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درخصوص اظهارات برخی مبنی بر سنگ اندازی اعضای شورا در قراردادها گفت: این نوع فرافکنی از عادت کسانی است که موارد را مطرح میکنند قبل از تصویب این لایحه آنها مذاکرات خود را انجام داده بودند و حتی وقتی تقاضای ۴۸ ساعت زمان کردیم به ما گفتند اگر قرارداد تصویب نشود کشور ضرر میکند، اما با گذشت یکسال از دریافت مجوز تنها بخش اندکی از قرارداد محقق شده هنوز سیستم هوشمند، ون و موتور سیکلت وارد نشده است .
وی ادامه داد: گفتند که هیچ ردیفی برای موتر برقی وجود نداشته است، اما برای این موضوع ردیفهایی وجود داذه است و این چگونه چوب لای چرخ گذاشتن است که آنها قرارداد میبندد، اما وقتی با نتیجه نمیرسند منتقدان را مشکل میدانند اگر آنها کار خودرا به درستی انجام میداند اکنون قرارداد به نتیجه میرسید علیرغم مخالفت اعضای شورا با تراموا میبینیم که تراموا وارد شد است منتقدان از سر دلسوزی انتقاد میکنند.
تشکری هاشمی همچنین گفت: سرنوشت سیستم هوشمند شهر مبهم است وفقط به کارتخوانها محدود نمیشوند و چندین میلیارد تومان عدم النفع برای شهر بوجود آوردهاند.
اسقاط موتور سیکلت ها درست انجام نمی شود
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهراندر ادامه نشست خبری خاطرنشان کرد: در قانون گفته شده در شهر تهران انتصاب رئیس راهنمایی و رانندگی و سیاستهای اعمالی باید با هماهنگی شهرداری تهران باشد و طبیعی است اگر شهرداری برنامههای خود را نگوید مشکلاتی بوجود میاید و ریاست شورای ترافیک با شهردار تهران است.
وی با اشاره به تعیین تعرفه برق خودروها افزود: وزارت نیرو باید این مشکل را حل کند و تعرفهها را مشخص کند همانطور که وزارت نفت مکلف به ایجاد جایگاه سوخت است وزارت نیرو نیز باید محل شارژ خودرو را ایجاد کند.
تشکری هاشمی درخصوص اسقاط موتور نیز گفت: باید به ازای هر موتور سیکلت یک دستگاه موتور اسقاط شود، اما این موضوع به درستی انجام نمیشود و مشاهده میشود یک خودرو قدیمی برابر با چندین خودرد آلودگی دارد و یا توجه به اینکه برنامه ما پیگیری موضوع آلودگی هوا است و در آیندهای نزدیک بر دعوت از مقامات کشور درخصوص سوخت، صنعت و راهکارهای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده صحبت خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به طرح جامع هم گفت: بازنگری طرح جامع درحال انجام است و طرح جامع ترافیک در شورای عالی ترافیک ارائه شده وهنوربه تصویب نرسیده است و از آنجایی که این طرح براساس دادههای سال ۹۳ است باید دادههای آن به روز رسانی شود وباید گامها برای طرح جدید برداشته شود.
ساخت تونل شهید متوسلیان فعلا در اولویت شهر نیست
وی درباره توسعه خط ۲ مترو گفت: ایستگاه پایانی این خط با پایانه شرق ۳ کیلومتر فاصله دارد و بخش اعظمی از ایستگاه پایانه انجام شده و تا یک سال و نیم دیگر میتواند به پایان برسد و در متمم بودجه برای آن منابع میگذاریم تا این ۳ کیلومتر باقی مانده به تکمیل برسد درحال حاضر علاوه بر ونهایی که بصورت رایگان مسافران را از پایانه قدیم بع پایانه جدید میبرند اتوبوسهایی نیز تامین شده است.
تشکری هاشمی درخصوص تونل شهید متوسلیان گفت: با توجه به اینکه در اولویت شهر تهران نیست تاکید شد اگر سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری شد میتوان این تونل را اجرایی کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: قرارداد چین میتوانست جهش خوبی ایجاد کند، اما شرط و شروط آن با دقت دیده نشد بخشی از تفاهمها و مذاکرات را به عنوان تعهد مطرح کردند و اعداد و ارقام متفاوتی درخصوص این قرارداد گفته شد.
وی ادامه داد: ضعف کارشناسی، هماهنگی ضعیف با دولت، تغییرات مکرر مدیریتی، عدم هماهنگی با شورای شهر تحت عنوان محرمانگی چالشهای این قراردادها است تغییر و تحولات دولت هم کمی نقش داشت و اگر پازلها را کنار هم بگذاریم مجموعهای از ناکارآمدیها را مشاهده میکنیم همچنان بنای ما بازگشایی گرههای شهر است و کمک میکنیم تا مسائل مردم حل شود فرافکنیها و به دنبال مقصر گشتن مطرح نیست ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.
تشکری هاشمی بیان کرد: در اکثر واحدهایی که با این قرارداد مواجه بودهاند شاهد تغییرات مکرر بودهایم در این ماههای پایانی به جای تلف کردن وقت خود باید به سمت حل مشکلات مردم برویم و خودشیفتگی خود را کنار بگذاریم