پخش زنده
امروز: -
معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: ثبت ملی محور ساسانی دزفول از ایوان کرخه تا جندی شاپور و پل ساسانی در دستور کار است و مطالعه آن از رودخانه دز تا شهر تاریخی جندی شاپور آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدمحسن حسینی در همایش سالروز ثبت ملی پل ساسانی قدیمیترین پل استوار جهان ادامه داد: ثبت ملی محور ساسانی دزفول به عنوان مقدمهای برای ثبت جهانی این محور تاریخی است و با تکمیل این پرونده، برای ثبت جهانی محور ساسانی به یونسکو ارایه میشود.
وی با بیان اینکه دزفول شهری با ریشه ۱۰ هزار ساله است، افزود: شهر دزفول امروز موزهای تمام عیار از فرهنگ، آداب، سنتها و میراث تاریخی است.
معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان اینکه مقاومت و پیشینه تاریخی دزفول در دنیا شناخته شده است، گفت: دزفول دارای اهمیت تاریخی، فرهنگی و باستانی فراوان است.
وی ادامه داد: تپههای تاریخی و شهر متمدن جندی شاپور و پل ساسانی نشان از تمدن، فرهنگ و معماری اصیل ایرانی است.
حسینی اظهارکرد: آغاز عملیات احداث موزه روباز و مهم جندی شاپور دزفول برای سال آینده در دستور کار بوده و احداث این موزه با توجه به ظرفیتهای تاریخی و گردشگری این شهرستان ضروری است.
وی افزود: دزفول ۱۷۳ هکتار بافت تاریخی دارد که حراست، مرمت و حفظ این بافت گسترده از توان میراث فرهنگی خارج است و باید خیران، مردم و جوانان این شهرستان به کمک میراث فرهنگی بیایند.
پل ساسانی دزفول با تکمیل عملیات مرمت در ۲۲ بهمن ماه بازگشایی میشود
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول نیز در این همایش با بیان اینکه ۱۵ آذرماه سالروز ثبت ملی پل ساسانی است، گفت: پل قدیم ساسانی به عنوان مهمترین اثر تاریخ و قدیمیترین پل استوار جهان، شناسنامه دزفول و ایران است.
حمید رضا خادم افزود: این پل نقش مهمی در معرفی دزفول در سطح ملی و بین المللی دارد و این موجب شده تا ضرورت حفظ، حراست و مرمت از این اثر تاریخی مضاعف شود.
وی ادامه داد: پل ساسانی دزفول نیاز به توجه ویژه همه مسوولان شهرستان دارد و توجه به این پل تاریخی نباید به برگزاری یک همایش خلاصه شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: اساسیترین و مهمترین مرمت یک دهه گذشته بر روی پل ساسانی در ماههای اخیر انجام شده است که با تکمیل نورپردازی و سنگ فرش آن، پل ساسانی در ۲۲ بهمن بازگشایی میشود.
وی افزود: حفظ و حراست و مرمت پل ساسانی دزفول نیازمند تامین بودجه استانی و ملی است تا جلوی آسیب جدی به این سازه گرفته شود.
لایروبی رودخانه دز در محدوده پل ساسانی در دستور کار است
رییس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این همایش با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری و شهرداری دزفول توجه ویژهای به پل ساسانی دزفول دارند، گفت: شورای اسلامی دوره ششم شهر دزفول از ابتدای فعالیت به پل ساسانی نگاه ویژه داشته که کمک به مرمت و روشنایی این پل از جمله اقدامهای شهرداری دزفول در این راستا بوده است.
سیدباقر موسوی فخر ادامه داد: اجرای روشنایی ورودی شرقی پل ساسانی، نورپردازی عرشه و بدنه پل و نصب نیمکت از جمله اقدامهای شهرداری دزفول برای کمک به مرمت و زیباسازی این پل تاریخی است.
وی با بیان اینکه کمکهای شورای اسلامی شهر و شهرداری دزفول برای حفظ و مرمت این پل ادامه دارد، گفت: لایروبی رودخانه دز در محدوده پل ساسانی در دستور کار است و این مهم طی هفتههای آینده عملیاتی میشود.
موسوی فخر با استقبال از مطالبه گری فعالان میراث فرهنگی دزفول برای کمک به حفظ، حراست، مرمت و زیباسازی اطراف پل ساسانی، از پیگیری این مطالبهها خبر داد.
احداث پل ساسانی جز با توان علمی و مهندسی بالای ایرانیان ممکن نبوده است
عضو هیات علمی گروه مهندسی آبیاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این همایش گفت: فلسفه احداث پل ساسانی، ایجاد یک سازه چندگانه راهبردی با کارکرد نظامی و همچنین توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه است.
نجف هدایت ادامه داد: احداث این سازه بزرگ دارای پیچیدگیهای فنی متناسب با شرایط خاص رودخانه دز است که احداث چنین سازهای جز با مطالعات جامع و توان مهندسی بالا ممکن نبوده است.
وی بیان کرد: احداث پل ساسانی، رشد اجتماعی، اقتصادی و در نهایت تامین امنیت پایدار منطقه را رای قرنها رقم زده است.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه تاکید کرد: احداث این پل بی بدیل در یک هزار و ۷۰۰ سال پیش و استواری آن تاکنون ناشی از سطح بالای علمی، فنی و مهندسی ایران از دیرباز است.
وی ادامه داد: وظیفه مسوولان و مردم به ویژه جوانان و دوستداران میراث فرهنگی دزفول، حفظ و حراست از این سازه بی بدیل و پیشینه تاریخی این شهرستان است.
پل تاریخی دزفول؛ قدیمیترین پل استوار جهان، با گذشت بیش از ۱۷ قرن همچنان پابرجا است و به عنوان قدیمیترین پل استوار جهان که هنوز حیات خود را حفظ کرده در جهان شناخته میشود و به «پل رومی» هم معروف است.
این پل یکی از راههای ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بینالنهرین بوده که به دستور شاپور اول ساسانی و پس از پیروزی ایران بر والرین و با بکارگیری ۷۰ هزار اسیر رومی دربند ایرانیان ساخته شده است.
این پل دارای ۱۴ دهانه از سنگ ساروج و آهک بنا شده است و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی چند بار بازسازی شده، اما پایههای پل حکایت از دوران ساسانی دارد.
پل یک هزار و ۷۰۰ ساله دزفول نمادی از دوران باستان به شماره ۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.