پخش زنده
امروز: -
یکی از مهمترین نکتههایی که در هر مجموعه نمایشی و فیلمهای سینمایی باید در نظر گرفت، ارتباط با شخصیت قهرمان داستان است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی عظیمی تهیه کننده با حضور در استودیو شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره تصویر قهرمان در آثار نمایشی و ویژگی های این نوع آثار گفت: یکی از مهمترین نکتههایی که در هر مجموعه نمایشی و فیلمهای سینمایی باید در نظر گرفت، ارتباط با شخصیت قهرمان داستان است. بعضی از افرادی که تحت عنوان موضوع تعیین میشوند که بایستی روی اانها کار شود خودشان ممکن است این ویژگیها را داشته باشند در زندگی هایشان، کسانی هستند که زندگی هایشان سراسر اوج و فرود است، اینها خودشان وقتی قرار میشود در فیلمها درباره آنها صحبت شود و موضوع فیلمها شوند یک ارتباط خیلی خوبی باید با مخاطب برقرار بکنند.
وی افزود: اصل هدف گذاری برای اینکه آن فیلم ساخته میشود و نمایش داده میشود این است که آن شخصیت مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد و مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند و احیانا از زندگی آن درس بگیرد.
وی گفت: اول از همه فیلم نامه مهم است فیلم نامه به عنوان نقشه راهی است که مسیر همه را از جمله کارگردان تعیین میکند. فیلم نامه هم کم هزینهتر است به نسبت تولید فیلم و هم اینکه واقعا امکان بررسیهای مجدد و مکرر را دارد.
وی افزود: وقتی درباره شخصیتهای تاریخی قرار است گفته شود باید به این نکته توجه کرد که چه فایده ای دارد در این مقطع درباره این شخصیت صحبت شود. اگر درباره یک شخصیت تاریخی صحبت میکنیم باید به این فکر کرد که آن شخصیت تاریخی الان چه گرهای را میتواند باز کند صرف گفتن داستان زندگی آدمهایی که در تاریخ زندگی میکنند برای مخاطبان امروز خیلی جذابیتی ندارد و نگاه تاریخی و آرشیوی فعلا با این شرایط معنا ندارد، کاری که باید بکنیم این است که آدمهایی را باید پیدا بکنیم در طول تاریخ که بتوانند بعضی از گرههای ما در جهان امروز را باز کنند اگر از این زاویه نگاه بکنیم دیگه فرقی بین فرد معاصر و فرد تاریخی ندارد، همان ویژگیهایی که بایستی در ارتباط با مخاطبش توجه کنیم در مورد تاریخی و معاصر هر دو را بایستی توجه کرد.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازهای میشود در واقعیتهای تاریخی زندگی قهرمانانها دخل و تصرف کرد گفت: اول اینکه دروغ نباید گفت، اما یک وقت است که این راست گفتن سندی برایش نیست یک وقتی میبینیم ممکن است این اتفاق افتاده باشد ولی سندی نیست یعنی آن اتفاقی که آن شخصیت در داستان فیلم ما براش اتفاق افتاده ما سندی نداریم که آن فرد ان کار را کرده باشد، اما وقتی آن را نگاه میکنیم مغایرتی با آن چیزی که در تحقیقها بدست آمده ندارد به نظرم اشکالی ندارد اگر بتوان این ارتباط را با مخاطب ایجاد بکند. ولی اینکه بخواهیم اغراق کنیم و شرایطی ایجاد بکنیم که حس دراماتیک قوی ایجاد بکنیم و متوسل شویم به این که دروغ در داستان بگویم این قابل توجه است.
وی افزود: اهمیت تحقیق خیلی مهم است و بدون تحقیق، کار یک کار تخیلی میشود ولی اگر تحقیق و پژوهش را مبنای کار قرار بدهید طبیعتا خیلی تفاوتی نمیکند بین فردی که من تصویر میکنم با دیگری.
نکته مهم در اصل یک فیلم و نمایش، ایجاد جذابیت است که مخاطب پای فیلم بنشیند، وقتی با آن فرد توانستی ارتباط برقرار کنی میتوانی همزاد پنداری کنی، اگر این اتفاق نیفتد شما هر کاری بکنید فایدهای ندارد. شما برای اینکه درباره آن شخصیت حرف بزنید اگر کار بکنی که تبدیل شود به آدمی که برای مخاطب جذابیتی ندارد عملا آن شخصیت را از دست دادید. کسانی که درحوزه برنامه ریزی این کار هستند باید اصولی را تعیین بکنند که ما الان در شرایط امروز به چه چیزهایی نیاز داریم بعد آن آدمها را پیدا کنیم چه در تاریخ، چه معاصر یا حتی آمهایی که در قید حیات هستند.