پخش زنده
امروز: -
بر اساس شیوه نامه ارزشیابی توصیفی وزارت آموزش و پرورش، ثبت نمره امتحانات برای مقاطع ابتدایی ممنوع و فقط به صورت توصیفی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، بر اساس شیوه نامه ارزشیابی توصیفی وزارت آموزش و پرورش، ارزشیابی دانشآموزان دوره ابتدایی به شیوه توصیفی است و به جای ثبت نمرات آنها با عناوینی همچون خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش بیشتر بررسی میشوند.
همچنین طبق این شیوه از ارزشیابی، مسئولیت ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانشآموز بر عهده معلم است و ارزشیابی به صورت تکوینی در طول سال تحصیلی بر اساس اهداف برنامه درسی هر پایه انجام میشود و معلم با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله آزمونهای عملکردی، کار پوشه، مشاهدات، همچنین فرهنگیان صد و بیست، درس پژوهی و پروژه، اطلاعات لازم را در زمینه فعالیتهای داخل و خارج از کلاس و مدرسه از دانشآموزان جمع آوری میکند تا بازخورد به موقع و مناسب را به آنها ارائه کند.
طبق بند الف ماده ۳ آیین نامه ارزشیابی توصیفی، نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی- تربیتی نوبت باید تا پایان دی ماه مشخص شود.
در شیوه ارزشیابی توصیفی، تنظیم برنامه امتحانات نوبت اول برای مدارس ابتدایی در تمام پایهها از اول تا ششم وجاهت قانونی ندارد.
در نوبت اول، پایه ششم نیز از این قانون مستثنی نبوده و تنظیم برنامه امتحانات نوبت اول برای این پایه نیز خلاف قوانین و ضوابط است و مسئولیت ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانشآموز بر عهده آموزگار کلاس است.