ایجاد دفتر خدماتی بموازات دفاتر پیشخوان دولت، ممنوع
معاون امور توسعه دولت الکترونیک معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: دستگاههای دولتی و اجرایی کشور، حق ایجاد دفاتر خدماتی به موازات دفاتر پیشخوان دولت را ندارند.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، علیرضا شاهپری در مصاحبه با خبرنگاران افزود: این دستگاهها باید تمامی خدمات خود را از طریق دفاتر پیشخوان به مردم عرضه کنند.
وی با بیان اینکه تصویب سند نقشه راه دولت الکترونیک کشور در سه سال گذشته در یکی از کمیسیونهای دولت دهم به تعویق افتاده است، گفت: تا پایان سال، نسخه جدید سند نقشه راه دولت الکترونیک برای تصویب به هیات دولت ارسال می شود.
شاهپری از امضای تفاهم نامه 15 دستگاه اجرایی با معاونت امور توسعه الکترونیک معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه، این دستگاههای اجرایی خدمات خود را از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت ارائه خواهند داد.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود 300 نوع خدمت مربوط به دستگاههای اجرایی کشور از طریق دفاتر اجرایی پیشخوان دولت به مردم توزیع می شود، ابراز امیدواری کرد : تمامی خدمات دستگاههای دولتی از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت به مردم ارائه شود.
شاهپری با تاکید بر اینکه پیش نویس بخشنامه ارائه خدمات دستگاههای دولتی تهیه شده است، گفت: در این بخشنامه نحوه خدمات حضوری و غیر حضوری دستگاههای اجرایی و ارائه آن از سوی دفاتر خدمات پیشخوان در نظر گرفته شده است و چنانچه دستگاهی در این زمینه مقاومت کند با مکانیزم های توبیخی روبرو خواهد شد.
معاون امور توسعه دولت الکترونیک ریاست جمهوری با بیان اینکه ارائه خدمات به صورت کاملا الکترونیکی وجود ندارد، افزود : کانون پیشخوان خدمات دولت وظیفه نظارت بر دفاتر خدماتی را دارد تا توزیع عادلانه خدمات دستگاههای اجرایی در سراسر کشور انجام پذیرد.
وی گفت: دستگاه ها نباید مستقیما خدمات خود را به دفاتر پیشخوان خدمات واگذار کنند و از این لحاظ منع قانونی دارد.
شاهپری درباره موازی کاری های موجود در خصوص ارائه خدمات دولتی گفت: بر اساس آئین نامه قبلی هیات وزیران تمامی خدمات دستگاههای اجرایی باید در دفاتر پیشخوان دولت ارائه شود که تاکنون این موضوع اجرایی نشده است.
وی تاکید کرد: تلاش می شود این موضوع از طریق کانون دفاتر خدمات پیشخوان دولت با ایجاد قابلیت ارائه خدمات دستگاههای نظارتی در حوزه امنیت ساماندهی شود.
رئیس کانون دفاتر پیشخوان دولت نیز در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر از امکان ارائه 600 خدمت در این دفاتر خبر داد.
علی فلاح با بیان اینکه هم اکنون در دفاتر پیشخوان دولت 300 نوع خدمت از 26 دستگاه به مردم ارائه می شود، گفت: در حالی که معاونت ریاست جمهوری 600 نوع خدمت را برای دفاتر پیشخوان احصا کرده است، با این حال بسیاری از دستگاهها از همکاری با این دفاتر امتناع می کنند.
وی با اشاره به این که میزان محدود خدمات واگذار شده دستگاه ها به دفاتر پیشخوان، پاسخگوی هزینه های دفاتر پیشخوان نیست، بر لزوم تشکیل هر چه سریعتر جلسه کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان خدمات دولت تاکید کرد.
فلاح، تعداد دفاتر پیشخوان در استان تهران را که دارای مجوز هستند 1300 دفتر برشمرد و گفت: این در حالی است که ظرفیت مناسب با توجه به حجم خدمات قابل ارائه در شبکه استان تهران 600 تا 700 دفتر است.
وی با بیان اینکه همچنان امکان اعطای مجوز راه اندازی دفتر به متقاضیان وجود دارد، افزود : از لحاظ قانونی چنین امکانی وجود دارد اما با توجه به تعداد زیاد متقاضیان و مشکلات اقتصادی این دفاتر توصیه می شود افراد به این حوزه ورود نکنند.
فلاح تعداد افراد متقاضی ایجاد دفتر پیشخوان را بیش از 2000 نفر برشمرد و گفت: متاسفانه اختلاف زیادی بین توسعه کمی دفاتر و میزان خدمات واگذار شده وجود دارد.
وی با ابراز امیدواری به تشکیل هر چه زودتر جلسه کارگروه راهبری قبل از تصویب آیین نامه برای تسریع در رفع مشکلات موجود اظهار کرد: در حال حاضر هزار دفتر پیشخوان دولت با سرمایه ای حدود 300 ، 400 میلیارد تومان در زمینه ارائه 300 تا 350 خدمت فعالند که عمده خدمات از سوی 25 تا 30 دستگاه به دفاتر واگذار شده است.
فلاح گفت: یکی از مشکلات موجود این است که برخی دستگاه ها ترجیح می دهند ارائه خدمات خود را به بازنشستگان خود واگذار کنند که این امر امکان اشتغال پایدار را از جوانان میگیرد.
ارائه خدمات وزارتخانه های ارشاد و تعاون از طریق دفاتر پیشخوان
معاون امور توسعه دولت الکترونیک معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: خدمات وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق دفاتر پیشخوان ارائه می شود.
علیرضا شاهپری با بیان اینکه همه دستگاهها باید خدمات خود را از طریق دفاتر پیشخوان دولت به مردم ارائه دهند به تفاهم نامه ای که قرار است به زودی با دو وزارتخانه تعاون و ارشاد امضا شود اشاره کرد و افزود : بر اساس این تفاهم نامه تمامی خدمات مربوط به این دستگاهها از طریق دفاتر پیشخوان دولت ارائه خواهد شد .
وی تعداد وزارتخانه هایی که با معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی رئیس جمهور تفاهم نامه امضا کرده اند 15 وزارتخانه دانست و ابراز امیدواری کرد : سایر وزارتخانه ها هرچه سریعتر برای امضای تفاهم نامه اقدام کنند تا خدمات انان از طریق دفاتر پیشخوان به مردم ارائه شود.
شاهپری همچنین تاکید کرد: بر اساس آیین نامه ای که تنظیم شده است، دستگاهها حق واگذاری خدمت مستقیم به دفاتر را ندارند بلکه باید پس امضای تفاهم نامه با این معاونت و از طریق کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت اقدام کنند.
وی نظارت هرچه بهتر بر عملکرد دستگاهها را یکی از اهداف این برنامه دانست و گفت : با این رویکرد دستگاهها نمی توانند خدمات خود را در اختیار هر دفتر پیشخوان که دلخواه خودشان است، تحویل دهند.