پخش زنده
امروز: -
رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به کاهش تعداد فوتیهای تصادفات منجر به فوت درون شهر قم نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: در هفت ماهه ابتدایی امسال ۱۵ نفر بر اثر تصادف موتور فوت کرده اند که متاسفانه ۱۲ نفر نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم؛ سرهنگ غلامرضا صدفی رئیس پلیس راهور استان در برنامه «پرونده ویژه» سیمای مرکز قم گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در موضوع تصادفات منجر به فوت و جرح در حوزه موتورسیکلت، استان قم وضعیت مناسبی نداریم.
رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به آمار تصادفات از سال ۱۴۰۰ تا ۷ ماهه نخست سال جاری گفت: مجموعه تصادفات رخ داده در سال ۱۴۰۰ در شهر قم به علاوه شهر کهک، جعفریه، سلفچگان و قنوات ۹۶ نفر بوده است که از این تعداد ۵۱ نفر؛ حدود ۵۰ درصد موتوسیکلت سوار بودند.
سرهنگ صدفی با بیان اینکه جای تأسف اینجاست که ۴۶ نفر از فوتیهای تصادفات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰ زیر ۱۸ سال بوده است.گفت: آمار مجروحان تصادفات در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۴هزار و ۴۸۱ نفر در حوزه موتور سیکلت بوده که این تعداد آمار بالایی است.
رئیس پلیس راهور استان قم همچنین ابراز کرد: در سال ۱۴۰۰ با روند افزایش تصادفات منجر به فوت در شهرستانها نیز مواجه بودیم که تعداد ۱۱۴ نفر بوده است و از این تعداد ۵۱ نفر از آنان مربوط به راکبین موتور سیکلت بوده که ۴۹ نفر زیر ۱۸ سال سن داشتند.
وی در ادامه با اشاره به آمار فوتیهای تصادفات راکبین موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ گفت: در این سال ۱۱۵ تصادف منجر به فوت داشته ایم که از این تعداد ۴۲ نفر راکب موتور سیکلت بوده است.
سرهنگ صدفی افزود: اقداماتی در سال گذشته در حوزه کاهش تصادفات منجر به فوت موتور سیکلت در استان قم صورت گرفته و شاهد روند کاهشی در این موضوع بودیم که این آمار در ۷ ماهه نخست امسال نیز ادامه دارد.
وی بیان کرد: در ۷ ماهه نخست سال جاری آمار تصادفات منجر به فوت بر اساس اعلام پزشکی قانونی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۱ درصدی معادل ۲۲ نفر مواجه بوده که از این تعداد ۱۵ نفر راکب موتورسیکلت بوده اند و ۱۲ نفر از آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند.
۳۱۰ هزار موتورسیکلت ثبت شده در استان قم وجود دارد
وی بیان کرد: در سامانه شماره گذاری استان قم ۳۱۰ هزار موتورسیکلت به صورت رسمی ثبت شده که البته ممکن است چندین هزار دستگاه موتورسیکلت حاضر در شهر قم نیز خارج از استان شماره گذاری شده باشند و احتمال تردد موتورهای بدون پلاک نیز وجود دارد.
رئیس پلیس راهور استان قم در ادامه عنوان کرد: در جلوی مدارس، پارکینگ موتورسیکلت احداث نمیشود؛ بلکه آنچه امروز شاهد آن هستیم موضوع ساماندهی پارک موتورسیکلت است که اسم آن را نمیتوان پارکینگ گذاشت و اگر موتورسیکلتهای ورودی به مدارس مرتب پارک نشوند؛ این امر منجر به بی نظمی و مشکلات خاص در آن منطقه خواهد شد.
سرهنگ صدفی با بیان اینکه نباید از نقش خانوادهها در موضوع سوارشدن دانش آموزان بر موتورسیکلت غافل شد و خانوادهها در این زمینه باید دقت لازم را داشته باشند و احساس خطر کنند افزود: اگر بخواهیم موضوع کاهش تصادفات موتورسیکلت در شهر قم را ساماندهی کنیم؛ باید احساس خطر را در خانوادهها بالا ببریم و نباید اجازه داد؛ فرزندانی که گواهینامه ندارند و حتی به سن قانونی برای دریافت گواهینامه نرسیدند، از این وسیله نقلیه استفاده کنند.
وی عنوان کرد: کارشناسان ما این آمادگی را دارند که در تمامی مدارس سطح استان قم و در جمع دانشآموزان و اولیا و مربیان حضور یابند و برای کاهش آمار تصادفات؛ آموزشهای لازم را ارائه دهند که این آموزشها در حال حاضر در مدارس قم به خصوص در مقطع تحصیلی دبیرستان در حال انجام است.
وجود ۷ هزار دستگاه موتورسیکلت توقیفی در قم
رئیس پلیس راهور استان قم تصریح کرد: اقدامات فرهنگی قطعا تاثیر صددرصدی در کاهش تصادفات دارد و اتوبوسی آموزشی که در قم برای آموزش فرهنگ ترافیکی راه اندازی شده؛ برای نخستین بار در کشور بوده و استانهای دیگر نیز از آن الگو برداری کرده اند.
سرهنگ صدفی در ادامه با بیان اینکه در سالهای گذشته موتورسیکلتها توقیف میشدند و این اموال مردم به پارکینگها انتقال داده میشد افزود: هم اکنون ۷ هزار دستگاه موتورسیکلت توقیفی در استان قم وجود دارد که کسی دنبال آن نمیآید و بلاصاحب هستند.
وی اضافه کرد: بالغ بر ۱۰ هزار موتورسیکلت بلاصاحب موجود در پارکینگهای استان قم تحویل ستاد اجرایی فرمان امام داده شد تا پارکینگهای ما از این وضعیت خارج شوند و عدم مراجعه افراد برای ترخیص موتورسیکلت، نشان میدهد توقیف موتورسیکلت برای برخی افراد اهمیتی ندارد و به راحتی و صورت قسطی موتورسیکلت دیگری تهیه میکنند.
رئیس پلیس راهور استان قم تاکید کرد: باید بررسی شود تولید موتور سیکلت در کشور با این آمار بالای مجروح و فوتی که بر دست جامعه میگذارد؛ آیا ارزش تولید دارد یا خیر و از سویی دیگر این حجم از موتور آلودگی هوا را نیز تشدید میکند.
وی گفت: امروز برنامهای برای برخورد همه گیر در حوزه توقیف موتورسیکلتها نداریم و تابستان امسال به دلیل اجرای طرحها شبانه کاهش تصادفات موتورسیکلتها را داشتیم.
طرح پلیس در برخورد با موتورسواران متخلف در قم
سرهنگ صدفی ادامه داد: از جمله نقاط حادثه خیز قم تصادفات موتورسیکلتها در شهر قم بلوار صدوق، بلوار بوعلی، میدان صدوق، میدان مفید و بلوار شهید کریمی بوده که کمیتهای در این زمینه تشکیل شد و تمام موتور سیکلت سواران از ساعت مشخصی در شب به پارکینگ منتقل میشدند که در نهایت این امر سبب شد در این ساعت تصادفات منجر به فوت در این مناطق نداشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ سازی و آموزش ترافیکی گفت: در مدارسی که آموزشهای ترافیکی مربوط به موتورسیکلت به دانش آموزان داده میشود؛ اگر خانوادهها به این مسائل توجه داشته باشند دیگر اجازه استفاده از موتور را به فرزندان خود نخواهند داد.
رئیس پلیس راهور استان قم اضافه کرد: در راستای کاهش تصادفات موتورسیکلتها که تاثیرگذار هم بوده موضوع غربالگری راکبین را دنبال کردیم و رانندگانی که تخلفات حادثه ساز داشتند وسیله آنان توقیف و آموزشهای لازم به آنان داده شد و در مقطعی از ساعت ۹ شب به بعد تیم کنترلی راهنمایی و رانندگی قم با تدبیر فرماندهی انتظامی استان در مناطقی که راکبین اقدامات نمایشی انجام میدهند حضور یافته و اعمال قانونی صورت میگیرد.
سرهنگ صدفی با بیان اینکه برای کاهش آمار تصادفات موتورسیکلت در قم آموزش را به صورت جدی دنبال میکنیم افزود: با راکبینی که امنیت ترافیکی شهر را بهم میریزند و رفتار مخاطره آمیزی دارند برخورد قانونی و جدی میشود.
رئیس پلیس راهور استان قم تاکید کرد: توصیه ما این است که باید در حوزه فرهنگ سازی کاری جدی صورت گیرد و اگر قرار بود با توقیف موتورسیکلتها نتیجه بگیریم، زودتر از اینها نتیجه را میدیدیم و در سالهای گذشته سالانه بیش از ۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر قم توقیف میشد که این امراثر بخشی لازم در کاهش تصادفات را نداشته است.
شناسایی ۱۴ معبر با بیشترین تعداد تصادف در شهر قم
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم هم در این برنامه با بیان اینکه بررسیهای لازم در نقاط حادثه خیز صورت گرفته که آشکار سازی علایم راهنمایی و رانندگی، خط کشی معابر و روشنایی معابر از جمله علل سوانح بوده افزود:۱۴ معبر در شهر قم با بیشترین تعداد تصادفات شناسایی شده که ۲۰ درصد مربوط به نقاط حادثه خیز بوده که موضوعات تجهیز روشنایی، خطوط و اصلاح هندسی در دست اقدام است.
وی بیان کرد: رفتارهای پرریسک و پرتکرار موتورسواران از حمله تردد در پیاده روها، حرکت در خلاف جهت، سبقت از راست و به صورت غیرایمن، عدم رعایت حق تقدم، ترک نشینی بیشتر از یک نفر، عدم رعایت فاصله طولی، عبور از چراغ قرمز، مانور بین وسایل نقلیه از جمله رفتارهای پرخطر و پر ریسک برخی از رانندگان موتور سیکلت بوده است.
علیرضا خلیلی با بیان اینکه وضعیت موجود ترافیکی شهر قم از نظر تردد موتورسیکلت بررسی و گروههای هدف نیز شناسایی شدند گفت:آمار تصادفات فوتی موتورسیکلتها در شهر قم زیاد است و مطالعاتی در زمینه کاهش سوانح موتورسیکلت در این شهر صورت گرفته که به اطلاعات خوبی از جمله پیک ساعات تصادفات، سن راکبین، علت تصادفات، علت فوتیها و کاهش تصادفات و مواردی از این دست بوده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: عوامل اساسی در کاهش تصادفات موتورسیکلتها موثر است که پرهیز از اقدامات غیرایمنی از سوی موتورسیکلت سواران، رفع نقص فنی وسایل نقلیه، عدم ااستفاده چندین نفر از یک موتورسیکلت از جمله مهمترین آنان است.
وی ابراز کرد:برخی از موتور سیکلت سواران به صورت خانوادگی از این وسیله نقلیه استفاده میکنند که به دلیل کوچکترین حادثه دچار فوتی یا مصدومیت میشوند که در ورودی پردیسان این رخداد را شاهد بودیم.
آموزش و پرورش پیگیر ایجاد جایگاه پارک موتور در جلوی مدارس است
وی در ادامه عنوان کرد: ایجاد پارکینگهای جلوی مدارس را خود مدارس پیگیری میکنند که این امر به دلیل انجام برخی سرقتها و همچنین در راستای نظم بخشی به ورودی مدارس است.
خلیلی با بیان اینکه با ایجاد پارکینگ در جلوی مدارس مخالفت هستیم افزود: ما در مدارس آموزشهایی نیز میدهیم که به جای استفاده از موتورسیکلت از دوچرخه استفاده شود؛ چرا که این وسیله هم برای سلامتی افراد مفید و هم کنترل شدهتر است؛ اما امروز وضعیت به گونهای شده که متاسفانه افراد بیان میکنند که موتورسیکلت راحت تر، سریعتر و استفاده از آن آسانتر است این در حالی است که خطرات استفاده از آن دیده نمیشود.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم آموزشهایی را شروع کردیم و اتوبوس فرهنگ شهروندی راه اندازی شده و در نقاطی که تردد موتورسیکلت زیاد است این اتوبوس مستقر و فیلمهای تصادفات پخش و آموزشهای لازم ارائه میشود.
وی با بیان اینکه آموزش در سنینی خاص اثر بخش است افزود:آموزش به افراد وقتی از سن لازم خود میگذرد، اثربخشی خود را از دست میهد و حتی افرادی که آموزش میبینند در جامعه همان تخلفات را انجام میدهند و به مباحث آموزشی توجه لازم ندارند.
وی ابراز کرد: برای احداث پارکینگ موتورسیکلت در جلوی مدارس را در برنامهای نداریم و در هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر و مناطق با تردد خاص ایجاد پارکینگ از سوی سازمان حمل و نقل شهرداری قم صورت میگیرد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اقدامات در حوزه آموزش فرهنگ ترافیکی گفت: در خصوص آموزش فرهنگ ترافیک با همکاری پلیس راهور در مدارس سطح شهر قم اقدامات لازم صورت میگیرد و همکاران ما در سال جاری در ۲۰ دبیرستان حضور یافتند و آموزشهای لازم به دانش آموزان ارائه شد.
خلیلی تصریح کرد: حساسیتها در داخل خانوادهها باید افزایش یابد و در گذشته دانش آموزان از دوچرخه استفاده میکردند که این وسیله مطمئنتر و سالمتر است و خطرات کمتری به دنبال دارد.
وی افزود: در موضوع اقدامات آموزشی اولین کاری که صورت گرفته انجام مطالعات در خصوص علت اصلی تصادفات موتورسیکلت سواران بوده و معابری که بیشترین تصادفات را داشتند؛ شناسایی شدند و علت اصلی تصادفات توسط ماموران پلیس راهور احصا شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: تخلفاتی که توسط راکبین صورت میگیرد شناسایی شده و موضوعات آموزشی بر اساس تخلفات حادثه ساز موتورسیکلتها در سطح شهر ارائه میشود.
خلیلی با اشاره به آماری از تصادفات در قم گفت: در ۶۷ درصد از تصادفات در سطح شهر قم موتورسیکلتها درگیر هستند و ۳۳ درصد تصادفات نیز مربوط به سایر وسایل نقلیه است.
۳۳ درصد تصادف موتورسوارها با خودروهای سواری است
وی ادامه داد: آمار تصادفات موتورسیکلت با خودروهای سواری ۳۳ درصد، تعداد تصادفات موتورسیکلت با وسایل نقلیه سنگین ۱۵ درصد و تصادفات موتورسیکلت با سایر وسایل نقلیه ۷ درصد، تصادفات موتورسیکلت با موتورسیکلت ۹ درصد و تصادف موتورسیکلت با عابر پیاده ۱۵ درصد و سقوط از موتور سیکلت ۲۰ درصد بوده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: طی بررسیهای صورت گرفته نقاط حادثه خیز و ساعات تصادفات مشخص شده است که بر اساس جامعه آماری تصادفات بر اساس اعلام پلیس راهور و اورژانس، بیشترین تصادفات ۵ عصر تا ۵ بامداد است که علت این است که بخشی از موتور سواران که اغلب نوجوان و جوان هستند برای موارد تفریحی از این وسیله در این ساعات استفاده میکنند.
خلیلی عنوان کرد: ۳۸ درصد تصادفات منجر به فوت راکبین و ۳۹ درصد مصدومان ناشی از تصادفات موتورسواران در همین ساعتها است که اوج ساعت پرتصادف عصر۶ تا ۹ شب است.
نیمی از ماموریتهای اورژانس قم برای حوادث ترافیکی است
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان قم نیز در این برنامه با بیان اینکه در حوزه تصادفات موتورسیکلت که هم راکبین و هم عابرین پیاده که توسط راکبین دچار حادثه میشوند وضعیت خوبی در قم نداریم گفت: : ۵۰ درصد حوادث ترافیکی در قم از جانب موتورسیکلت با عابرین پیاده است که در ۸ ماهه نخست امسال نزدیک به ۷ هزار نفر مصدومین ترافیکی استان قم مربوط به موتورسیکلت و عابرین پیاده بوده است.
وی افزود: بیشتر فوتیهای تصادفات در قم مربوط به راکبین موتورسیکلت بوده که متاسفانه افراد با توجه به سرعت بالا و عدم استانداربودن برخی از محورهای شهری و عدم رعایت اصول ایمنی همانند استفاده کلاه ایمنی و شرایط ایمنی موتور سیکلت دچار حادثه شدند.
عزت الله بهزادی نیا کرد: ۵۰ درصد از ماموریتهای ترافیکی اورژانس قم مربوط به تصادفات است و متوسط مصدومین ترافیکی ۲۴ هزار نفر بوده که برخیها خود مراجعه کرده اند و توسط اورژانس منتقل نشدند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان قم بیان کرد: مصدومیت افراد به دلیل اینکه محافظی ندارند در ناحیه سر، قفسه سینه، لگن و دیگر اندامها است و آسیبها در ستون فقرات آسیبهای ماندگاری است و آسیبها در ناحیه جمجمه نیز قابل جبران نیست.
بهزادی نیا افزود: برخی از موتورسواران خانوادگی سوار میشوند و به همین دلیل آمار مصدومین در تصادفات احتمالی بالا است و حتی مواردی داشته ایم که تا ۵ نفر هم در تصادفات دچار حادثه شدند و ۵۰ درصد مصدومین ترافیکی در شهر قم مربوط به موتورسیکلت سواران است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان قم بیان کرد: هر فردی که در اثر سوانح رانندگی فوت میکند در حقیقت امید یک خانواده است که لطمات جبران ناپذیری را شاهد هستیم و امروز ۵۰ درصد هزینههای بیمارستانی در قم به درمان مصدومیتهای ترافیکی اختصاص مییابد و هزینههای صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی قم در این بخش سالانه به ۶۱ میلیارد تومان میرسد.