تشکری هاشمی:
پرداختیها به حمل و نقل عمومی اندک و غیرطبیعی است
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سهم ۵۰ درصدی که باید در ۶ ماهه اول به حوزه حمل و نقل اختصاص داده میشد تنها حدود ۳۵ درصد آن پرداخت شده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، سید جعفر تشکری هاشمی، در دویست و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران و در واکنش به گزارش عملکرد ۶ ماهه شهرداری تهران در بحث بودجه گفت: قرار بود تا پایان سال در خط ۶ مترو تهران ۵ ایستگاه به بهرهبرداری برسد، اما تنها ۵ درصد بودجه ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی خط ۶ پرداخت شده و در خط ۷ نیز تنها ۱۲ درصد از بودجه هزارو ۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت شده و این طبیعی نیست.
آقای تشکری هاشمی تصریح کرد: قرار بود از بخشهایی همچون طرح ترافیک و عوارض شهرسازی کمک هزینههایی به حوزه حمل و نقل پرداخت شود، اما حتی این کار هم صورت نگرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره بودجه خطوط ۸ و ۹ مترو تهران گفت: ما برای خط ۸ و ۹ مصوبه نداشتهایم، اما برای مردم توقع ایجاد کردهایم، اکنون باید کار را پیش ببریم که با توقعات مردم همخوانی داشته باشد.
وی در باره پایانهها گفت: احداث هر پایانه در مترو منجر به افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی راندمان کاری میشود ما برای هر واگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هزینه میکنیم، اما هر پایانه میتواند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینهها را کاهش دهد در حالی که برای یک پایانه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار قرار داده بودهایم، اما تنها ۱۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پرداختهایی که در حوزه تجهیزات متحرک انجام شده است گفت: در حوزه تجهیزات متحرک حدود ۳۶ درصد پرداختی داشته ایم و برای بخش تجهیزات ثابت از ۵۰۰ میلیارد تومان تنها ۱۵۷ میلیارد تومان پرداخت شده و فاصله نگران کنندهای میان مصوبات و پرداختها وجود دارد.
آقای تشکری هاشمی با اشاره به بودجه اتوبوسرانی گفت: در بخش اتوبوس از ۱۱ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان فقط ۵ هزاو ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، بودجهای که برای بازسازی اتوبوسرانی باید هزینه میشد را برای پرداخت بدهیهای شهرداری تهران خرج کردهاند.
او درباه ون تاکسیها گفت: اعلام کردهایم که ون جایگزین خوبی برای تاکسیهای خطی است، اما از هزار میلیارد تومان بودجه مصوب در این حوزه تنها ۳۱ میلیارد تومان پرداخت شده است، بنا بود ونها مشکل شهر را حل کند و اگر دوستان به دنبال بیتوجهی به این مصوبات بودند میگفتند تا همان اول آنها را تصویب نکنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: رانندگان تاکسی نمیتوانند خودروی سمند ۵۰۰ میلیونی یا خودرو برقی یک میلیارد تومانی خریداری کنند و برای نوسازی ناوگان باید به آنها کمک شود، اما این کار را هم نکردهایم، همچنین در حوزه موتورهای برقی نیز قرار بود شهرداری تهران کمکهای مالی داشته باشد، اما باز هم در این حوزه عملکرد صفر بوده است. آقای تشکری هاشمی از شهرداری تهران خواست توضیح دهد که چرا این پولها پرداخت نشده است.
۴۰۰ اتوبوس ۱۸ متری پایتخت نوسازی میشود
معاون حمل ونقل شهرداری تهران نیز امروز در صحن شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش نظارتی شش ماهه اول بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در باره طرحهای تملک دارایی سرمایهای و مالی و هزینهای گفت: در سالجاری رسالت اصلی ما نوسازی اتوبوسها است.
محسن هرمزی با بیان اینکه در بخش اتوبوس با کمک شورای شهر با همه تولیدکنندگان داخلی اتوبوس در دفتر رییس شورا جلسه برگزار کردیم گفت: بر این اساس با قول تولید کنندگان تا پایان سال اتوبوسهای متعهدشده را تحویل میدهند. همچنین منابع قرارداد نوسازی ۴۰۰ اتوبوسهای بی آر تی ۱۸ متری دیزلی را منعقد کردیم و از اعضای شورای شهر میخواهیم که اجازه دهند که اعتبارات این قرار داد را ببندیم.
آقای هرمزی با تاکید بر اینکه اوراق مشارکت مترو تا مهرعملیاتی نشد و امید است با تزریق این اعتبارات جان دیگری بگیرد گفت: در مورد تاکسیها نتوانستیم جلو برویم چراکه با شرکت سازنده اختلافاتی داشتیم. لایحهای برای هزار ون تهیه کردیم و از شورای شهر میخواهیم که این لایحه را سریعتر بررسی کنند.
وی در مورد ورود موتورسیکلتهای برقی نیز گفت: به دلیل مشکلات پیش رو و استقبال نکردن باید رفتن به سمت برقی سازی موتورسیکلتها را تعیین تکلیف کنیم و جلسهای در این مورد برگزارشود.