پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ناوگان ملی دریایی ایران سالانه بیش از یک میلیون تن سوخت کم سولفور نیاز دارد که به دلیل تامین نشدن کامل این مقدار سوخت در داخل، بخشی از نیاز خود را از خارج از کشور تامین میکنیم.
علی اکبر صفایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: سازمان جهانی دریانوردی حدود ۱۵ سال پیش استفاده از سوخت کم سولفور را برای تردد کشتیها مصوب کرد و از همان موقع وزارت راه و شهرسازی به وزارت نفت اعلام کرد که باید پالایشگاههای کشور به خصوص در استانهای ساحلی و عمدتا در بندر عباس مجهز به فناوری کاهش سولفور مازوت شوند که در عمل طی ۱۵ سال این اتفاق نیافتاد.
وی افزود: هزینه بالای حمل و نقل انتقال سوخت مازوت از پالایشگاه شازند اراک به بندرعباس فرصت رقابتی ما را در مقایسه با سایر کشورها از بین میبرد و از طرفی حجم تولیدی این سوخت کفاف ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی را نمیدهد، بنابراین بزرگترین مزیت ما که رقابت در سوخت رسانی بود امروز از بین رفته است.
صفایی بیان کرد: در حوزه سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت بالای ۱۰ میلیون تن سوخت رسانی را از مخازنی که بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده ایجاد کردیم و تا پایان امسال ۳۰۰ هزار تن مخزن نفتی را به همت بخش خصوصی به بهره برداری میرسانیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: میزان تولید سوخت کم سولفور باید بیش از ۵ میلیون تن در سال باشد که حدود ۵۰۰ هزار تن سوخت کم سولفور در داخل کشور تولید میشود و ناوگان ملی نیز بیش از یک میلیون تن سوخت نیاز دارد و به همین دلیل بخشی از سوخت ناوگان خود را از خارج از کشور تامین میکنیم.