صادرات ۴۰ درصد از محصولات کاشی و سرامیک کشور
مدیر انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور گفت: هم اکنون ۴۰ درصد از تولیدات این صنعت صادر میشود که رفع برخی مشکلات در انتقال منابع مالی میتواند این میزان را افزایش دهد.
بهنام عزیز زاده در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی در مصاحبه با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود: صنایع کاشی و سرامیک از صنایع پیشرو در حوزه صنایع معدنی است و حدود ۱۵۰ واحد تولید در این حوزه فعالیت میکنند و ۴۰ درصد از تولیدات این شرکتها یعنی حدود ۲۰۰ میلیون متر مربع صادر میشود.
وی گفت: خوشبختانه ۹۵ درصد مواد اولیه این صنایع در داخل تامین میشود و تلاش بر این است درصد باقی مانده هم با کیفیت مورد قبول تولید شود و این یکی از مزیتهای نسبی این صنعت است.
عزیز زاده افزود: با توجه به این که فناوری صنایع کاشی و سرامیک ایران، فناوری روز دنیاست از نظر تولیدات به روز مشکلی نداریم و شرکتهای دانش بنیان و نوآور هم اخیرا تلاشهایی آغاز کرده اند.
وی گفت: صنایع کاشی و سرامیک هم دانش، هم صنعت و هم هنر است و شرکتهایی که پیشرو و صاحب نشان هستند از شرکتهای دانش بنیان استفاده میکنند و اگر امروز جایگاه پنجم جهان در بحث تولید و صادرات هستیم به سبب همین خلاقیتهایی است که شرکتها به کار میگیرند.
مدیر انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور افزود: در صنایع کشور با توجه به شرایط حاکم مشکلات متعددی وجود دارد، اما عمده مشکل صنایع کاشی و سرامیک بحث تامین انرژی است، در تابستانها گرفتار قطعی برق هستیم و در زمستان مشکل قطعی گاز داریم و واحدهای تولیدی ما به توجه به سطح اشتغال بالایی که دارند همواره تلاش شان این بوده است که اگر متوقف هم شوند نیروی انسانی شان حفظ شود و همین تعهد به مسئولیت اجتماعی موجب برخی زیانها میشود.
عزیز زاده افزود: مشکل دیگر این صنعت در حوزه صادرات است و به تحریم و برگشت پول و نقل و انتقال منابع مالی بر میگردد که واحدهای ما را با مشکل مواجه میکند با وجود این مشکلات، کشورهایی مانند هند و چین که مراودات مناسبی دارند به نوعی جایگاه و بازراهای ما را تحت الشعاع قرار میدهند.
وی گفت: در موضوع لجستیک هم به ویژه برای صادرات و بازارهای افریقایی دچار مشکل هستیم در حالی که کشورهای رقیب ما به واحدهای تولیدی شان یارانه حمل و نقل و مشوقهای صادراتی میدهند متاسفانه در این مباحث ضعیف هستیم از این رو در حوزه صادرات، مشوقهای بانکی، برگزاری نمایشگاههای تخصصی و دادن یارانه به شرکتها برای حضور در این نمایشگاهها باید حمایتهای بیشتری صورت گیرد.
عزیز زاده بر تقویت رایزنهای بازرگانی در بازارهای هدف تاکید کرد و افزود: وقتی صنعتی بزرگ میشود باید زیرساخت هایش در ساختارهای سیاست خارجی اقتصادی هم دیده شود.
وی گفت: خوشبختانه واردات کاشی و سرامیک به داخل کشور با توجه به حجم تولیدی که داریم ممنوع است، اما در بازار به شکل جسته گریخته مواردی میبینیم که قطعا رسمی وارد نشده است.
عزیز زاده افزود: تولیدات کاشی و سرامیک ایران به لحاظ کمی و کیفی پاسخ گوی نیاز داخلی برای هر نوع سلیقهای است، زیرا محصولات ما با آخرین فناوریهای روز دنیا تولید میشود و از نظر قیمت هم در مقایسه با کشورهای رقیب بسیار پایین و رقابتی است و میطلبد که زیرساختهای صادراتی نیز تقویت شود.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی تهران تا ساعت ۱۸ جمعه ۴ آبان در محل نمایشگاههای بین المللی شهر آفتاب تهران آماده بازدید علاقمندان است.