بهسازی کامل کریدور تهران- بندرعباس در محدوده استان یزد به شرط تامین اعتبارات
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای استان یزد:در صورت تامین اعتبارات ودر قالب دو قرارداد (۶۵۰ و ۸۰۰ میلیاردی) همه کریدور تهران –بندرعباس در محدوده یزد در مدت یک و نیم سال بهسازی میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، رستگاری با حضور در استودیو خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: کریدور تهران- بندرعباس جزو اولین کریدورها ومهمترین کریدور از کریدورهای های دهگانه کشور بر اساس حجم تردد است. وی ادامه داد: براساس آمار شش ماهه ابتدای سال، به صورت میانگین شبانه روزی ۴۲ هزار تردد وسیله نقیله از این مسیر داریم که ۳۵ درصد از این ترددها متعلق به وسیله نقلیه سنگین است که قطعا به راهها آسیب میزند.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای استان یزدگفت: کریدور تهران- بندرعباس ۵۴۰ کیلومتر آن، در حوزه استان یزد است و در ۹ ماهه گذشته مطالعات کامل آن صورت گرفته و ۱۸۰ کیلومتر مسیر مناسب تشخیص داده شده و مابقی مسیر، درقالب ۴ قرارداد با اعتبار ۶۵۰ میلیارد ریال قطعاتی از محور در حال نوسازی است.
رستگاری با اشاره به نوسازی قطعه اي از مسير در محور اردکان به نایین در محدوده کریدور تهران –بندرعباس، گفت: نوسازی بخشی از این کریدور در کمربندی یزد و بخشی در محور کرمان ورودی استان یزد در حال انجام است و مانده کار، مطالعات آن صورت گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای استان یزد گفت:قسمت دیگری از کار در قالب قرار داد ۸۰۰ میلیاردي و با این دو قرار داد (قرارداد ۶۵۰ و ۸۰۰ میلیاردی) همه کریدور تهران- بندرعباس در محدوده یزد به طور اساسی بهسازی میشود واگر مشکل کمبود اعتبار وتخصيص نباشد در مدت یک ونیم سال کار صورت میگیرد.
رستگاری به وضعیت رویه آسفالت راهها اشاره کردو ادامه داد: در مدت سه سال گذشته، در بحث نگهداري راهها تقریبا تناژ آسفالت ۱۱ برابر شده و به سیصد و یک هزار تن رسیده در حالی که در چند سال گذشته فقط این رقم ۳۰ هزار تن بوده و حجم قراردادهای ریالی سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد بوده که امسال در شش ماهه نخست سال، ۱۴۰۰ میلیارد شده که رشد ۱۰ برابری دارد و طرحهای فعال ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان طرح است که به جهت مشکل نقدینگی کندي دارد، ولی اتفاقاتی خوب برای محورهای استان ایجاد میکند.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه ایمن سازی راههای استان، شاخص خط کشي مهم است و خط کشی جادهها در سال گذشته ۴ هزار ۹۰۰ کیلومتر خط در شبکه جادهای بوده که امسال در شش ماهه نخست ۶ هزار کیلومتر و هدفگذاری ۱۲ کیلومتر است و مناسب سازی وملايم سازي شیب شیروانی از دیگر اقداماتي است که شدت حوادث راکاهش میدهد ودر سال گذشته ۲۷۳ کیلومتر اصلاح شيب و که در شش ماه نخست امسال هم، ۱۵۷ کیلومتر و هدفگذاری ۴۰۰ کیلومتر برای ایمن سازی شبکه جادهاي داريم.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای استان یزد گفت:دو شاخص سطح خدمت و سطح سرویس در شبکه جادهای داریم که شاخص سطح خدمت تکالیف راهداری و حمل ونقل جادهای استان یزد است و سطح سرویس هم از محدوده پل سردار سلیمانی وضعیت نامناسبی داریم که تکمیل طرح کمربندی زارچ به اشکذر و ایجاد کمربندی شرقی یزد از ضرورتهاي شبکه جاده اي است که برای ایمنی ونوع خدمت مهم خواهد بود.
رستگاری گفت: کمربندی شرقی یزد سطح سرویس خوبی ندارد و دسترسیها و بارگذاریها این کمربندی را به یک بلوار شهري تبدیل کرده و ضرورت ایجاد کمربندی شرقی برای استان يزد وجود دارد.