پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آغاز فرآیند سراسری سنجش نوآموزان همراه با مداخلات توانبخشی از اول آبان در ۹۰۰ مرکز سنجش و ۳۰۰ پایگاه موقت و توسط تیمهای متخصص، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الله الماسی در مراسم افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستان سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳، از آغاز سنجش کودکان برای سال ۱۴۰۴ خبر داد و و افزود: امروز، سنجش کودکان با تغییراتی آغاز میشود که بهمنظور بهبود کیفیت و کاهش مشکلات سال گذشته انجام شده است. سال گذشته به دلیل اشکالاتی که در سامانه وجود داشت، تاخیرهایی در فرآیند سنجش ایجاد و موجب افزایش مراجعه خانوادهها به سامانه در روزهای پایانی سال شد. به همین دلیل، امسال در هفته مراکز جامع سنجش، دو تا سه روز در هفته برای سنجش و مداخلات توانبخشی در نظر گرفته شده است. این تغییرات به ما این امکان را میدهد که بهطور مؤثرتری به نیازهای کودکان پاسخ دهیم.
وی گفت: با اجرای پروژه سیرت ۲، این سامانه امسال توسعه یافته و اطلاعات کارنامه آموزشی و تربیتی کودکان را در اختیار سایر بخشهای وزارت آموزش و پرورش قرار میدهد. این اطلاعات به ما کمک میکند تا برنامههای آموزشی و مداخلات را بهصورت دقیقتری طراحی کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: براساس قانون برنامه هفتم، کارنامه آموزشی و تربیتی کودکان در سامانه اطلاعاتی قرار میگیرد که به سایر بخشهای وزارت آموزش و پرورش، از جمله حوزه پرورشی و معاونت آموزشی، دسترسی خواهد داشت. این اقدام به ما این امکان را میدهد که اطلاعات دقیقتری درباره وضعیت آموزشی و تربیتی کودکان داشته باشیم و بتوانیم برنامههای مداخلهای را بهصورت مؤثرتری طراحی کنیم. این اطلاعات به ما کمک میکند تا نیازهای خاص هر کودک را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهیم. این تغییرات به بهبود کیفیت سنجش و مداخلات آموزشی کمک خواهد کرد و امیدواریم با اجرای این برنامه، کودکان با مشکلات کمتری به سال تحصیلی جدید وارد شوند.
وی گفت: در تمامی مراکز جامع سنجش، تیمی از متخصصان و کارشناسان حضور دارند که به ارائه خدمات به کودکان و خانوادهها میپردازند. این تیم شامل متخصصان گفتاردرمانی، مشاوران و کاردرمانی است که هر یک مسئولیتهای خاص خود را دارند. متخصصان گفتاردرمانی به ارزیابی و درمان مشکلات گفتاری کودکان میپردازند، در حالی که مشاوران به خانوادهها در زمینههای روانشناختی و اجتماعی کمک میکنند. در برخی از مراکز، مراقبان سلامت نیز حضور دارند که وظیفه ارزیابی وضعیت بهداشت و سلامت کودکان را بر عهده دارند. این ارزیابیها به شناسایی مشکلات بهداشتی و حرکتی کودکان کمک میکند و به مداخلات بهموقع و مؤثر منجر میشود. حضور این افراد متخصص در پایگاههای سنجش، به ما این امکان را میدهد که خدمات بهتری به کودکان ارائه و به نیازهای آنها پاسخ دهیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به افزایش تعداد مراکز جامع سنجش، گفت: امسال تعداد مراکز افزایش یافته و این مراکز مجهز به تجهیزات و امکانات لازم برای مداخلات مختلف هستند. ۹۰۰ مرکز سنجش و ۳۰۰ پایگاه موقت در امسال در تمام استانها برای سنجش نوآموزان بدو ورود حاضر هستند. همچنین، در تمامی مراکز، متخصصان گفتاردرمانی و مشاوران حضور دارند که میتوانند به خانوادهها در زمینههای مختلف کمک کنند.
الماسی در پایان افزود: سنجش دانشآموزان در تهران و البرز بهصورت موردی از ۱۵ مهر آغاز و سنجش برای ۱۱۰۰ نفر از نوآموزان در این دو استان انجام شده است.