پخش زنده
امروز: -
براساس یک نظرسنجی با نمونه آماری ۳۶ هزار نفری از شهرستانها و روستاهای کشور، شمار مخاطبان رسانه ملی ۷۲ درصد است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با حضور در استودیو شبکه خبر گفت: در مرکز تحقیقات صداوسیما نظرسنجی هم به صورت تلفنی انجام می شود هم نظرسنجیهای میدانی.
وی افزود: معمولا هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان مجموعههای تلویزیونی را و هر ماه میزان مخاطب برنامههای شاخص تک تک شبکهها را به صورت تلفنی میسنجیم و هر فصل به صورت میدانی و تبلتی در سراسر کشور میزان مخاطب کلی صداوسیما و شبکههای مختلف را میسنجیم.
وی گفت: به علت محدودیت زمان، نیروی انسانی و منابع مالی، معمولا این نظرسنجیهای فصلی را که به صورت حضوری و میدانی اتفاق میافتد، فقط در مراکز استان انجام میدهیم. یعنی در تک تک مراکز استان که مراکز صداوسیما فعال هستند واحدهایی پژوهش پرسشگرانی دارند که نظرسنجی در مورد میزان مخاطب برنامه های سازمان را انجام می دهیم. نظرسنجی های تلفنی به دلیل اینکه ممکن است دچار نوعی خودسانسوری شویم، بنابراین مخاطب سازمان صداوسیما را وقتی میخواهیم اعلام کنیم اتکا میکنیم به نظرسنجیهایی که به صورت میدانی در سطح کشور اتفاق میافتد.
وی افزود: در ایام انتخابات که ما در کنار نظرسنجی در مورد محتوای رسانه ملی برای پیش بینی میزان مشارکت و رای هر کدام از نامزدها نظرسنجیهای سراسری انجام میدهیم اونجا ناچاریم رجوع بکنیم به روستاها و شهرستانها. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که برگزار شد، اواخر فصل بهار و ابتدای تابستان، ما به علت اینکه میرفتیم به شهرستانها و روستاهایی هر استان، به این نتیجه رسیدیم الان که رجوع میکنیم به این مناطق بیاییم در کنارش میزان مخاطبان رسانه ملی را هم بسنجیم.
وی گفت: در این نظرسنجی که اوایل تابستان اتفاق افتاد در روستاها ۷۸ و ۳ دهم، در شهرستانهای تابعه هراستان ۶۹ و ۹ دهم و در مرکز استان ۶۷ و سه دهم درصد ما مخاطب داشتیم که وقتی بخواهیم میانگین بگیریم تقریبا ۷۲ درصد میزان مخاطب رسانه ملی است.
وی افزود: البته این نکته را باید گفت که امروزه وقتی میگم مخاطب حتما این کسی نیست که صرفا و فقط و فقط برنامههای صداوسیما را تماشا میکند. وقتی از مخاطب سوال می کنیم ازش می پرسیم که شما به طور متوسط در شبانه روز چند دقیقه و ساعت برنامههای صداوسیما را میشنوید یا میبینید؟. طبعا کسانی هستند که می گویند ما هیچ برنامه ای نمیبینم، از اینها دلایل عدم تماشا را میپرسیم، ولی عدهای هستند که به ما ساعت و دقیقه می دهند مثلا می گویند من نیم ساعت یا یک ساعت برنامه های رسانه ملی را می بینم. طبق تعریف ما کسی که بالای ۱۵ دقیقه برنامه های صداوسیما را می بیند او را به عنوان مخاطب در نظر میگیریم، این افراد الزاما به این معنا نیست که فقط تلویزیون را تماشا میکنند، حتما امروز با گستردگی فضای مجازی در کشور و دسترسی مردم به اینترنت در واقع خیلی موقعها هست که در کنار تلویزیون در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی فعال هستند و استفاده میکنند و این به این معنا نیست که این ۷۲ درصد فقط صداوسیما را میبینند.
وی گفت: نظرسنجی هایی که معمولا اعلام میشود، نظرسنجیهایی است که به صورت روتین در طول این سالها در مراکز استان همواره انجام میشود. یک فریضه وجود داشت و آن این بود که احتمالا میزان مخاطب رسانه ملی در شهرستانها یا در روستاها بیش از مراکز استان و یا در تهران است. در نظرسنجی که در ایام انتخابات به دلیل رجوع ما به روستاها و شهرستانها اتفاق افتاد این فرض را ثابت کرد که در روستاها و شهرستانها مخاطب رسانه ملی بیشتر از تهران و بعضا مراکز استان است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب سنجی براساس سن، جنسبت، طبقه اجتماعی و تحصیلات صورت می گیرد گفت: ما در تمام نظرسنجیهای که انجام میدهیم براساس مشخصات جامعه شناختی تفکیک میکنیم، باید گفت که امروز نه فقط ما در صداوسیما بلکه تمام تلویزیونهای دنیا با یک ریزش مخاطبی در بازه سنی اصطلاحا نسل ضد روبه رو هستند، ما هم وقتی نظرسنجی میکنیم میبینم در این بازه سنی ۱۸ تا ۳۰، تقریبا با یک ریزش مخاطب مواجه هستیم الگوهای جهانی هم این را نشان میدهند. این نسل دارد سبد مصرفش را به سمت فضای مجازی می برد.
وی درباره واکنشهای این نظرسنجی گفت: ما براساس داده و براساس عدد و رقم داریم صحبت میکنیم، ما بارها دعوت کردیم از کسانی که شکی دارند، وقتی اعلام می کنیم در ۳۶ هزار نمونه میزان مخاطب رسانه ملی به این عدد رسیده است میتوانند مراجعه کنند، این فایل هاش است آیا واقعا این عددی که ما اعلام می کنیم هست یا نه. متاسفانه بعضا سوء نیتها یا برخوردهای سیاسی با یک مقاله علمی باعث میشود که ما دجار سوء برداشت شویم. این بحثهایی که مطرح میشود بحثهای علمی نیست و برداشتهای سیاسی است و ما به عنوان یک جایگاه علمی براساس عدد و رقم صحبت میکنیم و هرکسی که شکی دارد میتواند مراجعه کند و فرایندها را ببیند.