پخش زنده
امروز: -
عضو هیات علمی دانشگاه شهید صدوقی یزد: بی توجهی به مسائل روانی کودکان ممکن است منجر به بروز مشکلات جدیتر در بزرگسالی شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، رضا بیدکی بابیان این که برخی اختلالات روانپزشکی از زمان مدرسه و کودکی ایجاد میشود، گفت: پذیرش اختلالات روانی خصوصا در سالهای ابتدایی مدرسه برای خانوادهها آسان نیست.
وی افزود: گاهی ممکن است خانوادهها به علت عذاب وجدان یا ترس از برچسب زدن به کودک، اختلالات روانی وی را نپذیرند و با مدارس و روانشناسان در این باره همکاری نکنند، اما برعکس این موضوع نیز امکان پذیر است و گاهی خانوادهها اختلالات روانی فرزند خود را میپذیرند، اما مدارس همکاریهای لازم را انجام نمیدهند.
این متخصص روانپزشکی و فلوشیپ نوروسایکیاتری با اشاره به اینکه اختلالات روانی در کودکان صرفاً اختلالهای پیشرفتهای مثل افسردگی و روانپریشی را شامل نمیشود، گفت: بیشترین اختلالات این دوره شامل اختلالات نقص توجه، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، اختلالات اضطرابی، اختلال وسواس مشکلات مربوط به خواب است.
بیدکی افزود: در صورتی که اختلالات دوران کودکی درمان نشوند ممکن است تا دوران بزرگسالی همراه فرد بمانند.
این متخصص روانپزشکی اظهار کرد: در صورت بررسی و رفع نشدن اختلالات روانپزشکی دوران کودکی، ممکن است به کودک برچسبهایی همچون شیطون بودن، بیتربیت، ترسو، تنبل و ... بخورد، در حالی که تمامی صفات ریشه در مشکلات روانپزشکی دارد.
بیدکی در پایان خاطرنشان کرد: شناسایی و تشخیص به موقع و همچنین ارتباط موثر با کودک و والدین میتواند از بروز برخی از اختلالات روانی در بزرگسالی جلوگیری کند و یا از شدت و عوارض آنها بکاهد.
دهم اکتبر از سوی فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) به عنوان «روز جهـانی سلامت روان» نامگذاری شده و این فدراسیون برای این روز در هر سال، یک شعار خاص را انتخاب میکند که در ایران عمدهترین هدف از این مناسبت، ارتقا و افزایش آگاهی و همچنین تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است.
به مناسبت هفته سلامت روان در مدارس ایران، به عنوان روز «تشخیص و مداخله به هنگام در مدارس» نامگذاری شده است که در این باره میتوان گفت وجود و حضور به موقع و مداخله به هنگام روانشناس در مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و همچنین میتواند تأثیرات مثبت زیادی بر سلامت روانی و تحصیلی دانشآموزان داشته باشد.
از جمله این تاثیرات میتوان به پیشگیری از مشکلات روانی، حمایت از دانشآموزان در مواجهه با استرس، بهبود عملکرد تحصیلی، توسعه مهارتهای اجتماعی و عاطفی، ایجاد محیطی مثبت و حمایتگر، شناسایی زودهنگام مشکلات، پیشگیری از بحرانها و کاهش رفتارهای منفی اشاره کرد.