۶۰۰ میلیون ریال وام برای اسقاط مینی بوسهای فرسوده تهران
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، جزئیات از رده خارج کردن مینی بوس های فرسوده به ویژه در شهر تهران را تشریح کرد و از مالکان این خودروها خواست از چهارشنبه برای پیش ثبت نام به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مراجعه کنند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سید مجتبی شفیعی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: طرح خروج مینی بوس های فرسوده خصوصا تهران، از حدود سه سال قبل با توافق میان ستاد سوخت، شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد، اما عملیاتی نشد که مهمترین علت آن افزایش شدید قیمت خودرو در سال قبل بود.
وی گفت: در جلسه میان این سه دستگاه بنا شد 1100 دستگاه مینی بوس فرسوده در فرآیند کوتاه مدت با تسهیلات و کمک های بلاعوض نوسازی شود.
شفیعی افزود: بر همین اساس قرار شد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور کمک بلاعوض 20 میلیون تومانی به این منظور اختصاص دهد که این 20 میلیون تومان شامل کمک بلاعوض 10 میلیون تومانی، گواهی اسقاط 8 میلیون تومانی و ارزش دو میلیون تومانی لاشه مینی بوس است.
وی گفت: همچنین مقرر شد تا سقف 60 میلیون تومان وام با سود 15 درصد اختصاص یابد که شهرداری تهران هم برای کاهش سود تسهیلات این وام قول مساعد داده است.
شفیعی افزود: شهرداری تهران در جلسات اعلام کرد تا سقف 20 میلیون تومان می تواند به مالکان مینی بوس های فرسوده کمک بلاعوض بدهد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هم تا سقف 20 میلیون تومان کمک در نظر گرفته است که فکر می کنیم با مجموع این کمک ها و تسهیلات و باتوجه به قیمت مینی بوس، این اقدام برای رانندگان توجیه اقتصادی داشته باشد.
شفیعی افزود: ثبت نام از مالکان این مینی بوس ها از چهارشنبه آغاز می شود و مالکان می توانند با مراجعه به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مراحل پیش ثبت نام را انجام دهند تا بتوانیم در اولین فرصت کل ناوگان مینی بوس شهر تهران را نوسازی کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش سقف تسهیلات برای از رده خارج کردن کامیون های فرسوده از 80 میلیون تومان به 160 میلیون تومان اشاره کرد و گفت: این تسهیلات با سود 15 درصد است.
شفیعی گفت: فهرست مالکان کامیون های فرسوده هم اکنون 117 نفر به ما اعلام شده است که در فرآیند جایگزینی قرار می گیرند.
وی درباره جایگزینی ناوگان فرسوده تاکسیرانی هم افزود: در این خصوص به سبب افزایش قیمت خودرو و تامین نشدن خودرو از سوی خودروسازان و همچنین کم بودن سقف تسهیلات، این طرح دو سال دچار توقف نسبی بود و همانطور که اخیرا اعلام شد سقف تسهیلات از 10 میلیون به 20 میلیون تومان افزایش یافت.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه از مجموع 330 هزار ناوگان کشور در بخش تاکسیرانی حدود 60 هزار دستگاه تاکسی شهری فرسوده داریم، گفت: مشکل دیگر در این خصوص تامین خودروی جایگزین از سوی خودروسازان بود، هر چند سایپا، خودروی تیبا را اعلام کرد اما شورای عالی ترافیک این خودرو را تایید نکرد.
شفیعی افزود: شرکت ایران خودرو هم بر اساس استدلالاتش به دلیل مطالباتی که از گمرک داشت حاضر به همکاری در بحث نوسازی ناوگان نشد، اما با هماهنگی اخیر میان وزارت صنعت، گمرک و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مقرر شد گمرک مجموع مطالبات خودروسازان و ایران خودرو را پرداخت کند.
وی گفت: مدیرعامل ایران خودرو هم اعلام آمادگی کرد در قالب مرحله به مرحله و در هر مرحله 5 هزار دستگاه تاکسی از نوع سمند و احتمالا پژو 405 را به این امر اختصاص دهد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ابراز امیدواری کرد: با این وعده شاهد نوسازی ناوگان تاکسیرانی برای شهرها و به ویژه تهران باشیم تا مجبور نشویم از محل واردات خودرو، نیازمان را تامین کنیم.
شفیعی گفت: باتوجه به وضع نامساعد آلودگی هوا، اگر خودروسازان داخلی همکاری نکنند ناچاریم از محل واردات ورود پیدا کنیم.
وی افزود: هم اکنون، 10 هزار راننده تاکسی برای از رده خارج کردن خودروی خود نام نویسی کرده اند و منتظریم ایران خودرو، خودروها را رنگ شده تحویل دهد.
شفیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت واردات، با چه خودروسازانی مکاتبه کرده اید، گفت: با شرکت های واردکننده رسمی خودرو که شبکه خدمات پس از فروش در کشور دارند وارد مذاکره شده ایم و هم اکنون تعداد قابل توجهی تاکسی نزدیک مرزهای ایران وجود دارد و قطعا چنانچه تولیدات داخل پاسخگو باشد، سراغ واردات نمی رویم.
وی افزود: در همین خصوص اکثر خودروسازان و واردکنندگان کلان مانند تویوتا، رنو و هیوندا اعلام آمادگی کرده اند و حتی در خصوص خودروی جیلی هم اعلام آمادگی شد که ما آن را نپذیرفتیم اما سازمان راهداری برای تاکسی های بین شهری به میزان هزار دستگاه با آنها توافق کرد.