پخش زنده
امروز: -
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: ۱۹۸ دانش آموز کم شنوا، نیمه شنوا وناشنوای مطلق در مدارس استثنایی وعادی استان تحصیل میکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، طالب محمدی، به مناسبت ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) روزجهانی ناشنوایان وکم شنوایان، در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: این دانشآموزان در مدارس با نیازهای ویژه وتحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: این دانش آموزان در مدارس استثنایی ۱۲ شهرستان و منطقه سنندج ناحیه ۱ و ۲، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش وسروآباد از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت میکنند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: شعار امسال روزجهانی ناشنوایان "زبان دستها را بشنویم و درک کنیم " است تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابر سازی فرصتهای شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا را بیش از پیش ترویج دهد.
وی افزود: برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی، تربیت وتامین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهرهمندی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی وجلب مشارکت خیرین برای خدمات توان بخشی از دیگر اقدامات آموزش وپرورش استثنایی استان بوده است.
محمدی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند ومتاسفانه چالشهای اجتماعی، روانشناختی وعملکردی، وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار میدهد.
وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع ومداخله بهنگام میتوان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاری رسان باشد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: نابینایی، ناشنوایی، معلولیتهای جسمی و حرکتی، ناتوانیهای ذهنی و بیماریهای مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق میافتد، اما بی اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای بعضا خشونت آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه میشود.
محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان ونوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمدهای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود.