پخش زنده
امروز: -
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه عمده دلیل ترافیکهای سنگین، به دلیل تخلفات و بی نظمیها است گفت: اگر نظم و انضباط را بر تردد کلانشهرها حکمفرما شود وضعیت ترافیکی معابر شهری حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش می یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول با موضوع: تمهیدات پلیس راهور برای کاهش ترافیک میزبان سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا بود.
مقدمه مجری: آغاز سال تحصیلی را پشت سر گذاشتیم که معمولا با شروع سال تحصیلی و افزایش ترددها شاهد افزایش ترافیک در شهرها و به ویژه در کلانشهرها هستیم در تهران و در دیگر شهرها یک حجم بیشتری از ترددها را شاهد هستیم هم در صبحگاه و هم در عصرگاه، در این برنامه از صف اول نگاهی خواهیم داشت به برنامههایی که پلیس راهور در دستور کار خودش قرار داده برای مدیریت رفت و آمدها در تهران و در کلانشهرها.
سوال: آغاز سال تحصیلی که میگوییم شامل معلمان و اساتید و کادر آموزشی هم میشود و خود آن هم یک افزایش حجم رفت و آمدی را خواهد داشت، چطور بود روز اول بازگشایی مدارس و دانشگاهها؟
حسینی: امروز وضعیت خوبی را داشتیم البته که انتظار ما بر این است که که دیگر تا پایان هفته و به ویژه از هفته آینده آن شلوغی مهرماه بیشتر خودش را نشان بدهد. شاید هنوز برخی از مراکز آموزشی فعالیت جدی شان را شروع نکردند. یک مقداری مراجعت از سفرها هم کماکان ادامه دارد، ما محورهای شمالی منتهی به تهران امروز بار پرحجمی را داشتند و این نوید این را میدهد که ما روزهای شلوغ تری را در پیش خواهیم داشت، قطعا، ولی امروز به نسبت میتوان گفت که قابل تحمل بود و البته که اگر انتظار داشته باشیم که در این ایام ما با یک شرایط آرام در سطح معابر مواجه باشیم که حتما انتظار به جایی نیست، چون معادله خیلی خیلی روشنی است ارتباط بین ظرف و مظروف، ما در تهران همه معابر مان در شرایط فوق اشباع میتواند گنجایش حدودا یک میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه را داشته باشد این در حالی است که فقط ۴ میلیون ماشین در این شهر است به جز موتورسیکلت که آن هم عددش بالای سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است پس به ما این را میگوید که ما قطعا میبایستی انتظار حجم سنگینی از خودروها را در معابر داشته باشیم، نکته مهم و اساسی این است که با همه این تفاسیر اگر ما بتوانیم نظم و انضباط را بر تردد معابرمان حکمفرما کنیم چه در تهران، چه در بقیه کلانشهرها و شهرهای بزرگ، حتما وضعیت ترافیکی معابر شهری ما با یک کاهش حداقل ۳۰-۳۵ درصدی میتواند مواجه باشد، عمده دلیل ترافیکهای سنگین، گرههای ترافیکی مطلق به دلیل تخلفات و بی نظمیها است، شما نگاه کنید مثلا یکی از آرزوهای جدی شهرهای بزرگ ما چیست؟ کامیونتها و وانتهایی است که برای فروشگاههای مختلف میآیند تخلیه بار انجام میدهند، شما در طول خیابانهای اصلی وقتی نگاه میکنید برای حول و حوش مثلا ۹ و نیم ۱۰ صبح حجم قابل توجهی از این خودروها در حال تخلیه بار هستند، یا بهرحال از وسایط نقلیه سنگینی که اقلام ضروری را جابجا میکنند، مثل سوخت، مثل آرد، مثل مثلا یک چیزی مثل بتن که شرایط خاصی دارد یعنی باید در یک زمان خاص از جایی که تولید میشود تا جایی که قرار است مصرف بشود باید جابجا بشود، اینها نیاز به این دارد که واقعا ما به ویژه برای کلانشهرها و مخصوصا برای تهران ما بیاییم و ساعات مشخصی را برای این کار در نظر بگیریم من خودم یادم هست یک زمانی رئیس راهنمایی تهران بودم واقعا دنبال این بودیم که بحث توزیع اقلام فروشگاهی را، بحث رساندن سوخت به جایگاههارا، بحث رساندن آرد به نانواییها را به ساعات شب منتقل کنیم واقعا در آن مقطع من خودم موفق نشدم این کار را انجام بدهم.
سوال: یعنی آن طرف دستگاههای دیگر همراهی نکردند؟
حسینی: موانع خیلی زیادی در این مسیر وجود دارد ولی بهرحال ما باید ارادهای به تقبل آن هزینه هایش، هزینه فقط مادی نیست، هزینههای معنوی که وجود دارد و به هر شکل میبایستی تعیین تکلیف شود، این را میخواهم عرض کنم که ...
سوال: قوانین بازدارنده داریم برای این که چنین اتفاقی بیفتد یا نه؟ خلاء قانونی هم دارد؟
حسینی: به نظرم خیلی با خلاء قانونی ما مواجه نیستیم، شاید جنس این کار بیشتر آن عدم اراده است و این که خیلی دوست نداریم مثلا خودمان را با یک چالشی روبرو کنیم. در هر حال عرض کردم امروز بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ ما ناشی از بی نظمی است؛ که اگر این را ما بتوانیم منظم کنیم این ۲۵ تا ۳۰ درصدی که بخاطر شش ماهه دوم و بازگشایی مدارس و مراکز آموزش به ما تحمیل میشود خود به خود آن را خنثی میکند، ما در شش ماهه دوم یک ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش حجم ترددها را داریم، بی نظمیها هم میشود مزید بر علت و تبدیل میشود به گرههای کور ترافیکی، تبدیل میشود به این که ما یک مسیر ده دقیقه یک ربعه را یک ساعت در مسیر باشیم، وقتی میرسیم به آن مرکز و آن کانون بحران، میبینیم که هیچ چیز نیست، ۴ تاتوقف دوبله سوبله است، خودروهایی که یک ایستگاه اتوبوس را اشغال کردند، خودروهایی که به هر شکل ممکن بی نظمیهایی را باعث شدند و یک صف عریض و طویلی از خودروها را ایجاد کردند و بر همین اساس واقعا عمده تلاش ما بر این است که بتوانیم نظم و انضباط را برقرار کنیم، حتما با روشهای قدیمی و سنتی و دستی هم این انضباط برقرار نمیشود، ما نیاز به این داریم که روز به روز سامانههای هوشمند ثبت تخلف و نظارتی کنترلی مان توسعه پیدا کند که متاسفانه در طول سالهای گذشته نه تنها با این توسعه کمی و کیفی مواجه نبودیم که روز به روز هم راندمان و عملکرد این سامانهها کاهش پیدا کرده که این واقعا یک علامت سوال بزرگی را باید ایجاد کنیم.
سوال: به کجا برمی گردد این؟
حسینی: قانونگذار دقیقا تکلیف را روشن کرده، یعنی مشخص کرده که متولی ایجاد و نصب این سامانهها در شهر چه دستگاهی است در جاده چه دستگاهی؟
سوال: در شهرها چه دستگاهی است
حسینی: در شهرها شهرداری متولی و متکفل این امر است و مسئول نصب و راه اندازی و نگهداشت این سامانهها در جادهها هم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است.
سوال: یعنی داخل شهرها بیشتر الان موضوع صحبت ما است سامانهها مثلا خراب شدند، دیگه کارایی سابق را ندارند یا باید افزایش پیدا بکنند؟
حسینی: هر دو، ببینید این سامانهها سامانه الکترونیکی است حتما بعد از یک مدتی دیگر آن به روز بودن خودشان را از دست میدهند یعنی باید سیستم شان ارتقا پیدا کند، حتما میبایستی برنامههای جدید به آنها داده شود، حتما میبایستی به شکل مرتب مثلا یکی از دلایلی که عمدتا باعث افت کیفیت سامانههای هوشمند و این دوربین ثبت تخلف میشود این است که اینها از کالیبره خارج میشوند.
سوال: یعنی چه؟
حسینی: دوربینی که کالیبره نباشد آن قدرت زومش را از دست میدهد، دو را سه میخواند، چهار را دو میخواند، این خطاهایی که در تشخیص ارقام پلاک بوجود میآید عمدتا به دلیل از کالیبره خارج شدن دوربینها است پس این یک دلیل است، یک دلیل دیگر آن این است که به دلایل مختلف دوربینها آن قدرت انتقال دیتا را از دست میدهند، این هم باز بخاطر این است که ...
سوال: یعنی بعد یک مدت کار کردن این دو اتفاق برای دوربینها میافتد.
حسینی: بله، در هر حال هر چیزی، شما هر نوع کالایی را که تصور کنید هر نوع کالایی، یک تاریخ مصرف دارد یعنی بعد از یک مدت تعمیر، نگهداری، به روز رسانی به یک جایی میرسد که کامل باید آن دستگاه عوض بشود، و امروز به نظر میرسد که یک بخش عمدهای از سامانههای ما در کشور نیازمند این به روز رسانی اساسی هستند.
سوال: از شهرداری برای این موضوع پیگیری داشتید؟
حسینی: تقریبا خیلی زیاد یعنی به دفعات
سوال: چه پاسخی دریافت کردید؟
حسینی: دوستان در تلاش هستند که این کار را انجام بدهند به نظر میرسد که میبایستی یک مقدار سرعت بخشیده بشود و به نظرم در تخصیص اعتبارات این بخش باید در اولویت ویژه قرار بگیرد و توقع و انتظار و درخواست ما این است که هم در اولویت قرار بدهند هم اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا کند و هم این که اگر قرار است مثلا کار به یک پیمانکاری سپرده بشود آن پیمانکار توانمندی لازم را برای انجام کار حتما داشته باشد.
سوال: در موضوع افزایش ترافیک در آغاز سال تحصیلی در دو سال اخیر یک موضوع شناور شدن ساعات و آغاز فعالیتها را داشتیم چقدر موثر بوده؟
حسینی: بی تاثیر نبوده، ولی به نظرم اگر انتظار میداشتیم که این کار توانسته باشد تمام مشکلات ما را حل کند هم این انتظار، انتظار به جایی.
سوال: درصدی حدودی چقدر تاثیر داشته؟
حسینی: من نظر شخصی خودم را بعنوان یک کارشناس میگویم، حدودا بیست درصد، بیست درصد توانست که آن نتیجه مورد نظر حاصل بشود، بیست درصد از مجموع صد در صد انتظار خیلی به نظر نمیرسد که عدد قابل اعتنایی باشد.
سوال: امکان افزایش وجود دارد یا نه، از این طرح و از این روش همین خروجی را میتوان انتظار داشت؟
حسینی: به نظرم همین است یعنی خیلی انتظار عجیب و غریبی نباید داشته باشیم از شناور کردن ساعت کار ادارات و بانکها و مدارس و ... و ذلک.
سوال: این بخش را میخواهیم یک جمع بندی داشته باشیم و به سایر موضوعات هم بپردازیم البته در خلال صحبت موارد مختلفی را جنابعالی بیان کردید برای شش ماهه دوم سال که افزایش حجم ترددها را داریم، از یک طرف مدارس و دانشگاهها در ابتدای صبح و از طرف دیگر هوا زودتر تاریک میشود و معمولا هموطنان و همشهریان مایل هستند که زودتر به منزل برسند چه برنامههایی پیش روی شما قرار دارد؟
حسینی: یکی از برنامههایی که معمولا هر سال انجام میشد ولی سه چهار سالی است که مختل شده بحث پایان محدودیت طرح ترافیک است بعد از ظهرها، چه بخواهیم چه نخواهیم یک تعدادی از شهروندان حتما نیاز دارند که برای رفع نیازهای خودشان خرید و مراجعه به برخی از مراکز تجاری به آن هسته طرح اضطرار مراجعه کنند، ما هر سال چه کار میکردیم؟ اتمام طرح را یک ساعت به جلو میانداختیم یعنی زودتر مردم بتوانند به این مراکز و به هسته مرکزی و طرح اضطرار وارد بشوند، اگر ما اتمام طرح را مثل شش ماهه اول بخواهیم در نظر بگیریم که مثلا هشت و نیم هنوز هوا روشن است، با مشکل جدی خودمان را مواجه میکنیم، چه اتفاقی میافتد؟ صف طویلی از خودروها در مبادی ورودی به طرح میایستند، خودشان باعث راه بندان و گره ترافیکی میشوند و رفتن به سمت این هسته مرکزی و طرح اضطرار انجام دادن آن کار روزمره شان و بازگشت شان باعث میشود که تخلیه بار ترافیکی در انتهای شب حداقل یکی دو ساعت به تاخیر بیفتد، پس ما توصیه جدی مان به همه بخشهایی که مسئولیت این تصمیم سازی را دارند این است که من خودم اعتقادم این است که حتی اگر دو ساعت هم این زمان پایان طرح را کم کنیم در شش ماهه دوم بهتر است یعنی ما باعث میشویم با یک فراغ بال مردمی که نیاز ... در شش ماهه دوم این را هم عرض کنم خیلی مردم حال و حوصله این را ندارند که بخواهند بروند الکی یک دور بزنند و برگردند شاید در شش ماهه اول روز بلند است تابستان هوا گرم است شب یک مقداری هوا خنکتر است بگویند حالا میرویم یک دور میزنیم هم فال است و هم تماشا ولی در شش ماهه دوم معمولا این اتفاق نمیافتد ما یک فرصت کافی را توانستیم به مردم بدهیم که با فراق بال بدون این که بخواهند جایی گرهای را ایجاد کنند بروند اموراتشان را انجام بدهند آن مایحتاج شان را تهیه کنند به موقع هم برگردند و به منازل خودشان برسند، پس یکی ا زکارهایی که در شش ماهه دوم باید انجام بشود، کاهش زمان پایان طرح است.
سوال: در این موضوع پلیس فقط یک رای دارد یا رای اش موثر است؟
حسینی: ما یک رای داریم ولی رای موثر، که البته متولی این مسئله رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ما است که در جلسات شورای ترافیک تهران شرکت میکنند تصمیمات در شورای ترافیک شهر تهران گرفته میشود، موضوع بعدی بحث پوشش ترافیکی مقابل مراکز آموزشی و مجتمعهای آموزشی ما است که این کار انجام میشود حداقل تا بیست مهر هم ادامه پیدا میکند به فراخور شرایط این میتواند استمرار پیدا کند تا هر زمان ...
سوال: یعنی چه اتفاقی میافتد چه میکنید؟
حسینی: بهرحال امنیت دانش آموزان ما بسیار بسیار مهم است، یعنی جزء یکی از ماموریتهای جدی ما در شش ماهه دوم است. تا دو هفته بیست روز اول مهرماه، چون هنوز آن جوری که باید و شاید بحث سرویس مدارس هم قوام پیدا نکرده، خیلی از اولیا، پدر و مادرها دوست دارند خودشان بچه هایشان را به مدرسه برسانند، بعضی هایشان هم که خیلی حساسند تا این بچه وارد مدرسه نشود و پشت سرش هم باز هم یک چند دقیقه تحمل کنند و به هر شکل این تحمل و این ایستادن باعث میشود که یک تراکم عجیبی جلوی آن مدرسه شکل بگیرد، خودش خود به خود باعث یک ترافیک کاذبی خواهد شد.
سوال: اگرچه سرویسها هم خیلی مراعاتی ندارند معمولا.
حسینی: همه تلاش ما این است که این مراعات را داشته باشند ولی واقعا همین طور که شما میفرمایید خود سرویس مدارس هم برای ما یک داستان خیلی جدی است، در چند سال گذشته همه تلاش ما این بوده که حداقل از این باب ما دغدغهای نداشته باشیم که تقریبا تا پارسال، امسال که تازه شروع شده سال تحصیلی سالی نبوده که آن جوری که ما دوست داریم بحث سرویس مدارس شکل بگیرد، امسال یک دستورالعملی هم صادر شده که به نظر من جای انتقاد و ایراد هست، و آن هم سلب مسئولیت از مدیران مدارس و آموزش و پرورش است، کانون اصلی ساماندهی سرویس مدارس باید مدارس باشند، مدیر مدرسه باشد، امسال همه را واگذار کردند به تاکسیرانی و شهرداری به نظرم امیدوارم که اینطور نباشد ولی احتمالا تجربه موفقی از آب در نمیآید و به نظرم نیاز به یک بازنگری خواهد داشت، ما نکات مان را منعکس کردیم، مجموع این اقدامات کارهایی است که در شش ماهه دوم انجام میدهیم و امیدوار هستیم که بتوانیم به نحو شایستهای در خدمت مردم باشیم.
سوال: موضوع مهمی بود ترافیک ابتدای سال تحصیلی، البته موضوعات دیگر هم هست که در ادامه کمک بفرمایید که بتوانیم با یک سرعت بیشتری به مجموعه این مباحث برسیم، موضوع بعدی که میخواهم از جنابعالی بپرسم حدود سه ماه از افزایش مبلغ جریمهها میگذرد چقدر تاثیر داشته؟
حسینی: ما برابر آمار پزشکی قانونی که آمار قطعی پزشکی قانونی ما مربوط به ۴ ماهه اول سال است، یعنی تا پایان تیرماه، ما نزدیک به ۸ و نیم درصد کاهش جانباختگان را داشتیم عدد آن حدودا ۵۸۰ نفر آمار مرداد و شهریور باید منتظر باشیم که آمار رسمی پزشکی قانونی واصل بشود، من اعتقاد دارم یک بخش قابل توجهی از این کاهش جانباختگان و کاهش تصادفاتی که در چهارماهه اول رقم خورده به دلیل افزایش نرخ جریمهها بوده، ما چند مقطع در کشور شاهد روند کاهشی جانباختگان بودیم که دلایل آن از جمله بحث تصویب قانون جدید اخذ جرایم بود در سال ۹۰، بحث افزایش نرخ بنزین بود، بحث افزایش نرخ جریمهها بود باز در سال ۹۱-۹۲، چند سال بود که تقریبا هیچ اتفاقی نیفتاده بود یعنی بحث نرخ سوخت که ثابت مانده بود، مبلغ جریمهها که تقریبا دیگر کاملا بی اثر شده بود و قوانین و مقررات همین بود که مثلا از حول و حوش ۱۲-۱۳ سال پیش به این طرف اجرا میشد واقعا نیاز بود که یکی از این مولفهها یک دستکاری بشود و بهرحال بر اساس پیش بینی قانونی که در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی دیده شده بود، از سال گذشته ما پیگیری کردیم و امسال یعنی سال ۴۰۳ در برج ۴ امسال بحث افزایش نرخ جریمهها اتفاق افتاد و بهرحال این کاهش جانباختگان یکی از دلایلش میتواند کاملا این موضوع افزایش نرخ جریمهها باشد، در همه دنیا یک موضوع کاملا بدیهی است یعنی در همه دنیا و د رهمه مکاتب حقوقی اعتقادشان بر این است که باید نرخ جرم بالا برود یعنی هزینه جرم باید بالا برود و به هر حال این اتفاق هم راجع به موضوع تخلفات رانندگی با افزایش نرخ جریمهها افتاد.
سوال: نسبت به رفتار رانندگان هم تحلیل داشتید که آنهایی که جریمه شدند آیا تاثیر آن چگونه بوده است؟
حسینی: آمارهای ما نشان میدهد که در همین ۴۰۳ که شش ماه آن سپری شده، نسبت به پارسال دو درصد کمتر جریمه کردیم، این اصلا ربطی به سامانهها ندارد، که مثلا شاید بعضیها دوربینها یک مقداری کارایی شان کاهش پیدا کرده، جریمههایی که توسط عوامل اخطاریه نویس نوشته شده این نشان میدهد که حجم تخلفات کاهش پیدا کرده، شاید به شکل عینی و لمسی هم بشود یک آرامشی را که چه درجادهها و چه در معابر شهری ایجاد شده نسبی، نسبی عرض میکنم را کاملا احساس کرد، البته علاوه بر هزینه جرم قطعیت و حتمیت مجازات هم جزء یکی از نکات مهم است یعنی اگر جریمه مثلا سبقت غیر مجاز بشود ده میلیون تومان، بشود ۵۰ میلیون تومان، ولی من مطمئن باشم که عمرا جریمه نمیشوم هیچ فرقی نمیکند یعنی باز مرتکب آن تخلف میشوم، در کنار بالا بردن هزینه جرم باید حتمیت و قطعیت مجازات را هم ما بالا ببریم اصطلاحا به آن میگویند بی کیفرمانی در ترمینولوژی حقوق میگویند بی کیفرمانی را ما باید از بین ببریم، اگر این را بتوانیم از بین ببریم و مبلغ جریمه هم همین که الان تصویب شده به نظرم میتواند آن بازدارندگی کامل و مورد نیاز را و مورد انتظار را داشته باشد، آن وقت است که میتوانیم ادعا کنیم توانستیم یک شرایطی را حاکم کنیم که قاطبه کسانی که در این فرآیند دارند فعالیت میکنند یعنی دراین سامانه ترددها دارند فعالیت میکنند نسبت به رعایت قوانین و مقررات آن تمکین لازم را دارند.
سوال: از همین منظر موضوعی که بیان کردید و میزان تاثیرگذاری و بازدارندگی جرایم آیا از بعد دیگر علت تخلفات را بررسی کردید که چرا رانندگان تخلف میکنند یعنی این راننده میداند که این جا دارد توقف میکند چه راننده شخصی، چه مثلا تاکسی که داردمسافر پیاده میکند این جاییکه دارد پیاده میکند دارد تخلف میکند و خودش هم میداند؟
حسینی: یکی از نکات خیلی مهم که امروز در کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا به عنوان یکی از اصول مهم مدیریت ترافیک دارد اجرا میشود، بحث مدیریت تقاضای سفر است.من یادم است که جایی از من سوال کردند شما برای خودروهای تک سرنشین چه فکری کردید، من به صراحت گفتم، ما هیچ فکری نکردیم، چرا، آیا در کنار این خیل عظیم خودروهای تک سرنشین ما یک مترو یا یک سامانه اتوبوسرانی داریم که دارد خالی میرود.
آره، همچین چیزی هست، متروی مان پر است، بی آر تی مان پر است، تاکسیهای مان هم پر هستند، ساعت ۴-۵ بعدازظهر یکی از مشکلات این است که تاکسی در شهر نمیبینیم، البته یک دلیلش ازدیاد تعداد مسافرین است، یک دلیل مهمش این است که ما آن سیستم نظارتی و کنترلی قوی مان را نتوانستیم اعمال کنیم.
تا سه و چهار بعدازظهر کارم را انجام میدهم، از آن موقع دیگر نمیروم، دیگر نمیروم جمع آوری مسافرم را انجام دهم، پس ما یکی از نکات خیلی مهم که باید در نظر بگیریم، بحث تقاضای سفر است.
بحث رفتارهای رانندگی است، بحث آمایش شهر است، آمایشی که امروز در تهران اگر من بخواهم از بیست به آن نمره دهم، دو نمیدهم به آن، پراکندگی مراکز تجاری، پراکندگی مراکز درمانی، پراکندگی جایگاههای سوخت، پراکندگی بسیاری از نیازهای روزمره مردم آن پراکندگی مورد نیازی نیست که با توجه محل سکونت هر شهروند در هر نقطه و منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران بتوانم خیلی سریع به آن دسترسی پیدا کنم.
مجبور هستم عمدتا برای رسیدن به مقصد و این حجم تردد روزانه تهران که حول و حوش ۲۰ میلیون تردد در روز است، برای رفع نیازهای روزمره خودشان باید به سه – چهارتا منطقه مراجعه کنند، منطقه شش، یازده، دوازده، سه، پس یک بخشی از این مسائل و مشکلاتی که ما داریم ناشی از این موضوعاتی است که مردم در آن هیچ تقصیری ندارند و مقصر اصلی خود ما هستیم که به درستی برنامه ریزی و پیش بینیهای لازم را داشته باشیم.
الان ازمردم انتظار داریم که این کار را انجام دهند، هم باید زیرساختها آماده شود و تمهیدات و برنامه ریزیها خیلی خوب انجام شود، آمایش سرزمینی من خیلی تاکید دارم، این موارد به عنوان توصیه، به عنوان تذکر مطالبه به هر حال گوش کنند، خیلیها مثلا میگویند باید شهرداری پارکینگ به اندازه کافی بسازد.
ساخت پارکینگ امروز در رویکرد نوین دنیا منسوخ شده است، همچنان که ایجاد راههای جدید هم منسوخ شده است.
سوال: پس باید چکار کرد؟
حسینی: مدیریت راههای سفر که عرض کردم، باید مردم را از بیش از ۵۰ درصد از ترددها و سفرهای روزانه شهری بی نیاز کنیم، شهر الکترونیک، خدمات غیر حضوری، تقویت ناوگان عمومی.
ما باید در هزینه فایدهای که مردم انجام میدهند باید به این نتیجه برسند که استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده از خدمات غیر حضوری به نفع شان است.
سوال: به صرفهتر است برای شان.
حسینی: مردم در این هزینه فایده میبینند استفاده از خودروی شخصی به صرفهتر است، انجام میدهند و اصلا گوش به توصیه ما هم نمیکنند.
پس ما در این هزینه فایده باید به آنها نشان دهیم که این شکل از کار میتواند در منافع شان را تامین کند.
سوال: یک موضوع دیگر این است که رهبرمعظم انقلاب در سال ۹۶ دستوری داشتند که نقش دستگاههای مختلف در تصادفات مشخص شود، این کار انجام شده است؟
حسینی: ما در دانشگاه علوم انتظامی یکی دو تا تحقیق دانشگاهی را متمرکز کردیم بر این موضوع و تقریبا میشود گفت به شکل کلی سهم هر دستگاهی را مشخص کردیم که مثلا وقتی یک تصادفی اتفاق میافتد، پلیس چند درصد نقش دارد، راه چند درصد نقش دارد، وسیله نقلیه چند درصد نقش دارد، دستگاههایی که رسالت شان فعالیتهای فرهنگی و آموزشی هست، چند درصد نقش و سهم دارند.
ولی باید واقعا این کار یعنی این پژوهش و این تحقیق از طریق یک مرجع بالادستی انجام شود.
سوال: مثل کجا؟
حسینی: مرکز پژوهشهای مجلس یا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، یا خود وزارت علوم، نمیدانم، به هر حال یک مرجعی این کار را انجام دهد که هیچ کس نگوید که حالا این پلیس این کار را خودش انجام داده است و حالا سهم خودش را کمتر داده است و به ما سهم بیشتری داده است.
ولی آن چه که کاملا واضح است، کاملا معلوم و مشخص است، این است که در یک تصادف سه تا مولفه نقش بسیار بسیار جدی دارند، یک راه، دو وسیله نقلیه، سه انسان.
معلوم است که متولی هر کدام کیا هستند، چه اتفاقی هم بیافتد، یعنی در موضوع راه باید چه اتفاقی بیافتد، در موضوع وسیله نقلیه چطور و در موضوع انسان که جزو کاربر ترافیک است.
سوال: هر کدام چقدر نقش دارند؟
حسینی: در وقوع حتما نقش عامل انسانی نقش کاملا بالا و پررنگی است.
میشود گفت که تقریبا ۹۰، ۹۱ درصد سهم عامل انسانی میشود، چون حتی اگر بدترین راه دنیا هم باشد و بدترین وسیله نقلیه دنیا هم باشد این کسی که دارد در این راه ناایمن و با این وسیله نقلیه غیر استاندارد رانندگی میکند، بدوند وضعیت و به فراخور شرایط رفتار کند، نه این که با یک وسیلهای که اگر با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت هم تصادف کند چیزی ازش نمیماند، بخواهد با صد و بیست کیلومتر در ساعت سرعت را داشته باشد.
نقش عامل انسانی در وقوع بسیار موثر است، منتهی ما یک بحثی داریم که آثار و نتایج تصادف، در همه دنیا متولیانی که مسئول ساخت راه هستند، یک فرمول را مدنظرشان هست و آن این است که این راه باید قادر به جبران خطا و پوشاندن خطای راننده و آن عامل انسانی باشد.
اصطلاحا میگویند که این راه باید بخشنده باشد، چون خطا در واقع پذیرفته شده است و یک موضوع پذیرفته شده است، امکان دارد هر فردی در هر حالتی مرتکب خطایی شود.
سوال: برای راه و یا نقاط حادثه خیز چه نقشی باید قائل باشیم، چه میزان نقش قائل باشیم؟
حسینی: بحث نقاط حادثه خیز یک بحث جداگانه است.
سوال: جزو این سه عامل که بیان شد نمیگنجد؟
حسینی: مثل این است که ما بگوییم این لیوان این میزان آب را در خودش نگه دارد، آن نقاط حادثه خیزی است که ترکهایی است که باعث میشود آب نایستد در لیوان، موضوعی را بحث میکنیم که این لیوان قادر باشد این آب را در خودش نگه دارد.
ضمنا مثلا، آن نقاط حادثه بدیهیات اولیه است، ما روی قابلیتهای ممتازتری صحبت میکنیم، که اگر من راننده یک آن مرتکب یک خطایی شدم، آن خطا اولین و آخرین خطای زندگی من نشود.
یعنی منجر به مرگ من و سرنشینان که همراه من هستند در خودرو نشود. پس راههای ما، میتوانند بالحاظ این مولفههای ممتاز اگر اسمش را بگذاریم، آثار و نتایج تصادف را کاهش دهند، حتی باعث پیشگیری هم بشوند، همین طور وسیله نقلیه همین حکم را دارد، همین موضوع را راجع به آن موضوعیت دارد و میبایستی در طراحی خودرو و حفاظت از جان راننده و سرنشینان در صورت وقوع تصادف حتما دیده شود؛ که یکی از نکاتی که ما در همین سال ۴۰۳ به جد دنبال میکنیم ولی تا این لحظه نتیجهای نگرفتیم، بحث ارتقای استحکام بدنه خودروست که ماشینهای ما با کوچکترین تصادفی شیرازه اش از هم نپاشد.
امیدوارهستیم به هر حال بتوانیم به نتیجه برسیم.
سوال: سردار درباره موتورسواران و ساماندهی موتورسواران طی سالها و طی دهها طرحهای مختلفی اجرا شد، اما همچنان شاهد تخلفات محسوس و مشخص موتوسواران هستیم، مشکل کجاست چرا طرحها به سرانجام نمیرسند؟
حسینی: دلیلش این است که ما در خصوص بحث بی نظمی و بی انضباطی موتورسواران، معمولا با معلول برخورد کردیم، علت جای دیگر است و علت چیز دیگر است، هسته مرکزی شهر تهران، منطقه دوازده و بخشی از منطقه یازده تهران، تبدیل شده است به بارانداز کالا، نمیدانم بعید میدانم شهری در دنیا باشد که هسته مرکزی آن یک همچنین وضعیت و شرایطی داشته باشد، آن بحث آمایش سرزمین که عرض کردم در همین موضوع هم صدق میکند، اگر ما بیاییم صنوفی که هیچ همخوانی با هسته مرکزی تهران ندارند، از این هسته مرکزی خارج کنیم و به عبارتی دیگر بستری برای فعالیت موتور چه به شکل پیک برای جابه جایی کالا و یا به شکل جابه جایی مسافر وجود نداشته باشد، خود به خود این وضعیت ما توانستیم تا حداقل شصت و شصت و پنج درصد ساماندهی کنیم.
سوال: گفتند برای آن منطقه است فقط، مثالی است که میزنید در آن منطقه اتفاق میافتد، در سطح شهر، در پیاده رو مثلا موتورسوار میرود؟
حسینی: منشا ترددهای موتورسیکلت ما کجاست، از هسته مرکزی به بقیه مناطق تهران، وقتی که این را خود به خود توزیع کردیم و باربریها را فرستادیم در یک جا، صنوف مختلف، فقط به باربریها اشاره میکنم که در شوش غربی ما سرتاسر شما بنگاههای باربری میبینید، یعنی کامیون و تریلی هست که باید بیاید در هسته مرکزی شهر که خودش را برساند به یکی از این باربری ها. پس اول باید این شرایط را ساماندهی کنیم که این وضعیت را در هسته مرکزی بتوانیم به یک پراکندگی منطقی در کل اطراف تهران در واقع تبدیل کنیم.
موضوع بعدی کسانی که موتورسیکلت استفاده میکنند، بسیاری از فعالیتهای اینترنتی، یعنی حمل و نقلهای اینترنتی هیچ یک الزامی برای این که موتورهایی را که به خدمت میگیرند، باید دارای یک شرایط مشخص باشند را احساس نمیکنند، این جا آن نکتهای که شما اشاره میکنید که خلاء قانونی داریم یا خیر، این جا خلاء قانونی داریم، یعنی آن پلتفرمی که بحث جابه جایی کالا یا مواد غذایی یا هر چیزی را توسط پیکهای موتوری انجام میدهد، اینها دیگر فقط از اپلیکیشن من استفاده میکنند که این فعالیت شان شکل بگیرد، من هیچ مسئولیتی در قبال اینها ندارم.
سوال: فقط حلقه وصل هستند؟
حسینی: بله حلقه وصل بین خدمت گیرنده و خدمت دهنده، حدودا ۲۰۰ و ۲۵۰ موتور در اختیار دارد باید در مقابل این تعداد موتورسیکلت پاسخگو باشد و ما خلاء قانونی داریم، این موتور باید معاینه فنی داشته باشد، راکب موتور باید کلاه ایمنی سرش بگذارد، اگر راکب عبور ممنوع، خط ویژه رفت کسی که او را به کار گرفته است باید پاسخگویی داشته باشد و یا این که الزامات قانونی وجود داشته باشد که مثلا اگر دوبار موتورسواری مرتکب تخلف حادثه ساز شد آن شرکت آن مجموعه از به کارگیری او خودداری کند و خیلی از مسائل دیگر.
پس ما واقعا در این چند سال بیشتر تلاش کردیم و کوبیدیم که با معلول برخورد کنیم به نظر میرسد که میبایستی هم در بحث برنامه ریزی شهری و هم در بحث آمایش سرزمینی و هم در بحث آن خلاءهای قانونی، اتفاقاتی بیافتد که به شکل ما موفق به نظم بخشی به این مجموعه باشیم.
سوال: برای سایر متخلفین این خلاء قانونی است، سایر موتورسواران که این تخلفات را در طول روز میبینیم که دارند؟
حسینی: بله تقریبا ما با یک خلاء قانونی معنادار و ملموسی مواجه هستیم.
چه خلاء قانونی، یک موتورسواری را ما در متوقف میکنیم، که دو سه تا تخلف خیلی مشخص دارد، نهایت کاری که انجام میشود، این باید به پارکینگ منتقل میشود و بعد خودمان خواهش تمنا کنیم که بیا موتورت را ببر.
خیلی از پارکینگهای ما پر است و خیلی از مراجعی که باید احکامی صادر کنند، مثل شورای حل اختلاف و دادسراها قائل به برخوردهای درخور و جدی نیستند.
مجموعا به نظر ما خیلی بیشتر آب در هاون کوبیدن است.
سوال: پیگیر قانون یا تدبیر قانون جدید بودید؟
حسینی: بله جلساتی با مراجع قضایی، دادستانی کل و در مجلس، به نظرم خیلی نتوانستیم آن کار اثربخش و جدی را که نیاز هست تا امروز انجام دهیم.
سوال: کی باید منتظرش باشیم؟
حسینی: به نظرم لازم است که در وهله اول به یک ادبیات مشترک برسیم. حمایت هستند بعضی از برخوردهای شما خیلی برخوردهای خشن و تندی است و نیاز هست که آنها را یک ذره تلطیف کنید.
یک جایی برعکس به ما خورده میگیرند که چرا برخورد نمیکنید، به نظرم در ابتدا ما باید همه بخشهایی که مسئولیت دارند، به یک ادبیات مشترک برسیم و باید تکلیف مان را با خودمان روشن کنیم، بلاخره ما میخواهیم این حوزه ساماندهی شود یا این که نه، میخواهیم مماشات کنیم و حالا امروز را سپری کنیم تا فردا خدا کریم است.
این ادبیات مشترک به نظرم.
سوال: حدودا دو دقیقه فرصت داریم، یک موضوع مهم دیگر سرعت بالا و لایی کشی بعضی از خودروها به ویژه در شب ها؟
حسینی: بحث کنترل تخلفات حادثه ساز و خطرآفرین جزو سیاستهای جدی ماست. در هم کشور، در جادهها و در شهرها، حداقل در تهران که هر شب تیمهای مخصوص برای برخورد با تخلفات حادثه ساز و رفتارهای پرخطر ساماندهی میشود.
سوال: چه برخوردی با آنها میشود؟
حسینی: دو تخلف همزمان مستوجب ۴۸ ساعت توقیف است.
سوال: بازدارنده است؟
حسینی: اگر درست اجرا شود بله، ما روی یک قابلیت کار میکنیم که الان هم وجود دارد، در سایت راهور ۱۲۰، راهور ۱۲۰، پی راهور ۱۲۰ اگر هموطنان عزیز مراجعه کنند، اگر از صحنههای این چنینی یک فیلم چند ثانیهای، بیست ثانیه، سی ثانیه فیلم بگیرند، ما براساس همان فیلم با آن برخورد میکنیم.
پس این قابلیت الان ایجاد شده است و میخواهیم آن را گسترش بدهیم، از اخبار مردم برای برخورد با رفتارهای ناهنجار و خطرآفرین استفاده کنیم.