فروش نرفتن اتوبوسهای داخل، چالش صنعت اتوبوس سازی
مدیر عامل یک شرکت اتوبوس سازی گفت: فروش نرفتن اتوبوسهای تولید داخل از جمله چالشهای صنعت اتوبوس سازی است.
آقای جلیل هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صداوسیما، افزود: سالانه ظرفیت تولید هزار دستگاه اتوبوس را در یک شیفت کاری داریم که اگر ۲ شیفت کار شود، قابلیت تولید ۳ هزار دستگاه انواع اتوبوس شهری هم وجود دارد.
وی گفت: مشکلی که وجود دارد، فروش نرفتن اتوبوسهایی است که تولید میشود؛ اکنون بیش از ۱۰ سال است که از اتوبوس سازان داخلی محصولی خریداری و به ناوگان درون شهری اضافه نشده است.
این خودروساز افزود: تقریبا نیاز سالانه کشور بیش از ۲۰ هزار دستگاه است و شرکتهایی که در زمینه تولید اتوبوس فعالیت دارند، به راحتی میتوانند نیاز کشور را برطرف کنند، اما مشکل اینجاست که تصمیم گیران باید با خودروساز قرار داد ببندد و بودجه کافی برای این کار تخصیص دهند.
هاشمی گفت: موضوع حمل و نقل عمومی ارتباط مستقیم با مصرف سوخت، آلایندگی هوا، رفاه و آسایش مردم دارد؛ هر چقدر مردم از اتوبوس و حمل نقل عمومی استفاده کنند، ترافیک و آلایندگی کمتر میشود.
وی افزود: به جرات میتوان گفت با ارتقاء کمی و کیفی حمل ونقل عمومی مسافری و باری، ۷۰ درصدی ترافیک در سطح کلان شهرها، شهرهای بزرگ و متوسط کاهش مییابد.
هاشمی با اشاره به اینکه اتوبوس سازی بسیار اشتغالزاست و از هر لحاظ میتواند در اقتصاد کشور تاثیر بگذارد، گفت: به عنوان تولیدکننده معتقدم، اگر مدیران کشور ارزش حمل و نقل عمومی را بدانند و تصمیمات مناسبی برای این صنعت بگیرند، این صنعت میتواند پایدار باشد و میتوانیم به غیر از نیاز داخل کشور، نیاز کشورهای دیگر را هم تامین کنیم.
این خودروساز اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد قطعات اتوبوس از جمله شاسی، بدنه، شیشه در داخل کشور تولید میشود. کمک از قطعه سازان داخلی در تولید اتوبوس باعث رونق کارخانجات تولیدی و افزایش اشتغال زایی میشود.
وی گفت: تمرکز اتوبوس سازان داخلی، روی خودروهای حمل و نقل عمومی با بهترین کیفیت و بالاترین سطح استانداردهاست به طوری که اکنون اتوبوسهای تولید داخل استانداردهای بین المللی را دارند.
هاشمی افزود: لازم است اقداماتی در صنعت خودرو برای کاهش مصرف سوخت با محوریت رضایتمندی مردم از خودروهای تولیدی و وارداتی، رضایت از حق ایاب و ذهاب و حمل و نقل در شهرها و روستاها و جادهها انجام شود.