روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت:
شاید بدون شبکههای اجتماعی وضع بهتری داشته باشیم
نشریه انگلیسی تلگراف نوشت: رسانههای سنتی همیشه درست عمل نمیکنند اما اخبار برخط بدون نظارت، دموکراسی را تهدید میکند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از نشریه تلگراف، گزارش هفته گذشته «آفکام» سازمان تنظیمکننده مقررات رسانهای انگلیس نشان داد که سایتها و برنامههای برخط در حال حاضر برای دسترسی مردم این کشور به آخرین اخبار محبوبتر از تلویزیون هستند.
این خبر امیدوارکنندهای برای روزنامههای انگلیسی است که با موفقیت، در حال گذار از نسخههای چاپی به دیجیتال هستند.
دلیلی وجود ندارد که روزنامههای باکیفیت و با مدیریت خوب نتوانند در عصر دیجیتال سودآور باشند همانطور که عملکرد بسیاری از نشریات این موضوع را ثابت میکند.
با این حال، گسترش فزاینده اخبار برخط نیز چالشهای بسیار جدی برای جامعه ایجاد میکند و اغراق نیست اگر بگوییم دموکراسی در خطر است. این امر به این دلیل است که نمیتوان به فضاهایی در اینترنت که بسیاری از مردم اخبار خود را از آنها دریافت میکنند، بهسادگی اعتماد کرد.
گزارش «آفکام» نشان داد که مهمترین عامل در تغییر به اخبار برخط، عادت افراد به دریافت اخبار مورد نیازشان از طریق رسانههای اجتماعی است.
تلگراف نوشت: اکنون بیش از نیمی از بزرگسالان انگلیسی از سکوهای برخط برای دسترسی به اخبار استفاده میکنند. علاوه بر آن، قشر عظیمی از جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله (۸۲ درصد) هم اخبار را از طریق رسانههای اجتماعی دنبال میکنند.همه ما باید از این موضوع ناراحت باشیم؛ رسانههای اجتماعی برای اولویتدادن به اطلاعات دقیق و برای جدا کردن حقیقت از دروغ یا اطلاعات از تبلیغات طراحی و تنظیم نشدهاند. آنچه در شبکههای اجتماعی میخوانیم، بهوسیله یک سازوکار (الگوریتم) تعیین میشود و این الگوریتم یک وظیفه اصلی دارد؛ اینکه ما را تا زمانی که ممکن است برخط نگه دارد و اطمینان یابد که بیشترین میزان تبلیغات را دریافت میکنیم.
مطالعات نشان دادهاند که محتوای خشونتآمیز، تفرقهانگیز و جنجالی واکنش شدیدتری را از سوی کاربران ایجاد میکند و آنها را برای مدت طولانیتری به پیمایش صفحات وادار میکند. این محتوای با عملکرد بالا در رسانههای اجتماعی اولویتبندی میشود و به گسترش شبکههای اطلاعات نادرست کمک میکند.
تلگراف د رادامه نوشت: نتایج این امر واضح است: شبکههای اجتماعی با اخبار جعلی و محتوای سمی مسموم شدهاند. افراد سودجو روزانه جریانی از محتوای ویروسی را منتشر میکنند که بهمنظور گمراه کردن و تفرقه بین ما طراحی شده است. تبلیغات تروریستی تنها با چند کلیک بر روی تلفنهای همراه ما در دسترس است. جریانهای اقتدارگرا سلاح جدید و قدرتمندی دارند تا نظام دموکراتیک ما را مختل کرده و به بافت اجتماعی ما آسیب بزنند. در نتیجه این برای آینده جمعی و جهان ما در ۲۰ سال آینده چه معنایی دارد؟ اگر جوانان عادتهای طولانیمدتی برای دریافت بیشتر اخبار خود از طریق شبکههای اجتماعی ایجاد کنند، خطر ایجاد جامعهای متفرق و عصبانی به طور تصاعدی افزایش مییابد. همبستگی اجتماعی کاهش خواهد یافت و القائات فریبنده هر روز جذابتر خواهد شد.
«کایر استارمر» برنامههای زیادی در دستور کار خود دارد، اما دولت او نمیتواند از این مشکل غافل شود.
اگر تلویزیون، رادیو و روزنامهها از نزدیک تحت نظارت هستند، چرا رسانههای اجتماعیِ بسیار تأثیرگذار مشمول تعهدات مشابهی برای محافظت از ما در برابر آسیب نیستند؟
برای غولهای فناوری بسیار آسان است که از مسئولیت آنچه در سکوها ظاهر میشود و آها را بسیار ثروتمند کرده، اجتناب کنند.
تلگراف نوشت: شاید بتوانیم از تحولات استرالیا درس بگیریم؛ جایی که دولت هفته گذشته ممنوعیت استفاده از رسانههای اجتماعی برای کودکان زیر ۱۶ سال را پیشنهاد کرد. اجرای این امر دشوار خواهد بود، اما نشانه مهمی است که بر خطراتی که رسانههای اجتماعی بهویژه برای ذهنهای جوان به همراه دارند، تأکید میکند. از طرف دیگر، همه ما میتوانیم یک قدم ساده برای حذف برنامههای رسانههای اجتماعی از تلفنهایمان برداریم. زندگی بدون آنها سالمتر به نظر میرسد چرا که آینده مشترک ما به دریافت اخباری بستگی دارد که میتوانیم به آنها اعتماد کنیم.
*** کاهش مخاطبان تلویزیون بیبیسی با گسترش شبکههای اجتماعی
نشریه تلگراف هفته پیش هم در گزارشی به نقل از آفکام نهاد تنظیم مقررات رسانه ای انگلیس نوشت: بیبیسی با کاهش بیسابقهای در بینندگانش مواجه شده، زیرا بسیاری از مخاطبان برای دریافت اخبار به شبکههای اجتماعی روی آوردهاند.
این گزارش نشان میدهد که یوتیوب به عنوان منبع اطلاعات برخط برای جوانان محبوبتر از شبکههای تلویزیونی خبری است و همین باعث شده که برای اولین بار، سایتهای برخط از تلویزیون به عنوان منبع اصلی اخبار انگلیس پیشی بگیرند.
بیبیسی وان همچنان پرکاربردترین منبع خبری انگلیسیهاست، به طوری که ۴۳ درصد از افرادی که از آنها نظرسنجی شد، گفتند که این شبکه را تماشا میکنند که البته نسبت به عدد ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و این بزرگترین کاهش مخاطب از زمان آغاز این نظرسنجی سالانه است.
آمار و ارقام برای کانال خبری بیبیسی، وبسایت و برنامه بیبیسینیوز کاهش یافته و افراد بیشتری از طریق رسانههای اجتماعی به محتوای این رسانه دسترسی دارند.
تعداد افرادی که بولتنهای روزانه ITV را به عنوان منبع اخبار انتخاب کردند، از ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
حالا چهار شبکه اجتماعی فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و ایکس از ۱۰ منبع خبری محبوب در انگلیس محبوبتر شدهاند.
در میان جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله، فقط ۴۹ درصد از تلویزیون برای دسترسی به اخبار استفاده میکنند، در همین حال ۱۲ درصد از نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله میگویند که تیکتاک منبع اصلی آنها برای دریافت اخبار است.
بر اساس آمار، یوتیوب بیشتر از اخبار بیبیسی بهعنوان منبع خبری برای جوانان انگلیسی محبوب است.
اما در همین حال، مخاطبان به رسانههای اجتماعی نسبت به تلویزیون و رادیو از نظر دقت، اعتماد و بیطرفی امتیاز کمتری میدهند.
«یی چانگ ته» مدیر گروه استراتژی و تحقیقات «آفکام» میگوید: تلویزیون از دهه ۶۰ عادات خبری مردم را تحت سلطه خود داشته و هنوز هم اعتماد بسیار بالایی را به خود جلب میکند. اما ما شاهد یک تغییر نسلی به سمت اخبار برخط هستیم که اغلب بهعنوان منبعی کمتر قابلاعتماد دیده میشود.
سخنگوی بیبیسی گفت: این گزارش نشان میدهد که عادات مخاطبان بهسرعت در حال تغییر است، به همین دلیل بیبیسینیوز به انتقال منابع به سمت فضای دیجیتال ادامه میدهد، هرچند تلویزیون و رادیو همچنان از اهمیت فوقالعادهای برخوردارند.
«فران آنسورث» رئیس سابق اخبار بیبیسی در سال ۲۰۲۰ پیشبینی کرده بود که بولتنهای خبری این رسانه بهزودی منسوخ خواهد شد.