پخش زنده
امروز: -
بررسی چالشهای آموزش کشور و عدالت آموزشی موضوع برنامه پرسشگر است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این برنامه که از شبکه آموزش پخش میشود، میزبان کارشناسان آموزشی است و نیازها و اولویتهای نظام آموزشی را بررسی میکند.
خانم مریم فیروزی، تهیه کننده برنامه پرسشگر با حضور در استودیو شبکه خبر در خصوص تغییرات پرسشگر در این فصل گفت: پرسشگر فصل پنجم خود را آغاز کرده (از ۲۷ مرداد) و موضوع و محور اصلی مورد توجه این برنامه چالشهای تحول در نظام آموزشی کشور است و برای کمک به تحقق عدالت آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مبنای نقشه راهی برای دستیابی و تحقق به اهداف سند طراحی شده است، پرسشگر جدید سه شب است شنبهها، یکشنبهها و دوشنبهها که تاکنون شنبهها، ما به موضوعات آموزش و پرورش و تحول در نظام آموزشی آموزش و پرورش میپردازیم، یکشنبهها آموزش عالی با میزبانی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری و روزهای دوشنبه را هم به موضوع آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش میپردازیم.
وی ادامه داد: موضوع جدیدی که به تازگی در دستور کار ما قرار گرفته موضوع «هوش مصنوعی» است و احتمالا روزهای یکشنبه از هفته آینده به موضوع هوش مصنوعی و آموزشهای حوزه هوش مصنوعی میپردازد.
فیروزی در خصوص پرسشگر فصلهای قبلی نظیرسلامت و کشاورزی افزود: پرسشگر سلامت در واقع موضوع و محورهایی را که در برنامه پرسشگر سلامت در فصلهای قبلی دنبال میکردیم به شبکه سلامت واگذار شده، چون شبکه تخصصی موضوعات سلامت است و پرسشگر کشاورزی در برنامه «رویش» شبکه آموزش پیگیری میشود.
تهیه کننده پرسشگر در خصوص نحوه پردازش به هوش مصنوعی گفت: برنامه پرسشگر به طور عمومی موضوع آموزش را از دیدگاه حاکمیتی میپردازد در خصوص هوش مصنوعی با توجه به سند هوش مصنوعی در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، به هر حال رسانه باید در کنار نهادهای متولی علمی فناوری کشور قرار بگیرد و نقش هدایتگری خودش را و آمادگی و جریان سازی خودش را ایفا کند به همین منظور ما تصمیم گرفتیم با توجه به این که هوش مصنوعی بخش عمدهای از ظرفیتهای هوش انسانی را به همراه خود باید داشته باشد و یکی از زیربناییترین عناصری باشد که در دستیابی به حکمرانی هوشمند به کشور کمک خواهد کرد توجه به توسعه و پیشرفت علوم و فناوریهایی که مرتبط با هوش مصنوعی هستند خیلی اهمیت دارد، بنابراین ما در شبی که مرتبط با هوش مصنوعی است، موضوعات را پیگیری خواهیم کرد و بنا داریم ضمن تبیین و توضیح مفاهیم و تعاریفی که در حوزه هوش مصنوعی مطرح میشوند، چرایی و چگونگی مسائل مربوط به هوش مصنوعی همین طور آموزش و فناوریهای مرتبط با آن را هم مطرح کنیم و در کنار نهادهای متولی نقش خودمان را در بزنگاههای رسانهای ایفا کنیم.
وی در باره انتخاب محورهای برنامه پرسشگر هم گفت: نقشه اصلی راه ما سند جامع تحول بنیادین نظام آموزش کشور است و همین طور اسناد بالا دستی مثل نقشه جامع علمی کشور در این اسناد بالا دستی تمام موضوعات و محورهایی که در برنامه پنجم توسعه باید مورد توجه قرار گرفته شود به روشنی ذکر شده است، منتها یک موضوعی که ما به آن خیلی توجه میکنیم این است که یک سری از مسائل و موضوعات و مشکلاتی که باید به آن پرداخته شود فوریت دارد یعنی در کوتاه مدت باید به آنها پرداخته شود و برای پاسخگویی به نیاز امروز جامعه پرداختن به سرعت به آنها لازم است، یک سری مسائل هستند که برنامه ریزیهای کوتاه مدت میخواهند و یک سری مسائل برنامه ریزیهای بلند مدت، نگاه ما در تعیین الویتهای موضوعی برنامه همین نگاه هست، در اغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ موضوع و مسئله کلاسهای خالی از معلم را داشتیم و جبران کمبود معلمان را و موضوع مسائل اقتصادی آموزش و پرورش برای ما حائز اهمیت است و همچنین موضوع ثبت نام بچهها، با تمهیداتی که اندیشیده شد کما بیش این مسائل حداقل برای امسال حل شد، ما باید به موضوعات مهم تری مثل تجهیز مدارس، تربیت معلمان و چگونگی جذب و نگهداشت و ارتقاء آنها بپردازیم.
وی ادامه داد: ما هرشب با دعوت از کمیسیونهای تخصصی مرتبط با این سه وزارتخانه به بررسی برنامههای پیشنهادی وزرا میپردازیم و سعی میکنیم آنچه را که درکمیسیونهاو کمیته های تخصصی مجلس اتفاق افتاده برای بینندگان توضیح دهیم.
فیروزی در پایان در خصوص آموزش فنی و حرفهای هم گفت: در اسناد سند تحول نظام آموزشی کشور و سند جامع علمی کشور و توصیهها و تاکیداتی که حاکمیت کشور دارد این است که نیمی از دانش آموزان سوق داده شوند به سوی آموزشهای مهارتی، فنی حرفهای و کار دانش به همین دلیل این موضوع هم به اندازه آموزشهای نظری در کشور اهمیت بیشتری دارد، چون نیروی کار فنی را برای بازار کار ما به سرعت فراهم میکند، در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای ما در دو موضوع اصلی تا کنون برنامه را بررسی کردیم یکی موضوع جذب نیروی انسانی که چند هزار نفری کمبود معلم و مربیان حرفهای را داشتیم که با برگزاری آزمون استخدامی فعلا این مشکل حل شده ولی مسئله دانشگاه تربیت دبیر و تربیت نیروی متخصص ماهر در این حوزه در کوتاه مدت و طولانی مدت همچنان از مسائل اصلی کشور است و یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در این حوزه با توجه به نقش تجهیزات و فناوریهای مورد استفاده و به روز و با توجه به نسل ضد و آلفایی که به زودی با نسل آلفا هم مواجه خواهیم بودو میزان آشنایی آنها با فناوری نیاز به تقویت زیرساختها و تجهیز مدارس فنی و حرفهای یک نیاز عاجل هست که بودجه آن هم در برنامه هفتم تا حدود زیادی پیش بینی شده است.