در زندگی عشایری سال تحصیلی تعریف نشده است
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در زندگی کوچ نشینان سال تحصیلی (از مهر تا خرداد) تعریف نشده و دانش آموزان عشایری میتوانند در طول ۱۲ ماه در کنار کار به تحصیل بپردازند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، فرشاد ابراهیم پور نورآبادی اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش میزبان حدود ۲۲۴ هزار دانش آموز عشایر در کشور است. بخش عظیمی از روستاهای کشور را جمعیت عشایر شکل میدهند به ویژه در دامنههای زاگرس؛ آموزش مهمترین اصل در زندگی کوچ نشینان محسوب میشود، توجه به این اصل کمترین گزینه در توزیع عادلانه امکانات است. تحولاتی را در حوزه آموزشی شاهد بودیم که نقش کلیدی در آموزش دانش آموزان عشایر داشته است. امروزه شاهد پیشرفت علوم تجربی و توسعه تکنولوژی به واسطه فرزندان عشایر بودیم که در زندگی کوچ نشینان سرایت پیدا کرده است.
وی افزود: تقویت آموزش دانش آموزان عشایر ارتباط مستقیمی در توسعه و پیشرفت آینده کشور خواهد داشت. شیوه آموزش دانش آموزان عشایر دارای اشکالاتی است که متاسفانه از قدیم الایام این خلاء وجود داشته و تا به امروز حل نشده است. طی این همه سال آموزش و پرورش کشور روش نوینی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچ نشین خلق نکرده است.. از طرفی ساختار زندگی عشایر در چهارچوب تقریباً ثابتی بوده یعنی بر اساس نیازها و مبتنی بر تغییر و تحولات نبوده است. ما باید بر زندگی عشایر تمرکز ویژهای داشته باشیم. کوچ نشینان نقش موثری در تولید کشور دارند، توانمندسازی این گروه از وظایف مسئولان مربوطه محسوب میشود، از طرفی باید روشهایی را برای آموزش دانش آموزان عشایر در نظر بگیریم که با شیوههای تدریس علوم در مناطق روستایی و شهری متفاوت باشد.
نماینده ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس گفت: باید افرادی خاصی را برای آموزش دانش آموزان عشایر تربیت کنیم. ضروری است معلمانی را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچ نشین پرورش دهیم که از دل همان ایلات برخاسته باشند. معلمان انتخابی باید بزرگ شده ایل باشند تا در فرایند آموزش ریشه و اصالت زندگی عشایری حفظ شود. ضرورتی وجود ندارد که روشهای پیشین در آموزش عشایر تغییری نداشته باشد، لازم و ضروری است آموزش دانش آموزان کوچ نشین متناسب با شرایط زندگی آنها تغییر کند که این تغییر و تحولات باید با به روز رسانی در سایه رشد تکنولوژی شکل بگیرد.
وی افزود: سال تحصیلی از مهر ماه آغاز و در پایان خرداد ماه به اتمام میرسد. در زندگی کوچ نشینان چنین زمان تحصیلی تعریف نشده است. دانش آموزان عشایری میتوانند در طول ۱۲ ماه در کنار کار به تحصیل نیز بپردازند. شناور شدن زمان تعلیم دانش آموزان عشایر میتواند مهمترین اصل برای تغییر شیوه آموزش سنتی در میان کوچ نشینان باشد. میزان برخورداری از امکانات آموزشی تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایر نیز باید در حد متوسط کشوری باشد. ثابت بودن نوع آموزش در تمام مناطق کشور یکی از ایرادات کلی نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود. باید سیستم آموزشی کشور را به سمت مدل ترکیبی سوق دهیم مدل ترکیبی انتخاب شده برای آموزش دانش آموزان عشایر با سایر گروهها متفاوت خواهد بود.