کاهش سهم کالاهای ایرانی در بازار افغانستان
سهم کالاهای ایرانی در بازار افغانستان همگام با حاکمیت جدید این کشور، کاهش چشمگیری داشته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم ایران از بازارهای افغانستان در گذشته به ۷۰ درصد می رسید که با روی کار آمدن طالبان و همچنین آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، سهم ایران در بازارهای این کشور به ۲۶ درصد رسید.
علی غفوری مقدم امروز در نشست کمیسیون توسعه صادرات خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد افزود: تبیین راهبرد توسعه صادرات استان، نیازمند اجماع نظرات بخش خصوصی و دولتی است.
غفوری مقدم گفت: لازم است سهم هر یک از چالش ها در توسعه نیافتن صادرات خراسان رضوی مشخص شود، در این راستا نیازمند به روز رسانی مطالعات خود در حداقل ۱۵ کشور هدف صادراتی استان هستیم، به طوری که برای هر کشور هدف صادراتی باید بسته مطالعاتی مجزایی تدوین شود.
وی اظهار کرد: ایران رقبای متعددی در بازار افغانستان دارد که ضروری است با تدوین برنامه مناسب در زمینه توسعه صادرات، بیش از گذشته به بازارهای هدف وارد شود.
کالاهای مزیت دار و چالش های صادراتی خراسان رضوی
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست به ارائه گزارشی از برنامه توسعه صادرات استان پرداخت و بیان کرد: تدوین برنامه توسعه صادرات خراسان رضوی با رویکرد شناسایی موانع صادراتی و با هدف ارتقای صادرات استان در بازارهای سنتی و جدید انجام گرفته است.
سعید ملک الساداتی افزود: کالاهای صادراتی خراسان رضوی به ترتیب شامل محصولات نباتی، مواد پلاستیکی، فلزات معمولی، محصولات غذایی و حیوانات زنده است، بیشتر کالاهای صادراتی استان مانند زعفران، پسته و سیب تازه با فناوری پایین و بر پایه منابع خام بوده است.
وی اظهار کرد: همچنین علاوه بر تنوع اندک مقاصد صادراتی، صادرات استان به پنج بازار سنتی نیز از سال ۱۳۹۷ به بعد رو به کاهش بوده و این کاهش به خصوص در صادرات به کشور افغانستان بیش از دیگر کشورها به چشم می خورد.