پخش زنده
امروز: -
دستهای هگمتانه مستندی ۱۱۰ دقیقهای بیان تصویری گذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه و همدان امروزی نخستین پایتخت ایران است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دستهای هگمتانه اندیشه، ذوق هنر و فرهنگ مانای شهر هگمتانه را معرفی میکند و ظرفیتهای چند هزار ساله فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان را به تصویر میکشد.
آقای داوود سماواتی یار تهیه کننده مستند دستهای هگمتانه با حضور در استودیو شبکه خبر در خصوص شکل گیری این مستند گفت: پیشینه مستند دستهای هگمتانه بر میگردد به دورانی که قرار بود در همدان در روز جهانی صنایع دستی یک مستند ۴۰ دقیقهای تولید کنم برای همایشی که در آنجا قرار بود با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شود من از این فرصت استفاده کردم به دلیل کارهایی که قبلا با استاد محمد رضا اصلانی داشتم از ایشان خواستم که این مستند را با یک بودجه حداقلی کار کنند و ما کار را ظرف دو سال تولید کردیم یک سال پژوهش این کار به شکل میدانی و کتابخانهای انجام شد و در پژوهش میدانی به سراغ افراد ارزندهای رفتیم و در پژوهش کتابخانهای آنچه که در حوزه همدان بود با کمک استاد اصلانی جمع آوری کردیم و آقای اصلانی سناریو بسیار دقیق برای این کار آماده کردند، ۳۰ روز این کار در همدان از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب تصویر برداری شد.
وی ادامه داد: کار حدود ۱۱۰ دقیقه شد و اولین بار در شهر همدان در سالن شهید آوینی با حضور همدانیهای عزیز رو نمایی شدسپس در کاخ گلستان و در خانه هنرمندان با حضور مدیران میراث فرهنگی به نمایش در آمد و کار را من بعدا در دو کلاکت ۵۲ و ۵۶ دقیقه به شبکه مستند ارائه کردم و شبکه مستند هم هر ساله به مناسبت روز همدان و تولد بو علی سینا این کار را پخش میکند.
تهیه کننده مستند دستهای هگمتانه گفت: استاد اصلانی در زمینه مستند در ساختار نگاه خودش را در کار دنبال میکند، فیلم به دستها خیلی تاکید میکند انگار این دستها با هم حرف میزنند و چشمها و نگاهها را خیلی دنبال میکند، چون چشمها روایتگر دیروز تا امروز هستند، از لحاظ ساختاری حرکت دوربین در کار دوربین از ابتدا تا انتهای فیلم روی ریل تراولینگ است، دوربین هیچ جا ایستایی ندارد، دوربین هیچ جا روی سه پایه نیست و دوربین خودش روایتگر است در فیلم استاد اصلانی روایت را از منظراشخاص متفاوت گفته است هر کس در این مستد روایت خودش را میکند و اینها را با صدای آونگ که هویت و شناسنامه کارهای آقای اصلانی است که یک صدای روحانی در کار ایجاد میکند این صداها را از هم تفکیک کرده و فیلم بیشترمونولوگ و گفتگوی آدمهای مختلف از جنس مختلف است، مستند از دیروز همدان تا امروز همدان را روایت میکند، امروز همدان را آقای اصلانی به تصویر میکشد؛ اما به بهانه امروز همدان دیروزش را روایت میکند.
سماواتی یار ادامه داد: فیلم در طی این سالها هیچ تغییری نکرده است و من دلم میخواست که یک نسخه دیجیتال داشته باشیم، این فیلم را من با دوربینی کارکردم که مرحوم سلحشور سریال یوسف پیامبر را کار میکرد وآن دوربین نوار میخورد و ما مجبور بودیم که نوارها را از خارج کشور تهیه کنیم و خیلی تمایل داشتیم که این فیلم اصلاح رنگ شود ولی متاسفانه نشد فقط تایم آن تغییر کرد و از حدود ۱۶۰ دقیقه به ۱۱۰ دقیقه کوتاه شد، یکی از ویژگیهای دیگر این کار این است که این کار به شدت قصه محور است و، چون این قصه را از دیروز تا امروز روایت میکند برای مخاطب امروز جذاب است.
وی در پایان گفت: من دو مجموعه دیگر هم کار کردم مجموعه «میراث پنهان» و مجموعه «دست آفریده ها» مجموعه دست آفریدهها سری سوم آن را برای شبکه دو تولید کردم که سری سوم آن روی نوع گرایی در صنایع دستی ایران در حوزه فرم و محتوا است و من با ۱۶ کارگردان کار کردم و این مجموعه تولید آن تمام شده و آن را تحویل شبکه دو دادم و از اول مهر ماه پخش آن شروع میشود، مجموعه «میراث پنهان» که این مجموعه ۳۰ فیلم ۲۵ دقیقهای است که با ۲۲ کارگردان در ۲۲ استان از شمال کشور تا جنوب کشور در حوزه میراث ناملموس کار کردم که در این مجموعه هفت تا از فیلمها در خصوص موسیقی است و یا در خصوص شهر قزوین به عنوان شهر خوشنویسی در حوزه خوشنویسی یک مستند کار کردم، ویژگی که این دو مجموعه دارد این است که اولا این دو مجموعه را من با ۳۸ کارگردان کارکردم ۲۹ نفر تدوین کردند، این دو مجموعه ۶۴ پوستر دارد و طراحی و ترکیب صدا و صداگذاری این مجموعهها را آقای سید محمود موسوی نژاد که از بهترین صداگذاران سینمای ایران است، انجام دادند و برای نخستین بار من این دو مجموعه را به همت آقای وفایی و کاظم زاده اصلاح رنگ کردم.