پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی: یکی از تکالیفی که مجلس، آموزش و پرورش را موظف کرده، رتبه بندی مدارس غیردولتی است، آموزش و پرورش مکلف شده از زمان ابلاغ قانون در اواخر اردیبهشت، رتبه بندی مدارس غیر دولتی انجام شود. رتبه بندی مدارس به خانوادهها کمک میکند که بدانند در چه مدرسهای ثبت نام کردند و چه شاخص هایی دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول با حضور میهمان برنامه آقای احمد محمودزاده - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی به موضوع فعالیتها و برنامههای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
مقدمه مجری: در این برنامه نگاهی خواهیم داشت به عملکرد سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم.
سوال: جنابعالی و همکاران شما و البته مجموعه وزارت آموزش و پرورش مشغول برنامه ریزی برای سال تحصیلی آینده هستید و کمتر از یک ماه باید بگوییم مانده درست است؟
محمود زاده: بله
سوال: سال تحصیلی چه زمانی آغاز میشود؟
محمودزاده: انشاالله از مهرماه
سوال: یک برنامه ریزیهایی بود که امسال برنامه ریزیها متفاوت باشد درست است؟
محمودزاده: بله، البته چند روزی متناسب با دورههای تحصیلی در دوره پیش دبستانی ...
سوال: الزاما دیگه قرار است اول مهرماه نباشد، این طور است؟
محمودزاده: آن چند دوره بله، بحث شروع قبل از اول مهر است
سوال: بر این اساس با توجه به برنامه ریزیهایی که دارید انجام میدهید تعداد مدارس غیر دولتی سازماندهی شده برای سال تحصیلی آینده چه تعداد است؟
محمودزاده: البته استحضار دارید که فصل تابستان فصل برنامه ریزی برای آموزش و پرورش در همه حوزهها است، درست است شاید احساس بر این باشد که تابستان آموزش و پرورش تعطیل باشد ولی بیشترین کار آموزش و پرورش در زمان ایام فصل تابستان اتفاق میافتد، هم جمع بندی سال تحصیلی گذشته، تحلیلهایی که اتفاق میافتد به ویژه در حوزههای آموزشی و هم آماده سازی و بستر سازی برای ورود به مهر آینده.
سوال: یعنی تقریبا یک فرصت دو تا سه ماهه برای ۹ ماه بعدی است.
محمودزاده: بله دقیقا، ما هم در مدارس غیر دولتی که بخشی از جریان تربیت و آموزش در این حوزه دارد اتفاق میافتد، نزدیک به حدود ۱۸ هزار مدرسه نزدیک به تقریبا دو و نیم میلیون جمعیت دانش آموزش در بخش فقط مدارس، در مراکز مان هم تقریبا یک آمار ۲۰ هزار تا آموزشگاهی را داریم که فعالیتهای مربوط به کلاسهای تقویتی، بحثهای کنکور، کلاسهای زبان در حوزه زبانهای مختلف، نزدیک به حدود یک و نیم میلیون جمعیت دانش آموزی ما در آن حوزه دارد در تابستان از این فرصت تعطیلات استفاده میشود، فعالیت میکنند، در کنار این مجموعه توسعه مشارکتهای مردمی هم داریم که مدارس هیات امنایی مان، شوراهای آموزش و پرورش مان که بستر فعالیتهای آموزش و پرورشی را در فرصت تابستان برای این نوع مدارس اجرا و ایفا میکنیم و کمک کار هم هستیم به مجموعه مدارس دولتی در حوزه شورهای آموزش و پرورش که با حضور استانداران.
سوال: یعنی چه؟ چه کمکی؟
محمودزاده: بحث این که استاندارها در استانها بعنوان بحثهای محترم شورای آموزش و پرورش و در شهرستانها فرمانداران محترم حضور دارند، نگاه بر این است که ما احساس مان بر این است که آموزش و پرورش به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمیآید همگان باید حضور پیدا کنند.
سوال: در کدام بخشها؟
محمودزاده: در همه هم سیاستگذاریها، هم برنامه ریزیها، هم پشتیبانیهایی که اتفاق باید بیفتد انشاالله بتوانیم برنامه ریزی خوبی را برای ۱۷ میلیون جمعیت دانش آموز در سراسر کشور داشته باشیم، بخشی از این جمعیت دانش آموزی در حوزه مدارس غیر دولتی دارد اتفاق میافتد یا حالا مدارس هیات امنایی، یک بخشی از فعالیتهای سازمانی ما معطوف و ناظر به تمامی فرآیندها و فعالیتهای آموزش و پرورش کشور است.
سوال: چه تفاوتی هست بین مدارس غیر دولتی که غیرانتفاعی شناخته میشوند درست است؟ با هیات امنایی؟
محمودزاده: بله، مدارس هیات امنایی که مدارس دولتی هستند.
سوال: ذیل حوزه فعالیتی جنابعالی شناخته میشوند؟
محمودزاده: بله، چون توسعه مشارکتها را ما سازمان داریم.
سوال: یعنی مبلغ شهریه شان متفاوت است؟
محمودزاده: البته آن بخش، بخش دولتی است و یک نگاهی به فوق برنامهها و اداره مدرسه توسط اولیا مطرح است در هیات امناییها، البته در سند تحول بنیادین هم نگاه به آموزش و پرورش و مدارس کلا مدارس هیات امنایی است، البته نه ناظر به مسائل مالی آن، بیشتر اداره مدرسه مشارکت خانوادهها، مشارکت محله، مشارکت ذینفعان در اداره مدرسه، یک بخشی در آنجا دارد اتفاق میافتد بیشتر موضوع امروز انشاالله در خدمت شما هستیم مدارس غیر دولتی است که آماده سازی کامل دارد اتفاق میافتد.
سوال: الان طبق برنامه تان دارید جلو میروید برای آماده شدن مدارس برای مهرماه؟
محمودزاده: بله، هم تقریبا موضوعات مختلفی که در موضوع مدارس غیر دولتی و مراکز غیر دولتی وجود دارد، قبل از سال جدید یعنی سال ۱۴۰۲ از بهمن شروع کردیم بخشی از بخشنامه هایمان، زیرساخت هایمان را مثلا موضوع شهریه را حدود ۷-۸ ماه جلوتر ما شروع کرده بودیم که فرآیند آن طی شده در خردادماه تقریبا تمام شد و تک و تک مدارس مختلف مان هنوز به نتیجه نرسیدند ولی غالب شان در همین ایام گذشته به اتفاقات شهریه شان انجام پذیرفته، در حوزه بحث نیروی انسانی شان، مسائل دیگرشان، ثبت نام هایشان، ما پیش ثبت نام هم داشتیم به دلایلی استقبالی که از برخی از مسائل غیر دولتی اتفاق میافتد میخواهم این را عرض کنم که به جز یک مورد ما که آموزش توانمندسازی نیروی انسانی است برای ورود به مهر که آن هم در همین ۱۵ روز اول شهریور برنامه ریزی کردیم اتفاق بیفتد، بقیه کارهای آماده سازی برای ورود به مهر ۱۴۰۳ را انجام دادیم انشاالله که با همکاری اولیا و.
سوال: موضوع شهریه که اشاره کردید جزء سوالات است در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد، اما بر اساس سند تحول که چند باری هم در کلام جنابعالی بود، چه تعداد دانش آموز باید که در مدارس غیردولتی تحصیل کنند؟
محمودزاده: در خود سند تحول بنیادین اشاره به کمیت مدارس غیردولتی خیلی نشده است، استحضار دارید که بیشتر محتوای سند تحول بنیادین محتوای راهبردی است، در واقعیت بحث سند اجرایی و عملیاتی این سند را ما در حوزههای مختلف که نقشه راه بحث سند تحول بنیادین میشود را باید ترسیم و اجرا میکردیم.
سوال: یعنی نگاه سند تحول به مدارس غیر دولتی چیست؟
محمودزاده: این جا تقریبا در چند بند آن اشاره به توسعه کمی و کیفی مدارس غیر دولتی شده است، در برنامه ششم توسعه عددی را به ما تکلیف کرده بودند حدود ۱۶ درصد از دانش آموزان مدارس کل کشور باید در داخل مدارس غیردولتی تحصیل میکردند که ما نگاهی که به مدارس غیر دولتی در سطح کشور در این دوره داشتیم، نگاه مان به این بود که خیلی وارد فضای کمی مدارس غیر دولتی نشویم، بیشتر دنبال کیفی سازی فعالیتهای مدارس غیردولتی بودیم.
سوال: علیرغم این که به شما تکلیف شده بود؟
محمودزاده: بله، تا حدودی هم عددمان البته عدد نزدیک به ۱۵ درصد از دانش آموزان ما امروز در داخل مدارس غیر دولتی هستند که با این تعداد بیشتر به توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را دنبال داریم میکنیم که امسال سه تا بخشنامه ویژه برای این موضوع فرستاده شده است، توسعه در بحث موضوع متوسطه دوم را مدنظرمان است، توسعه کیفی هم در مدارس ابتدایی مدنظرمان بود که داریم انجام میدهیم انشاالله که بتوانیم هم بر اساس سند تحول بنیادین که راهکارهای اجرایی و هم نقشه راهی که برای این ترسیم شده است و همچنین برنامههایی که برنامه ششم توسعه و در ادامه انشاالله برنامه هفتم توسعه گامهای خوبی را برای مدارس غیر دولتی برمی داریم.
سوال: برنامه هفتم هم عدد مشخص کرده؟
محمودزاده: نه عدد خاصی برای مدارس غیر دولتی لحاظ نشده، تثبیت بحث اعداد منابع ششم توسعه است.
سوال: یعنی همان ۱۶ درصد
محمودزاده: و نگاهی هم به کیفیت است در حوزههای آموزشی و حوزههای پرورشی و تربیتی و همچنین تاکید بر حمایتهایی که در قانون مدارس غیر دولتی لحاظ شده است ما بندهای حمایتی خوبی را در قانون تاسیس مدارس غیردولتی داریم که سال گذشته هم بازنگری اتفاق افتاد مسائل مختلفی در آنجا مطرح شد هم نظارت دقیق بر مدارس غیر دولتی و هم حمایت جدی از موسسان مجدد مورد نظر قرار گرفت، در کنار موسسان، معلمین را ما بحثهای حمایتی در این قانون را مورد نظر قرار دادیم، از عدد ۴۴ ساعت به عدد ۳۰ ساعت رسیدیم، دستمزد اینها، حقوق و مزایای اینها، بیمه اینها، بحث ارتقای توانمندی و دانش افزایی اینها و در نهایت بیمه تکمیلی اینها را مورد نظر قرار دادیم که باید اتفاق بیفتد و در کنار این موضوع، موضوعات مربوط به موضوع نظارت جدی بر مدارس غیر دولتی و تعارض منافع یا موضوع شفافیت در مدارس غیردولتی است که در قانون هم تاکید شده است با برنامههایی که از قبل شروع کردیم ما سه نوع برنامه را در مدارس غیر دولتی مدنظرمان بود نوع اول برنامه هایمان، برنامههای تقنینی و قانونگذاری بود که یک بخشی را جلو بردیم، اتفاقات خوبی انجام پذیرفته است.
سوال: منظورتان قوانینی که نیاز داشتید.
محمودزاده: بله، قوانینی را که نیاز داشتیم را یک بخشی اتفاق خوبی در مدارس غیردولتی شکل پذیرفت، یک برنامههایی را که نوع دوم برنامههای ما بود، سیاستگذاریها و برنامه ریزیهای جدی در حوزه مسائل شهریه و بحث توانمندسازی نیروی انسانی و دیگر حوزهها بود، یک بخشی هم در خصوص کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی بود که با همکاری سایر معاونتها و به ویژه معاونتهای تخصصی یک هدفگذاریهایی را انجام داده بودیم که دنبال میکردیم البته در کنار این دو تا کار ویژه هم دنبال آن هستیم یکی بحث آفرینو بود که جشنواره خلاقیت و افتخارات مدارس غیر دولتی که فرصت بشود در خدمت شما هستیم و یکی هم رویداد ملی زبان است که انشاالله در آینده در خدمت شما خواهیم بود.
سوال: درباره رتبه بندی مدارس غیردولتی الان اولا در چه مرحلهای است؟
محمودزاده: یکی از تکالیفی که در قانون بازنگری مدارس غیردولتی مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش را موظف کرده بحث رتبه بندی مدارس غیردولتی
سوال: چه زمانی مکلف شدید؟ و الان در چه مرحلهای است؟
محمودزاده: ۶ ماه است که آموزش و پرورش مکلف شده از زمان ابلاغ این قانون که در روزهای پایانی اردیبهشت ماه ابلاغ شده است.
سوال: اردیبهشت امسال؟
محمودزاده: بله، البته یک رتبه بندی را ما خودمان از قبل دنبال میکردیم ولی در قانون موظف شدیم یعنی خود سازمان پیشنهاد خودش بود که این رتبه بندی مدارس غیردولتی را انجام بدهد در حوزه هم کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی موردنظرمان قرار گرفته بود و هم این که ساختار مدارس غیردولتی و خوشبختانه در قانون تکلیف شد برای آموزش و پرورش.
سوال: تقریبا الان در میانه آن فرصتی هستید که قانون برای شما مشخص کرده است.
محمودزاده: بله ما دنبال این هستیم البته ساز و کارهای آن را در حال تنظیم داریم بحث شاخصهای آن را که بررسیهای جدی انجام دادیم در همین آیتمهایی که مدنظر خود ما در آموزش و پرورش است انشاالله اگر به جمع بندی نهایی برسیم و جلسات کارشناسی ما ادامه دارد.
سوال: این رتبه بندی به خانوادهها چه کمکی میکند؟
محمودزاده: البته کیفیت مدارس، چون بیشتر ناظر به کیفیت آموزشی و پرورشی است، درست است شاید ساختار، بحث شهریه و بحثهای دیگر هم مدنظرمان در آن رتبه بندی باشد، شاید مثلا ما شهریه مدارس غیر دولتی را بر اساس رتبه شان اعلام کنیم و خانوادهها بدانند که در چه مدرسهای ثبت نام کردند و این مدرسه دارای چه شاخصههایی است در حوزه سخت افزار، در حوزه نرم افزار یا بحثهای کیفیت بخشی آموزشی وپرورشی و متناسب آن دانش آموزان شان را در این مدرسه ثبت نام کنند.
سوال: رتبه بندیها در پایگاه مشخصی قرار میگیرد؟
محمودزاده: بله در خود مدرسه لحاظ خواهد شد به مدرسه اعلام خواهد شد.
سوال: از این جهت که خانوادهها بتوانند مقایسه کنند رتبهها کجاست؟
محمودزاده: بله، در سامانه مشارکت که امروز هم این سامانه را داریم
سوال: شما گفتید پیش از این هم خودتان شروع کرده بودید.
محمودزاده: بله شروع کرده بودیم، البته، چون عرض کردم خود طرح از داخل خود سازمان بود یک بخشهایی از کار را جلو بردیم البته نگاهی به خارج از کشور هم داریم که در جاهای دیگر این رتبه بندی برای برخی مدارس غیردولتی هایشان شکل پذیرفته، بیشتر هم نتیجه محور است.
سوال: یعنی از تجربه کشورها استفاده کنید؟
محمودزاده: بله، از تجربه دیگران هم دنبال میکنیم البته یک بازدیدهایی هم قبلا اتفاق افتاده بیشتر نتیجه محور است، محور موضوع بحث رتبه بندی آن خروجی که از آموزش و پرورش مدارس غیردولتی بیرون میآید را داریم دنبال میکنیم که خیلی وارد فضاهایی که مستندسازی و بحث فقط در قسمت صوریقضیه اتفاق بیفتد نباشد بیشتر کیفیت است.
سوال: تا پایان مهلت شش ماهه که اشاره کردید این موضوع به سرانجام میرسد؟
محمودزاده: انشاالله دنبال آن هستیم که این اتفاق بیفتد
سوال: در بخش اول اشاره داشتید به جشنواره آفرینو و خلاقیتها و نوآوریهایی که مدارس غیر دولتی داشتند یک گزارش ببینیم و برگردیم.
پخش گزارش
سوال: نکته تکمیلی شما را درباره جشنواره بشنویم.
محمودزاده: در راستای فرمایش حضرت آقا در سال ۱۴۰۲ فرمودند در هفته بزرگداشت مقام معلم، فرمودند برخی از این مدارس غیردولتی دارای ابتکارات و خلاقیتهای خاصی هستند باید اینها شناسایی بشود و به سایر مدارس تسری پیدا کند هم مدارس دولتی و هم مدارس غیر دولتی ما در این راستا حدودا یک سالی از کف مدرسه شروع کردیم به شناسایی بحث ابتکارات و خلاقیتها و ایدهها، فرآخوانی را با همکاری خود موسسین در جلسات مختلفی ابلاغ کردیم به کلیه مدارس، نزدیک به ۶۳۰۰ تا طرح از تمامی مدارس جمع شد، فرآیند ارزیابی و داوری آنها از مدرسه و منطقه و استان انجام پذیرفت، رسیدیم به ۲۵۰ تا طرح خوب در سطح کشور و این ۲۵۰ تا طرح هم د ر چندین بار داوری که هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری اتفاق افتاد برخیها آمدند از طرح هایشان دفاع کردند با حضور داورانی که از حوزههای مختلف از آموزش و پرورش و از سایر جاها و دانشگاهها، بعضی از حوزههای علمیه حضور داشتند، قرار بر این شد که ۴۱ طرح در جشنواره حضور داشته باشد ۶ تا طرح به صورت طرح برتر در آنجا ارزیابیها به این رسیدیم که تشکر و قدردانی و تجلیل داشته باشیم دو تا طرح ویژه هم در آن جلسه مورد تقدیر قرار گرفت البته بیشتر بخش ما از این به بعد است در این موضوع جشنواره
سوال: یعنی چه؟
محمودزاده: ما این را عرض کردم شناسایی کردیم که این کارها و این ابتکارات و خلاقیتها را ترویج بدهیم در داخل سایر مدارس مان، بعضی از اینها در حوزههای آموزشی بودند، بعضی در حوزههای پرورشی بودند، با توجه به آن ۶ فصل و آن ۶ عنوانی که ما تدارک دیده بودیم نوآوری در فرآیندهای پرورشی و تربیتی، نوآوری در فرآیندهای آموزشی، نوآوری در خود مدیریت، نوآوری در تعاون و مشارکت، نوآوری در بحث حتی فضاهای آموزشی، استحضاردارید که سند تحول بنیادین اشاره خیلی زیادی به تنوع محیط یادگیری دارد این که بخشی از جریان تربیت در داخل مدرسه اتفاق بیفتد، بخشی درمحیطهای دیگری باشد همه این طرحها یا در بحث نوآوری در مبانی نظری که اتفاق افتاد، این داوریها شکل پذیرفت، انتظار هم داریم که هم در قالب آن خواهر خواندگی که خود مدارس دنبال آن هستند این مدارسی که دارای ابتکار بودند برای سایر مدارس مان، یک بخشی را خود ما دنبال آن هستیم که انشاالله اینها را مستندسازی داریم میکنیم داریم از آن فیلم درست میکنیم در اختیار مدارس مان قرار خواهد گرفت بخشی هم به کمک مدارس دولتی خواهیم آمد.
سوال: سوال من همین است که چطور این ابتکارات و این خلاقیتها به سایر مدارس که دولتی هستند قرار است که برقرار بشود؟
محمودزاده: دو تا فاز را برای این موضوع داریم کار میکنیم یک فازی را با حدود تعداد ۵ هزار مدرسه از مدارس الگوی صالح مان که همکاری در آن مجموعه راهیان کوثر هست تدارک دیده شده است که امسال دو هزار مدرسه را ورود پیدا خواهیم کرد به اداره مطلوب مدرسه به ویژه در مناطق محروم، حاشیه شهرها و جاهایی که نوعا دارای مشکلات اساسی هستند که این انشاالله دو هزار تا شروع میشود به تدریج وارد ۵ هزار تا خواهیم شد، یک بخشی را خود این مدارس درخواست کردند از ما که مدارس ضعیف را شناسایی کنیم و در اختیار این عزیزان قرار بدهیم برنامههایی که در مدیریت، در مشارکت، در آموزش و در مسائل پرورشی اجرا کردند در این مدرسه خودشان موفق بودند در آن مدارس هم اجرا کنیم، بخشی هم خود ما اینها را به صورت فیلم در اختیارشان قرار خواهیم داد و پشتیبانی خواهیم کرد مدارس دیگرمان هم در حوزه مدارس دولتی و هم مدارس غیردولتی ورود پیدا کنند به شکل بهره گیری از این ظرفیتها بتوانند توان علمی خودشان، مسائل پرورشی تربیتی خودشان را.
سوال: اولین دوره بود این جشنواره درست است؟
محمودزاده: بله
سوال: میتواند خودش یک مشوقی باشد برای ادوار بعدی و خلاقیتهای جدیدتر.
محمودزاده: بله استقبال خوبی هم شده بود خوب هم حضور پیدا کردند مخصوصا در این دو روزی که با حضور بزرگان در هم کمیسیون آموزش حضور پیدا کردند جناب آقای مرادی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند جناب آقای دکتر حداد حضور پیدا کردند جناب آقای دکتر فانی، وزیر محترم آموزش و پرورش.
سوال: در همین هفتهای که پشت سر گذاشتیم برگزار شد.
محمودزاده: بله، روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته بود که برنامه خیلی خوبی شد موسسین و مدیران هم حضور خیلی خوبی داشتند البته ۴ تا هم کارگاه در این جا برگزار شد که یکی بحث هوش مصنوعی بود که کاربرد آن در آموزش و پرورش با حضور اساتید برای مدیران اجرا شد استفاده از فناوریها و دیجیتال هست در مدارس، این هم بازتاب خوبی داشت و تربیت در مدارس غیردولتی یا در مدارس کلا با مفهوم عام یکی از موضوعاتی هم بود که باز هم استقبال خوبی شد، به نظرم میرسد هم خود جشنواره و هم اجرای این کارگاهها برای بار اول که در نوع خودش اتفاق افتاد کمک حال ما در بحث کیفیت بخشی به این مدارس در حوزههای آموزشی و پرورشی بود.
سوال: از ابتدای گفتگو در خصوص سند تحول هم سوالاتی مطرح شد هم جنابعالی نکاتی را بیان کردید، موضوع سند تحول را یک جمع بندی داشته باشیم راهکارهایی که در دستور کار شما هست برای این که آنچه که درباره مدارس غیر دولتی سند تحول مشخص کرده به سرانجام برسد.
محمودزاده: نکته اصلی سند تحول بنیادین تربیت است و برای این هم شاخصهایی مشخص شده است چه در حوزه مدارس دولتی هیچ فرقی ندارد چه در حوزه مدارس غیر دولتی، قرار است ما دانش آموز را در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم، ۴۳ تا شاخص برای این موضوع طرح ریزی شده است در ۶ شاخصی که برای سند تحول بنیادین بیان شده است یکی از این شاخصها ساحتهای مربوط به مسائل علمی – آموزشی است در حوزههای دیگر مسائل مهارتی بحثهای زیستی، بحثهای تربیتی اعتقادی، فرهنگی و حتی ورزشی جزء ساحتهایی است که ما در آموزش و پرورش برای این موضوع باید برنامه ریزیهای لازم را داشته باشیم، در ساحت بحث موضوع خود دانش آموزی در تراز انقلاب اسلامی هم روی ۴۳ تا شاخص مشخص شد که دانش آموز متخلق به اخلاق اسلامی، بصیر، بحث کارآفرین، ورود به میدانهای ناشناخته علمی که مقام معظم رهبری در قالب سه تا واژه برجستگیهای اعتقادی، اخلاقی و علمی مطرح میفرمایند. ما در آموزش و پرورش که نقشه راه این سند هم حتما استحضار دارید در هفته بزرگداشت مقام معلم چند روزی مانده به ... تصویب شد در شورای عالی انقلاب فرهنگی که در هفتههای گذشته هم ابلاغ شده به آموزش و پرورش، این نقشه راه برای همه حوزههای آموزش و پرورش دارای ماموریت است که ما هم در قالب این نقشه راه دنبال این هستیم که انشاالله بتوانیم با همکاری معاونتهای تخصصی، الان مدرسهای در تراز را داریم طراحی میکنیم که این مدرسه در تراز دارای چه ویژگیهایی از لحاظ سند تحول بنیادین است این ویژگیها را با بخشی از خود مدیران محترم مدارس، بخشی هم ما راهکارهایی را در نحوه اجرای این سند دنبال داریم میکنیم که بحث آزمونهای ما به چه شیوه خواهد بود؟ در بحث سوابق تحصیلی که یکی از نکاتی است که این روزها خیلی روی آن مانور داده میشود و صحبت میشود در این موضوع، تاثیر این در آینده دانش آموزها، رویکردهای فرهنگی و تربیتی که همین جشنواره آفرینو نشان داد که ما اگر به ازای هر دوره تحصیلی با جنسیت مختلف یک بسته فرهنگی داشته باشیم موفقیتهای بیشتری را میتوانیم حاصل کنیم. این در این نوع در برنامهها دیده شده است در نقشه راه سند تحول بنیادین هم دیده شده است، به تدریج به نظرم میآید که اگر ورود خوبی به اجرایی سازی این سند داشته باشیم که البته موفقیتهای بیشتری انشاالله کسب خواهیم کرد.
سوال: میخواهیم بپردازیم به موضوع شهریه که باز هم در بخش قبلی یک اشاره گذرایی جنابعالی داشتید درباره شهریه مدارس غیردولتی که با توجه به عملکردشان و خروجی آنها مطرح است و اقداماتی هم در مجموع وزارت آموزش و پرورش در این زمینه انجام شده است. یک گزارش ببینیم و برگردیم.
پخش گزارش
سوال: اول بپردازیم به این که شهریه مدارس غیر دولتی بر اساس چه شاخصهایی مشخص میشود
محمودزاده: البته شهریه جزء چالشهای اصلی مدارس غیردولتی است این هم دلایلی دارد در موضوع، موضوع اول این که این حمایتهای قانونی که از مدارس غیردولتی باید شکل بپذیرد نوعا در دولتها اتفاق نمیافتد ماده ۱۰ قانون تاسیس مدارس غیردولتی، ماده ۱۱ آن، ماده ۱۲ آن، ماده ۱۳ آن، ماده ۱۹ قانون تاسیس مدارس غیردولتی، ماده ۲۵ و ۲۷ قانون مدارس غیردولتی، اینها همه بندهای حمایتی از مدارس غیردولتی است.
سوال:چه نوع حمایتهایی؟
محمودزاده: حمایتهای مالی، حمایتهای زیرساختی، چون اینها اتفاق نمیافتد نوعا بخشی از این فشار روی خود موسس است و بخشی از این فشار ...
سوال: چرا اتفاق نمیافتد؟ اعتبار دیده نشده؟
محمودزاده: بله ماده ۱۰ قانون تاسیس مدارس غیردولتی دقیقا اشاره به این موضوع دارد که بین ۳۵ تا ۵۰ درصد از نیاز مالی مدارس غیردولتی بانک مرکزی مکلف است به صورت قرض الحسنه در اختیار این عزیزان قرار بگیرد، این کار در سالهای گذشته اصلا اتفاق نیفتاده بود خوشبختانه ما این کار را شروع کردیم البته با عدد خیلی کوچک، در مواد دیگر هم ...
سوال: یعنی انجام شده؟ این حمایتها صورت گرفته؟
محمودزاده: اتفاق نیفتاده بود.
سوال: این که میگویید شروع کردید، میگویم شروع شده این حمایتها؟
محمودزاده: همین دیگر، عدد آن عدد پایینی است.
سوال: آن ۳۵ تا ۵۰ درصد نیست؟
محمودزاده: نه آن هست، رقمی که بانک مرکزی ابلاغ کرد به ما، عدد ۴۰۰ میلیارد تومان است.
سوال: باید این چقدر باشد؟
محمودزاده: در کنار این عدد بحث موسسین که حدود ۱۸ هزار تا موسس است این کفاف این هزینهها را نمیکند، در جاهای دیگر این بندهای حمایتی هست.
سوال: در بودجه سالانه باید دیده میشد و دیده نشد؟
محمودزاده: در بودجه نیست، یک بخشی بخشهای تسهیلات است، این تسهیلات بانکهاست و باید در اختیار مدارس غیردولتی قرار بگیرد. بحث مواد دیگری از این هم هست که باید خود آموزش و پرورش ورود پیدا کند. البته نوعاً مشکلات خاص خود آموزش و پرورش از کمبود منابع و کمبود بودجه در آموزش و پرورش هم چالش دیگری بر این موضوع است که نتوانسته کمککار این موضوع باشد. ما بالأخره نزدیک به دو و نیم میلیون جمعیت دانشآموزی ما در این جا دارد تحصیلاتشان اتفاق میافتد. امر مهم آموزش، پرورش و مسائل دیگری که باید پیگیر باشیم، به همین خاطر ما، چون این بخش را نداریم، چالشهایی را داخل خود شهریه داریم. البته سعیمان بر این است که ما هم تابآوری مردم را در نظر بگیریم، هم دخل و خرج این مدارس را به نوعی مدیریت میکنیم که خیلی آسیب هم برای خانوادهها و هم برای خود مؤسسین زده نشود. به همین خاطر طبق ماده ۱۵ قانون تسهیل مدارس غیردولتی، هفت آیتم را ما از سال تقریباً سه سال پیش شروع کرده بودیم، امسال کامل تفویض اختیار کردیم به خود مدارس و مناطق.
سؤال: یعنی چه؟
محمودزاده: یعنی این هفت آیتمی که الگوی شهریه بود که باید در شورای نظارت مرکزی مصوب میشد و در اختیار مدارس قرار میپذیرفت؛ این را دادیم که خود مؤسسین ما در داخل مدرسه؛ بر اساس این هفت آیتم، شهریههای خود را پر کنند. منطقه بررسی کند، اگر تأیید کنند.
سؤال: برای هفت شاخص اصلی مشخص کردید؛ ذیل آن شاخصهای دیگری را اضافه کنند؟
محمودزاده: بله یک بخشی این بود که تورم را در نظر گرفتیم، یک بخشی مربوط به کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی، یک بخشی موضوع فضا، امکانات، تجهیزات؛ که در همین آیتمهای الگوی شهری آمده است.
سؤال: هفت تا را دقیق میگویید؟
محمودزاده: بله؛ یکی بحث کیفیت بخشی آموزش و پرورشی است که حدود ۱۵۰ شاخص دارد؛ یکی موضوع تورم است، آمایش منطقه است، بحث نوع مدرسه و دوره متوسطه فرق میکند با دوره ابتدایی. بحث فضا و امکانات و تجهیزات در بحث این مدرسه است و بخشی از این آیتمهایی که مربوط به نیروی انسانی و ... رشته حاصل شده است.
سؤال: مدارس چه اختیاری پیدا کردند چه شاخصهایی را اضافه کنند؟
محمودزاده: بر اساس این شاخصها، نیاز خودشان را باید فرمها را پر میکردند و در اختیار منطقه قرار میدادند، منطقه یک بررسی میکرد، این را در اختیار استان قرار میداد و به استان ابلاغ میکرد. چنین فرایندی امسال اتفاق افتاده و ما هم اگر اعتراضی به این موضوع هم هست، ما باید اعتراض را پاسخ میدادیم.
سؤال: یعنی تغییری که در شاخصها امسال نسبت به سال قبل اتفاق افتاده، شاخصهایی است که مدارس اضافه کردند؟
محمودزاده: خود مدارس باید این الگو را با توجه به تصمیمی که در....
سؤال: خیلی دستشان باز نمیشود؟
محمودزاده: نه، میخواهم بگویم که یک سقفی داشتیم که آن سقف هم مشکل ماست، مشکلی که مدارس غیردولتی دارند با ما همین است. بالأخره ما یک سقفی برای آنها تعیین میکنیم که آن تابآوری مردم را در نظر بگیریم، از این سمت آن حمایتهایی که باید به آنها انجام دهیم، آنها را بعضاً انجام نمیتوانیم دهیم. یک تناقضی این شکلی شکل میپذیرد و برخی از این نارضایتیهایی که در فضای عمومی جامعه؛ در مدارس غیردولتی وجود دارد، به خاطر این تناقضات است.
سؤال: چه باید کرد؟
محمودزاده: ما از طرفی محدودیتی را برای اینها قائل هستیم که تابآوری مردم را در نظر بگیریم، از این سمت حمایتهایی هم که باید انجام دهیم کمتر میتوانیم این حمایتها را از مدارس غیردولتی....
سؤال: راهکارتان چیست؟
محمودزاده: راهکارمان این است که بخش قانون باید اجرایی شود، یعنی قانونی که هفت بند یا هفت ماده حمایتی دقیق دارد، موقعی که این مسائل مطرح میشود بعضاً....
سؤال: یعنی از آن طرف پیگیریهایی که میتوانید در بخش دولتی داشته باشید، در بخش حمایتی به سرانجام برسد؟
محمودزاده: ما پیگیر هم هستیم این اتفاق بیفتد. یک بخشهایی هم ریلگذاری شده، برنامهریزی شده، بانکها آمدند پای کار ولی با عددهای کمتر یا تبصره ۱۸ ما یک عددهایی را این روزها ابلاغ کردند به ما، ولی نیازمند یک حمایت جدیتر هستیم. ما البته شهریهمان....
سؤال: نوع نظارتتان چگونه است در شهریهها؟
محمودزاده: شهریه ما حالا این دوستانی هم که مسائل را مطرح کردند، بیشتر در تهران است. ما نزدیک ۷۵ درصد از مدارس غیردولتیمان زیر ۳۰ میلیون دارند شهریه میگیرند؛ تقریباً نزدیک به یک و نیم درصد مدارس ما عددهایی که بعضاً دوستان ارائه میفرمایند، آن هم در خود تهران است، مناطق خاص تهران است که دارای امکانات خاصی هستند.
سؤال: دیگر استانها والدین دانشآموزانی که در مدارس غیردولتی هستند، از میزان شهریه رضایت دارند؟
محمودزاده: نه رضایت، بالأخره والدین علاقهمند هستند که هر چقدر شهریه کمتر باشد، این اتفاق بیفتد.
سؤال: به نظرم این افزایش چیزی نیست که باعث گلایه شود؟
محمودزاده: آن افزایشی که ما میدهیم؛ آن عددی که ما ابلاغ میکنیم، نوعاً در استانها رعایت میشود. البته یک بخش اجارهبها مخصوصاً در تهران موضوعی است که به شهریه فشار میآورد.
سؤال: در مورد اجارهبها میخواهیم صحبت کنیم، یک گزارش هم برای آن داریم.
محمودزاده: این اثر هم روی شهریه دارد، ولی نوعاً ما هم شهریه را ابلاغ کردیم؛ نزدیک به ۱۸ هزار مدرسه....
سؤال: چرا در سامانه نیامده؟
محمودزاده: نه سامانه هم آمده الان، دقیقاً خانوادهها میتوانند ببینند.
سؤال: در همین گزارش هم بود که در سامانهها نیامده؟
محمودزاده: این مصاحبه برای دو سه ماه گذشته است. مصاحبهای که الان انجام پذیرفت؛ مصاحبه ماههای گذشته است. ما تقریباً آخر خرداد ماه؛ بخش اعظم شهریههای ما، الان که همه میگویند نه، یک پنج تا شش درصد از استانهای مختلف، برخی استانها؛ بله ۹۵ درصد است. برخی استانها هم عددهایشان ۸۰ و ۸۵ درصد است. امسال یک شفافیتی ما در کار شهریه هم دنبالش بودیم، مخصوصاً آنهایی که حقوقی هستند، مثلاً سما که وابسته به دانشگاه آزاد است، به جهت این که این نمایندههای حقوقیشان جابهجا شده طی سالهای گذشته، ما امسال این سامانه را یک ذره شفافش کردیم، آن نمایندههای حقوقیشان هنوز نتوانستند....
سؤال: چند درصد مردم؛ آنهاست؟
محمودزاده: یک بخشی از آنها را نزدیک به هزار تا مدرسه است، در موضوعات دیگر هم همین اتفاق است.. یا بخشی از مؤسسین که به دلایلی فوت کردند در سالهای گذشته، هنوز وراث آنها تکلیف مدرسه را مشخص نکردند، امسال با این سامانهای کردن آن و بحث تفویض اختیاری که انجام دادیم، نوعاً اینها نمیتوانند وارد سامانه شوند. باید بیایند مشکل خود را حل و فصل کنند با سازمان، بعد ورود پیدا کنند به شهریه. به جز این موارد خاص، حقوقیها یا آنهایی که به هر طریقی شهریه آنها یا بحث صاحب آن مدرسه حالا یا فوت کرده یا انصراف داده از این موضوع، باید نماینده حقوقیاش باید میآمد این موضوع را پیگیری میکرد، پیگیری نکرده، بقیه شهریههای ما در سامانه.
سؤال: مجموعه این سامانه خاص را بخواهیم جمع ببینیم، چند درصد هنوز در سامانه نیامدند؟
محمودزاده: مثلاً ۱۰ درصد، کمتر البته؛ حدود ۸ درصد؛ میانگین در سامانه نیامده، بقیه در سامانه الان....
سؤال: کمتر از ۱۰ درصد؟
محمودزاده: بله، در سامانه وجود دارد. الان مردم میتوانند در سامانه ببینند.
سؤال: مجموعاً گفتید چند تا مدرسه دارید؟
محمودزاده: ۱۸ هزار تا مدرسهمان است. بعد میتوانند ثبت نامشان را بر اساس آن شهریه انجام دهند. البته برای آن هم تکلیف مشخص است. تا زمانی که شهریه موجود را نتوانند شهریه امسال را بگیرند، با شهریه سال گذشته باید پیش ثبتنامشان اتفاق بیفتد و در مسیر البته اطلاع به خانوادهها داده شود.
سؤال: مدارس سما که مثال زدید، بخشی از مدارس سما هنوز نیامده در سامانه؟
محمودزاده: نه کلشان مشکل داشته.
سؤال: کلشان که گفتید هزار تا است؟
محمودزاده: نه، خود مدارس....
سؤال: مدارس سما گفتید هزار تاست.
محمودزاده: همین حدود ۸۶۰ تا؛ تقریباً نزدیک به هزار تا، چون بعضیها به صورت مجتمعی است. بله در همین اندازه، کمتر از ۱۰ درصد عرض کردم.
سؤال: ۸ تا ۱۰ درصد گفتید.
محمودزاده: کمتر از ۱۰ درصد، بله هنوز شهریهشان، البته پیگیریهایشان اتفاق افتاده، ولی این که برسند به یک عددی....
سؤال: از کی اعلام میشود؟
محمودزاده: ما هفته گذشته یک جلسهای اولتیماتوم به همه مدارسی که هنوز نتوانستند شهریهشان را بگیرند ابلاغ کردیم.
سؤال: تا چه زمانی؟
محمودزاده: یک هفته من به آنها فرصت دادم که این کار اتفاق بیفتد.
سؤال: هفته گذشته تماس گرفتید، تا پایان همین هفته؟
محمودزاده: بله، باید انجام بگیرد، البته مشکل خاصی ندارند. یک نماینده حقوقی باید عوض کنند، چون آن شهریهای که وارد آن سامانه که میشود، اساماس؛ پیامک به آن فرد میرود و میخواهد آن فرد، فقط اجازه ورود به سامانه را....
سؤال: چند فرد داشتم که بودند پیامک برای آنها نرود؟ زیاد است؟
محمودزاده: بله، هستند در کشور، تعداد زیادی بودند که از قبل فرایند فقط یک ساله نبود که؛ از اول تأسیس....
سؤال: نمیشد زودتر این موضوع؛ تکلیفش روشن شود که زمان ثبت نامها نرسد.
محمودزاده: ما از خیلی وقت شروع کردیم. ما از زمان تقریباً دی ماه بخشنامه ما رفته به استانها، فرایند چند ماههای را هم طی کردیم، خیلی هم آسان نیست این فرایند.
سؤال: بعضی شهریهها که به قول جنابعالی، در تهران یک مقدار متفاوت از استانها باشد، خیلی عددهای ویژه و عجیب و غریبی است. آنها بر چه اساسی این شهریهها را مشخص میکنند؟ و مورد تأیید شماست؟
محمودزاده: بر اساس آیتمهایی که...، نه ما شهریهای که ابلاغ کردیم مشخص است. عرض کردم حدود ۷۵ درصد زیر ۳۰ میلیون شهریه است. یک و نیم درصد بین ۸۶ تا ۹۶ میلیون شهریه است. یک و نیم درصد از مدارس ما هستند. این مدارس هم، هم برنامههای آنها....
سؤال: یعنی بالای ۱۰۰ میلیون ندارید شهریه؟
محمودزاده: ما البته به جز این ۹۶ تایی که عرض کردم، برای پایه دوازدهم؛ اگر کنکور کار کنند. برخی از این مدارس همه چیز داخلش هست، یعنی کنکور کار میکنند، کلاس تقویتی کار میکنند، بعضاً زبان کار میکنند که خیلی زیاد است این....
سؤال: حداقل عددی که اجازه دارند، چقدر است؟
محمودزاده: همین عدد که عرض کردم.
سؤال: با همه این خدماتی که میدهند.
محمودزاده: ۹۶ میلیون تومان، آن هم عرض کردم این بحث مجوز؛ برای همه مدارس نیست. یک و نیم درصد از....
سؤال: به شرط این که این خدمات را ارائه دهند؟
محمودزاده: مدارس ما هستند به اسم میدانیم و به اسم میشناسیم؛ اینها را خودمان آیتمهایشان را مشخص کردیم. ۹۶ میلیون؛ ۱۵ درصد اگر در پایه داوزدهم، کلاسی را، کنکوری را برگزار میکند و با همراهی خانوادهها. این یک و نیم درصد از مدارس را ما این اجازه را بله از آموزش و پرورش داشتیم.
سؤال: بیشتر از ۱۰۰ میلیون دیگر نداریم؟
محمودزاده: ۹۶ به علاوه ۱۵ درصد؛ این ۹۶ برای کنکوریها؛ پایه دوازدهم. اجازه دیگر ندادیم؛ عددش هر چقدر میشود، بله، همین عدد، ما بیشتر از این نخواهیم داشت.
سؤال: اگر باشد، چه میکنید؟ چه برخوردی میکنید؟
محمودزاده: در سال گذشته هم برخوردهای جدی با این مدارس داشتیم؟
سؤال: چه برخوردی میکنید؟
محمودزاده: ما امسال در قانون مدارس غیردولتی، یک بندی را آوردیم که حتماً آن روز هم رئیس سازمان تعزیرات هم اینجا حضور داشتند، صحبت میفرمودند، فکر میکنم خود حضرتعالی هم صحبت فرمودید، گوش میکردم به این موضوع.
سؤال: البته فکر میکنم؛ ۵۰۰ میلیون هم ما شنیدیم؟
محمودزاده: نه، ما نداریم، اگر سراغ دارید واقعاً، حتماً آدرس آن را به ما بدهید، ما حتماً برخورد جدی با این مدارس انجام خواهیم داد.
سؤال: اگر اشتباه نکنم جزو شاکیهایی بود که پروندههایی که به تعزیرات رفته؟
محمودزاده: نه به ما هیچ گزارشی مبنی بر این که یک مدرسهای ۲۰۰ میلیون میگیرند اصلاً نداریم.
سؤال: اگر از این عددهایی که اشاره کردید بالاتر باشد، خانوادهها چطور میتوانند پولشان را بگیرند؟
محمودزاده: عرض کردم در قانون مدارس غیردولتی؛ دو بند امسال؛ بند خوبی آوردیم که اولاً طبق ماده ۱۸ باید برگردد به خانوادهها. این را ما سال گذشته انجام دادیم.
سؤال: ضمانت اجرای آن چیست که برگردد؟
محمودزاده: حکم است دیگر؛ حکم صادر شود...؟
سؤال: حکم قضایی محسوب میشود؟
محمودزاده: نه حکم قضایی؛ بله همین حکم قضایی محسوب میشود. یعنی به محض این که استان ابلاغ کرد و آمد در سازمان تأیید شد، فقط دیوان عدالت میتواند این رأی را بشکند، به جز این ما جایی نداریم که بتواند این رأی را قبول نکند. امسال در این قانون، این بحث بازنگری دیده شده است. ما طبق ماده ۱۸ باید این پول به خود اولیاء برگردد. البته بحث جریمه هم داریم، جریمه نقدی هم میتوانیم انجام دهیم که امسال از مهر ورود پیدا خواهیم کرد. البته ساز و کارهای آن چیده شده است، نوع برخورد با این موضوع در شورای نظارت....
سؤال: نمیشود قبل از این که ثبت نام نهایی شود و واریز را والدین داشته باشند، شما ورود کنید که دیگر اصلاً به این جا نرسد؟
محمودزاده: حتماً اگر گزارش به ما برسد که این کار را انجام میدهیم.
سؤال: پل ارتباط میگویید که آن دسته والدین چطور به شما اطلاع بدهند؟
محمودزاده: از طریق سامانه است؛ سامانه مشارکت دات آیآر که اولیاء توسط همین شهریه شان و ثبتنامشان را دارند در مدرسه انجام دهند، با ما میتوانند ارتباط داشته باشند. دوم این که ما....
سؤال: چقدر طول میکشد که به شما اطلاع دهند، رسیدگی شود؟
محمودزاده: ما الان نامهای نداریم، الان که خدمت شما هستیم، اعتراض و شکایتی نداریم که جواب داده نباشیم، به روز هستیم در این موضوع؛ دقیق پیگیری میکنیم، با همکاری خود استانها هم ورود پیدا میکنیم.
سؤال: با اعلام شما به تعزیرات میرود، یا خود والدین باید شکایت کنند؟
محمودزاده: نه خودمان در شورای نظارت بررسی میکنیم. اصلاً ورود به تعزیرات؛ آن روز هم فرمودند؛ تعزیرات یا دستگاههای دیگر نظارتی با توجه به داشتن قانون مدارس غیردولتی، حق ورود به این موضوع را ندارند، خود ما باید برخورد جدی با این موضوع داشته باشیم. عرض هم کردم در سالهای گذشته، برخورد جدی هم اتفاق افتاده. حدود هزار تا مدرسه را ما تخلفاتش را بررسی کردیم، برخورد شده؛ از توبیخ گرفته، تعطیلی مدرسه گرفته، ۲۵۰ مدرسه را در سالهای گذشته ما تعطیل کردیم.
سؤال: به دلیل شهریه؟
محمودزاده: بخشی به دلیل شهریه بود، ۸۸۰ آموزشگاه غیرمجاز را ما تعطیل کردیم، با بررسیهایی که اتفاق افتاد و پیگیریهایی که انجام پذیرفت. پس یکی از طریق سامانه است، موضوع دوم؛ خود حضور در آموزش و پرورش در مناطق استانها، در خود ادارات آموزش و پرورش که این ارزشیابی بحث استانها و پاسخگویی به شکایات استانها؛ پاسخگوی این موضوع هستند. اگر نشد خود ما در سازمان در خدمت این دوستان هستیم.
سؤال: موضوع اجاره بها هم در صحبتهای جنابعالی بود و هم قبلی که دیدیم، یک گزارش دیگر هم داریم در این زمینه که مدیران ادارات آموزش و پرورش در این زمینه دغدغههایشان را گفتند. (پخش گزارش) ما زمانمان محدود است حدوداً سه دقیقه فرصت داریم؛ در این زمینه خیلی کوتاه بفرمایید.
محمودزاده: موضوع فضا که یکی از چالشهای جدی دومی است که در حوزه مدارس غیردولتی است، چون بحث آپارتمان نشینی به ویژه درکلانشهرها به شدت در حال افزایش است. مدرسه هم جزو صنفهایی است که حالا اگر اسمش را صنف بگذاریم، چون فراتر از صنف است واقعاً مدرسهداری. بحث مکان یا جاهایی که باید در اختیار این موضوع قرار بگیرد، جای بزرگی است.
سؤال: زمان صدور مجوز نمیشود به این موضوع توجه داشت که به یک جایی برسد؟
محمودزاده: نه، ما مشکلات برای جدیدها ک نداریم، ما مشکل برای آنهایی است که از قبل مدرسه هستند، دانشآموز دارند، امروز میخواهد این جابهجایی اتفاق بیفتد، آن بحث مؤجر هم فهمیده که این نیاز دارد، اجارهبهای خاصی را روی این موضوع انجام میدهد، در تهران عددها یک و نیم میلیارد؛ ماهانه، بعضی یک میلیارد و شاید بعضی جاها بیشتر، اینها تأثیر میگذارد.
سؤال: راهکارتان چیست برای...؟
محمودزاده: راهکارمان همان ماده ۱۲ تأسیس مدارس غیردولتی است که قرار است که زمین در اختیار اینها قرار داده شود. این جا بحث وام در کنار خدمت اینها باشد که یک قسمتش هم تقویت مدارس دولتی است، که اگر آن هم اتفاق بیفتد، خیلی ما وارد این چالشهای این شکلی نخواهیم شد.
سؤال: خیلی کوتاه درباره شهریه مدارس نمونه دولتی هم بفرمایید؟
محمودزاده: البته آن مربوط به حوزه ما نیست و نمونه دولتی اصلاً شهریه ندارد.
سؤال: شهریه آموزشگاهها چطور؟
محمودزاده: بله آموزشگاهها در اختیار ماست، آن هم مثل مدارس دارای الگوهای تأسیس، الگوهای شهریه هستند، آن هم ابلاغ کردیم به کلیه مؤسسین در مراکز غیردولتی. بخشی از آنها را ما امسال وارد سامانه شدند، دنبال کردیم که وارد سامانه شوند، که نزدیک به ۱۳ هزار تا از ۲۰ هزار تای ما، وارد سامانه شدند. در ادامه مسیر؛ همین اتفاقی که در مدارس دارد شکل میپذیرد، برای آنها هم انجام خواهد پذیرفت. آنها هم باید پنل مدیریتی دارند، این تابلوی شهریه را در ورودی آموزشگاه باید نصب کنند و انشاءالله اولیا بتوانند با اطلاع کامل؛ ورود پیدا کنند به شهریه.
سؤال: الان کامل اعلام شده؟
محمودزاده: بله، آنها هم ابلاغ شده، اعلام شده، آنها البته فرایندشان؛ فرایند یک سال مالی است؛ ابتدای آن از شروع سال جدید است تا انتهای سال اتفاق میافتد، چون آموزشگاهها فعالیتشان در تابستان هم اتفاق میافتد، فعالیتشان این شکلی دیده شده است. البته یک مشکلاتی را در ابلاغ شهریه با توجه به این که سال گذشته تا خرداد ابلاغ کرده بودیم، این را داشتیم، ولی خوشبختانه این فرایند در حال انجام است. در آن جا هم متناسب با موضوعات، البته بحث استقلال مدارس که این روزها بخشنامههای آنها در حال انجام است، نظرمان بر این است که ما به فعالیتهای آموزشگاهیمان کمک کنیم که اینها خیلی وارد ساختار مدرسه در بحث ساختمان و استقرار پیدا نکنند.
سؤال: جمله پایانی شما را بشنویم؟
محمودزاده: فقط یک بخشی را من خدمت اولیای عزیز عرض کنم که؛ اولاً هم آموزشگاهها، هم مدارسمان را از داخل سامانه ما ببینید که کدامشان مجاز هستند؟ البته ما مدرسه غیرمجاز نداریم. ثانیاً که یک تفکیکی بین شهریه و فوق برنامه و فرم لباس، غذا، سرویس ایاب و ذهاب و فعالیتهای آموزشگاهی ما تفکیک داشته باشند که مشکلی نداشته باشند.